Skærme
Fijala 3554
20' TFT - hvilke kan komme i betragtning ?
Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-07-03 18:46

Jeg har som mange ved stadig min Dell 2000FP 20,1' TFT@1600X1200 og har nu
overvejet tykt og bredt hvilken anden stor 10' TFT, der skal være i mit
dual monitor setup sammen med min Dell 2000FP.

Jeg var tæt på Samsung 213T - men kritik på macworld og fra et par brugere
samt en overbevisning om at Samsung's PVA TFT paneler ikke kan levere varen
sammenlignet med S-IPS TFT paneler har fået mig til at indkredse mine
valgmuligheder.

Nec 2080UX er en S-IPS skærm, der minder utroligt meget om min Dell 2000FP
skærm - men om min Dell er en rebadged NEC 2080UX eller en rebadged BenQ
FP2081 eller en Planar LM201 det vides ikke - og er nok en
fabrikshemlighed. Specs for alle de 3 skærme nævnt ovenfor er UTROLIGT tæt
på min Dell 2000FP - men ingen matcher den totalt.

Nec 2080 UX er på min liste, fordi jeg fra pålidelige kilder VED, at den
minimum vil leve op til min nuværende Dell 2000FP (da jeg mistænker den for
at være selv samme skærm - men ikke ved det) og så er NEC 2080UX det mindre
rent fysisk - og det er afgørende i dual monitor setup med store skærme
(dog ikke store i dybden, da det jo er TFT)
Udover dette, så er Nec 2080UX blevet rost for dets meget fine S-IPS panel,
dets fine farvegengivelse og dets gode evner i 3D spil - hvor triling er
næsten ikke eksisterende (på trods af de officielle 25 ms responstid, der
IKKE er sammenligneligt med responstiden for en TN+ panel TFT skærm (som
f.eks Acer AL732 er) eller en MVA panel tft skærm.

LG2010P er en ny skærm fra LG, der indeholder et helt nyt LG-Philips S-IPS
panel - det er kun NEC og LG-Philips der laver S-IPS paneler i verden.
Dette nye panel giver for første gang en 20,1' TFT skærm og et S-IPS panel
en responstid på bare 16 ms.
Men igen er det ikke helt let det her - for der er to modeller af denne
skærm på markedet. En model med serienummeret LM201U03 og en med
serienummeret LM201U04. U03 er den gamle skærm med responstid på 25 ms,
mens U04 er den nye med den endnu lavere reponstid.

Ydermere er der så flere der hævder, at der er tale om en 20,1' TFT skærm,
der ikke naturlgit opnår de 1600X1200, men kun kan gøre det i VGA.
LG's website rundt om i verden er meget modstridende - da deres PDF fil
angiver, at den kun kan tage 1600X1200 i VGA, mens deres officielle nordisk
site siger den klarer 1600X1200 i ægte opløsning. Jeg tror selv, at det nye
panel kaldet U04 gør forskellen - og kan jeg få en LG 2010P med dette nye
panel i, så køber jeg denne skærm.

Nec er også på vej med en 2180UX, der skulle blive en 21,3' TFT S-IPS
skærm, der matcher 2080UX i kvalitet - og så er den god.

Desværre er disse Nec ikke til at få fat i i DK - og Sverige er de
uforholdsmæssigt meget dyrere end i Tyskland, hvor en Samsung 213T er
dyrere end Nec 2080UX.

Det mærkelige er, at i DK koster Samsung 213T 11.500 kr billigsted sted, og
det kan man dårlig få Ned 1880SX til - altså en 18' Nec.
I Tyskland koster Samsung 213T 1600¤ - mens Nec 2080Ux fås til 1400¤ -
mystisk...mystisk.

Tror det skyldes, at ingen i DK konkurrerer på prisen på NEC, da så få
sælger den - mens flere og flere sælger Samsung og derfor er der
konkurrence på prisen.

Jeg vil tage kontakt til Nec Sverige og høre om deres garanti dækker, hvis
jeg køber en Nec 2080UX i Tyskland.
Så er der jo lige pixel fejl problematikken - det er jo ikke lige sådan at
returnere en skærm til Tyskland, som man HAR betalt.........

Men èn ting er sikkert - for os skærm freaks, der gerne vil have de store
TFT skærme er der en spændende tid foran os.

