Nytt korstog
Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 31-07-03 19:40

I et forsøk på å bremse utviklingen mot at stadig flere land tillater
homofile partnerskap, sendte Vatikanet torsdag ut en ny bannbulle mot at
homofile og lesbiske gifter seg.Pavestolen oppfordrer katolske politikere
til å motarbeide legalisering av homofile partnerskap, som er blitt stadig
vanligere i Europa og Nord-Amerika.

Det kommer neppe noe godt ut av dette korstoget heller.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-07-03 20:18

Kjell I. Johnsen kjell.i.johnsen@broadpark.no skrev dette:

> Det kommer neppe noe godt ut av dette korstoget heller.

Naturligvis gør der ikke det, for man skal ikke blande politik og
kristendom sammen!

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/ om bl.a. skabelse
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 31-07-03 22:19

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in message

> Naturligvis gør der ikke det, for man skal ikke blande politik og
> kristendom sammen!

Å blande politik og kristendom sammen har man gjort siden kristendommen ble
statsreligion en gang på trehundretallet. Som historien viser kom det svært
lite godt ut av det.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-07-03 22:32

> Å blande politik og kristendom sammen har man gjort siden
> kristendommen ble statsreligion en gang på trehundretallet. Som
> historien viser kom det svært lite godt ut av det.

Det var jo netop også det der var min pointe!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-08-03 02:37

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse

> Det var jo netop også det der var min pointe!

Det lutherske to-regimenteprincip er i denne henseende genialt, men desværre
forstår ikke ret mange "ateister" at vi som protestanter ikke anerkender
Pavens "Ayatollah"-myndighed...

Jeg støder fra gang til gang på folkekirkemedlemmer, som desværre - måske på
grund af ringe opmærksomhed i skoletimerne - tror at vi i Danmark står under
Paven og hans påfund. Jeg vil derudover tilføje at alle, som kender bare det
mindste til teologi, heriblandt teologer (doh!) er bekendte med dette simple
faktum. Desværre profilerer Folkekirken sig bare ikke på at være Luthersk,
måske fordi den har selverkendelse nok til at vide at den i udgangspunktet
som statskirke ikke synderligt Luthersk...

Luthersk kristendom bunder ene og alene i Kristenmenneskets personlige
Gudsforhold gennem Bibelens Åbenbaring og det enkelte kristne menneskes
samvittighed. Andet behøves ikke, selv om det faktisk er to ganske store
størrelser, hvis man tager dem virkeligt alvorligt, hvad IMHO også behøves.
Luthersk Kristendom anerkender - såvidt jeg da kan følge det historiske
reformatoriske gennembrud - kun disse to ting, fordi Luther selv, direkte
adspurgt på Wormsrigsdagen 1521 fastsatte "sin" læres grundlag til netop
dette dobbelte "arkimediske punkt*": (Guds) Åbenbaring og (sin egen)
samvittighed.
(*Arkimedes sagde ifølge en anekdote engang: "Giv mig eet fast punkt, og jeg
vil dreje Verden!")

Kære latinkyndige: Hvad hedder "Åbenbaring & Samvittighed" på latin? Ud fra
mit engelske - "Revelation and consciousness" - og mit dårligt kavrtlærte
latin ville jeg umiddelbart gætte mig til noget i retning af "Revelationæ et
consciens" (Nej, jeg KAN - og GIDER ikke umiddelbart - latin trods et par
propædeutiske kurser i mine tidligere studier!), eller ud fra derfra søgte
latinske ordbogsinfinitiver: "Revelasco et cognosco"?

Hvad er denne doktrins navn på latin? Det er jo et smukt luthersk "slogan"
og på latin ville det vel kun være mere rammende?

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-08-03 18:01

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> mælte sligt:

>[...] Desværre profilerer Folkekirken sig bare ikke på at være Luthersk,
>måske fordi den har selverkendelse nok til at vide at den i udgangspunktet
>som statskirke ikke synderligt Luthersk...

Eller synderligt kristen ;)

>Kære latinkyndige: Hvad hedder "Åbenbaring & Samvittighed" på latin?

Revelatio et conscientia - det er næsten engelsk.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Oj, det er en hel vild sej stemning.
Jeg får helt lyst til at tage en hat på."

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-08-03 12:26

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:654tiv4jepulitlnbpqgqqascngkjq18rr@4ax.com...
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> mælte sligt:

> Eller synderligt kristen ;)

Nej, netop!

> Revelatio et conscientia - det er næsten engelsk.

