Forklarende tekst i afsnit
Fra : Philip

Dato : 07-08-03 12:53

Hej gruppe

Jeg laver i øjeblikket en hjemmeside hvor jeg har nogle tekniske ord som
ikke alle vil kunne forstå umiddelbart. Dem vil jeg gerne hjælpe og har
derfor tænkt på at lave de tekniske ord om til links i samme stil som det
fx. gøres i hjælpefunktionen i Word. Det vil sige at når man klikker på det
pågældende ord kommer der en forklarende tekst op i en parentes inde i
tekst-afsnittet. Når man klikker på ordet igen skal den forklarende tekst
forsvinde igen.

Nogen der ved hvordan dette gøres?

Mvh Philip

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 07-08-03 13:10

"Philip" <pob@jubiimail.dk> wrote in

> [...]
> klikker på det pågældende ord kommer der en forklarende tekst op i en
> parentes inde i tekst-afsnittet. Når man klikker på ordet igen skal den

Du kan lave det med <span> og css:

forklaringen på det svære ord">langtsværtord</span> tekst tekst tekst</p>

Og så i dit css:

span.svaertord {
   cursor:help;
   border-bottom:1px dashed #0f0;
}

Alle de svære ord vil optræde med en punkteret grøn linje under ordet, og
når musen føres over ændres markøren til et spørgsmålstegn og
forklaringen dukker enten op i en lille boks eller i browserens
statusbar.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Philip

Dato : 07-08-03 13:43

> [...]
> når musen føres over ændres markøren til et spørgsmålstegn og
> forklaringen dukker enten op i en lille boks eller i browserens

Tak for dit svar. Den måde du har beskrevet er et udemærket alternativ.
Men mit spørgsmål var egentligt om man ikke kan gøre det på en måde ala
Office-pakkens hjælpefunktioner, hvor den forklarende tekst kommer frem i
selve afsnittets tekst.

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-03 15:08

Herligt Andreas. Den kan jeg sq bruge. Hvis jeg nu ikke lige vil igennem
alle browserne, ved du så hvilke der kan klare den?

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 07-08-03 18:11

"Jesper Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> wrote in news:3f325c0f$0
$48902$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Herligt Andreas. Den kan jeg sq bruge. Hvis jeg nu ikke lige vil igennem
> alle browserne, ved du så hvilke der kan klare den?

Det er ikke alle der understøtter 'cursor', men ellers skulle alt der er
nyere end IE og NS4 ikke have problemer med noget så simpelt.

Fra : Benny Nissen

Dato : 07-08-03 13:43

> [...]
> pågældende ord kommer der en forklarende tekst op i en parentes inde i
> tekst-afsnittet. Når man klikker på ordet igen skal den forklarende tekst

Prøv med nedenstående kode.

Siden kan også ses på http://bennynissen.dk/forklaring.htm

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
<title>Side med forklaringer</title>
<!--
span {
display: none;
}
-->
<script>
function showhide(help){
if(document.getElementById(help).style.display != 'inline')
{
document.getElementById(help).style.display = 'inline';
}
else
{
document.getElementById(help).style.display = 'none';
}
}
</script>
</head>

onclick="showhide('help1');">forklaring</a><span id="help1"> (når du klikker
på ordet forklaring vises eller fjernes denne tekst)</span> som skal hjælpe
med de svære ord.</p>
onclick="showhide('help2');">forskellige</a><span id="help2"> (herved menes
uens)</span> forklaringer ind på rette sted.</p>

Fra : Philip

Dato : 07-08-03 13:46

> Prøv med nedenstående kode.

Super! Det var lige det jeg havde brug for.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 07-08-03 13:46

Philip wrote:

> [...]
> pågældende ord kommer der en forklarende tekst op i en parentes inde i
> tekst-afsnittet. Når man klikker på ordet igen skal den forklarende tekst

Du kan benytte dig af acronym elementet, som giver et tooltip, når man
holder musen hen over elementet.

ex

http://www.w3.org/TR/html401/struct/text.html#h-9.2.1

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 07-08-03 18:13

Martin Hintzmann Andersen <no@spam.dk> wrote in

> Du kan benytte dig af acronym elementet, som giver et tooltip, når man
> holder musen hen over elementet.

Nej! Acronym-elementet skal *kun* bruges til akronymer, ikke til alt muligt
andet. Hvis der er tale om akronymer brug da <acronym>, hvis det er en
forkortelse brug da <abbr> - i alle andre tilfælde skal der bruges <span>.