Bygge CO2 anlæg
Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 31-07-03 09:34

Hej!

Jeg går med tanken om at bygge et CO2 anlæg til mit akvarium.
Jeg har set at man kan få sodastream flasker ude i haraldnyborg til 129 kr.
Jeg har flere steder set at man kan bestille en ventil i matas. Men jeg går
ud fra at det er en til at trykke på. Jeg ville bare gerne have det til at
køre automatisk.
De har også en reduktionsventil hos harald nyborg. Men den koster en formue
og de har ikke resten af den fittings, jeg skal bruge.
Jeg har en magnetventil(havde den liggende). Selve elektronikken er ikke
noget problem.
Men hvor finder jeg resten ? (slanger, ventil og fittings). Har prøvet på
nettet og silvan men forgæves.
Jeg har kunne læse mig frem til forskellige metoder til at tilsætte CO2'en.
En hvor man fylder en klokke. Så bliver CO2'en optaget i løbet af dagen.
En anden hvor der bobles hele dagen og boblerne kører op gennem en spiral og
bliver optaget af vandet.
Hvilken er bedst ? (Måske en helt anden)
Er der nogle der har erfaringer med hensyn til at lave sådanne system selv
og vil dele ud af deres erfaringer. Gerne links til hjemme side.

Med venlig hilsen
Rasmus Berntsen

Fra : RuneR

Dato : 31-07-03 11:05

Prøv evt på www.studiedata.dk under vandkøling

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 31-07-03 13:03

Rasmus Berntsen wrote:
> [...]
> ud fra at det er en til at trykke på. Jeg ville bare gerne have det til at

Det er blot en vippeventil.

> De har også en reduktionsventil hos harald nyborg. Men den koster en formue

Den er endda ret billig af en reduktionsventil at være.

> og de har ikke resten af den fittings, jeg skal bruge.

Det afhænger af hvilke fittings du skal bruge, men du kan f.eks. spørge
hos WN Teknik A/S i Århus (Dollerupvej 3).

> Jeg har en magnetventil(havde den liggende). Selve elektronikken er ikke
> noget problem.

Hvad mener du med det? Har du CO2måleudstyr liggende?

> Men hvor finder jeg resten ? (slanger, ventil og fittings). Har prøvet på
> nettet og silvan men forgæves.

Hvad skal du bruge præcist?

> [...]
> bliver optaget af vandet.
> Hvilken er bedst ? (Måske en helt anden)

Det er vel en smagssag, men jeg foretrækker de typer hvor CO2 tilsættes
vandstrømmen.
Jeg har lavet en "reaktor" i PVC. Det er den grå cylinder på billedet
nedenfor.

Det er et stykke 50mm PVCrør med en endebund med en slangestuds i den
ene ende (fastlimet). I den anden ende er der en nippelmuffe med
udvendigt gevind, også fastlimet. Herpå skrues en slutmuffe med en
slangestuds.

I siden af røret er der skruet en lille Festo-slangenippel. Denne
tilsluttes CO2.

> Er der nogle der har erfaringer med hensyn til at lave sådanne system selv
> og vil dele ud af deres erfaringer. Gerne links til hjemme side.

Et link til et billede af en tidlig inkarnation af mit eget system:
<http://www.suder.dk/Familien/Steen/Akvarie/CO2/P0000640.JPG>

Som det ses er der her også en akvariecomputer tilsluttet systemet. Den
sørger for reguleringen af CO2tilsætning.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 31-07-03 13:41

Mange tak.

Det kan godt være, at det er en billig reduktionsventil, aner ikke hvad
sådanne ting koster. Synes bare at det kom godt op i pris inden man blev
færdig.

Nej, jeg har ikke CO2 måle udstyr liggende. Men de skulle være muligt at
lave noget styre elektronik (microprocessor), som for det første kun giver
CO2 når der er lys (Over en vis mængde. evt mindre CO2 ved lavere
belysning.). Samt kunne indstille den mængde CO2 man ønsker tilført. Evt
senere lave følere til systemet. (Er elektronik mand). Den med bobler kunne
elektronikken eks tælle bobler og i klokken kunne der ses om klokken var
blevet tømt når mørket falder på. og systemet kunne gemme data og derved
blive klogere og automatisk tilpasse CO2 mængden. Ved ikke så meget og
mængden der skal til endnu.
Dette kunne blive udvidet til en større akvarie computer der styrer alt hvad
man kan tænke sig.

Din akvarie computer hvad kan den ? Måler den indholdet i vandet og
regulerer efter dette eller hvad ? eller stiller du mængden manuelt ?

Skal jeg forstå det således at CO2'en bliver koblet direkte på pumpens
udgang ? (Denne mulighed havde jeg ikke tænkt over. Ingen grimme ekstra ting
i akvariet). Hvad laver det plastic rør (transparent) der sidder mellem
ventilen og reaktoren ?

Jeg ved ikke præcist hvad jeg skal bruge. Men samletingene omkring din
magnetventil ser interessant ud. Der er kun tryk på til efter ventilen. Jeg
går ud fra at de holdere der ikke tilsluttet noget er til CO2 patronen.

Mange tak for billedet.

Med venlig hilsen

Rasmus Berntsen

Fra : jabbe

Dato : 31-07-03 19:07

> Men hvor finder jeg resten ? (slanger, ventil og fittings). Har prøvet på
> nettet og silvan men forgæves.

Prøv Sanistål..... de har en masse guf.....

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth drager(dem med 2 snore i luften)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm