PROTESTANTISKE PRÆSTER.
Fra : slet F5TPL

Dato : 06-08-03 17:07

- man kan undre sig over hvorfor ikke flere mennesker søger råd og
vejledning hos sin lokale præst,
- da der helt sikkert er et akut behov for dette,

Adam.
www.sitecenter.dk/faust

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-08-03 20:44

"slet F5TPL" <claudio.karl.adam@F5TPLdirekte.org> skrev i en meddelelse

> - man kan undre sig over hvorfor ikke flere mennesker søger råd og
> vejledning hos sin lokale præst,
> - da der helt sikkert er et akut behov for dette,

Så har du desværre ikke helt forstået principperne bag protestantismen...Det
er (GUDSKELOV!) ikke præster som frelser os, men vort eget umiddelbare,
personlige Gudsforhold gennem troen. Præsten er ifgølge Luther kun en "menig
kristen" underviser, men det kræves til gengæld også at han er troende...

Anders Peter Johnsen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-08-03 22:58

Anders Peter Johnsen wrote:

> Så har du desværre ikke helt forstået principperne bag
> protestantismen...

Det er vigtigt at skelne mellem protestantisme som vidt begreb og så
lutherdom, som udgør en meget lille del af de protestantiske
kirkesamfund.

Lutherdommen har en opfattelse af præsteembedet, som ligger noget fjernt
fra de fleste protestanter.

> Det er (GUDSKELOV!) ikke præster som frelser os,
> men vort eget umiddelbare, personlige Gudsforhold gennem troen.

Ja, det mener alle kirkesamfund. Men hvor har Adam skrevet om, at
præsten skulle frelse os?

> Præsten er ifgølge Luther kun en "menig kristen" underviser

Det er så til gengæld ikke rigtigt. Og hvis du vil fastholde det, må du
belægge det. Præsten er ifølge luthersk tro en meget vigtig person: Han
skal forkynde evangeliet rent og purt (dertil kræves det, at han er
rettelig kaldet), samt forvalte sakramenterne). Desuden lærer Luther og
Confessio Augustana, at man skal til skriftmål hos præsten, førend man
kan modtage altergang - og at præsten daglig skal læse messen i kirken
for at den, der har brug for nadveren der kan få den til dels. På denne
måde adskiller den lutherske præsteopfattelse sig langt fra så radikalt
fra den katolske som f.eks. den calvinske og baptistiske opfattelse.

Det er i øvrigt sjovt at se, hvorledes skriftemålet, som i folkekirken
lige så stille gled ud af brug i slutningen af 1700-tallet, nu for alvor
igen vinder frem i nogle kredse. Det er lige før, dele af folkekirken
atter er på vej til at blive lutherske i ordets oprindelige betydning.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : slet KHJI7

Dato : 07-08-03 07:31

--

- ud fra mit vindue kan jeg se en smuk hvid kirke,
afstanden er ikke længere en Fanden kan kaste en bibel,

med venlig hilsen,
Adam
www.sitecenter.dk/faust

Fra : Vidal

Dato : 06-08-03 17:30

slet F5TPL wrote:

> - man kan undre sig over hvorfor ikke flere mennesker søger råd og
> vejledning hos sin lokale præst,

Ved man noget om, hvormange der faktisk gør det.

> - da der helt sikkert er et akut behov for dette,

Tror du?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 06-08-03 23:23

"slet F5TPL" <claudio.karl.adam@F5TPLdirekte.org> wrote in message

> [...]
> vejledning hos sin lokale præst,
> - da der helt sikkert er et akut behov for dette,

Hva kvalifiserer præster til at give bedre råd enn andre?

Kjellemann

Fra : Harald Mossige

Dato : 07-08-03 08:30

> [...]
> vejledning hos sin lokale præst,
> - da der helt sikkert er et akut behov for dette,

Er det noko å undra seg på; finnes der for eksempel ein einaste debatant her
i gruppa med såpass "vidsyn" at dei ville vera egna til å gjr råd veiledning
for vanlige mennesker i dagliglivet?

HM