misbrug af børn
Fra : erik larsen

Dato : 06-08-03 18:13

kl ca 16, 30 idag løb jeg ind i to drenge der delte ug af JVs blad "Vågn
op". den ælste af drengene vad 13-14 år med slips og kravetøj, den anden
noget yngre.

1) Det er forbudt at dele den slags blade ud på banegården uden tiladelse
fra banemesteren.

2) det er forbud mod at lade mindreårig gå med aviser.

Børnebisbrug og ikke andet fordi de voksende ikke gider løfte røven.

Erik L

Jeg tilod mig at spørge drengende om de måtte betale for "Vågn Op" men fik
svaret Nej det gør frivillig indsamling. Vagttårnet skal nok sikkre sig

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 06-08-03 19:06

"erik larsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> noget yngre.
>
> 1) Det er forbudt at dele den slags blade ud på banegården uden tiladelse

Var det Struer banegård? Pudsigt, jeg var der også omkring 16.10 med toget
fra Holstebro.

Med hensyn til forbuddet så kender jeg ikke noget til det. Det kan sagtens
være rigtigt, og i så fald vil de unge mennesker vel blot gå ud foran.

> 2) det er forbud mod at lade mindreårig gå med aviser.
>
> Børnebisbrug og ikke andet fordi de voksende ikke gider løfte røven.

De går ikke med aviser, men udfører et samfundsgavnligt arbejde efter eget
ønske.

Drengene bruger noget tid på Guds arbejde, de lærer at udføre ulønnet
frivilligt arbejde, de lærer at være tålmodige overfor vrede og uforstående
mennesker der anklager dem for at blive misbrugt, de lærer at opføre sig
venligt og opmærksomt over for andre mennesker ... og alt sammen fordi de
kan lide det.

Jeg mener faktisk at man bør rose unge mennesker der vælger at bruge tid på
noget de tror på. Det kræver mod og selvopofrelse - gode egenskaber i en
verden hvor konformitet og egoisme er blevet fremtrædende egenskaber.

Sidste år brugte 6,5 millioner frivillige mere end 1,2 milliarder timer på
dette arbejde. Så det er ikke fordi "de vokse ikke gider løfte røven" som du
så pænt skriver.

> Jeg tilod mig at spørge drengende om de måtte betale for "Vågn Op" men fik
> svaret Nej det gør frivillig indsamling. Vagttårnet skal nok sikkre sig

Alle udgifter inden for vores organisation bliver dækket af frivillige
bidrag, som alle - også du - kan bidrage med. Jeg for mit vedkommende kommer
til møder i en dejlig ny rigssal i Herning, modtager de nyeste numre af
Vagttårnet og Vågn Op!, får mig et par bibler - en studieudgave til mig selv
derhjemme, en mindre og mere handy udgave til når jeg forkynder, et par
interleniarudgaver til mit personlige studium, samt nogle alternative
bibeloversættelser (blandt andet King James). Når jeg studerer benytter jeg
ofte en CD med hele bibelen, bibelleksika, håndbøger samt 30 årgange af
Vagttårnet. Jeg lytter måske til noget orkestermusik som Vagttårnet har
udgivet, og har måske et flot firfavers kort over Israel liggende foran mig
når jeg læser noget fra Bibelen. ALT DETTE har jeg modtaget kvit og frit i
vores rigssal, og en hvilken som helst person kan få det til samme pris
(kvit og frit). Jeg betaler af og til et beløb i en bidragsbøsse i vores
rigssal, og ingen andre véd hvad jeg betaler ligesom jeg ikke ved hvad andre
betaler. Det er min eneste udgift, og den er frivillig. Ingen vil vide det
hvis jeg intet betaler. Hvordan skal en organisation kunne lave en
forretning ud af det?

Med venlig hilsen

Filip Johnsen
Et af Jehovas Vidner

Fra : paw

Dato : 06-08-03 19:26

Filip Drejer Johnsen skrev

>De går ikke med aviser, men udfører et samfundsgavnligt
> arbejde efter eget ønske.

Missionsarbejde skal være ugleset fra mange sider;
det hører ligesom til denne verdens betingelser.

--
Mvh, paw

Fra : erik larsen

Dato : 07-08-03 05:53

"Filip Drejer Johnsen" <filip.johnsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Var det Struer banegård? Pudsigt, jeg var der også omkring 16.10 med toget
> fra Holstebro.

Nej det var på Holstebro banegård og jeg nåede ikke toget 16,18 så jeg
ventede til 16,54 og det var i den tidsrum

> Med hensyn til forbuddet så kender jeg ikke noget til det. Det kan sagtens
> være rigtigt, og i så fald vil de unge mennesker vel blot gå ud foran.

Det gør JV forhåbeligt da det er deres "Vågn op" de uddeler.

> De går ikke med aviser, men udfører et samfundsgavnligt arbejde efter eget
> ønske.

Eget ønske, Nej du, det er udelukkende JVs ønske. Var drengende ikke
hjernevasker (af JV) gik de til fødselsdage og disko som andre børn.

> [...]
> venligt og opmærksomt over for andre mennesker ... og alt sammen fordi de

Det er udelukket at det er Guds arbejde JV gør og at børn nu skal gøre
Jerhovads arbejde ved at bryde de eksisterende love kan vist ikke være
rigtigt ??

> [...]

> dette arbejde. Så det er ikke fordi "de vokse ikke gider løfte røven" som

Nu er du vist ude med en undskyldning for JVs børnemisbrug af mindreårig !

> [...]
> betaler. Det er min eneste udgift, og den er frivillig. Ingen vil vide det
> hvis jeg intet betaler. Hvordan skal en organisation kunne lave en

Ja, du er sikkert herlig frelst og med et ny polered glorie over hovedet.

Erik l

Fra : paw

Dato : 07-08-03 10:47

Erik Larsen skrev

>Ja, du er sikkert herlig frelst og med et ny
> polered glorie over hovedet.

Ve dem, hvis hu står til strid.

--
Mvh, paw

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 08-08-03 10:33

> Eget ønske, Nej du, det er udelukkende JVs ønske. Var drengende ikke
> hjernevasker (af JV) gik de til fødselsdage og disko som andre børn.

Synes du, som oprigtig kristen, at et diskotek er et godt opholdssted for
oprigtige kristne? Svarer musikken, alkoholindtagelsen, stemningen til det
Jesus var kendt for at oplære sine disciple i? Synes du at det er bedre at
unge mennesker fejrer en højtid med rod i selvophøjelse og falske religiøse
traditioner end at gøre det arbejde som Jesus oplærte sine disciple til at
gøre? (Jævnfør Mattæus 10.)

> uforstående
>
> Det er udelukket at det er Guds arbejde JV gør og at børn nu skal gøre
> Jerhovads arbejde ved at bryde de eksisterende love kan vist ikke være
> rigtigt ??

Jeg kender ingen der hedder Jerhovad?

Og hvorfor er det udelukket at vi udfører Guds arbejde? Vi følger Bibelen i
vores læresætninger og afviser ubibelske dogmer som treenighedslæren og
ubibelske fester som jul og fødselsdage. Vi holder os neutrale i forhold til
verdens politiske forhold og undlader at tage del i nationernes krige.
Minder det ikke om Jesu sande disciple?