LG Philips har som sagt lavet et S-IPS panel på 20,1' med en respons tid på
blot 16 ms - og andre er på vej.

Lg har også lavet en 19' TFT med et nyt LG Philips S-IPS panel, der har
reponstid på 16 ms - så der er virkelig nyheder på vej - LG's nye 19' model
hedder LG1901P og kører 1280X1024.

Som sagt er responstid for forskellige skærmteknologier indenfor TFT meget
svære at sammenligne - f.eks har min Dell 2000FP en responstid, der er ret
ligeligt fordelt mellem opp og nede tiden - den ligger på 12 ms op/13 ms
ned - og det kan være en af forklaringerne på, at den er så relativ god til
spil - selvom den har de 25 ms reposntid - og så spiller det jo også ind,
at den er bygget på et S-IPS panel - er nogen i tvivl af min fine vurdering
af Dell 2000FP så tag et kig i denne lange tråd ang. Dell 2000FP - der er
de første 10 brugere, der er vilde med den:

http://makeashorterlink.com/?G31622D65

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : R

Dato : 29-07-03 19:13

Hejsa

Forsæt endelig med at lade os vide hvad du ender med
og hvad du finder ud af ;0)

Takker ;0)

<><><><><><><><><><><><><>
Hilsen
Rasser
ICQ 6943693
Ps. Fjern FJERN fra mail.
<><><><><><><><><><><><><>

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-07-03 19:15

On Tue, 29 Jul 2003 20:13:09 +0200, R wrote:

> Hejsa
>
> Forsæt endelig med at lade os vide hvad du ender med
> og hvad du finder ud af ;0)
>
> Takker ;0)

Lidt deltagelse fra jer ville ikke være helt af vejen - så jeg ikke ender i
en af mine tråd monologer

Hvad med dig "lederlappen" eller "lerstat" hvor katten er i henne - på
ferie ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jacob Riis

Dato : 30-07-03 13:01

> [...]
> en af mine tråd monologer
>
> Hvad med dig "lederlappen" eller "lerstat" hvor katten er i henne - på

Personligt så har jeg lidt svært ved at give gode råd til en mand der ved
mere om fladskærme end jeg selv gør. Jeg har da givet et par råd her i
gruppen men det er jo kun hvis jeg synes jeg havde noget at fortælle som
spørgeren ikke var klar over. Men ok jeg gør et forsøg så må vi se om du kan
bruge mine tanker til noget. Jeg vil ikke skrive noget om hvilken skærm du
skal købe men komme nogle mere generelle betragtninger.

1. Hvis du er tilfreds med din Dell skærm og ønsker et dual skærm setup
hvorfor så ikke købe en mere af den skærm du allerede har. Du kender skærmen
og du ved præcis hvad du får når køber en mere af samme model. Rent optisk
tror jeg også det vil se flot ud med 2 ens skærme.

2. Jeg vil være noget betænkelig ved at købe en 20" med 1600x1200 opløsning.
Efter hvad jeg kan læse er bogstaver mindre på sådan en skærm end de er på
en 17" der kører 1280x1024. Nu har du jo selv en 20" skærm med 1600x1200 så
du ved jo hvad du køber. På min skærm ( 17" Acer AL732 med 1280x1024) synes
jeg at bogstaver er noget små i tekstbehandling og også på et par
hjemmesider. Jeg er ikke engang sikker på at en 21" skærm er stor nok til at
køre 1600x1200. Men nu har jeg hverken set nogen 20 eller 21 tommers
fladskærme så det kan godt være at jeg tager fejl og at man sagtens kan
bruge en 20 eller 21" 1600x1200 skærm til tekstbehandling

3. LG'en som du omtaler ser spændende ud, både spec og designmæssigt, men
jeg ville afvente med at købe en til jeg ser tests af den. Jeg har læst
meget godt om NEC skærme på Prad så de skærme de har på programmet ville jeg
holde øje med.

4. Jeg synes det er lidt overdrevet med 2 stk. 20" skærme. Du kunne jo også
overveje en 18" skærm. til dit dual skærm setup. Fx har Sony og NEC lavet
nogle gode skærme. I Danmark kan du fx købe en 18" NEC med IPS panel til
omkring 5500 inkl porto
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1515027944 I mine
øjne et langt bedre køb end en 20 eller 21" tommers model som jeg mener at
man først skal købe når de er blevet væsentligt billigere.

Jeg kan også se at du har skrevet et par indlæg på prad.de, det synes jeg er
en fin ide, der er mange gutter derinde med stor viden om fladskærme (jeg
fandt selv ud af hvilken skærm jeg skulle købe derinde) Så hold lidt øje med
de forskellige sektioner og brug også søgefunktionen så kommer der sikkert
et par tråde om 20" og 21" skærme du kan bruge.

Du kunne også tage et kig på denne side
http://news.com.com/1604-2-1000058-2.asx?msft_server+win Det er en lille
video fra WinHec konferencen hvor Microsoft og HP præsenterer et bud hvordan
computere skal se ud i fremtiden. Der er i starten en 23" widescreen
fladskærm med høj opløsning. Måske et bud på hvordan standardskærmen ser ud
om et 1,5 års tid.
Jeg har læst noget om at Longhorn (kodenavn for Microsofts næste
styresystem) vil have bedre understøttelse af skærme med høj opløsning. Hvad
det rent praktisk betyder er jeg ikke sikker på, måske kunne man forestille
sig at dert ikke vil være noget problem at læse tekster på en 19" skærm der
kører 1600x1200.

Forresten så kender jeg Lestat fra et hardwareforum på nettet. Han er vist
ikke så aktiv i nyhedsgrupperne mere så jeg tror ikke du skal regne med at
han følger med her. Her kan du se hans profil
http://www.hol.dk/vis_bruger.asp?bruger=Lestat Som du kan se tænker han på
at købe en 20" fladskærm, så måske skulle en af os få "lokket" ham hen til
denne her fine skærmgruppe på usenet. Ledderlappan er da vist stadig aktiv
her, han gider nok bare ikke svare dine indlæg

--
Jacob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-07-03 19:16

On Wed, 30 Jul 2003 14:01:09 +0200, Jacob Riis wrote:

> [...]
> denne her fine skærmgruppe på usenet. Ledderlappan er da vist stadig aktiv
> her, han gider nok bare ikke svare dine indlæg

Tak for det fine lange svar :)

Faktisk har jeg lavet en 4-5 indlæg på prad.de - og fik kun lidt respons -
mest fra moderator selv - da jeg skrev på engelsk.
Jeg lavede 3 indlæg i går - og de er i dag alle på mystisk vis væk - så
tror desværre nogle er blevet sure over mine indlæg på engelsk - og så er
de blevet slettet :(

De kunne da i det mindste fortælle mig hvorfor de er væk !

Så der taber jeg lidt af respekten for prad.de forummet.

Ellers har du ret - 2 20' TFT er nok overkill til mit skrivebord.
Ville blot gerne prøve noget nyt - men som du selv siger - hvorfor ofre
11.000 som NEC 2080 UX koster i Tyskland, når jeg sidder med min Dell
2000FP - som måske er selv samme skærm (det vides ikke med sikkerhed om det
er BenQ, Nec eller Planar, som Dell har lånt fra - de låner både fra
Samsung og Liteon - så hvorfor ike også fra andre) ?

Må også se realiteterne i øjnene - mit skrivebord vil blive helt fyldt ud
med 2 store skærme, hvis jeg købte en 20' TFT til - og så er der problemet
med spillene, der stadig har det bedst ved 1280X1024 - og en 20' TFT er
ikke perfekt til at nedskalere til 1280X1024 - når den naturligt ligger i
1600X1200 - selvom m in Dell gør det forbløffende godt alt taget i
betragtning.

Her vil en 19',18' eller 17' , der naturligt er i 1280X1024 være at
foretrække - og rent pladsmæssigt vil den noget bedre kunne stå ude til
højre side uden at rave ud over det hele - så jeg vil nu koncentrere mig om
at finde en 17-19' skærm, der er velegnet til spil.

Kun LG påstår at have en 19' med 16 ms reponstid - og et nyt S-IPS panel
fra LG Philips - men jeg talte med 5 personer i LG DK i dag og den ene
vidste mindre end den anden om TFT skærme.
Der var INTET at hente.
Ham der vidste mest prøvede at forkalre mig, at LG har samme TFT panel som
Samsung - og det er noget sludder med de nye modeller, der alle får LG
Philips tft panel i sig af IPS typen.

