glemte sider...
Fra : slet MP45A

Dato : 04-08-03 06:23

- er der noget om at der på givne tidspunkter er blevet redigeret
i Bibel?
( eksempelvis vedrørende reinkarnation etc. )

Adam.

--
www.sitecenter.dk/faust

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-08-03 08:20

slet MP45A claudio.karl.adam@MP45Adirekte.org skrev dette:

> - er der noget om at der på givne tidspunkter er blevet redigeret
> i Bibel?
> ( eksempelvis vedrørende reinkarnation etc. )

Nej. Der findes intet der kan sandsynliggøre at en sådan redigering
nogensinde har fundet sted.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/ om bl.a. skabelse
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Niels Peter

Dato : 04-08-03 10:10

slet MP45A wrote:
> - er der noget om at der på givne tidspunkter er blevet redigeret
> i Bibel?
> ( eksempelvis vedrørende reinkarnation etc. )
>
> Adam.

Formentlig kun i den forstand, at der på et tidspunkt i oldkirken er
taget nogle beslutninger om hvad, der skulle med ("kanoniseres"), og
hvad der ikke skulle.

Niels Peter

Fra : Ole Andersen

Dato : 04-08-03 14:06

Niels Peter wrote:
> Formentlig kun i den forstand, at der på et tidspunkt i oldkirken er
> taget nogle beslutninger om hvad, der skulle med ("kanoniseres"), og
> hvad der ikke skulle.

Et antal tidspunkter - først er hver enkelt bog blevet samlet, dernæst
har man besluttet sig for hvilke bøger, der er kanoniske og hvilke der
er apokryfe, og både før og efter disse begivenheder har man diskuteret
hvordan bøgerne skulle tolkes.
I stort set alle samfund har man derudover diskuteret hvordan bøgerne
skulle oversættes.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #85: When we have questions we turn to each other for answers.

Fra : Niels Peter

Dato : 04-08-03 14:10

Ole Andersen wrote:

> I stort set alle samfund har man derudover diskuteret hvordan bøgerne
> skulle oversættes.

Det gør man stadig, i hvert fald i Danmark hver gang, den autoriserede
oversættelse skal fornys - noget af et slagsmål, så vidt jeg har
forstået ....

Niels Peter

Fra : slet EUH2T

Dato : 04-08-03 14:53

Niels Peter <mail@bluewhite.dk> skrev:

>Det gør man stadig, i hvert fald i
>Danmark hver gang, den autoriserede
>oversættelse skal fornys - noget af
>et slagsmål, så vidt jeg har
>forstået ....
>
>Niels Peter

- bær over med mig:
- i den henseende hvor befinder / er originalen sig, ( bibel )
og hvis, er den for almindelig dødelige tilgængelig på nettet?
eller andet steds?

hilsen,
Adam.
--
www.sitecenter.dk/faust

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-08-03 15:26

slet EUH2T claudio.karl.adam@EUH2Tdirekte.org skrev dette:

> - bær over med mig:
> - i den henseende hvor befinder / er originalen sig, ( bibel )
> og hvis, er den for almindelig dødelige tilgængelig på nettet?
> eller andet steds?

Nej, der eksisterer ikke, i lighed med så mange andre oldtidsskrifter,
ikke i dag noget oprindeligt orginal-manuskript.

Men jeg vil anbefale dig at læse disse korte artikler, - den giver
megen god oplysning om specielt tilblivelsen af Det Gamle Testamente:
http://amen.nu/site/2a_001.htm
http://amen.nu/site/2a_002.htm
http://amen.nu/site/2a_003.htm
http://amen.nu/site/2a_004.htm
http://amen.nu/site/2a_005.htm
http://amen.nu/site/2a_006.htm
http://amen.nu/site/2a_007.htm
http://amen.nu/site/2a_008.htm

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-08-03 17:37

claudio.karl.adam@EUH2Tdirekte.org (slet EUH2T) mælte sligt:

>- bær over med mig:
>- i den henseende hvor befinder / er originalen sig, ( bibel )
>og hvis, er den for almindelig dødelige tilgængelig på nettet?
>eller andet steds?

Originalmanuskripterne til Bibelens skrifter findes ikke længere - de er for
længst gået tabt. Men man har tusindvis og atter tusindvis af afskrifter af
afskrifter af afskrifter osv., hvoraf de ældste papyrusdokumenter går tilbage
til tiden omkring år 100 evt. I disse manuskripter er imidlertid ikke ens,
idet afskrivere ikke er perfekte - tilføjelser, udeladelser osv. forekommer.

Normalt oversætter man fra tekstkritiske udgaver af originalteksterne, dvs.
udgaver, der omhyggeligt tager hensyn til de mange forskellige tekstvarianter
og i et tekstkritisk noteapparat angiver, hvilke læsninger de forskellige
varianter har.

Sådanne tekstkritiske udgaver er Nestle-Alands Novum Testamentum Graece og den
såkaldte Biblia Hebraica Stuttgartensia.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"We know that we are living in a state of falsity,
that all our social and religious form is dead, a crystallised lie."

Fra : TBC

Dato : 04-08-03 16:52

"slet MP45A" <claudio.karl.adam@MP45Adirekte.org> skrev i en meddelelse

> - er der noget om at der på givne tidspunkter er blevet redigeret
> i Bibel?

Der er vidnesbyrd om at soferim [De mænd der afskrev De hebraiske Skrifter
fra Ezras tid og cirka 1000 år frem] foretog nogle få ændringer med vilje.
Andre afskrivere som levede langt senere i historien, gør for eksempel
opmærksom på 134 steder hvor soferim ændrede Guds personlige navn JHVH
(Javhe, Jehova el.l) til Adonaj (Herre)

Men det stopper ikke der. Som der står i ordforklaringen til "Herren" i den
Danske autoriserede version af 1992: Da jøder af ærefrygt ikke ville nævne
Guds navn, læste man Jahve som adonaj. Derfor gengiver den danske
udtrykkelig siges, at det er hans navn, fx 2 Mos 3,15 og Es 42,8. Den græske
oversættelse fortsatte traditionen at gengive Jahve med »Herren«, og derfra
gik den videre til Det Nye Testamente, brugt både om Gud og om Kristus.
(http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm)

Dette er nok den mest gennemgribende redigering af bibelen, og den eneste
væsentlige jeg overhovedet kan komme i tanke om og kender til. Desværre er
dette en kilde til forvirring når man læser bibelteksten, og nogle gange er
man ligefrem nødt til have det med i mente eller endnu bedre at holde
teksten op imod de ældre versioner på grundsprog for at få den rette mening
med.

Der findes dog bibeloversættelser der særligt i denne forbindelse er bedre
end andre med f.eks udgaver der bruger guds navn og studieudgaver med
tekstnoter.

TBC

Fra : slet 9F65G

Dato : 04-08-03 18:48

- er Kabalaen relevant i denne sammenhæng og hvis,
tilgængelig på nettet?

Adam

--
www.sitecenter.dk/faust