> på

> du
>
> Nu er du vist ude med en undskyldning for JVs børnemisbrug af mindreårig !

Nej.

> fik

[...]
> Ja, du er sikkert herlig frelst og med et ny polered glorie over hovedet.

Nej. Jeg er glad for at være en del af en verdensomspændende organisation af
kærlige og venlige mennesker.

Jeg svarede blot på den anklage du kommer med om at 'Vagttårnet nok skal
sikre sig'. Vagttårnet er et halvmånedligt blad. Det selskab der står bag
har ingen faste indtægter, men er afhængigt at frivillige bidrag. Det er
ikke en forretning, og der bliver ikke tjent penge på det.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-08-03 12:36

Filip Drejer Johnsen wrote:

> Og hvorfor er det udelukket at vi udfører Guds arbejde? Vi følger
> Bibelen i vores læresætninger og afviser ubibelske dogmer som
> treenighedslæren og ubibelske fester som jul og fødselsdage.

Man kan altid diskutere, hvorvidt dogmer er bibelske eller ubibelske.
Væsentligt er det dog for mig at vide, hvorfor fødselsdage er så
"forbudte"? Det ligger jo helt uden for den religiøse spfære. Og så
religiøse er I jo heller ikke. I går f.eks. alle sammen i ubibelsk tøj
(slips og jakkesæt) og taler ubibelske sprog - og lur mig om ikke også,
I kører i ubibelske køretøjer og drikker ubibelske drikkevarer

Min pointe er, at vi godt nok lever i himmelen, men vi går altså
samtidig på jorden - jævnfør Pauli ord om det dobbelte borgerskab.

Og lad mig så lige til sidst understrege, at jeg ikke kan erklære mig
enig i nogetsomhelst af det, som Erik Larsen har skrevet her i tråden.
Så er det på plads.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 08-08-03 16:00

"Kevin Edelvang" skrev i en meddelelse

> [...]
> (slips og jakkesæt) og taler ubibelske sprog - og lur mig om ikke også,
> I kører i ubibelske køretøjer og drikker ubibelske drikkevarer

Naturligvis lever vi i verden, og gør brug af mange redskaber der ikke er
omtalt i Bibelen.

Årsagen til at vi som Jehovas vidner vælger fødselsdage kan begrundes i
følgende hovedpunkter:
- Bibelens eneste omtale af fødselsdage er negativ (1 Mosebog 40:20-22 og
Mattæus 14:6-10)
- De første kristne og Bibelens jøder fejrede ikke fødselsdag, men anså det
for en form for afgudsdyrkelse
- De skikke, der er forbundet med fødselsdagsfester, har sine rødder i
hedenske religioner og ubibelske læresætninger

I slutningen af dette indlæg citerer jeg hvad en publikation udgivet af
Jehovas Vidner skriver herom.

Begrundelsen for at vi ikke ønsker at tage del i sådanne skikke findes i 2
Korinther 6:14-17, hvor vi tilskyndes til netop at holde os adskilte fra alt
der har med afgudsdyrkelse at gøre.

Det skal så understreges at vi intet har imod at man samles til godt samvær
og fester, i overensstemmelse med Prædikeren 3:12, 13.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen

---------------
Hentet fra bogen "Lad os ræsonnere ud fra Skrifterne", side 108-9, udgivet
af Jehovas Vidner:

*Taler Bibelen fordelagtigt om fødselsdagsfester de to gange den berører
emnet?*

1 Mos. 40:20-22: "Nu var det den tredje dag Faraos fødselsdag, og han holdt
da en fest . . . han bragte overmundskænken tilbage til hans stilling som
mundskænk . . . og overbageren hængte han."

Matt. 14:6-10: "Men da Herodes' fødselsdag blev fejret, optrådte Herodias'
datter med en dans og behagede Herodes i den grad at han med en ed lovede at
give hende hvad som helst hun bad om. Så sagde hun, vejledt af sin moder: '
Giv mig her på et fad Johannes Døbers hoved.' . . . og han sendte bud og lod
Johannes halshugge i fængselet."

Alt hvad der står i Bibelen, har et formål. (2 Tim. 3:16, 17) Jehovas vidner
mærker sig at Guds ord taler ufordelagtigt om fødselsdagsfester, og derfor
holder de ikke sådanne fester og deltager ikke i dem.

*Hvordan så de første kristne og de jøder der levede på Bibelens tid på
fødselsdagsfester?*

"Begrebet fødselsdagsfest var helt fremmed for de kristne i denne
periode." - Allgemeine Geschichte der christlichen Religion und Kirche
(Gotha, 1863), August Neander, bd. 1, s. 385.

"De senere hebræere betragtede fødselsdagsfejring som en form for
afgudsdyrkelse, et synspunkt der til overmål blev bekræftet af de
almindelige skikke de så knyttet til disse dage." - The Imperial
Bible-Dictionary (London, 1874), redigeret af Patrick Fairbairn, bd. I, s.
225.

*Hvorfra kommer de skikke der er forbundet med fødselsdagsfester?*

"Der ligger en lang historie bag de forskellige skikke folk følger i dag når
de fejrer deres fødselsdage. Deres oprindelse skal søges i magien og
religionen. Lykønskningerne, gaverne og festen - med levende lys - havde i
gamle dage til hensigt at værne fødselaren mod dæmonerne og beskytte ham i
det kommende år. . . . Indtil det fjerde århundrede afviste kristendommen
fejringen af fødselsdage som en hedensk skik." - Schwäbische Zeitung
(tillægget Zeit und Welt), 3./4. april 1981, s. 4.

"Grækerne troede at ethvert menneske havde en beskyttende ånd eller dæmon
som overværede den pågældendes fødsel og vågede over ham i livet. Denne ånd
havde en mystisk tilknytning til den gud på hvis fødselsdag vedkommende var
født. Romerne tilsluttede sig også denne tanke. . . . Denne opfattelse gik i
arv til andre og afspejler sig i troen på den gode fe, skytsengelen eller
skytshelgenen. . . . Skikken med tændte lys på kagerne begyndte med
grækerne. . . . Honningkager der var runde som månen og pyntet med tændte
kerter, [blev anbragt] på tempelaltrene for [Artemis]. . . . Ifølge
folketroen besidder fødselsdagslys en særlig magisk kraft til at opfylde
ønsker . . . Tændte kerter og offerild har haft en særlig mystisk betydning
lige siden mennesket begyndte at bygge altre for sine guder.
Fødselsdagslysene er således en ære og hyldest til fødselsdagsbarnet og
bringer held og lykke. . . . Fødselsdagshilsener og -lykønskninger er en
uadskillelig del af denne helligdag. . . . Denne skik har oprindelig rod i
magi. . . . Fødselsdagshilsener har magt til at udvirke noget godt eller
ondt fordi man på denne dag er nærmere åndeverdenen." - The Lore of
Birthdays (New York, 1952), Ralph og Adelin Linton, s. 8, 18-20

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-08-03 17:46

> [...]
> - De skikke, der er forbundet med fødselsdagsfester, har sine rødder i
> hedenske religioner og ubibelske læresætninger

Hvis jeg f.eks. skal tro beskrivelsen af brylluppet i Kahna, så har jeg ikke
ligefrem indtryk af at det var en højtidelig, salvelsesfuld og asketisk fest
tilegnet Herren. Tværtimod blev der gået godt til den og Jesus hjalp endda
til med at skaffe endnu mere vin...

