En STÆRK folkekirke er Ateisme-rummende
Fra : Bo Warming

Dato : 02-08-03 22:23

Kirke-pinger, der tror at vide mere end andre om hvad kristendom står for,
påstår at den danske folkekirke er kommet svækket ud af
Grosbøll-udfordringen , fordi den landede på et JA TIL RUMMELIGHED OG
TOLERANCE
Jeg mener kirken idag står rustet til efter privatisering at blive en ægte
folkelig kirke, der vil beholde op mod en fjerdedel af medlemmerne på sigt.
De mange, der idag er bondefanget ind i FK, bør man ikke søge at holde på.
Over halvdelen af præster bør finde arbejde de er bedre til, og kun de der
trækker fulde huse, bør beholdes.
Det er misforståelse at tro, at Folkekirken er et bolværk, der kan gavne os
imod Islam.
De fleste præster med magt er idag godhedsindustri-forkæmpere.
Daskerne er et kristent folk. Selv de der oplever sig som ateistiske har
dybe kristne rødder. Men vi har længe været et ukirkeligt folk og det er en
styrke.
For Jesus anbefalede aldrig lovreligion dvs han var imod al kirke.
Statsinstitutionen bør aldrig udsmide og aldrig gå imod lokale menigheders
præste-ønsker - og den bør snarest indføre gradvis privatisering.

Gennemlæsning af følgende avis-artikel taler for sig selv

KrD 1.8.03

Imamer kalder folkekirken svag

Fremtrædende muslimer mener, at folkekirken har valgt et uacceptabelt
kompromis i Grosbøll-sagen

Af Else Marie Nygaard

Ikke blot i folkekirken kritiseres biskop Lise-Lotte Rebels afgørelse i
sagen om
sognepræst Thorkild Grosbølls afvisning af troen på en skabende Gud.
Fremtrædende muslimer siger nu, at folkekirken fremstår svækket, når kirken
kan rumme en præst med en så diffus tro. En imam peger på, at de danskere,
der
konverterer til islam, ofte gør det i protest mod en kirke uden holdning. Og
en
af de kristne, der arbejder med dialog mellem kristne og muslimer peger på,
at
dialog kræver et klarere ståsted, end det Grosbøll-afgørelsen tegner.
Fatih Alev, der er imam og næstformand i Muslimernes Landsorganisation,
siger,
at det virker meningsløst, at en præst, der ikke tror på Gud, skal fortsætte
sit embede.
* Det får folkekirken til at ligne en kulturbevarende institution i stedet
for
en kirke med vægt på den kristne tro, siger Fatih Alev. Han har kontakt
med
en del af de danskere, der konverterer til islam. Der anslås at være
mellem
150 og 200 danskere, der konverterer om året.
* Når unge vælger at konvertere til islam, er det blandt andet, fordi de i
deres
åndelige søgen ønsker at finde en religion, hvor der er klare
holdninger.
Folkekirken kommer til at fremstå lidt tynd og bliver derfor valgt fra,
siger
Fatih Alev.

* Imam Abu Laban har overvejet at tage Grosbøll-sagen op i sin tale ved en
fredagsbøn i moskeen på Nørrebro i København, hvor han hver fredag taler til
omkring 800 muslimer.
* Jeg ved, at mange danskere ser på muslimer som sære, fremmede, men når
jeg ser på Grosbøll-sagen, så må jeg korrigere: Det er jer, der opfører
jer sært.
Er kristendom ikke enten eller? Jeg kan ikke forstå, hvordan folkekirken
kan
acceptere den slags kompromiser.

* Biskop over Helsingør Stift, Lise-Lotte Rebels, beslutning om at give
Thorkild
Grosbøll lov til igen at prædike, får flere til at advare om, at det kan
skade
samtalen mellem kristne og muslimer. Det sker i en situation, hvor
folkekirken
netop gennem de senere år har satset på at opbygge en dialog mellem
kristendom
og islam.
* På Kristent Informations og Videnscenter om Islam og Kristendom, KIVIK,
Århus er centerleder Lorens Hedelund skuffet over Rebels afgørelse.
* Jeg er blevet ringet op af den første imam, der gerne ville vide, hvad
det var
for en kirke, der kunne rumme en præst, der frakender sig troen på Gud.
Jeg er skuffet over det kompromis, som sagen er endt med. Min erfaring
med
dialog siger mig, at forudsætningen for en ordentlig dialog er, at man

vide, hvor man står. Muslimerne kan godt forstå, at kristne kan tvivle,
men
de kan ikke rumme den totale fornægtelse, hvor medlemner af folkekirken
fremstår som ateister. Jeg hører ofte, at muslimer oplever folkekirken
som
tåget. Denne sag bestyrker det indtryk, siger Lorens Hedelund.

{nygaard@kristeligt-dagblad.dk" }nygaard@kristeligt-dagblad.dk

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N