4.klasses skema?
Fra : Zarh

Dato : 04-08-03 20:44

Hvor mange timer er normalt man skal have om ugen i 4. kl.? Hvad for timer
og hvor mange af hver time er det lovpligtigt at man skal have? Er det ikke
meningen man skal have flere timer end i 3. kl. og hvilke timer skal man
have flere eller færre af i 4. kl evt. findes der nogen retningslinier og
kan nogen forklare dette? Håber det er formuleret korrekt.

På forhånd tak

Zarh

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 04-08-03 22:47

I disse EDB-tider er det blevet vanskeligt at gennemskue.

Se den nys vedtagne vejledende timefordelingsplan på:
http://presse.uvm.dk/nyt/pm/folkeskoleforlig.htm
Det kræver dog lidt matematisk snilde at finde ud af den, den er for
fagfolk - ikke forældre.

venlig hilsen
Niels Aage Schmidt

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 05-08-03 11:33

Hej

Det du taler om hedder minimumstimetal, og du kan finde dem på
undervisningsministeriets hjemmeside. (Det kan tage lidt tid at finde det).
DOG kan den enkelte kommune vedtage evt at have et højere minimumstimetal
(aldrig færre). Det står dererfter den enkelte skole frit at fordele timer
efter denne regel. Timerne fordeles af lærere og skolebestyrelse i forening,
ofte ud fra principper om at fx de musiske fag skal styrkes, eller de
matematiske, eller hvad de nu synes.

Jeg kan ikke huske nogen minimumstimetal, men det er meget almindeligt, at
eleverne i indskolingen (1-3) får en masse timer i fx dansk og matematik,
således at de får bl.a. en god læsestart, og at de i 4. kl. alt i alt får
færre timer.
Det er meget ofte at elever i indskolingen har skema fra 8-14, men i 4.kl
kan få fri nogle dage kl 12.

Kommunerne siger det er fordi børnene jo har godt af at få meget
undervisning i de små klasser! men i virkeligheden handler det ofte om, at
der er billigere at lade de små gå i skole end i fritidsordning: én lærer
til én klasse på 25 elever, men flere pædagoger om det samme antal elever.
Normeringen til 4. klasses børn i fritidsordningen er anderledes.

Hvis du har en folkeskole i tankerne, kan du være helt sikker på at
minimumstimekravet er blevet overholdt. Forældrenes skolebestyrelse har
godkendt skemaet. Hvis en skoleleder ikke overholder minimumstimekravet er
det formodentlig fyringsgrund, og vedkommende må være gået imod både
forældre og lærere. De ville være gået til kommunens højeste instans
indenfor undervisning.

VH Birgitte

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 05-08-03 14:58

Birgitte Abkjær wrote:
> [...]
> Normeringen til 4. klasses børn i fritidsordningen er anderledes.
>
> Hvis du har en folkeskole i tankerne, kan du være helt sikker på at
Ellers ikke?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 05-08-03 19:53

Hvis du har en folkeskole i tankerne, kan du være helt sikker på at
> Ellers ikke?

Helt ærligt - jeg aner ikke om friskoler, privatskoler, lilleskoler og
lignende er underlagt samme krav.
Det må vel stå i en eller anden lov?

VH Birgitte

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 05-08-03 20:49

Friskolerne har videre rammer for deres planlægning, men hvis de ønsker f.
eks. tilskud til undervisning af tosprogede/specialundervisning, skal de
kunne dokumentere, at de overholder ministeriets minimumskrav:

Skoler, der fortrinsvis underviser tosprogede elever, skal vedlægge
timefordelingsplanen som dokumentation for, at den ugentlige
undervisningstid for eleverne opfylder minimumstimetallet som
fastsat i folkeskolelovens § 16. Omfanget af skolens undervisning
Den / _____________________________
§ 16, Minimumstimetal.
1) 20 timer i børnehaveklasse
og på 1. og 2. klassetrin.
2) 22 timer på 3. klassetrin.
3) 24 timer på 4.-5. klassetrin.
4) 26 timer på 6.-7. klassetrin.
5) 28 timer på 8.-10. klassetrin.

(fundet på www.uvm.dk)

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-08-03 21:40

Birgitte Abkjær wrote:
> [...]
> må være gået imod både forældre og lærere. De ville være gået til
> kommunens højeste instans indenfor undervisning.

Tja, hvis du ser på
http://us.uvm.dk/grundskole/generelinformation/timefordeling.htm?menuid=1010
kan du se de "gamle" fordelingstal, og der fremgå det faktisk at det
gennemsnitlige timetal for 7. er under minimum - så nogen skoler har faktisk
under minimum. Jeg går udfra at det forklares med at den pågældende klasse
har haft "for mange" timer i de forgående år, og så accepterer man at man i
et enkelt år kravler under minimum. Så det er ikke helt enkelt.
Nogle steder anvender man den metode at man lægger alle timerne sammen for
den enkelte årgang over hele forløbet og så skal de nok holde det samlede
minimum, således at elev Peter Jensen får den krævede undervisning i den tid
han går i skole.
Hvis han så skifter skole på uheldig vis kan det så "gå galt"

/carsten