bestemme størrelse på <div>
Fra : Anders Hansen

Dato : 29-07-03 08:57

Hejsa, er det muligt at bestemme width og height på et div element?
Jeg har forsøgt mig med:
var divElem = document.getElementById('divLogon');
alert(divElem.style.width);

men får bare ingenting ud af den (blank).

Det er fordi jeg gerne vil have et <div> element placeret centreret på
siden, hvis det er muligt? Ellers må jeg jo bruge en <table> istedet...

mvh/anders

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-07-03 09:44

"Anders Hansen" <isl45662@image.dk> skrev :

>Det er fordi jeg gerne vil have et <div> element placeret centreret på
>siden, hvis det er muligt? Ellers må jeg jo bruge en <table> istedet...

Kender du størrelsen på <div> i forvejen?

Hvis ja, så klares det nemt med css, kig i kildekoden på
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/centrer.htm
--
Knud

Fra : Anders Hansen

Dato : 29-07-03 11:13

snip
> Kender du størrelsen på <div> i forvejen?

nej, det er jo den jeg gerne vil finde ud af.

mvh/Anders

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-07-03 12:34

"Anders Hansen" <isl45662@image.dk> writes:

> [...]
> var divElem = document.getElementById('divLogon');
> alert(divElem.style.width);
>
> men får bare ingenting ud af den (blank).

Det er fordi "divElem.style" representerer style-attributten på
div-tagget, og der er ikke nogen.

> Det er fordi jeg gerne vil have et <div> element placeret centreret på
> siden, hvis det er muligt? Ellers må jeg jo bruge en <table> istedet...

Det er ikke så svært at centerer vandret. Det kan klares med CSS, selv
i IE som ikke er så god til CSS.

Lodret centrering er sværere, men personligt mener jeg ikke det er
pænere end at putte siden i toppen af browseren. Som læser foretrækker
jeg at mit indhold starter i toppen af siden.

<URL:http://www.infimum.dk/HTML/center.html>

Det du kan gøre for at få fat i størrelsen er:

var divElem = document.getElementById('divLogon');
alert(divElem.offsetWidth);

Det virker i nyere browsere (Mozilla, Opera, IE6, sikkert også
tidligere IE'er). Det virker ikke i NS4.
/L

Fra : Anders Hansen

Dato : 29-07-03 12:39

Jeg takker mange gange :)