Desuden er der i Gamle Testamente flere spor af at man faktisk har ihukommet
fødselsdage: Når der gang på gang tales om at forbande sin dødsdag, så synes
det at være den berømte undtagelse, der bekræfter reglen, altså den ekstreme
modsætning af det ellers gældende, hvor man ikke - som normalt - velsigner
sin fødselsdag, men forbander den i stedet. Læs f.eks. Jeremias 20,14-15:

"v14 Forbandet den dag,
jeg blev født,
den dag, min mor fødte mig,
skal ikke være velsignet."

Det kan muligvis læses på denne måde: "Den dag, min mor fødte mig skal ikke
LÆNGERE være velsignet."

Jeg finder det i øvrigt dybt neurotisk at man ikke vil fejre
familiemedlemmers (især børns) fødselsdag ud fra nogle tågede forklaringer
om hedenske opfattelser: Hvad rager det dog det yderst menneskelige princip
at man samles for at fejre en persons fødsel een gang om året? Man ønsker
folk lykke og glæde, men skal dèt nu opfattes som "hedensk åndemaneri"? I så
fald så må alle JV'er rende rundt i åbenlys paranoia for ikke at komme til
at deltage i noget som bare det fjerneste kan relateres til obskure ritualer
fra fjerne eller uddøde civilisationer?

Anders Peter Johnsen

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 10-08-03 21:15

"Anders Peter Johnsen" skrev i en meddelelse

> [...]
fest
> tilegnet Herren. Tværtimod blev der gået godt til den og Jesus hjalp endda

Nej, og Jehovas vidner lever heller ikke asketisk eller salvelsesfuldt. Det
kan faktisk godt lade sig gøre at leve et godt og glad liv *samtidig* med at
man følger de kristne moralprincipper. Festen er faktisk blevet brugt i
Vagttårnet som et eksempel på hvordan man kan holde en kristen fest der både
er munter og under kontrol. Man lægger nemlig mærke til at der var én der
var ansvarlig for festen. Omvendt antyder begivenheden at det var ofte at
folk blev berusede, selv om det ikke siges med sikkerhed at man blev det til
denne bryllupsfest.

> [...]
> den dag, min mor fødte mig,
> skal ikke være velsignet."
>
> Det kan muligvis læses på denne måde: "Den dag, min mor fødte mig skal

Det er faktisk ikke hvad der står. Og hvis fødselsdagen blev fejret af
jøderne er det så ikke underlidt at den aldrig bliver nævnt? I de historiske
beretninger kunne det være noget i retning af at "det skete da kong Jehoadas
holdt sin fødselsdagsfest" eller "på kong Davids førstefødtes
fødselsdagsfest skete det at Absolom dræbte Amon". I de profetiske
beretninger kunne det være noget i retning af at "som sorgen på en dødsdag
skal jeres fødselsdage være" eller "I skal igen fejre jeres børns og jeres
børnebørns fødselsdage med glæde og ikke med sorg". Der er intet.

Et andet tegn på at jøderne faktisk ikke fejrede fødselsdage er den
udeladelse af datoerne for fødslerne som vi lægger mærke til i Bibelen. I
dagens Danmark kender enhvert lille barn sin fødselsdag. Men Jesu
fødselsdag, eller Moses', Davids, Salomons? De nævnes ikke i Bibelen.

M'Clintock og Strongs Cyclopædia (1882, bd. I, s. 817) oplyser at jøderne
"betragtede fejring af fødselsdage som afgudsdyrkelse . . ., sandsynligvis
på grund af de afguderiske riter hvormed de blev fejret, og som var til ære
for den pågældende dags skytsgud".

> [...]

> fald så må alle JV'er rende rundt i åbenlys paranoia for ikke at komme til
> at deltage i noget som bare det fjerneste kan relateres til obskure

Hvorfor skal man begrænse sine fester til bestemte dage en enkelt gang om
året? Som Jehovas Vidner holder vi mange fester og familiesammenkomster,
blot er vi ikke begrænset i anledningen til at det skal være når der er
fødselsdag eller i datoen eller i formen. Vi kan invitere dem vi finder det
passende.

At vi ikke holder *fødselsdag* er altså ikke et udtryk for at vi ikke har
familiesammenkomster eller fester, heller ikke for at vi lever et så
kedeligt liv at halvdelen af den danske befolkning ville falde om af
kedsomhed. Tværtimod lever Jehovas vidner generelt et meget åbent og aktivt
liv.

Og endelig: vi ønsker at være åbne omkring vores gudsdyrkelse. Vi ønsker at
tilbede den eneste sande Gud, skaberen, og på den måde han godkender. Vi
mener at det er vigtigt, og vi søger at bibringe vores børn den samme
indstilling. Det betyder at vi fravælger visse højtider og måder at gøre
nogle ting på, men det betyder ikke andet og mere end det. Tværtimod
opfostrer vi unge der er levende interesserede i Bibelen og søger at gøre
godt mod andre. Og det synes jeg er positivt.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen
Et af Jehovas Vidner

Fra : jørgen

Dato : 08-08-03 15:04

> [...]
religiøse
> traditioner end at gøre det arbejde som Jesus oplærte sine disciple til at

Jeg synes det er frygteligt og u-kristent med alle disse regler i har
opfundet om hvad de unge må og ikke må. De trælbinder folk, og det er
u-kristent fordi det overskygger det liv i Kristus Jesus som er
kristenlivets grundstamme og den frihed fra love og regler man har i Kristus
Jesus.

Kristenlivet handler om at have et personligt forhold til Jesus Kristus, at
Han lever i den kristne og igennem den kristne. Det handler ikke om en masse
ydre regler om jul, diskotek mv.

En ting som gør det hele endnu værre er at i gør jer bedre end
kristendommen. I er bedre fordi i ...

Bare med hensyn til pacifisme. I kan takke andre mennesker for at i lever i
et frit Danmark. Der er unge mennesker som måtte betale med deres liv i kamp
mod både kommunister og facister, så det er så let for jer at læne jer
tilbage og hovmodigt gøre jer bedre end andre fordi i er imod militær.

jørgen.

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 08-08-03 22:19

"jørgen" skrev i en meddelelse
> [...]
> mod både kommunister og facister, så det er så let for jer at læne jer
> tilbage og hovmodigt gøre jer bedre end andre fordi i er imod militær.

Jeg har lidt svært ved at se problemet med det du skriver.

Lad os tage pacifismen. Der er to sider af denne sag, den religiøse og den
sociale.

Religiøst set mener jeg at Jesu ord ikke rummer mulighed for at en kristen
kan være soldat eller endog perifert tage del i soldatermæssige opgaver.
Jesus sagde at vi skulle elske vores fjender, og da Peter søgte at frelse
ham ved at hugge ud med et sværd retledte Jesus ham for det. Han roste ham
end ikke for at have forsøgt at hjælpe menneskesønnen militært, hvordan
skulle en kristen så kunne forvente at få ros for støtte til andre?

