at komandoen driller,,,
Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-08-03 20:20

Jeg forsøger at få min maskine til at agere vække ur, og har set i linuxbog.dk
at jeg kan bruge at komandoen til at starte et job på et angivet klokkeslæt,
men det brokker sig ikke over en fejl, det gør bare ikke noget

| [ivar@arbejdsmaskine ivar]$ at now+2min
|warning: commands will be executed using (in order) a) $SHELL b) login shell c)
| /bin/sh
| at> noatun /home/ivar/mp3/shubidua/shubidua_7/09_sorgenfri.ogg
| at> <EOT>
| job 10 at 2003-08-04 21:18
| [ivar@arbejdsmaskine ivar]$

Hvorfor vil den ikke starte min noatun op, og begynde at spille?

Skriver jeg bare

noatun /home/ivar/mp3/shubidua/shubidua_7/09_sorgenfri.ogg

på komandopromten, så starter den noatun op, og loader sogenfri.ogg og begynder
at spille den,,,

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satelitbilder med hurtig opdatering efter bildet er
taget,,,

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-03 20:36

Den Mon, 04 Aug 2003 21:20:17 +0200 skrev Ivar Madsen:
> [...]
>
> noatun /home/ivar/mp3/shubidua/shubidua_7/09_sorgenfri.ogg
>
>på komandopromten, så starter den noatun op, og loader sogenfri.ogg og begynder

Er noatun et X-program? I så fald skal du angive DISPLAY.

Mvh
Kent
--
6.0 FDiv 3.0 = 1.999773462873 - Intel Pentium bug

Fra : Andreas Hinz

Dato : 04-08-03 20:42

Mon, 04 Aug 2003 21:20:17 +0200
skrev Ivar Madsen <news-@milli.dk>:

> [...]
Hej,
prøv at give den hele stien til filen "noatun".

Står der ikke nogen fejlmeddelelse i nogen af /var/log filerne?

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Andreas Hinz

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-03 21:03

Ivar Madsen skrev:

> Hvorfor vil den ikke starte min noatun op, og begynde at spille?

Har du forsøgt med et kommandolinjeprogram - fx ogg123 - i stedet for
noatun (er det ikke en KDE-ting, der kræver X?)?

// Klaus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-08-03 22:25

Klaus Alexander Seistrup skrev Mandag den 4. august 2003 22:02 i
dk.edb.system.unix:

> Har du forsøgt med et kommandolinjeprogram - fx ogg123

Der var den, men hvad gør forskællen?
Kent F. skriver at man skal angive DISPLAY, hvorledes gøres det, og hvorfor?

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-03 22:31

Den Mon, 04 Aug 2003 23:25:22 +0200 skrev Ivar Madsen:
>Klaus Alexander Seistrup skrev Mandag den 4. august 2003 22:02 i
>dk.edb.system.unix:

>Der var den, men hvad gør forskællen?
>Kent F. skriver at man skal angive DISPLAY, hvorledes gøres det, og hvorfor?

For at fortælle hvilken skærm den skal dukke op på. Husk at *nix er
flerbrugersystemer, hvis man har 100 skærme, er det jo ikke nemt
at se hvilken skærm man sidder ved.

Nogen kommandoer forstår "-display :0", som nok er nemmest fra at,
men ellers er der "DISPLAY=:0 kommando", der virker med alle kommandoer,
men *måske* ikke virker med at.

Hvis du kun har en skærm, hedder den :0

Mvh
Kent
--
A computer without Windows is like a chocolate cake without mustard.

Fra : Peter Jensen

Dato : 05-08-03 15:05

Kent Friis wrote:

> Hvis du kun har en skærm, hedder den :0

Her vil jeg så gerne lige påpege at jeg kun har en fysisk skærm, men der
er startet et par extra X servere op i baggrunden. Disse hedder så :1 og
:2. Desuden kan jeg godt finde på at starte et enkelt program i en
virtuel skærm for sig selv. På den måde behøver jeg ikke vente på at KDE
starter op, hvis jeg f.eks. lige skal se en enkelt link med grafik.

