V-Power
Fra : /Ole

Dato : 07-08-03 15:18

½øjs@

Jeg hørte fra en kammerat, at knallerten kører bedre på Shell's V-Power
sprut.

Er der noget om det?

/Ole

Fra : H-J M

Dato : 07-08-03 15:37

"/Ole" <ole_ryoFJERN@DETTEstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg hørte fra en kammerat, at knallerten kører bedre på Shell's V-Power
> sprut.
> Er der noget om det?

Ikker en skid. Du risikerer tilgengæld at sætte dit kit.
Additiverne i V-Power er lavet til 4taktere og ikke til 2taktere hvor der jo
er olie i. Du risikerer altså Additiverne ødelægger oliens smøreevne og
resten kan du regne ud...

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 07-08-03 17:11

H-J M (zster87@Nyhedsgrupperhotmail.com) skrev:

> [...]
> Additiverne i V-Power er lavet til 4taktere og ikke til 2taktere hvor
> der jo er olie i. Du risikerer altså Additiverne ødelægger oliens

Jeg spørger af uvidenhed:
Hvorfor skulle additiverne ødelægge oliens smøreevne??

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 07-08-03 17:12

H-J M skrev:

> [...]
> Additiverne i V-Power er lavet til 4taktere og ikke til 2taktere hvor
> der jo er olie i. Du risikerer altså Additiverne ødelægger oliens

Hvis det var tilfældet så havde vi vel set og hørt om det ?
Mange knallerter (og EU45'ere) kører på VPower og jeg har ihvertfald aldrig
hørt om havarier af den grund...

Påstår du bare, eller har du kendskab til eksempler på det du nævner ???

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 07-08-03 17:12

H-J M skrev:

> Additiverne i V-Power er lavet til 4taktere og ikke til 2taktere

Og det ved du hvorfra....?

--

Fra : Klaus G.

Dato : 14-08-03 19:21

> [...]
jo
> er olie i. Du risikerer altså Additiverne ødelægger oliens smøreevne og

Min tidligere scooter, en Hot50 med sport kit, den kørte 3000km med V-Power,
der skete ikke en skid. Enten er jeg heldig, eller også er det bare en
omgang lort du lukker ud...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 07-08-03 17:14

/Ole skrev:

> Jeg hørte fra en kammerat, at knallerten kører bedre på Shell's
> V-Power sprut.

Jeg kørte en del på V-Power i min (nu solgte) Peugeot Speedfight 1 LCE, og
kunne ikke mærke forskel overhovedet.
Hverken på benzinforbrug, acceleration eller topspeed

--

Fra : Holger Danske

Dato : 07-08-03 20:36

Søren C. Fischer wrote:

> Jeg kørte en del på V-Power i min (nu solgte) Peugeot Speedfight 1
> LCE, og kunne ikke mærke forskel overhovedet.
> Hverken på benzinforbrug, acceleration eller topspeed

Aditiverne kan have en ugunstig virkning på olien i benzinen, da
oliedråberne kan binde sig fast på aditiverne og dermed ikke lægge sig som
en film på cylindervæggen.
Derudover så var der et program i DR Tv, hvor man bekræftigede, også fra
producenten, at V-Power *ikke* går noget for en motor der er ren og iorden,
men at den kan være med til at fastholde en ren motor, dette tvivler jeg dog
stærkt på når vu tale 2 taktsmotorer, da aditiverne jo netop kan holde olien
"tilbage", man får dermed en forkert olie/benzin blanding (for mager)
hvilket i bedste fald medfører nedsta motorydelse, i værste fald sætter
stemplet sig.
Ganske almindelig 92 oktan og i kan alligevel ikke se forskel, hverken på
topfart,benzinforbrug eller optræk

Allan 41 år gammel, med 3½ Yamaha FS1
--
-- H.D. --

Fra : Holger Danske

Dato : 07-08-03 20:43

Holger Danske wrote:

> [...]
> Ganske almindelig 92 oktan og i kan alligevel ikke se forskel,
> hverken på topfart,benzinforbrug eller optræk

Liige en tilføjelse !

Brug endelig den gode men også dyrere fuldsyntetisk olie, Hvorfor ?

Fordi at jeg har haft diverse knallerter siden jeg var 14 år gammel, det
bliver så til 27 år, og før i tiden, med alm. gammeldags biologisk olie og
semisyntetiske, der skulle jeg på mine tunede maskiner bruge et sted mellem
4% og 5½% olie/benzinblanding med røg/koks o.s.v. til følge, og nu hvor jeg
udelukkende bruger fuldsyntetisk, så kører jeg lidt over 90 km/t på toppen,
startende med et spritnyt tunsæt, kun brugende 3% olie/benzinblanding og der
har været ingenting, absolut ingenting i vejen. Nu ved jeg jo godt at olien
er lidt dyrere, men det at man kan sætte sit blandingsforhold så drastisk
ned, gør at olien bliver mere drøj i brug, så prisen réelt bliver stort set
den samme !!

Allan
--
-- H.D. --

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 08-08-03 04:14

"Holger Danske" <Holger@Danske.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
olien
> "tilbage", man får dermed en forkert olie/benzin blanding (for mager)

Hvad baserer du det på?
Dine egne erfaringer?

Fra : Holger Danske

Dato : 08-08-03 06:40

Fischer & Døssing wrote:
> "Holger Danske" <Holger@Danske.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad baserer du det på?
> Dine egne erfaringer?

Egne (27 år) og andres, og så det som kom frem i det TV-Program jeg omtalte
tidligere i tråden. prøv f.eks. at tjekke inde på www.mopedgallery.com, en
god hjemmeside med en del gode Fora, lavet af entusiastiske danske
Scooter/knallert kørere !

--
-- H.D. --

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-08-03 13:16

Holger Danske skrev:
> [...]
> www.mopedgallery.com, en god hjemmeside med en del gode Fora, lavet
> af entusiastiske danske Scooter/knallert kørere !

URL du'r ikke...

Men hvis der direkte kan være fare for havari ved benyttelse af V-Power i
2-taktere, så begriber jeg SLET ikke at hverken Shell, FDM,
Forbrugerstyrelsen eller andre har været ude og advare....
Kan du forklare det ?

Har du kendskab til bare 1 eksempel hvor havari kunne tilskrives V-Power
????

--

Fra : Holger Danske

Dato : 08-08-03 19:42

Søren C. Fischer wrote:

> [...]
> V-Power i 2-taktere, så begriber jeg SLET ikke at hverken Shell, FDM,
> Forbrugerstyrelsen eller andre har været ude og advare....

Det var netop det som det Tv-Program gjorde !!

(Leder stadig efter for at se om jeg kan finde et link !!)

> Har du kendskab til bare 1 eksempel hvor havari kunne tilskrives
> V-Power ????

Jeg ved ikke om det er kommet frem, da det vil være meget svært at kunne
*bevise* at det er benzinen's skyld, og ikke ens egen benzin/olieblanding
der er gået i ged !

--
-- H.D. --

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 08-08-03 19:58

Holger Danske (Holger@Danske.dk) skrev:

> Det var netop det som det Tv-Program gjorde !!

Nej, det var det ikke.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-08-03 22:30

> [...]
> www.mopedgallery.com, en god hjemmeside med en del gode Fora, lavet
> af entusiastiske danske Scooter/knallert kørere !

Den rigtige URL er: www.mopedgallery.dk

Og jeg kan slet ikke finde noget om V-Power derinde....
Kan du hjælpe med at finde lidt debat derinde omkring de negative effekter
af V-Power i en 2takter......?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-08-03 11:10

Søren C. Fischer <scf@image.dk> skrev:

> Den rigtige URL er: www.mopedgallery.dk
>
> Og jeg kan slet ikke finde noget om V-Power derinde....
> Kan du hjælpe med at finde lidt debat derinde omkring de negative
> effekter af V-Power i en 2takter......?

Og så blev der stille....

Fra : Klaus G.

Dato : 14-08-03 19:25

> Og så blev der stille....

Der bliver ryddet op i emnerne engang i mellem, så du finder nok ikke noget.
Men jeg har heller ikke set nogen indlæg om V-Power derinde. Men det skader
jo self. ikke at lave et indlæg. Inden du smider et nyt topic, så læs lige
reglerne, ellers river de pikken af dig, og sparker den op i røven på dig.
Kort sagt: Dit topic bliver slette, og din konto lukker et par dage. :)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 14-08-03 23:54

Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> skrev:

> [...]
> nyt topic, så læs lige reglerne, ellers river de pikken af dig, og
> sparker den op i røven på dig. Kort sagt: Dit topic bliver slette, og

Jeg har intet ønske om at starte en V-Power debat derinde.
Det var ikke mig der henviste til det site, og antydede at der derinde
skulle være debat der viste at V-power var skadeligt.

