problem med Word XP
Fra : Lars Steiniche

Dato : 04-08-03 10:24

Jeg har et underligt problem med Word XP, som jeg håber noget kan hjælpe mig
med. Linealen og tabulatoreren insisterer på at bruge et underlig måleenhed
ch. På linealen er dokumentet 41 bredt! Hvis jeg går ind i Funktioner -
Indstillinger er programmet sat op til cm. Der er heller ikke noget problem
i Filer - Sideopsætning.

Lars

Fra : pre

Dato : 04-08-03 11:06

Det lyder som en fejl, for der er kun den ene officielle måde at skifte
måleenheder på. Men prøv Format/afsnit. Den nederste række viser normalt pt
(Punkt), men kan uden videre skiftes ved overskrivning, feltet til højre
derfor viser normalt Linier, men kan på samme måde ændres. Du kan bruge mm,
cm, ch, px o.s.v. alt omregnes uden videre.

Prøv i Format/Tabs at ændre 1,27 cm til 1,27 ch. Det omregnes prompte.
Endelig prøv der hvor du ser problemet. Måske lykkes det.
pre

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-08-03 21:07

"pre" <skrivtilgruppen@bredalsparken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Prøv i Format/Tabs at ændre 1,27 cm til 1,27 ch. Det omregnes prompte.
> Endelig prøv der hvor du ser problemet. Måske lykkes det.

Aah, kan det nu også passe. Jeg kan under Funktioner- Indstillinger på fanen
generelt forneden se, at der er noget der hedder måleenhed. Hvis jeg ændrer
den til Pica, så bliver den faktisk også 41, så jeg vil foreslå lige at
kigge om den står til centimeter der. Jeg vil gætte på, at den står på pica

Kurt

Fra : pre

Dato : 05-08-03 08:50

Er der ikke noget du overser. Problemet er ikke hvad de forskellige
forkortelser betyder, problemet er at få liniealen til at vise cm, som
spørgeren helt korrekt har indstillet til.

Så cirkuset er at prøve sig frem med at håndrette den aktuelle
måleenhed. Og dertil er Format/afsnit velegnet fordi funktionen spiller
sammen med linealen og med tabulator indstillingerne.
Som bekendt kan man vha.ALT tasten få vist de aktuelle mål for indrykninger,
dog ikke ved 41 ch som er for stort til en normal side - også hvis man
bruger målet som tabulatorstop.

Mit forslag er at lade spørgeren eksperimentere lidt med mulighederne, det
er på den måde "man" bli´r en rutineret Word´er.
pre

Fra : Lars Steiniche

Dato : 05-08-03 09:51

Jeg bliver mere og mere overbevidst om, at der er noget fundamentalt galt
med programmet. Jeg opfatter mig selv som en rutineret bruger (jeg
underviser faktisk i Word) - blot ikke i XP, som jeg kun har haft i et par
dage.

Når jeg går ind i Formater - afsnit kan jeg i boksene indrykning skrive
f.eks. 1 cm, og det bliver der!!! Men når jeg går ud af dialogboksen er de 1
cm oversat til 2,36 ch på linealen.

I dialogboksen Tabulator kan jeg ligeledes skrive 1 cm. Men her bliverde 1
cm straks oversat til 2,36, idet jeg trykker på Sæt eller OK.

ch er forøvrig ikke forkortelsen for pica, den er pi. Hvis jeg i
Indstillinger ændre til måleendhed til pica er forkortelsen pi i Filer -
Sideopsætning (der hvor cm virker).

Mystisk mystisk....

Lar

Fra : pre

Dato : 05-08-03 10:04

Vi er helt enige, der ER noget galt med programmet. Selv har jeg en masse
bøvl med WordXP. Mit umiddelbare råd i situationen er Find og Erstat fra
menuliniens hjælp menu. Det går forholdsvis hurtigt og en sådan fejl burde
fanges uden videre.

Fra : H_Luchter

Dato : 05-08-03 11:00

Måtte jeg gætte på, at "ch" betyder "character unit" som forklaret i
følgende KB-artikel.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;299339

Det tog 2-3 minutter at finde den, men om det løser problemet, ved jeg
naturligvis ikke.

Fra : pre

Dato : 05-08-03 11:47

Det lyder fuldkommen rigtigt - kun mærkeligt at den samme betegnelse bruges
i Word2000 og i min Engelsk-amerikanske WordXP, og virker som Inch. Jeg har
netop været gennem en række tests for at se om beregningerne passer hos mig.
Det gør de, men Word nægter at acceptere 41 ch, uanset hvad jeg vælger.
Løsningen for Lars kunne være den enkle, over Intermediate Window.
pre

Fra : Lars Steiniche

Dato : 05-08-03 12:18

Metoder Virker!!

Jeg er nu den lykkelige ejer af cm på min lineal.

Tak for hjælpen!

Fra : Lars Steiniche

Dato : 05-08-03 12:53

Metoder Virker!!

Fra : H_Luchter

Dato : 05-08-03 15:35

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvem du takker, men det er godt, det kører.
For husk, bortset fra at lave kaffe, så er der ikke meget Word ikke kan -
Min 95'er kan alt; også selvom jeg har 97, 2000 og 2002!

v.h.

Fra : pre

Dato : 05-08-03 16:45

Helt enig. Kun vil jeg stædigt fastholde at "ch" betyder (I)nch, i alt fald
på både min Word2000 og XP. Jeg har netop været hele striben igennem en
ekstra gang og må erkende at netop linealen KUN kan skifte måleenhed gennem
Funktioner/Indstillinger.

Fra : Lars Steiniche

Dato : 05-08-03 18:48

Det var den med Immediate Window der virkede. Jeg er enig i at Word kan
meget, men én af de ting Word kan er desværre at lave brok i det. Prøv
f.eks. at skrive tallene i dialogbokse Afsnit i Word 2000. Da jeg brokkede
mig fik jeg at vide at fejlen kun fandtes I den danske version, og at
Microsoft derfor ikke gad rette den.

Hilsen Lars

Fra : H_Luchter

Dato : 05-08-03 20:52

Den fejl, du nævner, var i hvert fald ikke i den amerikanske. Men fejlen er
rettet med en service pack for flere år siden. Der var vist noget med, at
service packen kun kunne installeres på rimeligt legale versioner af Word
2000, så hos mig kører det perfekt.

Men den *mest fejlfrie* version af Word er stadig, efter min beskedne
mening, Word 95. Jeg bruger den omkring otte timer om dagen, herunder iogså
til ndsættelse af megen grafik. Men håndtere en brugerordbog, der befinder
sig på en NTFS-partition, det kan Word 95 ikke. Men så kan man jo anbringe
brugerordbogen et andet sted

v.h.