Ehh...Fildeling (den grimme del) ?
Fra : Peter Schrøder

Dato : 31-07-03 13:05

Der har jo været lidt uro i Kraften p. gr. a. APG's
seneste offensiv.
Nu har jeg altid været lidt skeptisk omkring sikkerheden
ved P2P og har derfor (selvfølgelig) forbudt mine poder
at installere "den slags" programmer.
Det hænder dog at jeg finder programmer installeret, som jeg ikke
umiddelbart kan identificere. Jeg har dog aldrig fundet
fundet software som hed f.eks. Edonkey.exe eller Kazaa.exe.
Spørgsmålet er: Hvad leder jeg efter?
Og hvordan sikrer jeg mig at mine teknisk begavede unger
ikke foretager sig noget der støder APG, som jo tilsyneladende
er den eneste rigtige magthaver herhjemme?

I øvrigt mener jeg at pladeindustrien selv er skyld i faldende salg.
Sidste nye eksempel: triple-cd med Led Zeppelin med
"aldrig før udgivet materiale" bl.a. "whole lotta love" og
"stairway to heaven" Ja, dem har vi sg* aldrig hørt før...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 31-07-03 13:39

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse
> [...]
> at installere "den slags" programmer.
> Det hænder dog at jeg finder programmer installeret, som jeg ikke

www.google.dk er en stor hjælp bar smid et filnavn eller mappe navn afsted
og se kan hurtigt se hvad det drejer sig om.

> Jeg har dog aldrig fundet
> fundet software som hed f.eks. Edonkey.exe eller Kazaa.exe.
> Spørgsmålet er: Hvad leder jeg efter?

Jeg har ikke programmerne inde, så ved ikke lige filnavnene, men du kan jo
scanne reglmæssigt efter spyware med Ad-aware eller spybot. Desuden kunne du
installere en firewall. Bruger selv sygate personal firewall pro og den kan
sættes til ikke at dukke op nede ved uret.

> Og hvordan sikrer jeg mig at mine teknisk begavede unger
> ikke foretager sig noget der støder APG, som jo tilsyneladende
> er den eneste rigtige magthaver herhjemme?

Hvis de kan finde "windows jobliste" (win2000) og ved hvilken proces de skal
lukke hjælper sygate dog ikke.
Du må vel bare begrænse adgangen og slå hårdt ned hvis du finder spor efter
spyware. Spyware forsvinder sjældent selv efter afinstallering af eks.
kazaa, så du kan se hvis de bare har slettet kazaa efter brug. Men det
afhælger vel af hvor snu de er hvad der er nødvendigt.

> [...]
> "aldrig før udgivet materiale" bl.a. "whole lotta love" og
> "stairway to heaven" Ja, dem har vi sg* aldrig hørt før...

Grease er da ikke meget bedre Det er jo bare en gentagelse af hvad der
skete for 5 år siden som igen er en kopi af hvad der skete for 10 år siden
osv.....

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-07-03 14:26

Soeren Nielsen wrote:

> [...]
> kazaa, så du kan se hvis de bare har slettet kazaa efter brug. Men det
> afhælger vel af hvor snu de er hvad der er nødvendigt.

Spyware kan også møve sig ind på andre måder end via kazaa, så du
kan næppe bruge forekomsten af spyware som en indikation af at der
har været kørt p2p programmer.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-08-03 07:13

"Thomas Strandtoft" skre
> Spyware kan også møve sig ind på andre måder end via kazaa, så du
> kan næppe bruge forekomsten af spyware som en indikation af at der
> har været kørt p2p programmer.

Ork, vi har masser af spyware. Selve spywaren interesserer mig
ikke voldsomt. Jeg fjerner den bare ind imellem.
Men min ældste søn sad derimod en dag og kiggede på en
hjemmeside, der hed noget med Share Reactor eller
lign.
Så vidt jeg senere har fundet ud af, smager "den slags"
hjemmesider lidt á la Kazaa light?
Jeg ville nok ikke ha' reageret, hvis ikke han straks
forlod siden, da jeg kom ind i værelset.
Det var nærmest denne hændelse der fik mig til at
indlede jagten på "sjove" programmer...

