Strandsten i akvariet?
Fra : Maria Hansen

Dato : 07-08-03 13:50

Jeg har hørt, at man helst skal bruge marksten, hvis man selv vil ud og
finde store sten til ens akvarium - men går det alligevel at bruge sten fra
stranden, hvis man koger dem?

En erfaren akvarist fortalte, at nogle af hans kunder havde oplevet, at alle
fiskene døde, hvis man puttede strandstenene direkte ned i akvariet, hvilket
jeg for så vidt godt kan forstå - så altså: Er det nogenlunde risikofrit at
samle ind fra stranden, hvis man koger stenene?

Erfaringer og kloge ord søges!

Med venlig hilsen Maria

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 07-08-03 13:58

> Jeg har hørt, at man helst skal bruge marksten, hvis man selv vil ud og
> finde store sten til ens akvarium - men går det alligevel at bruge sten
fra
> stranden, hvis man koger dem?

Jeg er ved at starte akvarie op og har i den forbindelse hentet sten ved
stranden. Jeg skrubbede dem kun.
Jeg har 3 gubbyer i det for at starte filtret og de er her efter en lille
uge ikke døde endnu.

MVH
Lars Helmer Andersen

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 07-08-03 14:00

Kommer helt an på hvilke fisk du har....

Der er i de fleste sten, som du finder ved stranden, en del kalk, og dette
er med til at hæve ph´en i vandet....

Jeg vil ikke anbefale strandsten til andet end afrikanske fisk, da de er
vant til den høje ph..

/Anders

Fra : jan h

Dato : 07-08-03 20:47

> [...]
> vant til den høje ph..

> hvad så amerikanske cichlder kan de også tåle dem

mvh jan

Fra : Maria Hansen

Dato : 08-08-03 08:16

"jan h" skrev:
> [...]

Mine fisk er afrikanske cichlider, så de skulle jo sådan set nok kunne klare
den ph der ...
Jeg mener snarere, at problemet kan være fremmedartede vandmikrober, som
"angriber" fiskene.

Andre erfaringer?

Maria

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-08-03 08:29

Maria Hansen skrev:

> Jeg mener snarere, at problemet kan være fremmedartede vandmikrober,
> som "angriber" fiskene.

Hvilke mikrober tænker du specielt på?

// Klaus

Fra : Maria Hansen

Dato : 08-08-03 13:41

"Klaus Alexander Seistrup" skrev:

> Hvilke mikrober tænker du specielt på?

Ikke på nogen specielle overhovedet blot bakterier, vira af en slags.
Det kunne lige så godt være forurening af en eller anden art - kemikalier,
metaller - et eller andet, som fiskene ikke kan leve med, men som
forhåbentlig kan fjernes i tilstrækkelig grad, hvis man rengør stenene
grundigt nok.

Venligst, Maria

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-08-03 08:49

Maria Hansen <brevbakken@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:o7IYa.311$dE6.87@news.get2net.dk...

> [...]
klare
> den ph der ...
> Jeg mener snarere, at problemet kan være fremmedartede vandmikrober,

Det vil være højst usandsynligt at bakterier fra saltvand skulle
udgøre nogen fare, end sige overleve, i ferskvand!

Carsten