Det med stille var nu også møntet på debatten herinde.
Der bliver bedt om lidt mere fakta og debat der kan vise om påstandende om
de skadelige virkninger af V-power er rigtige.
Og så er det der blev stille

Så jeg hælder fortsat til at det må være noget med at ham Hans-Jacob har
hørt et eller andet fra sin vens nabos onkel...
Det er bare synd at han så ikke vil indrømme at han påstod noget som ikke
holdt vand ved nærmere eftersyn!

Fra : Paw

Dato : 15-08-03 18:51

Jeg kan kun sige at jeg har kørt med v-power på min Peugeot, i over et år og
den kører stadig bedre og bedre.

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-08-03 19:08

"Paw" <Paw@pjl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan kun sige at jeg har kørt med v-power på min Peugeot, i over et år
og
> den kører stadig bedre og bedre.

Læs teksten her under, der efter bedes man fortælle hvor der står noget om
knallerterne eller 2 takts motorer.
Hvis det ville have noget godt af betydning til en 2 takts motor, så havde
Shell med garanti skrevet det, for det er immervæk noget af et stort marked.

Ændringer på benzinmarkedet

Gennem de sidste par år, er der sket 3 store ændinger på benzinmarkedet:

98 oktan benzin indeholder MTBE. For at beskytte vores grundvand besluttede
benzinselskaberne i Danmark, herunder Shell, i fællesskab at stoppe brugen
af MTBE fra 1. maj 2001. Det er nu sket, bortset fra enkelte særlig
miljøsikrede anlæg.
Miljøstyrelsen har aktivt støttet fjernelsen af 98 oktan til fordel for 95
oktan. Argumentet har været miljøet (grundvandet). Dette har betydet, at
forbrugernes adfærd er ændret. Det er ikke længere god tone at tanke 98
oktan, hvorfor mange forbrugere gradvist er skiftet til enten 95 oktan
blyfri eller 95 oktan tilsat blyerstatningsmiddel (Millenium).
Fjernelsen af 98 oktan har efterladt et tomrum. Andre benzinselskaber har
valgt at fortsætte med rød benzin i pumperne og indført rød 95. De har
således tre typer benzin: 92 oktan blyfri, 95 oktan blyfri og rød 95. Shell
har imidlertid valgt at gå nye veje for at give kunderne noget helt særligt,
nemlig Shell V-Power.
Udviklet i samarbejde med Ferrari

Med Shell V-Power har vores internationale forskere, der samarbejder med
Ferrari om udvikling af benzin og olie, udviklet en banebrydende ny
benzinkvalitet. Den er allerede introduceret i mange lande med stor succes.
Nu introducerer vi Shell V-Power i Danmark. Det er en MTBE-fri 95 oktan
benzin, og det er den absolut bedste benzin på det danske marked. Den giver
nyt liv til bilmotoren og større køreglæde.

Hvad er Shell V-Power?

Der er en direkte sammenhæng mellem en motors ydeevne og hvor ren, den er
indeni. En motor bruger luft til at forbrænde benzinen. Den energi, der
frigøres i motoren, når benzinen forbrændes, får bilen til at køre. For at
give en motor optimale betingelser for at yde sit bedste er der tre vigtige
betingelser, der skal være opfyldt:

Motoren skal hurtigt og effektivt få luft nok (ilt til forbrændingen).
Motoren skal have den mængde benzin, der passer til luften.
Motorens ”luft-indsugningssystem” skal være ren, for at der kan være et
ubesværet flow af luft og benzin til selve forbrændingen.
De to første punkter kan benzinen ikke forbedre eller påvirke, men det
sidste punkt er meget vigtigt, og her kan benzinen hjælpe med til at give
motoren nyt liv. Hvis betingelsen ikke er opfyldt, betyder det:

krafttab i motoren
nedsat accelerationsevne
ujævn motorgang
forringet benzinøkonomi.
Den tekniske forklaring

Det er belægninger af koks og sod i motorens indsugningssystem, på ventiler
og ventilstammer, der nedsætter motorens effektivitet.