Det var netop min tanke, men jeg havde lidt problemer med at finde det i min
Jensen&Goldschmidt som kun oversætter den anden vej...Tak skal du ha' for
oversættelsen!

Anders Peter Johnsen

Fra : Grond

Dato : 01-08-03 20:59

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> skrev i melding

> Naturligvis gør der ikke det, for man skal ikke blande politik og
> kristendom sammen!

Selv om vi som kristne har et annet hjemland enn denne verdens nasjoner, så
lever vi dog i verden og det kan vi ikke komme utenom. Således vil (og bør)
vår tro gjenspeile seg i hele vårt liv,
også i saker av mere samfunnsmessig sak.
Derfor blir det vanskelig å skille tro og politikk fullstendig,
hvis man med politikk forstår det som angår samfunnet.
I et demokrati blir vi nærmest daglig stilt overfor problemstillinger som
griper inn i våre liv. Da må troen være vårt kompass i slike saker.
Når det er sagt er jeg sterkt imot å ta kristendommen til inntekt for
ulike politiske ideologier.

mvh
OAK

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-03 21:36

Grond qwx1814@yahoo.no skrev dette:

> [...]
> kompass i slike saker.
> Når det er sagt er jeg sterkt imot å ta kristendommen til inntekt

Det der tit går galt når man vil blande kristendom og politik er at
man enten vil lovgive ud fra sin religiøse holdning, såsom at
homoseksualitet skulle forbydes ved lov, at abort skal afskaffes ved
lov, at alle skal tvinge stil at holde søndag som helligdag og gå i
kirke.

Den anden vej kunne være at politikerne satte sig så hårdt på
kristendommen, som Konstantin gjorde, at politikerne vil til at
bestemme hvad de skal forkyndes i kirken.

begge dele er lige forkerte! og bør ikke forekomme. - jeg vil gerne
have religiosnfrihed til at dyrke min tro. Derfor må jeg også holde på
at alle andre med en helt anden tro skal have samme religionsfrihed
som jeg selv ønsker.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 02-08-03 12:16

> [...]
> have religiosnfrihed til at dyrke min tro. Derfor må jeg også holde på
> at alle andre med en helt anden tro skal have samme religionsfrihed

For en gangs skyld er jeg fullstendig enig med deg. Gratulerer.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-03 13:01

Kjell I. Johnsen kjell.i.johnsen@broadpark.no skrev dette:

[ ... ]

> For en gangs skyld er jeg fullstendig enig med deg. Gratulerer.

Vi er jo nok enige om meget mere end du måske vil erkende!

Mange venlige hilsner
Andreas Falck

Fra : Niels Peter

Dato : 02-08-03 13:42

Kjell I. Johnsen wrote:
> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in message

> For en gangs skyld er jeg fullstendig enig med deg. Gratulerer.
>
> Kjellemann

Nu må I to tage Jer sammen - hvis vi alle er enige, hvad skal vi så
snakke om?

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-03 13:56

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

[ ... ]

> Nu må I to tage Jer sammen - hvis vi alle er enige, hvad skal vi så
> snakke om?

F.eks. at klippe overflødigt citat væk -- hu LOL

Fra : erik larsen

Dato : 02-08-03 15:36

> [...]

> have religiosnfrihed til at dyrke min tro. Derfor må jeg også holde på
> at alle andre med en helt anden tro skal have samme religionsfrihed

Det vil sige, at du er tilhænger af at folk skal have lov til at dyrke
okultismen og anden satanisk religioner ???

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-03 16:01

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

> Det vil sige, at du er tilhænger af at folk skal have lov til at
> dyrke okultismen og anden satanisk religioner ???

Jeg må jo give andre den samme frihed som jeg selv ønsker at have! -
Mere svært er det ikke at forstå!

Hvis folk dyrker en religion der forøver vold af den ene eller anden
art mod andre mennesker er det en sag for retssystemet og har ikke
noget med religionsfrihed at gøre.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-08-03 16:10

> [...]
>
> Hvis folk dyrker en religion der forøver vold af den ene eller anden
> art mod andre mennesker er det en sag for retssystemet og har ikke

Man har påstået at satanister inspirerede en nordmand til en kirkebrand.

Men er det ellers ikke pure vås at nogen religiøs organisation (excl
muhamedanere) har bidraget til vold siden 1900?