Jeg ringede så videre til LG Sverige - og kun èn mand kunne besvare mine
krævende spørsgmål - en Frederik, der tidligere var ansat i NEC Sverige.
Jeg har mailet ham - og stadig ikke fået svar.

Kommer svaret ikke i løbet af i morgen - så vil jeg konkludere, at LG er et
useriøs firma, der forvirrer deres kunder med modstridende info på deres
egen sider, hvor facts svinger fra land til land - alt afhængig af, hvilket
lands LG website man kigger på.

Faktisk er det direkte falsk info - og noget man burde kører en sag imod
dem for - medmindre jeg kan få fastlagt, at der ER de nye LG Philips TFT
paneler i den nye skandinaviske LG TFT skærme.

Jeg er lun på L1910B - der koster små 6.000 kr.
Den skulle have 16 ms responstid, og S-IPS panel produceret af LG Philips -
men andre websites angiver den til 25 ms og med et TN panel.

Alternativt går jeg efter NEC 1760NX eller 1880NX.

Da Radeon 9800pro kun fås med 1 vga og 1 dvi, så skal jeg vælge, hvilken
skærm jeg vil have til dvi hhv. vga - og min Dell 2000FP 20,1' TFT skal
klart til DVI. Derfor kommer den mindre TFT skærm til at være på VGA -
medmindre jeg køber et extra PCI kort med DVI - som jeg så kunne slutte min
Dell til - men så udelukker jeg, at den store dejlige 20' skærm kan bruges
i spil - og det vil være synd, da den er dejlig at have i spil, der klarer
de 1600X1200.

Og derfor tror jeg, at jeg ender op med at tilslutte min mindre TFT skærm
til VGA - og derfor er det afgørende, at det er en TFT der ikke står
elendigt i VGA - og her er der store forskelle.

Gid man dog kunne få radeon 9800 pro med 2 DVI !

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Zulu

Dato : 29-07-03 22:45

> [...]
> brugere samt en overbevisning om at Samsung's PVA TFT paneler ikke
> kan levere varen sammenlignet med S-IPS TFT paneler har fået mig til

Har du et link?
Jeg går nemlig også og leder efter den "perfekte" 20"/21" LCD og havde sådan
set bestemt mig for 213T'eren, men...

Zulu

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-07-03 06:59

> Har du et link?
> Jeg går nemlig også og leder efter den "perfekte" 20"/21" LCD og havde sådan
> set bestemt mig for 213T'eren, men...
>
> Zulu

Desværre har jeg ikke gemt linket - noget af infoen stammer også fra
diverse fora rundt omkring.

Jeg var også meget hooked på 213T'en - men er nu overbevist om, at det SKAL
være en TFT skærm med S-IPS panel jeg skal have som min næste store TFT
skærm.

Min nuværende TFT Dell 2000Fp har ved et rent lykketræf vist sig netop at
være en TFT skærm af S-IPS typen - jeg købte den i maj sidste år - og kan
endnu huske, at folk nægtede at tro mig, når jeg sagde, at den var helt fin
i spil og slet ikke trailede/ghostede som de andre billige TFT skærme.

At også farver og betrgtningsvinkel viste sig at være kanone ville endnu
færre tro på. I dag, hvor jeg selv (og andre) er blevet meget mere vidende
om TFT teknologien kan jeg blot konstatere, at dette skyldtes S-IPS panel
typen, der er milevidt foran MVA, PVA og TN+ panel typen både når det
gælder farverpræcsion, responstid (25 ms er ikke bare 25 ms - det afhænger
af skærmtypen) og betragtningsvinkel.

Hvis jeg kan bekræftet 110% fra LG nordic, at denne 20,1' skærm er med det
helt nye S-IPS panel fra LG Philips, der har 16 ms reponstid, så vil jeg
overveje denne skærm - ellers bliver det nok en Nec 2080UX eller Nec 2180UX
Se LG 2010P her:

http://makeashorterlink.com/?A2E012F65

Måske jeg slår koldt vand i blodet og går efter en helt anden løsning.

