sammensæt eget filter
Fra : André Høstrup

Dato : 05-08-03 01:32

Har tænkt lidt på om et filter, som man selv sætter sammen til sit akvarie.
Det skal bestå af en cirkulationspumpe på f.eks. 1000 til 2000 l/t og så et
biologisk filter til havedam, som er beregnet til bassin str. op til nogen
tusinde liter.

Når man læser om disse filtre, står der noget om en stor vandgennemstrømning
på f.eks. 3500-4000 liter i timen.

Mener der er noget om, at en lavere hastighed, giver en bedre biologisk
filtrering ? og så er fordelen jo også at man har en meget stor filtrerings
volumen, i forhold til de spandfiltre man ellers bruger til sit akvarie.

Men om ikke andet, kunne man jo på den måde, anskaffe sig et bedre filter
til en billigere penge.

Men skriv endelig hvis der er nogen derude, som har erfaringer med det.

Vil lige se om min tanke holder vand

--
\\\|///
( @ @ )

Fra : thomas schreiber

Dato : 05-08-03 08:45

Hust at placere filteret højere end dit akvarie. Det du så mere eller mindre
får, er et overløbsfilter uden overløb. De fleste havedamsfiltre er lavet
til at stå nede i selve havedammen(eller på land over vandspejlet). Ved ikke
hvor "vandtætte" de er, men du kan jo forsøge.

Hvis du placere filteret over akvariet, burde du ikke få probs med
utætheder, da der ofte bare sidder et skruelåg på filterkasserne og alle
studserne sidder under lågets højde..

/ts

Fra : André Høstrup

Dato : 05-08-03 11:53

"thomas schreiber" <blabla@blabla.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis du placere filteret over akvariet, burde du ikke få probs med
> utætheder, da der ofte bare sidder et skruelåg på filterkasserne og alle

Jeg tænkte mere på et filter som kunne stå under akvariet, havde dog ikke
tænkt på at det var et overløbsfilter, men ellers kunne man måske bruge dem
der er placeret under vandspejlet ?

--
\\\|///
( @ @ )

Fra : /

Dato : 05-08-03 14:51

André Høstrup wrote:
> [...]
> biologisk filtrering ? og så er fordelen jo også at man har en meget
> stor filtrerings volumen, i forhold til de spandfiltre man ellers

Lavere hastighet gir mere tid for vannet gjennom biologiske "masse" og bedre
filtrering ja.

> Men om ikke andet, kunne man jo på den måde, anskaffe sig et bedre
> filter til en billigere penge.

Mange filter typer du kan bygge selv "fluizide bed sand filter" f.eks , hvor
sanden virvles opp av vandtrykket og "flyter" rundt mens det renser vannet.
Typisk er dette kun et rør med en powerhead som skyver vannet gjennom , og
finkornet sand som virvler inne i røret. Ellers har du jo også
mattenfilter(tysk ide) hvor man kan gjøre det så enkelt som å sette en stor
bit skumgummi (slik som de som benyttes i innerfiltere) på f.eks endeveggen
i akvariet. Der menytter man så en powerhead som trekker vannet gjennom
skumgummiveggen og blåser vannet ut igjen over skumgummien (tilbake til
akvariet).

Søk litt på disse mulighetene via www.google.com og du ser du kan bygge
mange gode filtere til en svært lav kostnad

> Vil lige se om min tanke holder vand

Har bygd både innvendige / utvendige biofiltere, prøvd mattenfilter og
snuser på muligheten for fluizide bed "selvbygg" her (har prøvd ferdigkjøpt
:)

Tor

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-08-03 17:44

André Høstrup wrote:

> Men skriv endelig hvis der er nogen derude, som har erfaringer med
> det.

....eller måske blot en ide, der kunne være interessant for filterbyggere.
Måske var Dynasand-filtret en mulig ide. Det er ganske effektivt og er
'selvrensende'.
Se evt. her:
http://www.nordicwater.se/NWP/RENTVATTEN.PDF
Du kan google 'dynasand' - masser af hits.

vh
Jan

Fra : André Høstrup

Dato : 05-08-03 18:13

> [...]
> Se evt. her:
> http://www.nordicwater.se/NWP/RENTVATTEN.PDF
> Du kan google 'dynasand' - masser af hits.

Har lige set lidt på det, men er det så praktisk muligt selv at bygge et ?

Det virker jo temmeligt genialt at man bare kan tømme slammet ud fra bunden
af filteret, mens det stadig køre og så den store biologiske rensningseffekt
det har.

--
\\\|///
( @ @ )

Fra : André Høstrup

Dato : 05-08-03 20:07

Kom lige på en idé, men bare i en mindre udgave.

Kunne man ikke bruge en 1½ liters flaske som skal stå på hovedet, bore et
hul i proppen og bunden og lime nogen slanger på, fylde noget sand eller
noget lidt grovre grus i og bruge det som forfilter for en spandpumpe ?

Den kunne jo så tage det værste fra akvariet og er nem at rengøre bagefter,
det er jo bare at tage sand,grus ud og skylde det efter og så bruge det
igen.

Ser man på de andre sandfiltre der findes, kan jeg ikke lige regne ud af
hvordan det egentligt virker i praksis.

http://pw1.netcom.com/~larry_l/diy_bead.htm

http://homepage.ntlworld.com/gary.webster1/photo.htm

den sidste kan jeg regne ud, men ville bruge en version der er lukket
hermetisk af (colaflasken)

--
\\\|///
( @ @ )

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-08-03 20:26

André Høstrup skrev:

> Ser man på de andre sandfiltre der findes, kan jeg ikke lige regne
> ud af hvordan det egentligt virker i praksis.
>
> http://pw1.netcom.com/~larry_l/diy_bead.htm

Man pumper vand ind gennem nederste rør. Vandet løber op gennem
platikkuglerne, som flyder i øverste halvdel af filteret. På
kuglerne vokser de mikroorganismer som man forsøger at kultivere,
og som skal rense vandet for affaldsstoffer. Der er således tale
om et biologisk filter snarere end et mekanisk.

Er der stadig¹ ingen der har forsøgt at filtere akvarievandet gennem
et "rodzoneanlæg" lavet af fx en altankasse beplantet med papyrus
eller fredslilje?

// Klaus

¹) <http://xrl.us/d8r6w>
<http://groups.google.com/groups?selm=5773ada6-0289-4021-9f97-7d16b63e7397%40news.szn.dk>

Fra : André Høstrup

Dato : 05-08-03 21:03

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og som skal rense vandet for affaldsstoffer. Der er således tale
> om et biologisk filter snarere end et mekanisk.

Mener ellers at et sandfilter både er mekanisk og biologisk.

--
\\\|///
( @ @ )

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-08-03 21:09

André Høstrup skrev:

> Mener ellers at et sandfilter både er mekanisk og biologisk.

Filtret i det øverste link er ikke et sandfilter - beholderen
indeholder flydende plastikkugler som eneste filtermateriale.

// Klaus

Fra : André Høstrup

Dato : 05-08-03 21:12

> Filtret i det øverste link er ikke et sandfilter - beholderen
> indeholder flydende plastikkugler som eneste filtermateriale.

Takker, så ved jeg da det, men hvis du ved mere om filteret i det øverste
link så fortæl endelig

Det var nu mere det nederste link jeg tænkte på.

--
\\\|///
( @ @ )

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-08-03 21:22

André Høstrup skrev:

> Takker, så ved jeg da det, men hvis du ved mere om filteret i
> det øverste link så fortæl endelig

Jeg ved ikke mere end jeg kunne læse mig til på selve siden.

// Klaus