/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
chichiller i et mindre akvarie?
Fra : Schuberti


Dato : 02-08-03 14:09

jeg går og overvejer at lave et mindre akvarie ca. 35 liter. til et yngle
akvarie til nogle chichiller---ikke noget vildt

kan det lade sig gøre?
hvilke fisk er gode at yngle?
noget man bør vide når man yngler chichiller?

mvh.
schuberti



 
 
Mikkel Stepién Munk (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Stepién Munk


Dato : 02-08-03 15:29

Jeg går ud fra, at chichiller er cichlider

Ja, det kan sagtens lade sig gøre! I en sådan størrelse - altså de 35
liter - vil jeg mene, at dværgcichliderne er oplagte fisk, at smide i sådan
et akvarium. Det kunne fx. være et par Microgeophaus ramirezi (
sommerfuglecichliden ) eller nogle forskellige Apistogamma arter.

Du ville sikkert også have held med - alt efter hvordan dit vandt ser ud -
at have et par Vestafrikanske flodcichlider som Kribensis ( Pelvicachromis
pulcher ) gående...

Den art du vælger - læs så meget du kan om den! Det er cirka det du skal
vide, for at opdrætte en given art. Cichliderne er meget forskellige, og
derfor kræver det ( desværre??? ) at man søger lige information på nettet
eller andre...

Good luck!


Mikkel

I et akvarium på 35 liter er de små dværgcichlider et oplagt valg.
"Schuberti" <kasbonderup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f2bb744$0$251$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> jeg går og overvejer at lave et mindre akvarie ca. 35 liter. til et yngle
> akvarie til nogle chichiller---ikke noget vildt
>
> kan det lade sig gøre?
> hvilke fisk er gode at yngle?
> noget man bør vide når man yngler chichiller?
>
> mvh.
> schuberti
>
>



Ole Larsen (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 02-08-03 17:39


"Schuberti" <kasbonderup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f2bb744$0$251$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> jeg går og overvejer at lave et mindre akvarie ca. 35 liter. til et yngle
> akvarie til nogle chichiller---ikke noget vildt
>
> kan det lade sig gøre?
> hvilke fisk er gode at yngle?
> noget man bør vide når man yngler chichiller?

MÅSKE kan det gå med sneglehuslegere, men mange af dværgcichliderne kan være
ret grove når de er i yngle-/yngleplejehumør og 35 L er ikke meget.

Mvh
Ole



thomas schreiber (02-08-2003)
Kommentar
Fra : thomas schreiber


Dato : 02-08-03 17:51

> MÅSKE kan det gå med sneglehuslegere, men mange af dværgcichliderne kan
være
> ret grove når de er i yngle-/yngleplejehumør og 35 L er ikke meget.
>
> Mvh
> Ole
>
>

Præcis. 35L er nok lige i underkanten af hvad der er forsvarligt at holde
territoriale fisk i.

/ts



Mikkel Stepién Munk (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Stepién Munk


Dato : 02-08-03 20:54

Jeg vil da helt klart mene, at ét par sommerfuglecichlider fint ville kunne
gå der i med unger...
"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2be944$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Schuberti" <kasbonderup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3f2bb744$0$251$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > jeg går og overvejer at lave et mindre akvarie ca. 35 liter. til et
yngle
> > akvarie til nogle chichiller---ikke noget vildt
> >
> > kan det lade sig gøre?
> > hvilke fisk er gode at yngle?
> > noget man bør vide når man yngler chichiller?
>
> MÅSKE kan det gå med sneglehuslegere, men mange af dværgcichliderne kan
være
> ret grove når de er i yngle-/yngleplejehumør og 35 L er ikke meget.
>
> Mvh
> Ole
>
>



Ole Larsen (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 02-08-03 23:20


"Mikkel Stepién Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
news:3f2c16c9$0$7831$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jeg vil da helt klart mene, at ét par sommerfuglecichlider fint ville
kunne
> gå der i med unger...

Hvis man er heldig, måske.

--
Mvh, Ole.
Slet det, du ikke kommenterer og skriv under det du svarer på.
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html




Plesner (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Plesner


Dato : 02-08-03 23:39

>> Jeg vil da helt klart mene, at ét par sommerfuglecichlider fint ville
> kunne
>> gå der i med unger...
>
> Hvis man er heldig, måske.

Eller interesseret i at skifte vand (flere gange) dagligt - eller mindre
bekymret om fiskenes ve og vel. Et akvarie i den størrelse er godt nok
MEGET lille til de fleste fisk.

plesner

Ole Larsen (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 02-08-03 23:43


"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse
news:3f2c3d82$0$19355$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> Eller interesseret i at skifte vand (flere gange) dagligt - eller mindre
> bekymret om fiskenes ve og vel. Et akvarie i den størrelse er godt nok
> MEGET lille til de fleste fisk.

Er egentlig mere bekymret for om de skulle flænse hinanden. Sommerfuglen kan
terroriseret et ret stort område når det tager den.

--
Mvh, Ole.
Slet det, du ikke kommenterer og skriv under det du svarer på.
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html





Jan Bøgh (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 04-08-03 16:25

Plesner wrote:

> Eller interesseret i at skifte vand (flere gange) dagligt - eller

logikken skulle vel så medføre at jeg skal skifte vand i mine 70'l med et
par dværgcichlider mindst hver anden dag - al den stund at dobbelt så meget
vand må blive lige så beskidt på den dobbelte tid?



vh
Jan



Plesner (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Plesner


Dato : 04-08-03 18:09

> logikken skulle vel så medføre at jeg skal skifte vand i mine 70'l med
> et par dværgcichlider mindst hver anden dag - al den stund at dobbelt
> så meget vand må blive lige så beskidt på den dobbelte tid?

Ja, hvis du også har unger hos dit par, ligesom der var i det eksempel, jeg
svarede på. Havde jeg selv unger med et par dværgciklider i et 70-liters,
ville jeg helt klart skifte en del af vandet i hvert fald hver anden dag,
og formentlig oftere - det gør som bekendt underværker for fiskenes
væksthastighed.

plesner

Jan Bøgh (05-08-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 05-08-03 17:49

Plesner wrote:

> Ja, hvis du også har unger hos dit par, ligesom der var i det
> eksempel, jeg svarede på. Havde jeg selv unger med et par
> dværgciklider i et 70-liters, ville jeg helt klart skifte en del af
> vandet i hvert fald hver anden dag, og formentlig oftere - det gør
> som bekendt underværker for fiskenes væksthastighed.

Du godeste - så tror jeg godt nok hellere jeg ville droppe akvaristikken.
Det kræver jo stort set at man skal være hjemmegående for at være akvarist.

vh
Jan



Plesner (05-08-2003)
Kommentar
Fra : Plesner


Dato : 05-08-03 18:08

> Du godeste - så tror jeg godt nok hellere jeg ville droppe
> akvaristikken. Det kræver jo stort set at man skal være hjemmegående
> for at være akvarist.

Ja, nogle gange kan alt det der arbejde godt komme i vejen for
vigtigere ting som f.eks. netop akvariehobbyen. Men heldigvis står det jo
enhver frit for, hvordan de vælger at køre deres akvarier.

plesner

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste