Præmature og vægt?
Fra : Martin Edlich

Dato : 30-07-03 23:57

Hejsa

Jeg er fornyligt kommet i besiddelse af et hold præmature (6 uger)
tvillinger, Emma og David. Deres fødselsvægt lå på hhv 2040 og 2300 gram.
Nu her 3 måneder efter deres fødsel vejer David 5800 gram og har en længde
der passer meget godt til det. Emma har ikke vokset i helt samme stil, men
er dog også en pænt stor pige nu.
Så er det jeg vil spørge: Er det "normalt" at præmature børn tager vægt på
*så* hurtigt?
Vi er blevet nødt til at begynde med vælling til David, da han sipelthen
ellers var konstant sulten og spiste for meget i forhold til hans
størrelse, selvom det egentlig er for tidligt i følge sundhedsplejersken.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 31-07-03 07:30

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ellers var konstant sulten og spiste for meget i forhold til hans
> størrelse, selvom det egentlig er for tidligt i følge sundhedsplejersken.

Jeg kan ikke svare på spørgsmålet ang. præmature børn og vægt,
men hvis du ellers betragter dine tvillinger som søskende, så handler
det jo også om, at søskende udvikler sig forskelligt. )
Det lader jo til, at David har travlt med at blive stor........ måske skal
han opnå garderhøjde, mens Emma vil nøjes med mindre?

Mvh.Bodil.

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-03 10:40

On Thu, 31 Jul 2003 08:30:06 +0200, Bodil Grove Christensen wrote:

> [...]
> Det lader jo til, at David har travlt med at blive stor........ måske skal
> han opnå garderhøjde, mens Emma vil nøjes med mindre?

Deres længder er nu ikke så forskellige, og spørgsmålet var ikke for at
sammenligne Emma og David, men at sammenligne Emma og David med andre
præmature børn.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 31-07-03 11:08

Martin Edlich skrev:
> Deres længder er nu ikke så forskellige, og spørgsmålet var ikke for
> at sammenligne Emma og David, men at sammenligne Emma og David med
> andre præmature børn.

Præmatur er så vidt et begreb, at det i praksis er næsten umuligt at
sammenligne børnene...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 31-07-03 10:07

Martin Edlich skrev:

> Så er det jeg vil spørge: Er det "normalt" at præmature børn tager
> vægt på *så* hurtigt?

Som far til en præmatur pige (GA 27+3) så kan jeg kun sige, at så længe dine
børn følger en vækstkurve der følger en af de øvrige i vækstskemaet (f.eks.
det bagi Politikens "Bogen om barnet") så er det ok

Vækst hos præmature afhænger *meget* af om de er født med væksthæmning eller
ej.

Iøvrigt: 6 uger for tidligt er lige på grænsen til at de kan betragtes som
præmature...

--

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-03 10:37

On Thu, 31 Jul 2003 11:06:34 +0200, Søren C. Fischer wrote:

> [...]
> længe dine børn følger en vækstkurve der følger en af de øvrige i
> vækstskemaet (f.eks. det bagi Politikens "Bogen om barnet") så er det

Det gør David ikke. Han ligger nu på den næstøverste kurve. Emma
følger heller ikke helt sin, men springet er ikke lige så stort som
hedes brors. Spørgsmålet er i øvrigt ikke fordi jeg er bange for at der
er noget galt, dertil trives ungerne for godt, men fordi vores søn på 2
overhovedet ikke voksede i samme tempo som hverken Emma eller David.

> Vækst hos præmature afhænger *meget* af om de er født med
> væksthæmning eller ej.

Bortset fra at de er født for tidligt fejler de ikke noget, andet end at
David har navlebrok og Emma muligvis har komælksallergi.

> Iøvrigt: 6 uger for tidligt er lige på grænsen til at de kan
> betragtes som præmature...

Den officielle grænse er ellers 3 uger. En måneds indlæggelse, sondemad
C-PAP, pulsfald osv synes jeg også er en meget god indikation på at
ellers raske børn er født en del for tidligt.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 31-07-03 11:11

Martin Edlich skrev:

> [...]
> der er noget galt, dertil trives ungerne for godt, men fordi vores
> søn på 2 overhovedet ikke voksede i samme tempo som hverken Emma

Du kan så konkludere ligesom alle os andre: børns vækst er forskellig fra
barn til barn

> Den officielle grænse er ellers 3 uger. En måneds indlæggelse,
> sondemad C-PAP, pulsfald osv synes jeg også er en meget god
> indikation på at ellers raske børn er født en del for tidligt.

