Grundtvig og Nietzsche velsignede
Fra : Bo Warming

Dato : 31-07-03 16:37

Begge så enormt potential i deres medmennesker. De kritiserede aldrig hårdt,
ihvertfald aldrig "efter mand i stedet for bold"

De mente at man skal holde af sig selv og så kommer man til at holde af
andre - og omvendt.

De var ikke system-opbyggere, men intuitive - mere kropssprog end logik -
halvguder?

De søgte med deres livsglæde at smitte alverden og projicere "Selvopfyldende
Profeti" over i alt liv de kom i kontakt med.

OP Der skal ikke findes et menneske som jeg ledes ved eller hader
Nietzsche

Op For guden er alt smukt, godt og retfærdigt; mennesker derimod anser
noget for uretfærdigt, andet for retfærdigt. Heraklit

op Guddommelige skal alle væsener være mig - alle dage skal være mig
hellige. Nietzsche alle dage er hellige, alle mennesker er guddommelige.

OP Hverdagen er hellig. Grundtvig

op Hvis blot vi var frugtbare marker, ville vi på bunden ikke lade
noget ligge ubenyttet hen og se en velkommen gødning i hver eneste
begivenhed og ting og i hvert menneske. Nietzsche

spOP Og kom ikke og fortæl mig, at du vil elskes for, hvad du er! Du er
mere værd end det, du er. Paul Géraldy

op OPTIMISME"Vær ved godt mod," svarede Zarahustra ham, "ligesom
jeg er det. Bliv ved din skik, du fortræffelige kværn dine korn, drik dit
vand, ros dine køer: hvis det kan gøre dig glad!

op Så meget er endnu muligt! Så lær da at le ud over jer selv! Opløft
jeres hjerter, I gode dansere - højt, højere! Og glem endelig heller ikke
den gode latter!

op True success is overcoming the fear of being unsuccessful.
Paul Sweeney

spop We have more ability than will power, and it is often an excuse to
ourselves,
that we imagine that things are impossible.La Rochefoucauld

op Ånd er det liv der skærer sig selv i livet. Ved sin egen pine og kval,
øger det sin egen viden. Nietzsche

opfa `In spite of everything I still believe that people are really good
at heart.' Anne Frank

opfa At gøre sig til dommer over andre, burde stride mod god smag.
Nietzsche

opfa Livsklogskab: at være vennesæl. Nietzsche

opfa Sådan talte i en god stund min renhed til mig engang: " Guddommelig
skal alle væsener være mig. alle dage er hellige, alle mennesker er
guddommelige. Nietzsche Emerson

OPfa The greater intellect one has, the more originality one finds in men.
Ordinary persons find no difference between men. Pascal

oprsfa Der skal ikke findes et menneske som jeg ledes ved eller som jeg
hader""Nietzsche

For digteren og vismanden er alle ting som

"venner og indviede" -

alle oplevelser er nyttige,

alle dage er hellige, alle mennesker er guddommelige.

sådan skrev den amerikanske filosof Ralph Waldo Emerson

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N