Den sociale side er vel den du kritiserer os lidt for. Vi nasser på den fred
den danske hær opretholder og som en masse soldater under den anden
verdenskrig døde for. Det er korrekt, og vi værdsætter denne fred. Men selv
under andre tider ville vi ikke kunne ændre på vores holdning. Vi tror på at
Jesu bud om at elske vores næste gælder under alle omstændigheder og i alle
tider. Jehovas Vidner har faktisk haft den samme holdning selv under meget
ugunstlige forhold, som for eksempel de Jehovas Vidner der boede i Tyskland
under den anden verdenskrig, i ex-Jugoslavien i 1990'erne, i Rwanda under
massakrene, og i de borgerkrigshærgede dele af Sri Lanka fra midt i '80'erne
til nu.

Vi mener ikke at vi er bedre end kristendommen. Vi søger blot at følge Jesu
principper så godt som muligt. Jeg tror at hvis verdens 1,2 milliarder
kristne fulgte de kristne bud om ærlighed, omsorg, godhed og ægte kærlighed
ville vi ikke bare kunne løse en stor del af verdens alvorlige problemer men
også vise resten af verden hvad kristendommen handler om. Som det er nu
foragtes kristne - med god grund - af hinduer, buddhister og muslimer i
store dele af verden.

Jesus foragtede hykleri. Han foragtede de farisæere der søgte at overholde
nogle formelle love med samtidig undlod det vigtigste - nemlig at elske Gud
og næsten. Ikke desto mindre var Jesu lære ikke anti-autoritær. "Hvis I
elsker mig, vil I holde mine bud" sagde han ifølge Johannes 13:34. Apostlene
opsummerede 4 væsentlige bud i Apostelgerninger 15:28, 29, og de mente at
disse bud var væsentlige nok til at de kunne pålægge menigheder at følge
dem. Paulus viste i 1 Korinther 5 hvor alvorligt brud på budet om at afholde
sig fra utugt var: en utugtig skulle udelukkes af menigheden.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen
Et af Jehovas Vidner

Fra : Bo Warming

Dato : 09-08-03 05:34

"Filip Drejer Johnsen" <filip.johnsen@get2net.dk> wrote in message
> [...]

Jesu
> principper så godt som muligt. Jeg tror at hvis verdens 1,2 milliarder

Jeg får ofte besøg af kvarterets JV-ægtepar og vi snakker mægtig godt
sammen, selvom de godt kan se at jeg ikke rykker ind i deres sekt
nogensinde. Forleden viste de mig en virkelig overbevisende video om fordele
ved ikke at bruge blodtransfusion - at dansk sundhedsstyrelse er vildledte.
Tyske overlæger dokumenterede at der er bedre måder

VEdr at MORAL SKAL KOMME INDEFRA, er det klart at danskerne er et kristent
folk og vor gode korpsånd i modsætning til muslimernes har at gøre med vor
fælles grundtvigianisme.At den ofte er så ateistisk PÅ OVERFLADEN som
Grosbølls kan kun fluekneppere gå op i.

Selv er jeg aldrig syg, fordi jeg er svinsk.Det er min selvopfundene moral
at være pioner mht oprør mod skadelig aurotitetstro. Det man ikke dør af
bliver man stærkere af. Mine børn har opnået perfekt helbred uden helt så
yderliggående adfærd.
Fordi børneprofessionelle narrer børn væk fra forældre, er forældre bevidst
gjort inkompetente til pasning. Socialismen er årsag til drab og drab og
selvmord og depression og ulykke. Fx pædofildrab og barnet der netop hængte
sig i en bil.
At lærde specialister præker overforsigtighed, gør os fremmedgjorte og
uforstående for livglæde ved at leve livet ½-farligt, men aldrig
hel-farligt.

DRAB: resultat vigtigere end motiv Ophids dig ikke mere ved aktivt mord end
ved morderisk undladelsessynd.Bekæmp synd, ej synder.

"Der findes fire slags mord: forbryderiske, undskyldelige, retfærdige og
rosværdige. Denne klassificering tjener juristerne. For de myrdede er den
ligegyldig. Ambrose Bierce
"Afsky = misbilligelse der skyldes det man ikke har ordentligt forstået
Ambroce Bierce
"Lykke= en behagelig følelse, der opstår ved at betragte andres ulykke.
Ambrose Bierce

"En populær forfatter skriver, hvad folk tænker. Et geni indbyder dem til
at tænke noget andet. Ambrose Bierce

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-08-03 13:33

> [...]

> end ikke for at have forsøgt at hjælpe menneskesønnen militært, hvordan
> skulle en kristen så kunne forvente at få ros for støtte til andre?

Hvordan passer denne erklærede pacifisme så med jeres - så vidt jeg
forstår - ret militante Jesusforestilling?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 10-08-03 13:44

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> "Filip Drejer Johnsen" <filip.johnsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan passer denne erklærede pacifisme så med jeres - så vidt jeg
> forstår - ret militante Jesusforestilling?

Giv Gud---
Gov Kejser...
Altså er dit intime åndelige forhold til religionen aldrig i strid med evt
job som kaptajn på bombefly.
Medmindre du har sjælelige kvababelser - som ikke rager andre end dig.

Iøvrigt har ingen dansk soldat slået ihjel siden 1864 - typisk
militærtjeneste er at lave mad, gå i takt og rede seng. Det kan ingen tro da
have noget imod.?

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 10-08-03 14:56

"Bo Warming" skrev i en meddelelse
> [...]
> job som kaptajn på bombefly.
> Medmindre du har sjælelige kvababelser - som ikke rager andre end dig.

Giv Gud indebærer at man først og fremmest følger hans bud. Et bud som
kristen er at du skal elske din næste, vende den anden kind til, elske din
fjende og ikke bruge sværd for ikke selv at omkomme med sværd.

Giv Kejseren indebærer kun det som Guds lov ikke nævner. Peter sætter det så
godt op imod hinanden i Apostelgerninger 5:29: "Vi bør adlyde Gud som [vor]
hersker mere end mennesker."

> Iøvrigt har ingen dansk soldat slået ihjel siden 1864 - typisk
> militærtjeneste er at lave mad, gå i takt og rede seng. Det kan ingen tro
da
> have noget imod.?

I en profeti der behandler Guds folk i de sidste dage siger Esajas 2:4 at
man end ikke skal lære at føre krig. Det søger vi at følge. Og vi mener da
også at det ville være hyklerisk hvis vi blev soldater ud fra den formodning
at vi aldrig skulle føre krig men kun ville have det som et tidsforbrug og
en indtægtskilde. En soldat oplæres trods alt for at skulle slå ihjel, og
det vil være imod vores samvittighed.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen
Et af Jehovas Vidner

Fra : Bo Warming

Dato : 10-08-03 16:19

> [...]
> kristen er at du skal elske din næste, vende den anden kind til, elske din
> fjende og ikke bruge sværd for ikke selv at omkomme med sværd.