Belægninger nedsætter mængden af luft, der suges ind i motoren til
forbrændingsprocessen.
Belægninger giver turbulens og dermed dårlig luft/benzinblanding i
forbrændningskammeret.
Belægninger giver øget varme. Det reducerer luftens iltindhold.
Belægninger forsinker luftindsugningen.
Belægninger giver forringet benzinøkonomi.
Det unikke ved Shell V-Power er, at den til hver en tid renser og holder
motorens ”luft-indsugningssystem” rent og derved sikrer ”livsvigtigt” og
ubesværet flow af luft og benzin til forbrændingen. Det lyder enkelt, men
det er en kompliceret proces inden i motoren.

Kim Larsen

Fra : Jante

Dato : 15-08-03 22:02

"Kim Larsen" skriblede:

> Læs teksten her under, der efter bedes man fortælle hvor der står noget om
> knallerterne eller 2 takts motorer.

Du har ret... der står intet som helst om 2-takts motorer - hverken
positivt eller negativt.
Faktisk står der intet som helst overhovedet! Det er en ualmindelig
indholdsløs gang reklame-pladder, der ikke indeholder faktuelle
oplysninger. Ovenikøbet er der et par dokumenterbart fejlagtige
påstande, ligesom adskillige relevante ting er udeladt.
Det bærer tydeligt præg af at være forfattet af et reklamebureau
uden ret meget forstand på motorer. Tilbage står en fuldstændig
udokumenteret påstand om, at V-power skulle være bedre end
andre benzin-produkter, og ingen er blevet et hak klogere...

> Hvis det ville have noget godt af betydning til en 2 takts motor, så havde
> Shell med garanti skrevet det, for det er immervæk noget af et stort marked.

Det er til gengæld noget forvrøvlet sludder. Knallert-markedet er da
så lille, at det for benzin-selskaberne er fuldstændig betydningsløst!
Hvor stor en del af det samlede antal km der køres på vejene
tror du køres på knallert (eller på MC for den sags skyld)?

J.L.

Fra : Kim Larsen

Dato : 16-08-03 11:00

> [...]
> Hvor stor en del af det samlede antal km der køres på vejene
> tror du køres på knallert (eller på MC for den sags skyld)?

Hvis du kan læse norsk, så kan du læse mere her
http://www.sm.shell.no/Bilist/sporxeksperten.cfm?FuseAction=GenPage&pWebprofilfunkid=6065
Der bliver spurgt om V-power kan bruges på en 2-takter, de svare at kan den
køre på 95 oktan, så kan man godt, men der står INTET om det har nogen
fordele, og at man i øvrigt skal se i manualen til sit køretøj ! ! !

Kim Larsen

Fra : Jante

Dato : 17-08-03 03:17

"Kim Larsen" skriblede:

> Hvis du kan læse norsk, så kan du læse mere her
> http://www.sm.shell.no/Bilist/sporxeksperten.cfm?FuseAction=GenPage&pWebprofilfunkid=6065

Nej tak, jeg har intet at bruge det til.
Desuden tør jeg godt vædde min førstefødte på, at Shell heller ikke dér
bringer nogen som helst dokumentation for deres påstande ang. V-Power.

> Der bliver spurgt om V-power kan bruges på en 2-takter, de svare at kan den
> køre på 95 oktan, så kan man godt, men der står INTET om det har nogen fordele,

Skal vi gætte på, at der heller ikke er nævnt nogen ulemper?

> og at man i øvrigt skal se i manualen til sit køretøj ! ! !

Naturligvis, således holder de ryggen fri, ifald deres produkt
stik imod enhver forventning alligevel skulle have en virkning!

J.L.

Fra : Kim Larsen

Dato : 17-08-03 09:58

"Jante" <make@my.day> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Naturligvis, således holder de ryggen fri, ifald deres produkt
> stik imod enhver forventning alligevel skulle have en virkning!

1 De har dokumentation på det, siger de, men de sender det bare ikke sådan
lige ud til folket.
2 Der står intet om ulemper, men de fortæller dog at det ikke har samme
effekt som på en 4-takter
3 Der er mange der har spurgt til deres 2-takter, men som skrevet før, så er
der ikke noget konkret svar på det, ikke på samme måde som der er til dem
med 4-taktere.

