Find og aktiver links?
Fra : Thomas Voller

Dato : 28-07-03 23:10

Hej NG.

Jeg har lavet et lille diskussionsforum i ASP. Alle poster i dette forum
bliver udskrevet med Server.HTMLEncode(), sådan at alle HTML-tags, scripts
osv. bliver neutraliseret. Nu kunne jeg godt tænke mig, at hvis en bruger
har skrevet en URL i sin post, så bliver denne URL automatisk gjort klikbar.
Eksempel:

En bruger skriver: Hej, her er et link: http://mitlink.dk
Dette skulle så blive fordret ind i en funktion der finder linket og ændrer
teksten til: Hej, her er et link: <a
href="http://mitlink.dk">http://mitlink.dk
Dvs.: En funktioner der aktiverer alle links i tekst-strengen.

Ovenstående skulle jo så gøres efter Server.HTMLEncode() er blevet kaldet.
Ovenstående funktion kan jeg godt lave ved at splitte brugerens tekst, loope
igennem arrayet og så finde og erstatte links. Jeg tror bare ikke det er
særligt ydelsesvenligt. At loope tager jo tid.

Nu spørger jeg så: Kan noget lignende ikke laves meget hurtigere og nemmere
vha. RegExp-objektet? Det skulle næsten være muligt. Desværre har jeg ikke
meget erfaring med RegExp-objektet, såeh... Hvordan skal jeg gribe det an?
Det er mest Pattern og Replace delen af RegExp-metoderne der volder
problemer... Resten har jeg nogenlunde styr på.

Mvh. Voller
voller@nospam.voller.dk
http://voller.dk/

Bemærk nospam i e-mailadressen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-07-03 00:06

Thomas Voller skrev:

> Dvs.: En funktioner der aktiverer alle links i tekst-strengen.

Den funktion er skrevet mange gange før. Prøv at google på "asp
inserthyperlinks function" og se hvad der dukker op.

> Ovenstående skulle jo så gøres efter Server.HTMLEncode() er
> blevet kaldet.

God ide
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Voller

Dato : 29-07-03 10:43

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev
> Den funktion er skrevet mange gange før. Prøv at google på "asp
> inserthyperlinks function" og se hvad der dukker op.

4GuysFromRolla strækker igen en hjælpende hånd ud:
http://www.4guysfromrolla.com/webtech/tips/t110900-1.shtml