--
PeKaJe

If A equals success, then the formula is A = X + Y + Z. X is work. Y
is play. Z is keep your mouth shut. -- Albert Einstein

Fra : Andreas Hinz

Dato : 04-08-03 23:00

Mon, 04 Aug 2003 23:25:22 +0200
skrev Ivar Madsen <news-@milli.dk>:

> Kent F. skriver at man skal angive DISPLAY, hvorledes gøres det,

Prøv med:

DISPLAY=xx:0 noatun /home/ivar/mp3/shubidua/shubidua_7/09_sorgenfri.ogg

hvor "xx" er din maskines netværsnavn (/etc/HOSTNAME).

> og hvorfor?

Af samme årsag som jeg foreslog at give den hele stien til programmet:

At "environment variables" som fx. $DISPLAY" og $PATH endnu ikke er sat
til nødvendige værdier når fx. "atd" og "crontab" startes.

DISPLAY sættes fx. (normalt) først når X startes og det er længe efter fx.
"atd" (som jo benyttes af "at" kommandoen) er startet. Det samme gælder
med "crontab".

Prøv fx. kommandoen "set" i fx. "xterm" og se bla. hvad "DISPLAY" er sat
til. Eller "echo $DISPLAY".

Og prøv så at sammenligne med fx:

at now
> set >/tmp/log
^D

cat /tmp/log

Man kan sige at "environment variables" nedarves.

Starter du fx. en xterm og kører en "export HEJ=10", så vil "echo $HEJ"
vise 10 i denne xterm, men ikke hvis du åbner en ny ved siden af.
Åbner du derimod en ny xterm med kommandoen "xterm" inde fra den første
xterm, så vil du se værdien 10.

Prøv evt. at køre en "pstree" for at se hvilke programmer der har startet
andre progammer.

Du vil se at første program er "init". "init" sørger så for at starte
andre programmer og nogle af dem starter andre programmer osv.

Det blev vist lidt kringlet. Håber du forstår

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-08-03 23:03

Andreas Hinz skrev Tirsdag den 5. august 2003 00:00 i dk.edb.system.unix:

> Prøv med:
> DISPLAY=xx:0 noatun /home/ivar/mp3/shubidua/shubidua_7/09_sorgenfri.ogg
> hvor "xx" er din maskines netværsnavn (/etc/HOSTNAME).

Hmm, Mandrake har vist ikke sådan en fil,,,

> [...]

> "atd" (som jo benyttes af "at" kommandoen) er startet. Det samme gælder

OK, så forstår jeg meget beder.

> Det blev vist lidt kringlet. Håber du forstår

Det var ikke mere kringlet, end at jeg forstår sammenhængen noget beder nu.

Jeg vidste jo godt at Linux er et multiuser OS, jeg havde bare forventet at når
en given user starter "at" så er det denne user der starter de programmer der
startes med "at"

Fra : Kent Friis

Dato : 10-08-03 09:25

Den Sun, 10 Aug 2003 00:03:06 +0200 skrev Ivar Madsen:

> [...]
>en given user starter "at" så er det denne user der starter de programmer der

Det er det også.

Men de bliver startet som i en ny, blank login-session, og der bliver
ikke kørt login-scripts (.profile) m.m.

Forslaget med DISPLAY=:0 virker fx kun fordi programmet starter som den
bruger der har bedt om at få programmet startet. Men da samme bruger
sagtens kan logge ind på flere skærme samtidig, kan programmet ikke
vide hvilken det skal bruge.

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-08-03 16:05

Kent Friis skrev Søndag den 10. august 2003 10:25 i dk.edb.system.unix:

> Det er det også.
> Men de bliver startet som i en ny, blank login-session, og der bliver
> ikke kørt login-scripts (.profile) m.m.

OK.

> [...]
> bruger der har bedt om at få programmet startet. Men da samme bruger
> sagtens kan logge ind på flere skærme samtidig, kan programmet ikke

OK, og
at [time]
ogg123 [.ogg fil]
[ctrl+d]

virker også, fordi det ikke har brug for at kunne skrive noget på skærmen, men
kan "nøjes med" at sende en mail med output udover gennem lydkortet forstås,,,