Modernisering af rosenkransen
Fra : Peter Andersen

Dato : 31-07-03 19:02

"I 500 år har nidkære katolikker bedt rosenkransen, det vil sige
fremsagt de udenadlærte bønner fadervor og ave Maria i det antal og
den rækkefølge som rosenkransen angiver. Formålet er at samle tankerne
om femten dogmer eller 'mysterier' i forbindelse med Jesus og hans
moders liv," oplyser Newsweek.

"[I oktober] sidste år offentliggjorde pave Johannes Paul II et
'apostolsk brev' der føjer den fjerde cyklus til rosenkransen,"
baseret på Jesu tjeneste fra hans dåb til den sidste nadver.

"Pavens ønske er at skabe større interesse for sin 'foretrukne' form
for bøn, som siden Det Andet Vatikankoncil har mistet sin
popularitet," siger blader.

"Hovedformålet med pavens handling er at der i denne katolske andagt
lægges mere vægt på Kristus end Maria, som rosenkransen hovedsagelig
forbindes med."

Man håber at det vil styrke udøvelsen af meditation blandt katolikker
i en tid "hvor kristendommen påvirkes af meditationsformer fra Østens
religioner," som paven udtrykker det.

Fra : Harald Mossige

Dato : 31-07-03 19:25

"Peter Andersen" <viborg_dk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Man håber at det vil styrke udøvelsen af meditation blandt katolikker
> i en tid "hvor kristendommen påvirkes af meditationsformer fra Østens

Eg trur at hensikten er å stimulera salget av nye oppdaterte rosenkranser.
(Paven har lært av Bil Gates).

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-07-03 19:41

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Eg trur at hensikten er å stimulera salget av nye oppdaterte rosenkranser.
> (Paven har lært av Bil Gates).

"Rosary V2.0: Now supporting Jesus Christ!" ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels Peter

Dato : 31-07-03 22:08

Anders Peter Johnsen wrote:
> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> "Rosary V2.0: Now supporting Jesus Christ!" ;-D

Så varer det ikke længe, før der tilbydes Service Packs med fejlretning
osv.

Niels Peter

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 00:30

> Eg trur at hensikten er å stimulera salget av nye oppdaterte rosenkranser.
> (Paven har lært av Bil Gates).

*LOL*

Ja, man kan ikke lade vær med at grine lidt af den katolske kirke...!

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-08-03 20:35

"Tommy Jensen" <viborg dk(a)mail. dk> skrev

> *LOL*
>
> Ja, man kan ikke lade vær med at grine lidt af den katolske kirke...!

Jeg vil snarere sige, at man ikke kan lade være med at grine lidt af Harald
Mossige. Det er trods alt hans påfund, at de nye led til rosenkransen skulle
være til for at sælge flere af slagsen. Dette viser imidlertid, at Mossige
ikke har sat sig ind i de nye led. Disse bedes på den "gamle" rosenkrans.
Intet nyt under solen.

De nye led er blevet til for at lægge større vægt på Kristus. Er det også
grinagtigt?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-08-03 21:37

"Kevin Edelvang" <e@e.invalid> skrev i en meddelelse

> De nye led er blevet til for at lægge større vægt på Kristus. Er det også
> grinagtigt?

Det er da lidt grinagtigt at der ikke hidtil har været lagt særlig stor vægt
på Kristus?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 02-08-03 22:27

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> "Kevin Edelvang" <e@e.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er da lidt grinagtigt at der ikke hidtil har været lagt særlig stor
vægt
> på Kristus?

At lægge vægt på Kristus, er at droppe gernings-retfærdighed og INSISTERE PÅ
AT AL GOD MORAL KOMMER INDEFRA.

Ydre symboler og led og tvangsskatteopkrævene almisser til fremmede er
U-KRISTELIGT.

Og er man utilfreds med en meddebatørs tolkning af www.usenet.dk, så mailer
man privat til vedkommende og spammer ikke ng med mudderkast og løgn om OT.
Det er jo smagssag og det mener idag alle udbydere.
Fundamentalister fra de langsomme modemmers tid, er som imamer - sort
middelalder.

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-03 07:58

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]
> At lægge vægt på Kristus, er at droppe gernings-retfærdighed og
> INSISTERE PÅ AT AL GOD MORAL KOMMER INDEFRA.

Hvor i kristendommens grundbog finder du belæg for en sådan påstand?

> Ydre symboler og led og tvangsskatteopkrævene almisser til fremmede
> er U-KRISTELIGT.
Hvor i kristendommens grundbog finder du belæg for en sådan påstand?

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/ om bl.a. skabelse
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-08-03 02:55

Anders Peter Johnsen wrote:

> Det er da lidt grinagtigt at der ikke hidtil har været lagt særlig
> stor vægt på Kristus?

Hvad forstår du ved "særlig stor vægt"? Og hvad grinagtigt er der i
givet fald over sagen?

Det ældste af rosenkransens mysterier lyder:

.... Hil dig, Maria [osv]...

.... Og velsignet er dit livs frugt, Jesus:

- Som svedte blod for os
- Som blev pisket for os
- Som blev tornekronet for os
- Som bar det tunge kors for os
- Som blev korsfæstet for os

Ikke grinagtigt, men en dyb taknemmelighed over Jesu soneoffers
mysterium - og overfor den kvinde, der fødte ham og måtte se ham dø.

Det virker som om de skråsikre kritikere i denne tråd ikke aner, hvad
rosenkransen er, helt ærligt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-08-03 22:35

"Kevin Edelvang" <e@e.invalid> wrote in message
> [...]

> ikke har sat sig ind i de nye led. Disse bedes på den "gamle" rosenkrans.

Du har ingen forutsetning for å veta kva eg kan om "rosenkransen".
Prinsippet bak rosenkransen er mykje eldre en skriftsysteme. Ein norsk
variant var primstaven. Farfar min var skomaker, han hadde to slike verktøy,
nydelig arbeid utført i pæretre.

Eit lite hint:
All fleip frå meg har minst dobbeltbun.

HM