Kim Larsen

Fra : Jante

Dato : 17-08-03 23:22

"Kim Larsen" skriblede:

> [...]
> der ikke noget konkret svar på det, ikke på samme måde som der er til dem

Hvilket endnu en gang bestyrker mig i min antagelse af,
at V-Power - selvom det formodentlig ikke er skadeligt -
mest er et smart udtænkt reklamefif, der sandsynligvis
ikke er hverken pengene eller ulejligheden værd.

J.L.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 15-08-03 23:11

Kim Larsen <mythos@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> Hvis det ville have noget godt af betydning til en 2 takts motor, så
> havde Shell med garanti skrevet det, for det er immervæk noget af et

Og diskussionen blomstrede da også først herinde da én skrev direkte at det
kunne ødelægge en 2-takter!
En påstand der bare blev slynget ud, og så har vi intet hørt fra drengen
siden

Jeg tror efterhånden, at vi kan konkludere det samme som bilfolket:
Nogle synes det virker godt og giver en effekt.
Andre synes ikke de kan mærke forskel.
EOD for mit vedkommende.

Fra : Klaus G.

Dato : 16-08-03 18:19

> Jeg har intet ønske om at starte en V-Power debat derinde.
> Det var ikke mig der henviste til det site, og antydede at der derinde
> skulle være debat der viste at V-power var skadeligt.
I know. Prøvede bare at give en grund til at han ikke svarede...

> Det med stille var nu også møntet på debatten herinde.
> Der bliver bedt om lidt mere fakta og debat der kan vise om påstandende om
> de skadelige virkninger af V-power er rigtige.
> Og så er det der blev stille
No wonder :) Sikkert noget han bare slyngede ud i en grønlænderbrandert,
eller noet :)

> Så jeg hælder fortsat til at det må være noget med at ham Hans-Jacob har
> hørt et eller andet fra sin vens nabos onkel...
Sikkert en vandrerhistorie startet af et andet benzin selvskab :)

> Det er bare synd at han så ikke vil indrømme at han påstod noget som ikke
> holdt vand ved nærmere eftersyn!
Hellere indrømme man har taget fejl, end at sige ingenting, eller stadig
hårdnakket påstå man har ret. Min mening.

Fra : H-J M

Dato : 17-08-03 03:03

> Hellere indrømme man har taget fejl, end at sige ingenting, eller stadig
> hårdnakket påstå man har ret. Min mening.

Det er så en ting jeg ikke vil have slynget i nakken.
Jeg har haft en million andre ting uden for internettet at tænke på og havde
ærligt talt glemt alt om v-power debatten.
Så ved et tilfælde i OE at der stod "Re: V-Power" og kiggede lige om det var
det emne jeg troede det var.
Nu jeg ved du er bruger af mg.com burde du da også kunne huske det. Men
self. et topic smutter i ny og næ :) Læser sq heller ikke rub og stub ;)
Det jeg skrev var at der på et tidspunkt var blevet påstået at additiverne
ødelagde olie-belægningen som der bliver lagt. Tror faktisk det var energy
der kværnede et TP Trophy på det. Er ikke sikker på om det var ham eller han
bare var debatdeltager.
Men jeg prøvede at give en hjælpende hånd om hvad jeg kan huske gennem
tidens løb (hvilket jeg synes er ret imponerende da det er ved at være 1 år
siden jeg læste topic) og straks bliver jeg fremstillet som en der laver
røvere og ikke vil stå ved mit ord.
Men hermed: Brug det da forhelvede. Bare det ikke er mit kit det går udover
mit kit. EOD!

Fra : Kim Larsen

Dato : 18-08-03 09:12

> [...]
> ½øjs@
>
> Jeg hørte fra en kammerat, at knallerten kører bedre på Shell's V-Power

Jeg har haft kontakt til Shell, den mail jeg sendte og svaret på den, kan
ses her under.

Kim,

Tak for din henvendelse. Det er fuldstændig korrekt at V-Power er en speciel
udviklet benzin, der renser for evt. belægninger på bagsiden af
indsugningsventilerne. Da der er ikke indsugningsventiler på to-takts
motorer og dermed vil du ikke kunne udnytte det specielle effekt. Vi har
derfor heller ikke testet V-Power på denne motortype.

Venlig hilsen / Best Regards

Søren Hvid Tønder
Technical adviser fuels and HSE
A/S Dansk Shell