Jeg mener at Jesu anbefaler at man gør godt for medmennesket, men det kan
godt tænkes at det sker ved at dræbe russere der voldtager fynboer
Dog havde Glistrup ret i at al miklitær i DK er til grin siden 1864 og
russerne var aldrig en trussel så telefonsvarer istf Nato havde været klogt.
Jeg anbefalede ikke min søn at blive militærnægter, da han stod for at
værnepligt var bekvemt sabbatår, og var der blevet krig, så er det jo kun
professionelle soldater der sendes til udlandet hvor våbenbrug sker.

> [...]

> en indtægtskilde. En soldat oplæres trods alt for at skulle slå ihjel, og

Jeg er imponeret af de JV der besøger mig og har fremlagt dokumentation om
alternativer til blodtransfusion.

Men jeg synes at da meget i biblen klart IKKE tages bogstaverligt, så er din
fortolkning af Esaias en overfortolkning.

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 10-08-03 17:47

On Sun, 10 Aug 2003 17:19:01 +0200, "Bo Warming"
<ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

>Jeg er imponeret af de JV der besøger mig og har fremlagt dokumentation om
>alternativer til blodtransfusion.

Jehovas Vidner er afgjort grundige i deres jagt på atlernativer til
"blodtransfusion", men det ville være passende om de også gjorde
klart, at mange af de alternativer de kan fremvise primært er
muligtheder ved *planlagte* operationer. Når det handler om akutte
situationer er det noget mere kompliceret.

Og så skal de måske også lige med, at danske læger ikke er så ivrige
efter at bruge blod, som Jehovas Vidner har det med at antyde.

Med venlig hilsen
Søren Bo Rødgaard Henriksen

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 10-08-03 21:22

"Bo Warming" skrev i en meddelelse
> Jeg mener at Jesu anbefaler at man gør godt for medmennesket, men det kan
> godt tænkes at det sker ved at dræbe russere der voldtager fynboer

Det er rigtigt. Det er dog mit valg at jeg lader Jehova om at give
principperne, og i tillid til at de er til mit bedste så følger dem.

> [...]

> formodning
>
> Jeg er imponeret af de JV der besøger mig og har fremlagt dokumentation om

Tak. Der findes også meget, og det er et område i klar vækst inden for
sundhedssektoren i øjeblikket. Det sparer penge og risici.

> Men jeg synes at da meget i biblen klart IKKE tages bogstaverligt, så er
din
> fortolkning af Esaias en overfortolkning.

Klart nok. Jeg for mit vedkommende læser det i sin helhed og lægger mærke
til at det åbenbart er Jehovas plan for os at vi end ikke skal lære
krigskunst. Så det vil jeg gerne følge.

Med venlig hilsen og tak for svaret

Filip Johnsen
Et af Jehovas Vidner

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 10-08-03 17:41

On Sun, 10 Aug 2003 14:43:39 +0200, "Bo Warming"
<ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

>Iøvrigt har ingen dansk soldat slået ihjel siden 1864 -

Ikke helt korrekt - i begyndelse af juni blev en iraker skudt af
danske soldater..

http://www.fko.dk/nytogpresse/pressemeddelelser/2003/skudepisodeIirak.htm

Fra : Bo Warming

Dato : 10-08-03 18:38

"Søren Bo Rødgaard Henriksen" <sbrh@tdcadsl.dk> wrote in message

> Ikke helt korrekt - i begyndelse af juni blev en iraker skudt af
> danske soldater..

Snakken var om VÆRNEPLIGTIGE soldater - altså tvangsudskrevne som Jehovas
Vidner gør et problem ud af.

De professionelle drabsmænd som dræber i Irak og dræbtes i
Afghanistan(bombedemontering) er lyst-betonede PROFESSIONELLE

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 10-08-03 18:49

"Søren Bo Rødgaard Henriksen" <sbrh@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke helt korrekt - i begyndelse af juni blev en iraker skudt af
> danske soldater..

Danske soldater dræbte vel også serbere med deres Leopard-kampvogne under
kampe på Balkan. Dertil kommer de hemmelige operationer i Afghanistan.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen
--
Denne meddelelse udtrykker kun mine egne synspunkter og de facts, jeg
kender.

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 10-08-03 14:48

> Hvordan passer denne erklærede pacifisme så med jeres - så vidt jeg
> forstår - ret militante Jesusforestilling?

Egentlig nej, så taler vi som Jehovas vidner ikke om pacifisme. Der er vel
egentlig netop to dele af udtrykket pacifisme: at man nægter selv at bære
våben (hvilket passer på Jehovas Vidner) og at man er stærke modstandere af
krig. Det sidste passer ikke på os, for vi anerkender Guds ret til at føre
krig. Dette indbærer både de krige jøderne som hans folk førte for mange
tusinde år siden, og også den krig Jesus vil føre som Guds hærfører i
Harmagedon.

Derfor er det også forkert af mig at kalde Jehovas vidner for pacifister. Vi
fører ikke krig, og betragter det udelukkende som Guds opgave. Da han havde
jøderne som folk valgte han at bruge dem til at føre visse krige, men krigen
ved Harmagedon skal ikke føres af mennesker - det tager han sig selv af.

Jeg håber at det måske afklarer noget?

Med venlig hilsen

Filip Johnsen
Et af Jehovas Vidner

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-08-03 16:42

> [...]
> krig. Dette indbærer både de krige jøderne som hans folk førte for mange
> tusinde år siden, og også den krig Jesus vil føre som Guds hærfører i

I tror altså på Jesus som konkret militant hærfører? Skræmmende.

Nu tales der netop i Åbenbaringen 19, 15 om "et skarpt sværd som udgår af
Hans mund", hvilket jo altså er en symbolsk henvisning til Hans tunge og
dermed Hans ords domsmagt.

Men dette tolker I altså som at Han render rundt og hugger folk ned fysisk
med et konkret metalsværd?

Vorherretilhest, havde jeg nær sagt...Og I har "glorværdige" forestillinger
om også stå og tiljuble dét, som I tilsyneladende forestiller jer er Verdens
største og ubetinget blodigste masseudryddelse?

Beklager, men jeg kan i så fald sgu'tte helt følge jeres snak om at holde
sig for god til at slå ihjel! I er jo i så fald på INGEN måde bedre end de
korsriddere, som I ellers ynder at se ned på...

Anders Peter Johnsen

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 10-08-03 21:36

> [...]
> dermed Hans ords domsmagt.
>
> Men dette tolker I altså som at Han render rundt og hugger folk ned fysisk

Hvad ville blive resultatet af dommen? Amnesti til alle? Nogle må skulle
dømmes, for det er det billede Åbenbaringen fremkommer med i de
efterfølgende vers i kapitel 19.

> [...]
> sig for god til at slå ihjel! I er jo i så fald på INGEN måde bedre end de
> korsriddere, som I ellers ynder at se ned på...

Vi holder os for gode til at dræbe anderledestroende. Vi har ikke planer om
blodige revolutioner for at overtage magten og tvinge anderledestroende til
at følge vores opfattelser. Vi dræber ikke abortlæger, på trods af at vi
ikke er enige med dem. Vi dræber end ikke muslimske soldater i et fremmed
land der forsvarer deres præsident, selv om vi heller ikke er enige med dem
eller deres præsident.

