Hvilken lille linux skal jeg have...?
Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 29-07-03 07:07

Hej eksperter.
Jeg er i fuld krig med at opbygge et lille (6 lejemål- så meget lille!)
boligforeningsnetværk og vil nu tilbyde "kunderne" FTP, mail og
webserver via lokalnettet.
Tænker på at bruge en ældre P200Mhz maskine til formålet og her er der
flere der har listet ordet LINUX ind som system.
Da jeg aldrig selv har leget med pingviner så må jeg nok komme med nogle
for jer tåbelige spørgsmål, så bær venligst over med mig hvis i falder
ned af stolen af grin

Som sagt så skal maskinen "kun" køre som web, mail og FTP server hvor
alle filer hentes igennem min alm. server der er koblet op på en router
-> modem -> Tele2 forb.
Jeg så gerne at der var en grafisk desktop så jeg lettere kan config
systemet.
Skal kunne fjernstyres fra min windows server via web, da maskinen ikke
kommer til at stå fysisk i nærheden af mig.
Mangler jeg noget.... Jo, det må meget gerne være freeware og
opensource

Mangler info omkring download (ftp) og vejledning for tumber.

Yours Faithfully
Allan Beach

Fra : Jørgen

Dato : 29-07-03 07:52

Allan Beach Jensen wrote:

> [...]
> Skal kunne fjernstyres fra min windows server via web, da maskinen ikke
> kommer til at stå fysisk i nærheden af mig.

Jeg kan anbefale dig at se på en SME-server (www.e-smith.org) Den har hvad
du efterlyser, og er enkel at sætte op (out of the box). Man henter et
image (=brænder en CD) booter booter den ny server med CD, svarer på få
spørgsmål, og en server er kørende med det hele.
SME serveren kan administreres fra en browser.
Der er et godt forum op e-smith.org hvor du kan få svar på næsten alle
spørgsmål (og de fleste spørgsmål er alerede stillet/besvaret).

Naturligvis er der mange andre alternativer, dem kender jeg blot ikke så
meget til.

Lykke til
Jørgen

Fra : Anders Christensen

Dato : 29-07-03 08:40

"Allan Beach Jensen" <admin@freestyle.dk> wrote in message
> [...]
> opensource
>
> Mangler info omkring download (ftp) og vejledning for tumber.

Jeg vil anbefale dig at starte på www.sslug.dk/linuxbog - Der kan du finde
mange gode danske bøger om linux, både på helt begynderplan og til når du
har lært lidt mere :)

Jeg vil anbefale at du kaster dig over en "begyndervenlig" distribution
såsom Mandrake eller Redhat
Begge kan du downloade gratis fra nettet, eller købe hvis du ønsker at få
cd'ere sendt til dig fremfor at brænde dem selv: Mandrake 9.1 kan findes
her: ftp://ftp.sunsite.dk/disk2/mandrake/iso/ og Redhat 9 kan findes her
ftp://ftp.sunsite.dk/disk5/redhat/9/en/iso/i386/ (du behøver ikke de isoer
der hedder SRPMS)
I begge distributioner følger der webbaseret configuration (add for noget
skidt efter min mening) og selvfølgelig sshd med så du kan logge ind
remote. - Der er selvfølgelig også web, mail og ftpserver med lige til at
vælge at installere under installationen.

Jeg kan dog forestille mig at det kan give lidt hastighedsproblemer at køre
med en af de tungere grafiske brugerflader på en P200 maskine, der skal du
evt kigge på BlackBox eller FluxBox (blackbox er ihvertfald også med på
cd'erene)

God fornøjelse med det!

Mvh Anders Christensen

Fra : aa

Dato : 03-08-03 15:21

"Anders Christensen" <vladimirr@NOSPAMvladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> evt kigge på BlackBox eller FluxBox (blackbox er ihvertfald også med på

Hej jeg vil også anbefale dig og se på linux.dk hvor du kan finde links til
de fleste vertioner. og så afprøve hvilke der er bedst for jer. men det er
rigtigt at det er en god ide at holde sig til de leteste i førdste omgang.
og så bør du nok se på webmin "jeg har ikke selv erfaring med det men vil
til at teste det" som er et værktøj til at oprette og konfigurere server
grafisk og let, og det virker til de fleste linux udgaver,
redhat,debian,suse,mandrake, og du kan læse om det i Pc world nr 5 maj 2003
og der er et link til www.webmin.com og til ekstramonduler til det på
www.webmin.third-partymodules.com

håber at det hjalp lidt

Fra : Michael Nielsen