Intethed føder ANGST sir Kierkegaard
Fra : Bo Warming

Dato : 05-08-03 21:00

" Hvilken virkning har intet ? Det føder angst. Søren Kierkegaard

Han skrev om angst/fobi som "frihedens svimmelhed" og havde læst Pascal og
Heine

"Angst æder sjæle på Heinrich Heine

"Opslugt af rummenes uendelige vidder, som jeg intet ved om, og
som intet ved om mig, så gyser jeg. Disse uendelige rums evige tavshed får
mig til at gyse.
Når jeg tænker på, at mennesketer overladt til sig selv som en vildfaren i
denne afkrog af universet, så overvældes jeg af gru. Blaise Pascal ("Angsten
for det tomme rum"

"Vi må ikke lade os skræmme. Skrækslagne mennesker er det nemmeste bytte for
alt, hvad de mest frygter Margrethe II

Også Goethe og Nietzsche så fare i kedsomhed og passivitet, der gør os
usikre og dumme.

Ligesom Plato, Aristoteles, Spinoza og Kant var de imod medlidenhed, der
blot fastholder folk i ikke-aktivitet der gør syg og dum.

"Ængstelighedens grad er en målestok for intelligensen.
Nietzsche

"Hvordan kan det være, at vi fyldes med medlidenhed, når vi ser en haltende
mand på gaden,
mens en haltende ånd fylder os med raseri?
Joh - det kommer af, at den haltende mand godt ved, at det er ham der går
skævt
og os andre, der går lige,
mens den haltende ånd derimod hårdnakket påstår,
at det er ham der tænker lige, og vi andre skævt..Pascal(døve spetakel,
blinde stakkel)

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N