Køber LG's nye 19' TFT (LG 1901B), der kører 16 ms respons og 176 graders
betragtningsvinkel både og og ned og med et nyt LG Philips S-IPS TFT panel
- og bruger den som spille monitor og tilslutter den mit kommende radeon
9800 pro kort via DVI og så bruger min Dell 2000 FP 20,1' TFT@1600X1200 som
"seriøs" monitor og køber et Matrox 32MB PCI kort med DVI port og tilsutter
min Dell til dette i erkendelse af, at de fleste spil i dag stadig kører
bedre (og nogle kan KUN køre) i 1280X1024 end 1600X1200.

Vil gætte på, at indenfor 1-2 år vil stadig de fleste spil køre bedst i
1600X1200 pga de kraftigere grafikkort, der bliver mainstream og folks
tendens til at købe større TFT skærme. Og så kan en 20' TFT og op i str.
bruges med fordel. Indtil da vil jeg holde mig til at bruge en 19' TFT til
spil, da det ER en tand mere optimalt end at skulle nedjustere en 20' TFT
fra 1600X1200 til 1280X1024.

Kommer der så et godt tilbud på en Nec 2180/2080 UX eller jeg læser vildt
overbevisende anmeldelser af nogle af de nye store tft skærme med nye
fremragende S-IPS paneler med lav reponstid, så sælger jeg min Dell 2000FP
og erstatter den med en ny 20,1' TFT eller 21,3'@ 1600X1200 - ikke før - da
min Dell 2000FP stadig giver mig daglig glæde over dens fine og fremragende
billedegnskaber.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-07-03 06:14

Jeg har nu f+AOU-et svar p+AOU- min email til Frederik, der er LG's expert i TFT
paneler - og hans svar var meget lovende for os alle herinde.

LG Philips er nemlig kommet med b+AOU-de 19' og 20,1' TFT S-IPS paneler med kun
16 ms respons tid - og disse skulle v+AOY-re ude i de nye modeller L1910B og
L2010P - l+AOY-s hans svar til mig her:
----
Mit sp+APg-rgsm+AOU-l:
"Hej,
Jeg har talt med alle i LG Danmark +IBM- og de har slet ikke viden til at
besvare mine sp+APg-rgsm+AOU-l +IBM- h+AOU-ber derfor du kan hj+AOY-lpe med din expert viden
Jeg skriver fra Danmark, og har behov for at f+AOU- svar p+AOU- et par sp+APg-rgsm+AOU-l
ang+AOU-ende jeres LG TFT sk+AOY-rme.
Jeg er forvirret, da LG+IBk-s website i Tyskland og Canada viser +AOg-n type
specifikation for jeres 19+IBk- TFT L1910B og jeres 20+IBk- TFT L2010P (nemlig 25
ms respons tid)+IBM- mens websiten i UK og Skandinavien viser en anden (16 ms
respons tid)
Det der interesserer mig er om L1901B og L2010P har de nye LG Philips S-IPS
TFT paneler med 16 ms responstid eller om det der skrives er ukorrekt.
Der har nemlig v+AOY-ret meget svindel og falsk markedsf+APg-ring omkring respons
tid for TFT sk+AOY-rme p+AOU- det sidste, hvor +IB0-rise+IB0- og +IB0-fall+IB0- m+AOU-les hver for sig
+IBM- og ikke l+AOY-gges sammen.
Jeg er TFT sk+AOY-rm freak og interesserer mig derfor meget for TFT sk+AOY-rme og
teknologien bag.
Min plan er at k+APg-be nogle stykker af LG+IBk-s nye L1910B og L2010P +IBM- men KUN
hvis jeg med 110% sikkerhed kan stole p+AOU- og regne med, at jeg vil f+AOU- TFT
sk+AOY-rme fra LG der lever op til de angivne specifikationer p+AOU- LG+IBk-s nordiske
website +IBM- alts+AOU- med 16 ms respons (rise +- fall) og med 176 graders
betragtningsvinkel.

Jeg ved, at du er kommet fra NEC Sverige +IBM- og at du derfor ogs+AOU- ved, at
NEC selv laver fremragende TFT S-IPS paneler.
Men LG Philips laver som den anden i verden ogs+AOU- disse S-IPS paneler +IBM- og
det er MEGET vigtigt at de 2 TFT sk+AOY-rme med 16 ms respons tid har et TFT
panel af typen S-IPS +IBM- kan du bekr+AOY-fte dette ?

Kan du bekr+AOY-fte, at de indeholder det nyeste LG Philips S-IPS panel og har
16 ms respons tid vil jeg straks bestille nogle stykker af disse flot
designede TFT sk+AOY-rme.