Vi tror på Bibelen, og vi tror på dens ord om at Jehova ved sin konge og søn
Jesus Kristus vil bringe hævn og dom "over dem der ikke kender Gud og dem
der ikke adlyder den gode nyhed om vor Herre Jesus" (2 Thessaloniker
1:8-10).

Men du kan måske bedre lide dem der tror på en brændende helvede, hvor
mennesker (efter at de er døde naturligvis, men stadigvæk ved fuld
bevidsthed) pines i al evighed, i flammende ild, i ildsøer, i lava, ved at
blive gennemstukket, og hvordan teorierne ellers går for sig. Sådan noget
tror vi ikke på. Vi tror at Gud vil bringe en straf over alle de der er hans
modstandere, og at det vil betyde at de bliver tilintetgjort. Intet mere, og
intet mindre. Tilintetgørelse er et godt ord, der blot viser at deres
eksistens ophører. Og når den er ophørt er deres smerte og bevidsthed det
også. Tilmed erkender vi at vi ikke skal dømme nogen til en sådan
tilintetgørelse. Det har intet menneske myndighed til, slet ikke vi som
vidner. Dommen er ikke vores, ej eller dens eksekvering. Hvis Jehova og
Jesus vil have gjort noget i den retning, skal de nok vide af at få det
gjort på en retfærdig og barmhjertig måde.

Men vi holder os også for gode til at nøjes med at tro på de dele af Bibelen
der passer os bedst.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen
Et af Jehovas Vidner

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-08-03 23:42

> Hvad ville blive resultatet af dommen? Amnesti til alle? Nogle må skulle
> dømmes, for det er det billede Åbenbaringen fremkommer med i de
> efterfølgende vers i kapitel 19.

Vi må vente og se.

> forestillinger
> Verdens

> Vi holder os for gode til at dræbe anderledestroende.

Men I vil altså ikke holde jer for gode til at bifalde mord på andeledes
troende ud fra en religiøs overbevisning?

> [...]
> Jesus Kristus vil bringe hævn og dom "over dem der ikke kender Gud og dem
> der ikke adlyder den gode nyhed om vor Herre Jesus" (2 Thessaloniker

Javel, ja.

Det minder mig om den gode "Hank"-historie.

Find den på: http://www.jhuger.com/kisshank.mv i ucensureret udgave med
bandeord og i den "pæne" udgave http://www.jhuger.com/kisshankbutt.mv.
Hvis du har Adobe og en printer, så kan du ovenikøbet trykke din egen
pamflet fra http://www.jhuger.com/pamphlets/khb.pdf

> [...]
> bevidsthed) pines i al evighed, i flammende ild, i ildsøer, i lava, ved at
> blive gennemstukket, og hvordan teorierne ellers går for sig.

Nåda? Det vil altså sige at I kun tager Bibelens bogstaveligt NOGLE steder?
Men f.eks. ikke Åb 19,21?

> [...]
> Jesus vil have gjort noget i den retning, skal de nok vide af at få det
> gjort på en retfærdig og barmhjertig måde.

Altså: I vil stille jer op og juble?

> Men vi holder os også for gode til at nøjes med at tro på de dele af
Bibelen
> der passer os bedst.

Det er ganske ironisk at høre den slags fra folk, som ikke rigtig kan finde
ud af om de er kosherpraktiserende jøder under Loven eller kristne under
Nåden?
Nu er det jo altså også et temmeligt grotesk hovmod der skal til, for at man
kan mene at have visdom til at tolke alle profetier og åbenbaringer,
inklusive Johannes' Åbenbaring. Husk nu lige at den er forseglet og
personligt adresseret til Jesus, ikke?

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik.D

Dato : 11-08-03 00:04

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Filip Drejer Johnsen" <filip.johnsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

/cut
> [...]
finde
> ud af om de er kosherpraktiserende jøder under Loven eller kristne under

Hej Anders

.....JVs syn på jødefolket, er at det som Guds folk blev forkastet, da Jesus
blev korsfæstet.....Så det kan ikke være det første Anders. Det andet...om
nåden...er heller ikke JVs stil....så det må blive en mellemting....Hvor man
har indført et nyt præstestyre,,,,vagttårnsselskabet...under inspiration af
GT beretninger om det gamle Gudsfolk, Israel....hvis plads JV nu har
indtaget.......Nåden er sådan forandret til et spørgsmål om JV medlemmernes
forhold til det nye præstestyre.....!

> [...]
> kan mene at have visdom til at tolke alle profetier og åbenbaringer,
> inklusive Johannes' Åbenbaring. Husk nu lige at den er forseglet og

JV mener at de alene tolker skrifterne korrekt...så, ingen nyhed i det !

--

E.Dalgas

Fra : Erik.D

Dato : 08-08-03 16:50

> [...]
til
> verdens politiske forhold og undlader at tage del i nationernes krige.

Nej, indenfor Jehovas vidner, måske nok, men ser jeg hen til Skriften selv
og den evangeliske kristendoms historie, er det kun ved en yderst selektiv
bibelfortolkning og med en markant uvilje mod de vidnesbyrd, der er
tilgængelig, om markante skikkelser inderfor særligt
vækkelses-kristendommen, at jeg kunne tilslutte mig din udlægning ovenfor
!!!

1) Guds Arbejde udføres af Den Hellige Ånd....udsendt dertil.

2) Treenighedslæren er ikke ubibelsk (burde du vide)...man kan være uenig
deri..men at erklære den ubibelsk, vidner, som jeg ser det, om det ønske,
udelukkende at gøre op med en kristendom man ikke, kun ved hjælp af
menneskelig forstand, kan tilslutte sig....og indføre en ny kristendom på
dens plads. Sådanne tillempelser er der ikke plads til indenfor den
evangeliske tradition.

3) Ang. jul og fødselsdage...er et godt spørgsmål...jeg mener nu at sådanne
af slagsen burde være op til de enkelte familier at afgøre...og netop ikke
gøres til genstand for målestok omkring sandhed eller løgn, som du jo
faktisk gør i dit udsagn. Det er ikke alle der er lige stærke i tro og
overbevisning..vel !

4) Du slutter af med flotte ord om neutralitet rent polittisk....som om det
modsatte skulle være direkte ubiblesk......ligeledes om
krigsførelse....lyder det som om du klart argumentere for at enhver kristen
IKKE kan være sand, udenfor din specielle opfattelse. Hvis du tror at en
mand, i en høj polittisk stilling, ikke kan være i den position og samtidig
tjene den levende Gud, taler du jo imod skriften selv...Hvis du ikke tror at
nogen mand eller kvinde har tjent Herren i de mange krige der har udspillet
sig på denne jord..mener jeg at du som konsekvens deraf, kun kan konkludere
at disse mennesker er fortabte sjæle for tid og evighed...flot gået, må man
sige og forøvrigt også en kende hyklerisk ....Krige på afstand koster det
jo intet at tage afstand fra.....Krige i ens egen baghave er en anden
snak....hvor mange af dem har du konkret afstået fra at deltage
i.......Ingen (ret mig hvis jeg tager fejl) !!

