Bundfilter og bundvarme
Fra : jabbe

Dato : 29-07-03 18:31

Nu er der ikke så lange udsigter til at jeg skal til at fylde vand i
akvariet...

Men er det en god ide at have varmekabel i bunden når jeg har bundfilter
også(så bliver vandet jo trukket ned og så er det jo opvarmet)

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth drager(dem med 2 snore i luften)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : thomas schreiber

Dato : 29-07-03 19:40

> Men er det en god ide at have varmekabel i bunden når jeg har bundfilter
> også(så bliver vandet jo trukket ned og så er det jo opvarmet)
>
> --
> J@bbe

Det er ikke nogen god ide af have bundfilter i et akvarie hvor der skal være
planter.

læs mere her

http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=294

http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=153

Hvis Tropica siger nej, så er det nok ikke de værste folk at få råd fra

/ts

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 30-07-03 06:41

> Det er ikke nogen god ide af have bundfilter i et akvarie hvor der skal
være
> planter.

<snip>

> Hvis Tropica siger nej, så er det nok ikke de værste folk at få råd fra

Sandt - og jeg har indtrykket af at flertallet af akvarister er af den
opfattelse (man kan altid finde nogle der er kontrære).

Bundvarme giver en langsom cirkulation af vand i bundlaget (undgår døde
zoner) og sikrer at planterne ikke "fryser om fødderne" - jeg kunne
forestille mig at man på den måde sikrer at røddernes omsætning svarer til
bladenes.

Har ikke prøvet selv, men ha set det anbefalet flere steder.

God fornøjelse,

Martin

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-07-03 15:48

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3f275a98$0$6820$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
>
> God fornøjelse,
>
> Martin
>
> Er det overhovedet tilladt, at at have bundvarme i akvarier i Danmark ?
Jeg synes jeg har læst et eller andet sted, at det må man ikke..........

Mvh

Peter

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-07-03 16:52

Peter Jensen <skpej@webspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f27da2b$0$24701$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]

Danmark ?
> Jeg synes jeg har læst et eller andet sted, at det må man

Bundvarme, behøver ikke at ligge inden i akvariet. Der findes nogle
varme måtter som er beregnet til
det.

Carsten

Fra : jabbe

Dato : 30-07-03 20:46

> Bundvarme, behøver ikke at ligge inden i akvariet. Der findes nogle
> varme måtter som er beregnet til
> det.

Ok spændende hvordan med tilslutningen??
For et akvarie der trykker med 800kg skal det være lidt specielt(du får mig
ikke til at bore i bordpladen..:))

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-07-03 01:18

jabbe <jabbe@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qgVVa.41846$Kb2.1801135@news010.worldonline.dk...

> Ok spændende hvordan med tilslutningen??
> For et akvarie der trykker med 800kg skal det være lidt specielt(du
får mig
> ikke til at bore i bordpladen..:))

Det burde sige sig selv, at når det er nogle måtter/plader som er
beregnet til det brug, er der også en fornuftig
tilslutnings mulighed. Selve pladen er 2 plast plader som er svejset
sammen, og hvor der stikker et net kabel ud af.

De kan også kommes ned i bunden, hvis det er det du vil.

Carsten

Fra : Per W.

Dato : 31-07-03 09:24

"jabbe" <jabbe@get2net.dk> skrev i melding

> Ok spændende hvordan med tilslutningen??
> For et akvarie der trykker med 800kg skal det være lidt specielt(du får
mig
> ikke til at bore i bordpladen..:))

Og hvor mange hull tror du man trenger å bore for at styrken skulle svekkes?
Du må nok bore mange hull med avstand mindre enn 1cm på rett linje over hele
bordplata som da heller ikke må være forsynt med avstivere under for at det
i det hele tatt skulle vært noen risiko. Husk at det ikke er bordplata som
er avgjørende, denne er det nok en del svai i uansett, det er avstiverene
under som spiller inn på stivheten.

/Per W.

Fra : jabbe

Dato : 02-08-03 10:02

> [...]
> er avgjørende, denne er det nok en del svai i uansett, det er avstiverene

Nu var det ikke så meget for styrken da det ikke ville være noget problem,
men nærmere det visuelle indtryk.
Det er ikke på nogen måde kønt at en ledning stikker ned gennem bordpladen
imellen de lysrør der er i toppen af skabet...

Fra : jabbe

Dato : 30-07-03 20:44

> Jeg synes jeg har læst et eller andet sted, at det må man ikke..........

Jeg kan ikke lige se nogen grund til at man ikke må have det...