Enig
Jeg er måske bare "miljøskadet"...
Vores datter er ekstremt for tidligt født, og for mig er 6 uger/FV>2000gram
en helt anden verden end det som jeg kender som præmatur

--

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-03 12:04

On Thu, 31 Jul 2003 12:10:53 +0200, Søren C. Fischer wrote:

> Du kan så konkludere ligesom alle os andre: børns vækst er forskellig fra
> barn til barn

Sådan er det heldigvis, men jeg fik bare en mistanke om at præmatures
vækstkurver så anderledes ud end dem til børn født til tiden.

> Enig
> Jeg er måske bare "miljøskadet"...
> Vores datter er ekstremt for tidligt født, og for mig er 6 uger/FV>2000gram
> en helt anden verden end det som jeg kender som præmatur

Den verden kender jeg skam også godt. Mine to første børn havde en
fødselsvægt på ca 600 gram. De nåede desværre bare ikke at tage så meget
på i vægt at jeg kan bruge dem som sammenligningsgrundlag.
Min søn på 2 år vejede 2700 gram da han blev født (3 uger før termin) og
alle sagde at han var en lille dreng. Mig og min kone syntes at han var en
kæmpebaby, vi sammenlignede jo ham med hans to storebrødre.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Jannie Würtz Sløk

Dato : 31-07-03 12:30

> Så er det jeg vil spørge: Er det "normalt" at præmature børn tager vægt på
> *så* hurtigt?
Min 7 uger præmature søn tog også MEGET hurtigt på. Da vi efter 14 dage kom
hjem fra sygehus kom ham lynhurtigt i kanon god trivsel. Fra 1 månedersdagen
til 3 måneds dagen tog han 3200 gram på. Så var der en mere normal
vægtstigning fra 12-16 uger. Derpå et kvantespring på 1,5 kg på de næste 4
uger, og siden da har vægten fulgt en normal kurve. - så ja, jeg tror det er
ret normalt. De "vil" gerne skynde sig op på den vægt de ville have haft,
såfremt de var født til termin

> Vi er blevet nødt til at begynde med vælling til David, da han sipelthen
ellers var konstant sulten
Gid jeg havde gort det samme - det var nærmest 24-timers amning..

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-03 13:33

On Thu, 31 Jul 2003 13:30:22 +0200, Jannie Würtz Sløk wrote:

> Min 7 uger præmature søn tog også MEGET hurtigt på. Da vi efter 14 dage kom
> hjem fra sygehus kom ham lynhurtigt i kanon god trivsel. Fra 1 månedersdagen
> til 3 måneds dagen tog han 3200 gram på.

Det ligner meget godt Davids vægtstigning.

> [...]
> ret normalt. De "vil" gerne skynde sig op på den vægt de ville have haft,

Dejligt, det var sådan noget jeg gerne ville høre
Det er bare vildt, at et lille pus, der for 3 måneder siden lå i en kuvøse
med C-PAP og fik sondemad, nu er en dreng på 5800 gram, som er ganske mobil
for sin alder.

> ellers var konstant sulten
> Gid jeg havde gort det samme - det var nærmest 24-timers amning..

Så forestil dig at have to af slagsen på en gang. Min kone var ved at
blive vanvittig, og hun kunne ikke producere mælk nok, så vi gik ret
hurtigt over til brystpumpe og erstatning.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 31-07-03 15:35

Jannie Würtz Sløk skrev:

> De "vil" gerne skynde
> sig op på den vægt de ville have haft, såfremt de var født til termin

Ikke korrekt.
Præmature børn er meget forskellige.
Er der tale om svær væksthæmning i fostertilstanden, og deraf følgende
præmatur fødsel pga mistrivsel i fostertilstanden, så har de endog *meget*
svært ved at indhente det - som hovedregel. Men ingen regel uden undtagelse

Vores datter blev født uge 27+3 med en FV på 595.
Hun er idag næsten 2 år og vejer cirka 7 kilo...

--

Fra : Kathrine

Dato : 31-07-03 18:53

"Martin Edlich" skrev:

> [...]
> ellers var konstant sulten og spiste for meget i forhold til hans
> størrelse, selvom det egentlig er for tidligt i følge

Nikolaj kom til verden i uge 33+4.
Han FV var 1590 gram dvs. alt for lavt til gestationsalderen pga min
svangerskabsforgiftning.
Vi var indlagt i knap 5 uger.
Her er hans vægtstigning:
1 mdr 2,1 kilo
2 mdr. 3,8 kilo
3 mdr. 4,4 kilo
4 mdr. 6 kilo
5 mdr. 6,9 kilo
6 mdr. 6,1 kilo
11 mdr. 10 kilo

Vægtstigningen stagnerede en del, da han begyndte at få mere fast
føde, for det har bestemt ikke været nemt at få ham til at spise det.
Nikolaj havde jo også en del at skulle indhente i vægt, så hans
_sprængning_ af div. kurver i starten ansås for værende helt normal.
--
Kathrine
---

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-03 23:13

On Thu, 31 Jul 2003 19:53:29 +0200, Kathrine wrote:

> sipelthen
> sundhedsplejersken.
>
> Nikolaj kom til verden i uge 33+4.
> Han FV var 1590 gram dvs. alt for lavt til gestationsalderen pga min
> svangerskabsforgiftning.

Uf, det var en slemmer en. Mine tvillinger kom til verden for tidligt pga
en bristet livmoder, det er i det mindste ikke noget der påvirker børnene
(dvs før der kommer rigtige veer).

> [...]
> Nikolaj havde jo også en del at skulle indhente i vægt, så hans
> _sprængning_ af div. kurver i starten ansås for værende helt normal.

Herligt, det var en information jeg stod og manglede og sundhedsplejersken
er på ferie.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 31-07-03 23:32

On Thu, 31 Jul 2003 00:57:03 +0200, "Martin Edlich"
<newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> [...]
> er dog også en pænt stor pige nu.
> Så er det jeg vil spørge: Er det "normalt" at præmature børn tager vægt på

Jeg ved ikke om det er hurtigt, men kan sige at vores to knægte fre
fra først i marts (født ca 2½ uge for tidligt og på 3100/3200 g) efter
fire måneder er stormet op på henholdsvis 7 og 8,5 kg, så umiddelbart
synes jeg da nu ikke dine tal er helt ekstreme.
De er ca lige lange, men lillebror er godt i stand. Storebror er
_meget_ godt i stand, og børn udvikler sig jo forskelligt selvom de
har ligget i den samme mave og der kun er to minutter forkel på dem

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-08-03 00:01

On Fri, 01 Aug 2003 00:31:33 +0200, Henning Petersen Wangerin wrote:

> [...]
> fire måneder er stormet op på henholdsvis 7 og 8,5 kg, så umiddelbart
> synes jeg da nu ikke dine tal er helt ekstreme.

Dine børn har været en måned ekstra om ca den samme procentvise
vægtforøgelse, men det er da godt nok også en pæn vægtforøgelse dine børn
har udvist. Hvis de udelukkende er blevet ammet, sender jeg al min
medlidenhed til moren

> De er ca lige lange, men lillebror er godt i stand. Storebror er
> _meget_ godt i stand, og børn udvikler sig jo forskelligt selvom de
> har ligget i den samme mave og der kun er to minutter forkel på dem

Vist gør de det og heldigvis for det.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 03-08-03 23:54

On Sun, 03 Aug 2003 01:00:33 +0200, "Martin Edlich"
<newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Dine børn har været en måned ekstra om ca den samme procentvise
> vægtforøgelse,

Det er selvfølgelig rigtigt.

> men det er da godt nok også en pæn vægtforøgelse dine børn
> har udvist. Hvis de udelukkende er blevet ammet, sender jeg al min
> medlidenhed til moren

Nope - der var så godt som intet at hente på den konto, så de har
været på flasken siden de var knap en uge, og ret flaske siden 2 ugers
alderen, så hele familien er involveret i fodringen af dem - og det er
store mængder

> Vist gør de det og heldigvis for det.

På sundhedplejerskens fine skema ligger lillebror ca en halv over
standard, medens storebrir hygger sig på omkring 2½

Og de stor-trives begge to, og det er trods alt det vigtigste.