Man kunne nu gennengå Bibelens egne udsagn om hvad og hvilke konkrete
opfattelser/gerninger en Jesu dicipel kendetegnes på.....Jvf Paulus` ord
fks, At beviset for hans Apostoliske myndighed hviler på den KRAFT som Jesus
gennem Den Hellige Ånd, lod virke over Paulus` liv.....Er det den samme
bekendelse du som jehovas vidne taler om...nej ! det er det
langtfra....Istedet taler du med dig selv i centrum, eller om du vil, med
den forsamling af trosfæller du tilhøre, i centrum...hvilket igen lægger
afstand til den evageliske tradition, du for mig at se, så klart har
misforstået.

--

E.Dalgas

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 08-08-03 22:39

"Erik.D" skrev i en meddelelse

> 1) Guds Arbejde udføres af Den Hellige Ånd....udsendt dertil.

Korrekt, men ånden virker igennem mennesker, ikke sandt? Selv Jesus søgte
"medarbejdere", hvilket ses i at han søgte at oplære først de 12 siden 70 i
at blive forkyndere som han selv. Og Paulus kalder i 1 Korinther 3:9 sig
selv og Apollos for Guds medarbejdere. Hvis altså Gud og Jesus mener at de
har behov for medarbejdere, er det de laver så ikke Guds arbejde?

> [...]
> menneskelig forstand, kan tilslutte sig....og indføre en ny kristendom på
> dens plads. Sådanne tillempelser er der ikke plads til indenfor den

Treenighedslæren er ikke bygget på Bibelen. Med overfortolkning og
tilpasning kan man læse en vis understøttelse i enkelte vers i Bibelen, men
læren findes ikke i Bibelen. Intetsteds gøres den hellige ånd til en person
eller Jesus sættes lig Jehova.

> [...]
> gøres til genstand for målestok omkring sandhed eller løgn, som du jo
> faktisk gør i dit udsagn. Det er ikke alle der er lige stærke i tro og

Vi søger at holde os så nær til Guds vejledning som muligt, og i 2 Korinther
6:14-17 opfordres vi meget stærkt til at holde os fuldstændigt rene fra
urene religiøse skikke.

> [...]
samtidig
> tjene den levende Gud, taler du jo imod skriften selv...

Jeg mener faktisk ikke at en kristen kan være en del af verden. Ifølge
Johannes 17 var det netop en del af Jesu grundlæggende lære at kristne ikke
var *en del af* verden (vers 14), selv om vi er *i* verden (vers 11). Og
Jakob kalder det faktisk ægteskabsbrud at søge en politisk alliance med
verden og siger at en sådan gør sig til fjende af Gud (Jakob 4:4). Dette er
faktisk en meget klar parallel til det gamle Israel, der gang på gang
anklages for netop denne form for ægteskabsbrud.

Men hvordan mener du at jeg taler imod Skriften?

> [...]
> snak....hvor mange af dem har du konkret afstået fra at deltage
> i.......Ingen (ret mig hvis jeg tager fejl) !!

Hvorfor mener du at min holdning er hyklerisk? Jesus selv lærte sine
disciple at de skulle elske deres fjender og netop hans sætning om at vende
den anden kind til viser jo også at det ikke kun skulle foregå under
fredelige og ideelle forhold.

Jeg siger dog ikke at nogen er fortabt for evigt. Det er op til fredens Gud
om at dømme. Men jeg mener nu nok at mange af de kristne, der har deltage i
krige, har opført sig meget ukristeligt og har deltage af meget ukristelige
grunde. Man behøver blot at nævne korstogene, de mange europæiske krige i
middelalderen, erobringen af Amerika og koloniseringen af Afrika, for ikke
at tale om de to verdenskrige.

Tænk hvis alle kristne havde nægtet at føre krig. For det første ville det
give os en helt anden verden, og for det andet ville det kræve at vi havde
en stærk tro - vi ville være fuldstændigt afhængige af Guds hjælp. Det er
hvad vi søger.

Hyklerisk ... det ved jeg nu ikke. Oprigtigt? Principfast?

> [...]
> den forsamling af trosfæller du tilhøre, i centrum...hvilket igen lægger
> afstand til den evageliske tradition, du for mig at se, så klart har

En kristen kan vel næppe anklages for at efterligne Kristus? Jesus var en
forkynder, det er vi også. De første kristne forkyndte alle, det gør vi
også. De tog ikke del i krig, det gør vi heller ikke. De fejrede ikke
fødselsdag eller jul, det gør vi heller ikke.

Hvor ser du problemet?

Med venlig hilsen

Filip Johnsen

Fra : Erik.D

Dato : 09-08-03 01:17

> Korrekt, men ånden virker igennem mennesker, ikke sandt?

Hvilket du ikke skrev i det indlæg jeg besvarede....!!

> [...]
> selv og Apollos for Guds medarbejdere. Hvis altså Gud og Jesus mener at de
> har behov for medarbejdere, er det de laver så ikke Guds arbejde?

Med al respekt.....Du henviser til Paulus` og Apollos...som jo i
troværdighed ang. deres sande dicipelskab har rig bekræftigelse i NT
Skrifterne selv. Der er ingen sand kristen (ifølge min opfattelse) der kunne
finde på, bare at antyde at DE gjorde Guds arbejde, sådan som du frimodigt
redegjorde for i det indlæg vi diskutere udfra. Nu forklare du dig så...og
det du skriver herover er da rigtigt nok, men der er bare så meget mere i
dette spørgsmål.....du ikke lader skinne igennem din opfattelse. Jeg mener
at du igen lægger vægten på det forkerte sted...ved nu at argumentere for at
Jesus skulle have behov for menneskelig hjælp......men ok,,,,!! Ingen grund
til at diskutere noget vi helt åbenlyst ser vidt forskelligt på.

> [...]
men
> læren findes ikke i Bibelen. Intetsteds gøres den hellige ånd til en

Millioner af kristne, læser åbenbart skriften helt anderledes end du og
Jehovas vidner gør det. Hvilket mod du lægger for dagen, at proklamere at
den evangeliske tradition har overfortolket og dernæst tilpasset Skrifterne
......Men jeg stiller mig tilfreds med din rettelse af påstanden om det
direkte ubibelske i treenighedslæren.

> [...]
Korinther
> 6:14-17 opfordres vi meget stærkt til at holde os fuldstændigt rene fra

Så lagkage med lys og flag, en rød brandbil og måske lidt mere
.....Mormor og Morfar på besøg......osv,,,,skal nu sidestilles med en
uren religiøs skik....jaja.....så har man da hørt det med.

> [...]
> faktisk en meget klar parallel til det gamle Israel, der gang på gang
> anklages for netop denne form for ægteskabsbrud.

Og aligevel overdrages Jesu legeme til hans diciple (Mark.6,29), hvoraf den
af disse, som påtog sig at stå for selve begravelsen, beskrives som et anset
medlem af det jødiske råd (Mark.15,43)

Din argumentation omkring Joh.17,4...hvor der ikke i min Bibel bruges
ordene, "en del af verden", men derimod ordene, "af verden"...beviser ikke
dit postulat. Der tales jo om udvælgelsen áf det kristne legeme og om
ènheden deri. Jak.4,4...taler om venskab med verden...skrevet i en kontekst
der har med "onde lyster og manglende bøn" at gøre...hvad har dette at gøre
med den person der måske får sit kald fra Herren, i en stilling som
embedsmand....intet !!