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 01-08-03 11:46

Peter Schrøder skrev:

> [...]
> Men min ældste søn sad derimod en dag og kiggede på en
> hjemmeside, der hed noget med Share Reactor eller

Så har du med et program til ed2k netværket, edonkey, emule, xmule overnet
m.m. tjek evt. selv www.sharereactor.com jeg mener de har en liste over
klienter.

Det skal dog siges at disse klienter ikke fylder maskinen op med spyware,
men de er stadig p2p programmer som jo sjældent bruges helt lovligt

Mvh. Peter.
___________________________________
www.SepstrupNET.dk & www.PHP-FAQ.dk

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 31-07-03 14:28

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> writes:

<snip>

> Du må vel bare begrænse adgangen og slå hårdt ned hvis du finder spor efter
> spyware.

Pas dog på med det. Spyware har det med at få sig lusket ind på
computeren ved mange andre ting end fildelingsprogrammer. F.eks. DivX
5, som jo ellers er ganske harmløst. Man skal ikke tro at spyware er
ensbetydende med at ens børn har gjort noget ulovligt.

Hilsen
Kåre

--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

2b|~2b == -1

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-08-03 08:27

Soeren Nielsen wrote:
> [...]
> kazaa, så du kan se hvis de bare har slettet kazaa efter brug. Men det
> afhælger vel af hvor snu de er hvad der er nødvendigt.

Jeg vil lige tilslutte mig de andre der forklarer at det godt kan
komme ind på andre måder...

Min kæreste, der ikke benytter p2p-programmer, har en særlig evne
til at få proppet sindsygt meget spyware ind i maskinen.. og det
sker åbentbart ganske af sig selv .. ;)
(maskinen kunne muligvis sættes mere sikkert op, men hvem gider det
når den ikke bruges til noget som helst der kræver sikkerhed?)

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-03 08:40

Hans Joergensen skrev:

>(maskinen kunne muligvis sættes mere sikkert op, men hvem gider det
>når den ikke bruges til noget som helst der kræver sikkerhed?)

Den der vil tillægge sig nogle gode vaner så det ikke er et
problem den dag der *er* vigtige oplysninger på maskinen?

--
Bertel

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-08-03 08:50

Bertel Lund Hansen wrote:
> Den der vil tillægge sig nogle gode vaner så det ikke er et
> problem den dag der *er* vigtige oplysninger på maskinen?

Jah, jeg forklarer hende også at hun ikke skal sige ja til alt
muligt ... men det sker at det smutter, og når først der er kommet
et spywareprogram ind synes jeg det har det med at sprede sig.

Bortset fra det er jeg også igang med at forsøge at lære hende at
bruge Linux istedet... :)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-08-03 09:53

"Hans Joergensen" skrev
> Jah, jeg forklarer hende også at hun ikke skal sige ja til alt
> muligt ... men det sker at det smutter, og når først der er kommet
> et spywareprogram ind synes jeg det har det med at sprede sig.

Det kan godt være at jeg har misforstået noget
om spyware, men bruges spyware ikke primært til
at "sladre" om brugerens færden på nettet, for derefter
at kunne vise bannerreklamer, som kunne ha' brugerens
interesse?
Jeg synes ikke at det i beskriver falder ind under min
definition af spyware...

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-08-03 08:56

Hans Joergensen wrote:

> (maskinen kunne muligvis sættes mere sikkert op, men hvem gider det
> når den ikke bruges til noget som helst der kræver sikkerhed?)

Og hvad så den dag nogen bruger din computer som mellemstation for
deres kriminelle handlinger for på den måde at sløre deres egen
identitet?

Their business was zero and it was shrinking.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-08-03 09:14

Kasper Dupont wrote:
> Og hvad så den dag nogen bruger din computer som mellemstation for
> deres kriminelle handlinger for på den måde at sløre deres egen
> identitet?

Det er jeg ret sikker på de ikke gør..

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-03 10:10

Den 01 Aug 2003 08:14:24 GMT skrev Hans Joergensen:

>Det er jeg ret sikker på de ikke gør..

Hvorfor?

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Railroad
Tycoon II and Unreal Tournament run side by side

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-08-03 10:32

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

>(maskinen kunne muligvis sættes mere sikkert op, men hvem gider det
>når den ikke bruges til noget som helst der kræver sikkerhed?)