Occultister af alle arter er vist så fredselskende og sympatiske som andre
mennesker, og Scientology og Jehovas Vidner er ikke værre til at søge at
holde på frafaldne, end den stærke partner i et ægteskab ofte er.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-03 16:35

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]

> [...]
> som andre mennesker, og Scientology og Jehovas Vidner er ikke værre
> til at søge at holde på frafaldne, end den stærke partner i et

Jeg tager ikke stilling her til hvem der er hvad, men min holdning er
altså at alle skal nyde samme religionsfrihed som jeg selv ønsker at
have. Og vi skal alle stå til regnskab over for vort lands lovgivning.
Inden for disse rammer mener jeg ikke der iøvrigt skal ske nogen
indskrænkning i folks tros- og religionsfrihed.

Fra : erik larsen

Dato : 02-08-03 20:26

> [...]
> Inden for disse rammer mener jeg ikke der iøvrigt skal ske nogen
> indskrænkning i folks tros- og religionsfrihed.

Jeg ville ønske JVerne mente det samme :::---)))

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-03 20:37

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

[ ... ]

> Jeg ville ønske JVerne mente det samme :::---)))

*Det* gør de bestemt også!

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 02-08-03 19:34

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in message

> Man har påstået at satanister inspirerede en nordmand til en kirkebrand.

En kirkebrand.er da ingenting i forhold til de mange heksebrander inspirered
af 2. Mos. 22:18 En trollkvinne skal du ikke la leve

Kjellemann

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-03 17:59

Andreas Falck <dewnull@dewnull.invalid> wrote:

> Hvis folk dyrker en religion der forøver vold af den ene eller anden
> art mod andre mennesker er det en sag for retssystemet og har ikke
> noget med religionsfrihed at gøre.

Du vil altså forbyde Ba'al-dyrkelsen? Hvor forældre plejede at ofre
deres småbørn til guden, ved at brænde dem levende.

Religion i den fønikiske verden, herunder Karthago. Og religion
overtaget af enkelte israelske konger ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 02-08-03 19:41

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> Du vil altså forbyde Ba'al-dyrkelsen? Hvor forældre plejede at ofre
> deres småbørn til guden, ved at brænde dem levende.

Jeg forstår at der er mange Ba'al-dyrkere i Danmark. Ellers ville du vel
ikke nevnt det.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-03 20:08

Per Rønne per.ronne@invalid.dk skrev dette:

> [...]
>
> Religion i den fønikiske verden, herunder Karthago. Og religion
> overtaget af enkelte israelske konger ;-(.

*VIL* du bare ikke forstå, eller kan du bare ikke forstå, hvad jeg
skrev.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-03 20:10

Andreas Falck <dewnull@dewnull.invalid> wrote:

> *VIL* du bare ikke forstå, eller kan du bare ikke forstå, hvad jeg
> skrev.

Kan du ikke forstå lidt drilleri, når jeg korrekt påpeger at der er
nogle religioner du ikke vil udvide tolerancen til at omfatte?
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-03 20:21

Per Rønne per.ronne@invalid.dk skrev dette:

[ ... ]

> Kan du ikke forstå lidt drilleri, når jeg korrekt påpeger at der er
> nogle religioner du ikke vil udvide tolerancen til at omfatte?

Det var jo slet ikke det jeg skrev. - Jeg skrev nemlig at alle skal
have samme frihed til at dyrke sin religion som jeg forventer at få
til at dyrke min.

Såfremt et lands straffelov har nogle indvendinger mod en bestemt form
for udøvelse, f.eks. grillstegning af småbørn, da har dette intet med
religionsfriheden at gøre, men er et strafferetsligt anliggende.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-08-03 06:32

> [...]

> for udøvelse, f.eks. grillstegning af småbørn, da har dette intet med
> religionsfriheden at gøre, men er et strafferetsligt anliggende.

At lade sit barn »gå gennem ilden« var faktisk en central del af
fønikisk religion, og et forbud mod det ville være et forbud mod
fønikernes [heldigvis nu uddøde] religion ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-03 08:01

> [...]

> fønikisk religion, og et forbud mod det ville være et forbud mod
> fønikernes [heldigvis nu uddøde] religion ...

Det vil det da ikke! Det er jo ikke religionen som sådan der vil blive
forbudt efter moderne strafferet. Også den gang var man meget
opfindsom med at finde symbolske ritualer til erstatning.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-08-03 11:02

> [...]

> [ ... ]

> Det vil det da ikke! Det er jo ikke religionen som sådan der vil blive

Det var en integreret del af religionen.

> Også den gang var man meget opfindsom med at finde symbolske ritualer til
> erstatning.

henrettelser« for apostasi [frafald fra islam]?
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-03 11:12

Per Rønne per.ronne@invalid.dk skrev dette:

> Det var en integreret del af religionen.