H+AOU-ber p+AOU- hurtigt svar !"
---
Hans svar:
"Hejsan,
Jo jag kan h+AOU-lla med om att det +AOQ-r mycket fusk med hur man anger b+AOU-de
betraktningsvinklar och responstid. Tyv+AOQ-rr finns det ingen regel som s+AOQ-ger
att man skall ange hur man m+AOQ-tt dessa saker vilket g+APY-r att det kan bli
mycket f+APY-rvirring.

Vad det g+AOQ-ller L1910B och L2010P s+AOU- +AOQ-r v+AOU-r hemsida faktiskt korrekt. Det
har dock skett en uppdatering av panelerna innuti dessa vilket kanske kan
f+APY-rklara att det st+AOU-r felaktiga och andra uppgifter p+AOU- en del andra
hemsidor. Responstiderna p+AOU- b+AOU-da dessa +AOQ-r 16ms (rise+-fall) med
betraktningsvinklar p+AOU- 176grader b+AOU-de horisontellt och vertikalt. I b+AOU-da
dessa sitter det den absolut senaste generationen S-IPS paneler.

N+AOU-gra mer fr+AOU-gor s+AOU- h+APY-r g+AOQ-rna av dig. Annars hoppas jag du blir mycket
n+APY-jd med sk+AOQ-rmarna. Jag har sj+AOQ-lv en L2010P p+AOU- mitt skrivbord och +AOQ-r mycket
mycket n+APY-jd. Det +AOQ-r helt enkelt en kanonsk+AOQ-rm och det jag sett av L1910B +AOQ-r
ocks+AOU- mycket imponerande."

Med v+AOQ-nliga h+AOQ-lsningar

Fredrik, LG Nordic

----

S+AOU- det lover jo godt.
Jeg beholder dog min Dell 2000FP 20,1' TFT - men vil nu helt sikkert k+APg-be
LG 19' TFT model L1910B med det nye S-IPS 16ms respons panel og 176 graders
betragtningsvinkel.
Den koster lige nu 5.900 kr billigste sted - og hvis den holder, hvad den
lover specs m+AOY-ssigt, s+AOU- er det en super sk+AOY-rm.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-07-03 09:57

Og endnu en mail fra ham bekrøfter, at der KUN sælges LG skærme med det nye
S-IPS panel i sig - og han, der kommer fra NEC Sverige, kunne iøvrigt
fortælle en skæg ting (for TFT freaks) nemlig at den mege roste Nec 2080 UX
faktisk indeholder et LG Philips S-IPS panel - men et panel, der er ældre
end de helt spritnye fra LG Philips, der jo er i de 2 skærme jeg omtaler
her.

Så jeg har nu helt droppet mine planer om at købe NEC 2080UX - og vil gå
efter - i første omgang - LG L1910B 19' TFT'en og senere på året eller
starten af næste nok købe LG L2010P 20,1' TFT'en - medmindre der er kommet
nye boller på suppen til den tid :)

Men som jeg siger - det tegner lyst for TFT skærme - og særligt de store
str. 19' og 20' TFT med S-IPS paneler rykker for vildt - med både
fremragende farvegengivelse, høj betragtnngsvinkel og lav reponstid - så
tag jeres store CRT monstrer og skub dem ud ad vinduet og håb på, at de
rammer viceværten eller Fru Smidt's puddel :)

Her er hvad Frederik fra LG svarede til mig:
---
"Hejsan,

Du kan faktiskt vara helt säker på att få båda dessa skärmar med de absolut
senaste panelerna. Dem leveranser vi har gjort av L1910B har enbart vart
med den senaste panelen. Likaså vad det gäller L2010P så är det ingen av
våra kunder som har denna på lager så allt som levereras av denna är också
med den senaste panelen.

För din info också, den NEC 2080UX du också tittat på innehåller tyvärr
ingen NEC panel. I den skärmen sitter det en LG Philips panel :) Dock inte
den senaste utan en äldre typ.

Med vänliga hälsningar
Fredrik"

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : E. Jensen

Dato : 31-07-03 12:18

Det lyder som en rigtig god 19" skærm. Tak for info. Desværre uden
svhs-indgang. Jeg tror jeg venter til der kommer en 19" skærm som har samme
kvaliteter, samt svhs-indgang. Det kunne jo være at man fik brug for et
smart ekstra tv engang.

/E

Fra : Arne

Dato : 01-08-03 09:42

Dammmm

Den skærm lyder bare kanon - har ellers liiige købt en 19" skærm baseret på
et Samsung panel

AOC 919 ....

Står utroligt skarpt og lækkert.

Overvejer nu alligevel at købe den der LG skærm. AOC919 er ikke specielt god
til spil - men SUPER
til alt andet langt tid siden jeg har nyt at sidde foran PC'en som nu.

Ikke flere CRT skærme til mig - har bla fundet ud af at jeg havde et
skrivebord

have fun

Eivind

PS: Så snart nogle har prøvet LG skærmen så kom endelig med et review -
måske skulle Dr.Ralph og andre
starte en hjemmeside - med skærm anmeldelser ?

Fra : Thomas Madsen

Dato : 31-07-03 12:24

Dr.Ralph skrev:

> så tag jeres store CRT monstrer og skub dem ud ad vinduet og håb
> på, at de rammer viceværten eller Fru Smidt's puddel :)

Nix. Det ville da være synd for skærmen.

Madsen.

Fra : Frederik

Dato : 02-08-03 02:41

> Så det lover jo godt.
> Jeg beholder dog min Dell 2000FP 20,1' TFT - men vil nu helt sikkert købe
> LG 19' TFT model L1910B med det nye S-IPS 16ms respons panel og 176
graders
> betragtningsvinkel.
> Den koster lige nu 5.900 kr billigste sted - og hvis den holder, hvad den
> lover specs mæssigt, så er det en super skærm.

Hvor ser du den til 5.900? Kunne ikke lige finde den hverken på
edbpriser.dk eller preissuchmaschine.de :). Den lyder ellers meget
interessant, da jeg netop har været ude efter en 19" med 16ms responstid og
S-IPS panel. I øvrigt skal du have tak for dine glimrende analyser vedr.
fladskærme, det sparer jo os andre for en masse research når vi blot vil
have den bedste skærm for pengene :).

Frederik

Fra : Frederik

Dato : 02-08-03 02:47

"Frederik" <glem@det.dk> wrote in message
> [...]
> S-IPS panel. I øvrigt skal du have tak for dine glimrende analyser vedr.
> fladskærme, det sparer jo os andre for en masse research når vi blot vil

Nå fandt den selv, edbprisers temmelig elendige filtre fik skjult den i
første omgang .. Den viste sig hvis man simpelthen bad om samtlige skærme og
ikke prøvede på at indsnævre søgningen.

Frederik

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-08-03 10:52

> I øvrigt skal du have tak for dine glimrende analyser vedr.
> fladskærme, det sparer jo os andre for en masse research når vi blot vil
> have den bedste skærm for pengene :).
>
> Frederik

Selvtak.....rart at der er nogen, der gider læse min lange indlæg og
ligefrem sætter pris på dem :)
Selv om ingen læste dem, ville jeg poste dem alligevel, da jeg ER skærm
freak- og bare MÅ have det ud ad kroppen......min info altså :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-08-03 10:50

Har nu lige hørt, at LG kommer med en anden ny 19' TFT også med S-IPS TFT
panel - men med kontrast på hele 700:1, stadig 16 ms repons tid men med et
nyt bezel/design, der er magen til det storebror 2010P har.

Har nu emailet LG Nordic om info vedr. hvornår den vil kunne fås og
hvormeget den vil koste i DK - skriver svar her, hvis nogen er
interesseret.

Det mærkelige er, at på den tyske LG site er der KUN angivet en 1910P, mens
der på den nordiske LG site KUN er angivet en 1910B.

Se 1910B her:
http://makeashorterlink.com/?B2B512B75

Se 1910P her:
http://makeashorterlink.com/?C1D562B75

Jeg har nu droppet ideen om 1910B og går efter 1910P som min reserve TFT
skærm.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : E. Jensen

Dato : 04-08-03 15:11

> Har nu emailet LG Nordic om info vedr. hvornår den vil kunne fås og
> hvormeget den vil koste i DK - skriver svar her, hvis nogen er
> interesseret.

Nogen er interesserede.

Fra : E. Jensen

Dato : 04-08-03 15:44

Gad vide om en fordobling af kontrasten også betyder en fordobling af prisen
? Hopefully not.

mvh E

Fra : MN

Dato : 04-08-03 16:58

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message
> [...]
>
> Har nu emailet LG Nordic om info vedr. hvornår den vil kunne fås og
> hvormeget den vil koste i DK - skriver svar her, hvis nogen er

KLIP

Jeg venter med spænding

Mogens

Fra : Thomas Madsen

Dato : 04-08-03 17:27

Dr.Ralph skrev:

> Jeg har nu droppet ideen om 1910B og går efter 1910P som min
> reserve TFT skærm.

Lad os håbe at de ikke når at sende afløseren for 1910P på markedet
inden den kommer her til landet ;)

Madsen.

Fra : Lars

Dato : 04-08-03 18:51

On Mon, 4 Aug 2003 11:49:35 +0200, "Dr.Ralph"
<dr.ralph@removesol.dk> wrote:

>Har nu lige hørt, at LG kommer med en anden ny 19' TFT også med S-IPS TFT
>panel - men med kontrast på hele 700:1, stadig 16 ms repons tid men med et
>nyt bezel/design, der er magen til det storebror 2010P har.

Ja, det er jo 1910P (som du omtaler i noget af det jeg har
klippet væk).

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Lars

Dato : 04-08-03 18:58

On Mon, 04 Aug 2003 19:50:53 +0200, Lars
<go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> wrote:

>Ja, det er jo 1910P (som du omtaler i noget af det jeg har
>klippet væk).

Og så håber jeg i øvrigt at det ikke er den samme fod som der er
brugt på 1800P (det ligner det ud fra billederne), den har jeg
set i virkeligheden og det er altså noget af det grimmeste :)

Fra : Frederik

Dato : 04-08-03 19:24

> Har nu emailet LG Nordic om info vedr. hvornår den vil kunne fås og
> hvormeget den vil koste i DK - skriver svar her, hvis nogen er
> interesseret.

Er meget interesseret, men ved du (andre skal heller ikke holde sig tilbage
med at svare :) hvordan LG's pixelfejlspolitik er?

Frederik

Fra : Lars

Dato : 04-08-03 21:59

On Mon, 4 Aug 2003 20:23:44 +0200, "Frederik" <glem@det.dk>
wrote:

>Er meget interesseret, men ved du (andre skal heller ikke holde sig tilbage
>med at svare :) hvordan LG's pixelfejlspolitik er?

Ganske ligesom stort set alle andre. De overholder ISO 13406-2,
og stort set alle er klasse II skærme.

NEC/Mitsubishi har et rigtigt godt link der forklarer:
<http://www.nec-mitsubishi.com/specials/online_englisch/iso/>

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 06-08-03 19:58

> Har nu lige hørt, at LG kommer med en anden ny 19' TFT også med S-IPS TFT
> panel - men med kontrast på hele 700:1, stadig 16 ms repons tid men med et
> nyt bezel/design, der er magen til det storebror 2010P har.

Jeg er også meget interesseret i denne skærm (1910P) og vil gerne
høre om muligheder for køb. Selvfølgelig helst i DK, men alt har
interesse.
Det er nemlig meningen at bruge lidt penge på en ny skærm om små 2
måneders tid.

--
M.v.h. Lene M.
http://piv.nu

Fra : Odd

Dato : 06-09-03 12:31

"Dr.Ralph" skrev d. 04-08-03 10:50 dette indlæg :
> [...]
med et
> nyt bezel/design, der er magen til det storebror 2010P har.

Hej Ralph,

väldigt bra info du har grävt upp!! - Har surfat järnet och inte hittat
någon bra info någonstans - utom här. Har också letat efter någon at
maila om just skärmar från LG - ser ut som om jag måste ringa dem
istället.

Har en kort fråga dock - om du mailar din kontakt fredrik - skulle du
kunna fråga honom om de kommer att släppa en version 19" eller 20" som
klarar 1600x1200 _MED_ 700:1 i kontrast? (och naturligtvis 16ms
uppdatering)

Jag arbetar med grafik och ska just gå över från mitt 22" 50kilos CRT
monster och vägrar gå under 700:1 i kontrast ;) - vore hemskt att få gå
ner från 1600x1200 till 1280x1024 :)

// O.
Odd Nydren
3D graphics freelancer / www.oddpixel.com