> Men hvordan mener du at jeg taler imod Skriften?

Har jeg kort forsøgt at vise dig ovenfor

> Hvorfor mener du at min holdning er hyklerisk?

Deri at du ophøjer din holdning til rettesnor for løgn kontra sandhed og det
uden selv at have stået med krigens rædsler tæt inde på livet af både dig
selv og dine kære ! Jeg mener ikke nogen kan udstede garantier for egen
reaktion her.

> [...]
vende
> den anden kind til viser jo også at det ikke kun skulle foregå under

Er du Jesus, er jeg eller noget menneske på denne jord Jesus....nope
!.....Jesu bjergprædiken er en åbenbaring af GT lovens sande natur, vil du
og jehovas vidner dømmes udfra jeres evne i forhold til Guds lov i sin fulde
åbenbaring.....jeg kan ikke tro det !!

> Jeg siger dog ikke at nogen er fortabt for evigt. Det er op til fredens
Gud
> om at dømme.

Fint...glad for denne tilføjelse

> [...]
> middelalderen, erobringen af Amerika og koloniseringen af Afrika, for ikke

Det kan vi da kun være enige om.....meeeeen er det ikke en kende unuanceret
at trække de værst tænklige krigsforbrydelser frem og med dem dømme alt og
alle der af vidt forskellige årsager indrages i krigshandlinger..det tror
jeg det er.

> [...]
> en stærk tro - vi ville være fuldstændigt afhængige af Guds hjælp. Det er

Den evangeliske tradition (menighed)...søger det ikke...den forventer
det...er vel det rettelige udtryk.

> En kristen kan vel næppe anklages for at efterligne Kristus.

Det mener jeg da klart der kan være tale om.

> Jesus var en forkynder

Plus en hel del mere

> det er vi også. De første kristne forkyndte alle, det gør vi
> også. De tog ikke del i krig, det gør vi heller ikke. De fejrede ikke
> fødselsdag eller jul, det gør vi heller ikke.
>
> Hvor ser du problemet?

I din beskrivelse og opfattelse af Jesu dicipelskab, så jeg noget der gav
mig andledning til et par komentare. Problemet ? Hvad mener du med det, har
jeg udtrykt at jeg havde et problem ?...

--

E.Dalgas

Fra : paw

Dato : 12-08-03 08:07

Filip Drejer Johnsen skrev

> Treenighedslæren er ikke bygget på Bibelen.

At være fattig i Ånden... Hvem kunne ikke
gøre noget uden Gud? Mon Jesus bad for at
spille klog? Var ikke sønnen et bevis på faderens
kærlighed til den hellige moder og hver én, der
af ren glæde tog til takke med nådens brød?..
Udgik der andre livvæsener, såsom IsRaEl fra
Gud - og i saa fald: var de ubetinget hellige?..

Hensigten er ganske vist ingen person; men
i sandhed en karakterdannende faktor, en
kilde til evig forundring og berigelse for
den lyslevende sjæl.

Fra : TBC

Dato : 12-08-03 11:44

"paw" <pawl@mail.dk> skrev i en meddelelse news:bha3nm$c4p$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Hensigten er ganske vist ingen person; men
> i sandhed en karakterdannende faktor, en
> kilde til evig forundring og berigelse for

Skal alt dette et ligne et forsvar for treenighedslæren, eller er det som
jeg
ser det med mange af de punkter der fremhæves og stilles spørgsmål til et
angreb imod den ?

TBC

Fra : paw

Dato : 12-08-03 14:41

TBC skrev:

>Skal alt dette et ligne...

Så er vi nok rigtig oppe at køre!

Hvad meget vel kan diskuteres
og kløves indtil det punkt, hvor
alle implicerede står med ørerne
fulde af savsmuld, er for mig nu
ret så ligetil en sag: At faderen og
sønnen er ét i Ånden - hvilket jeg bl.a.
opfatter som en praktisk huskeregel,
som et uafvendeligt vilkår og som
en spore til årvågenhed for hvert
levende Guds barn.

--
Mvh, paw

Fra : TBC

Dato : 13-08-03 20:49

"paw" <pawl@mail.dk> skrev i en meddelelse news:bhaqt9$e4v$1@sunsite.dk...

> Så er vi nok rigtig oppe at køre!

Nej, egentligt ikke. ...Men bestemt forvirret om A eller Z

> [...]
> fulde af savsmuld, er for mig nu
> ret så ligetil en sag: At faderen og
> sønnen er ét i Ånden - hvilket jeg bl.a.

Et aspekt vi er enige om. Og noget man vel heller ikke kan være uenige om,
tilhænger af dogme eller ej.

TBC

Fra : Louise KL

Dato : 08-08-03 17:04

> [...]

> betaler. Det er min eneste udgift, og den er frivillig. Ingen vil vide det
> hvis jeg intet betaler. Hvordan skal en organisation kunne lave en

Jeg er ked af at sige det, men Jehovas Vidner er en trosretning der
irriterer mig. Jeg kan ikke fordrage at de skal gå rundt til folks døre som
tiggere og spørge om de vil til bibelmøder. Min storebror lod på et
tidspunkt som om han var interesseret af høflighed, og siden da har de
været ved vores dør to gange og spørge efter ham. Desuden bliver børnene
ufrivilligt anderledes gjort i forehold til de andre klassekammerater.

Mvh. fra Louise

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 08-08-03 22:00

"Louise KL" skrev i en meddelelse
> [...]
> været ved vores dør to gange og spørge efter ham. Desuden bliver børnene
> ufrivilligt anderledes gjort i forehold til de andre klassekammerater.

Det er fint nok, det kan jeg da godt respektere.

Vi ønsker ikke at irritere folk men blot at følge Jesu bud om at forkynde.

Det er også korrekt at vores børn bliver anderledes i forhold til deres
klassekammerater, men jeg tror nu ikke at børnene betragter det som noget
problem. Og som forælder synes jeg netop at det måske senere kunne være en
styrke for dem at de fra barns ben har været vænnet til at stå op for hvad
de troede på.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-03 17:00

> [...]
>
> 2) det er forbud mod at lade mindreårig gå med aviser.
>
> Børnebisbrug og ikke andet fordi de voksende ikke gider løfte røven.

Om det er forbudt at give blade og andet læsbar materiale ud ved banegården
skal jeg ikke sige noget som, det kan da godt passe.

Men de børn gør ikke det arbejde at forkynde Guds ord fordi de skal, det gør
det ud af kærlighed til Gud og næsten. Hvis du havde spurgt dem, ville de
have fortalt dig at de meget gerne ville gøre det arbejde de havde gang med.
Prøv det næste gang, du bliver nok overrasket!

Men at vi voksne "ikke gider løfte r****" må stå for din egen regning! Der
er 6,3 millioner Jehovas Vidner på verdensbasis, og de brugte sammenlagt
1.202.381.302 timer i forkyndelsen sidste år. Og dette er alt fra unge på
13-14 år til ældre på 80-90 år. Der er en ældre søster i min menighed på 92
år, hun bruger stadig mange timer hver måned for at forkynde den gode nyhed
om Riget. - Mattæus 24:14.

--
MVH,
Tommy Jensen