Jeg tror jeg har forklaret mig tydeligt nok om hvad jeg mener.

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-08-03 19:01

> Det var en integreret del af religionen.

> henrettelser« for apostasi [frafald fra islam]?
> --
> Per Erik Rønne

Ja, akkurat som nattverden er eit symbolsk rituale for noko heilt anna.

HM

Fra : erik larsen

Dato : 02-08-03 20:29

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke forstå lidt drilleri, når jeg korrekt påpeger at der er
> nogle religioner du ikke vil udvide tolerancen til at omfatte?

Når han får tænkt sig om, vil han sikkert gerne skyde Benny Hinn

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-03 20:38

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

[ ... ]

> Når han får tænkt sig om, vil han sikkert gerne skyde Benny Hinn

Hvad bygger du en sådan *falsk* påstand på?

Fra : erik larsen

Dato : 02-08-03 20:28

> *VIL* du bare ikke forstå, eller kan du bare ikke forstå, hvad jeg
> skrev.

En til der ikke kan forstår dig

Erik L

Fra : erik larsen

Dato : 02-08-03 20:25

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg må jo give andre den samme frihed som jeg selv ønsker at have! -
> Mere svært er det ikke at forstå!

Hvis du så meget som forkynder Guds budskab om firhed for disse mennesker,
lyver du til mig :--)))

> Hvis folk dyrker en religion der forøver vold af den ene eller anden
> art mod andre mennesker er det en sag for retssystemet og har ikke
> noget med religionsfrihed at gøre.

Hvorfor sætter du så den iver for at overbevise folk om andet, når du mener
det er deres frihed at dyrke deres Djævel ???

Man taler vel ikke med spaltet tunge Ugh-Ugh

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-03 20:40

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

[ ... ]

> Hvis du så meget som forkynder Guds budskab om firhed for disse
> mennesker, lyver du til mig :--)))

Nå hvordan det? - At de har samme frihed til at dyrke den religion de
vil, er jo ikke det samme som at forbyde at drive mission!

> Hvorfor sætter du så den iver for at overbevise folk om andet, når
> du mener det er deres frihed at dyrke deres Djævel ???
>
> Man taler vel ikke med spaltet tunge Ugh-Ugh

Missionsvirksomhed har jo dog intet at gøre med indskrænkning af
religionsfrihed - hvis du ellers kan fatte forskellen.

Fra : Bo Warming

Dato : 01-08-03 21:40

"Grond" <qwx1814@yahoo.no> wrote in message

> [...]

> griper inn i våre liv. Da må troen være vårt kompass i slike saker.
> Når det er sagt er jeg sterkt imot å ta kristendommen til inntekt for

Alt hænger sammen

Giv Gud hvad Guds er og Kejseren hvad hans er
betyder ikke at man kan diskutere hvordan god kristendom fører til sund
politik

Fx at klodens lykkemaximereing kræver at de muslimer der har lært om
demokrati her ,nu alle sendes hjem at lære trosfæller om det I HJEMLANDENE

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-07-03 22:18

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> vanligere i Europa og Nord-Amerika.
>
> Det kommer neppe noe godt ut av dette korstoget heller.

Nu vil jeg nu nok mene at ordet "korstog" med de uheldige og blodige
associationer det indebærer er lidt af en overdrivelse. Jo, fra at have
været "passiv" restriktiv i spørgsmålet om registrerede homoseksuelle
partnerskaber synes Paven nu - sjovt nok i direkte forlængelse af den
pinlige amerikanske sag om sexmisbrug - at gå aktivt ind for at lægge pres
for bevarelse af forbud mod homosexualitet forskellige steder.
Formodentligvis hovedsageligt i USA. Måske er det netop også fordi at
amerikanerne er i gang med diskussionen at han som overhovede for
katolikkerne giver George Bush og de højrekstreme kristne "kamp" på at være
mest ekstrem-fundamentalistisk for at profilere sig blandt amerikanerne...

Jeg er meget meget glad for at være lutheraner, når det således kommer til
direkte politisk indblanding fra Paven i verdslige sager.

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 01-08-03 06:13

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> Jeg er meget meget glad for at være lutheraner, når det således kommer til
> direkte politisk indblanding fra Paven i verdslige sager.

Tror du os EU-katolikker er påvirket af paven? Du lever i fortiden.
Idag er afladstankegangens farisæisme langt værre hos lutheranere.
Gerningsretfærdighed og lovreligion smadrer den oprindelige sunde
grundtvigianske grundholdning i FK, fordi velfærdsstaten forkæler
statskirken så grotesk, økonomisk.