Det afhaenger vel af, om du har soerget for at beskytte
Internettet mod maskinen, naar nu maskinen ikke skal beskyttes
mod Internettet.

Andre har vaeret inde paa lidt mere ekstreme eksempler med
deciderede hackingforsoeg, men en usikret maskine kommer altsaa
ogsaa hurtigt til at medvirke i spredningen af orme/virusser.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-08-03 18:05

Allan Olesen wrote:
> Andre har vaeret inde paa lidt mere ekstreme eksempler med
> deciderede hackingforsoeg, men en usikret maskine kommer altsaa
> ogsaa hurtigt til at medvirke i spredningen af orme/virusser.

Der er en firewall foran den, maskinen er udstyret med en antivirus,
og der køres adaware på den af og til... iøvrigt er den maskine
slukket 90% af døgnets 24 timer.. så mon ikke det går .. ? :)

// Hans
--
Support the Demo Scene: http://se2k.dk
Scene Event 2003 - Dude you're getting a demo

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-08-03 21:30

Hans Joergensen wrote:

> Der er en firewall foran den, maskinen er udstyret med en antivirus,
> og der køres adaware på den af og til... iøvrigt er den maskine
> slukket 90% af døgnets 24 timer.. så mon ikke det går .. ? :)

Da der for nogle måneder siden kom en orm, der udnyttede et hul
i en eller anden SQL server, gik der kun et kvarters tid før den
havde spredt sig over det meste af internettet.

Their business was zero and it was shrinking.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-08-03 22:00

Kasper Dupont skrev:

> Da der for nogle måneder siden kom en orm, der udnyttede et hul
> i en eller anden SQL server, gik der kun et kvarters tid før den
> havde spredt sig over det meste af internettet.

Her er en udmærket rapport om problemet:

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 01-08-03 10:38

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> [...]
> (maskinen kunne muligvis sættes mere sikkert op, men hvem gider det
> når den ikke bruges til noget som helst der kræver sikkerhed?)

Det gør den der ikke kan lide at få opringninger fra sin udbyder om at
din maskine er anmeldt for et forsøg på at hacke CERT.

Hilsen
Kåre
...Der faktisk har prøvet det.

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 01-08-03 10:40

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> Det er jeg ret sikker på de ikke gør..

Jeg har, som nævnt i en anden posting, prøvet det.

Det var min ftp-server (linux) jeg ikke havde fået patchet. Det er
ikke særlig sjovt at have en mand fra TDC's sikkerhedsafdeling i røret
der fortæller at din maskine er brugt til at forsøge at bryde ind hos
CERT.

Hilsen
Kåre

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-07-03 14:02

Peter Schrøder wrote:

> Nu har jeg altid været lidt skeptisk omkring sikkerheden
> ved P2P og har derfor (selvfølgelig) forbudt mine poder
> at installere "den slags" programmer.

Det burde vel være nok? Evt. kombineret med en forklaring på
hvorfor du har udstedt dette forbud?

> Og hvordan sikrer jeg mig at mine teknisk begavede unger
> ikke foretager sig noget der støder APG, som jo tilsyneladende
> er den eneste rigtige magthaver herhjemme?

Hvis ikke dine unger magter "frihed under ansvar", så kan du jo
sætte en proxyserver op til at administrere hvilke porte der er
åbnet for ind og ud af huset. Denne server sættes op med to
netkort (et til routeren og et til resten af huset) så ungernes
computere er fysisk forhindret i at kontakte routeren uden om
proxyen. Hvis du starter med at lukke samtlige porte pånær de alm.
port 80 (http), 25 (smtp), 110 (pop3), så kan du være sikker på at
ungerne nok skal komme og fortælle dig hvilke porte de har brug
for at få åbnet til deres icq, mirq, counterstrike osv..

> [...]
> "aldrig før udgivet materiale" bl.a. "whole lotta love" og
> "stairway to heaven" Ja, dem har vi sg* aldrig hørt før...

"Led Zeppelin"?? Hvem er det?? De må være nye..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-07-03 14:32

Thomas Strandtoft wrote:

> proxyen. Hvis du starter med at lukke samtlige porte pånær de alm.
> port 80 (http), 25 (smtp), 110 (pop3),

Nogle af fildelingstjenesterne kan også bruge port 80, Kazaa bruger vist
den port som standard.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-07-03 16:23

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Nogle af fildelingstjenesterne kan også bruge port 80, Kazaa bruger vist
>den port som standard.

Nu naevnte Thomas jo, at det skulle vaere en proxy og ikke bare
en router. Jeg gaar ud fra, at det skyldes et oenske om at foere
al trafik til port 80 gennem proxyen.

Jeg har ikke hoert om, at der findes http-baserede
p2p-programmer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-07-03 16:56

Allan Olesen wrote:
> [...]
[..]
> Jeg har ikke hoert om, at der findes http-baserede
> p2p-programmer.

Nu behøves man jo ikke anvende HTTP bare fordi det er port 80. Men det
er da en mulighed.

Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 31-07-03 19:16

Den Thu, 31 Jul 2003 17:55:36 +0200 skrev Peter Mogensen:

>[..]
>
>Nu behøves man jo ikke anvende HTTP bare fordi det er port 80. Men det
>er da en mulighed.

Men man behøver at anvende[1] HTTP for at komme igennem en http-proxy.

Mvh
Kent

[1] evt. som tunnel.
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-07-03 20:30

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Nu behøves man jo ikke anvende HTTP bare fordi det er port 80. Men det
>er da en mulighed.

Forstod du proxy-delen i mit indlaeg?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-07-03 21:45

Allan Olesen wrote:

> Forstod du proxy-delen i mit indlaeg?

Den overså jeg :(
Kent og dig har selvfølgelig ret i at man skal bruge HTTP for at komme
igennem en HTTP-proxy.

Peter

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-07-03 23:23

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Kent og dig har selvfølgelig ret i at man skal bruge HTTP for at komme
>igennem en HTTP-proxy.

Til gengaeld har det vist sig at vaere en ret tom forudsaetning,
eftersom baade Gnutella og Kazaa tilsyneladende bruger HTTP.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-08-03 11:48

Allan Olesen wrote:

> Til gengaeld har det vist sig at vaere en ret tom forudsaetning,
> eftersom baade Gnutella og Kazaa tilsyneladende bruger HTTP.

På jobbet har en del elever forsøgt med at installere kazaa, men
det fungerer ikke gennem den proxy jeg bruger (Proxy fra
www.analogx.com).

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 31-07-03 19:15

Den Thu, 31 Jul 2003 17:23:01 +0200 skrev Allan Olesen:

> [...]
>al trafik til port 80 gennem proxyen.
>
>Jeg har ikke hoert om, at der findes http-baserede

$ telnet localhost gnutella
Trying 127.0.0.1...
Connected to localhost.
Escape character is '^]'.
GET / HTTP/1.1

HTTP/1.1 404 Not Found
Server: gtk-gnutella/0.92.1c (20/07/2003; X11; Linux 2.4.21 i686)
Connection: close

Connection closed by foreign host.

Mvh
Kent
--
8:16pm up 2:37, 1 user, load average: 101.21, 95.46, 55.85
164 processes: 62 sleeping, 102 running, 0 zombie, 0 stopped

With XMMS tugging along nicely, playing Vivaldi...

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 31-07-03 16:35

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> [...]
> al trafik til port 80 gennem proxyen.
>
> Jeg har ikke hoert om, at der findes http-baserede

Jeg har ikke undersøgt det selv, men jeg har hørt at KaZaA faktisk
netop benytter HTTP-protokollen.

Hilsen
Kåre

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-07-03 20:47

Kaare Fiedler Christiansen wrote:

> Jeg har ikke undersøgt det selv, men jeg har hørt at KaZaA faktisk
> netop benytter HTTP-protokollen.

Det gør den. Jeg undersøgte det selv, da den samme klient havde
prøvet at kontakte min maskine 3000 gange på port 1214.

Their business was zero and it was shrinking.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-08-03 07:27

"Thomas Strandtoft" skrev
> Det burde vel være nok? Evt. kombineret med en forklaring på
> hvorfor du har udstedt dette forbud?

Absolut. Og mine unger har min fulde tillid. Problemet
med børn er dog, at de nogle gange får rodet sig ud i
noget de ikke selv kan overskue.

> [...]
> netkort (et til routeren og et til resten af huset) så ungernes
> computere er fysisk forhindret i at kontakte routeren uden om

Jeg kunne bedre tænke mig en ordentlig "forældrevejledning"
Som det er nu, er man næsten nødt til selv at installere og
afprøve samtlige p2p programmer for at se hvad det drejer
sig om.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-08-03 11:45

Peter Schrøder wrote:

> Absolut. Og mine unger har min fulde tillid. Problemet
> med børn er dog, at de nogle gange får rodet sig ud i
> noget de ikke selv kan overskue.

Det er rigtigt nok.. Et "lad være med at bruge filsharing" er dog
svært at misforstå..

> Jeg kunne bedre tænke mig en ordentlig "forældrevejledning"
> Som det er nu, er man næsten nødt til selv at installere og
> afprøve samtlige p2p programmer for at se hvad det drejer
> sig om.

Derfor foreslog jeg en proxy, det overlader "dokumentationskravet"
til dine unger. De skal forklare dig hvorfor det er så vigtigt at
få åbnet port 1214 (eller hvad det nu er) og du kan så afgøre om
det er noget du vil være med til..

Hvad angår det med at være på jagt efter spor af p2p programmer på
ungernes maskiner, er det ikke lige så let at være på jagt efter
det de downloader?? Har de pludselig en masse mp3 filer, nye spil,
film og den slags, så har der nok været gang i p2p programmerne..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-07-03 14:51

Peter Schrøder wrote:
> Og hvordan sikrer jeg mig at mine teknisk begavede unger
> ikke foretager sig noget der støder APG, som jo tilsyneladende
> er den eneste rigtige magthaver herhjemme?

Opdrager dem og forklarer dem om grunden til og formålet med ophavsretten?

P2P systemer er ikke ulovlige og de er heller ikke per definition
usikre. APG har ingen magt til at bekæmpe anden brug af nettet end den,
der krænker ophavsretsloven.
.... selvom der utvivlsomt er kræfter blandt rettighedshaverne, der
ønskede både P2P og USENET forbudt.

Peter

Fra : ofa

Dato : 31-07-03 16:19

"Peter Schrøder" skrev d. 31-07-03 13:05 dette indlæg :

Du kunne også tage kablerne med på arbejde,der er vel ikke noget
underligt i at børnene vil høre det sidste nye både musik og spil,sig
det til dem og glid let og elegant hen over det hvis du opdager noget.Vi
er i det 21 århundrede.
Vennerne har det også
Ole

http://www.kandu.dk/

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 31-07-03 17:03

Peter Schrøder sang:

> [...]
> ikke foretager sig noget der støder APG, som jo tilsyneladende
> er den eneste rigtige magthaver herhjemme?

Hvad med at oprette brugerer til dem der ikke kan installere software ?

--
Magnus Pedersen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-08-03 07:44

"Magnus Pedersen" skrev
> Hvad med at oprette brugerer til dem der ikke kan installere software ?

Nah.. Er forsøgt uden succes. Det giver for meget bøvl
i dagligdagen. Den ene elsker at arbejde med billeder og
den anden laver musik.
De installerer og af-installerer et hav af spil demo'er, plug-in's og
shareware programmer. Det administrerer de helt fint.
Jeg er ret lykkelig for, at jeg ikke nødvendigvis skal blandes
ind i det hver eneste gang.

Fra : Thomas D

Dato : 31-07-03 19:02

Peter Schrøder wrote:
[klip]
> [...]
> "aldrig før udgivet materiale" bl.a. "whole lotta love" og
> "stairway to heaven" Ja, dem har vi sg* aldrig hørt før...

HØRT!

Thomas D
http://tdn.peps.dk
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Henrik H

Dato : 01-08-03 11:59

En nogen lunde let måde for at at se om de henter film,musik eller spil,
kunne jo være at havde lidt styr på harddisken pladsen, for der forsvinder
ikke lige 200-700mb ud i den blå luft, og da du ikke tror de laver snavs med
vilie, så kan du jo bare spørger når pladsen forsvinder : )

Den hårde måde, få dig en key logger som køre i det skjulte, så ved du altid
hvad pcen er blevet brugt til : )

mvh

Henrik