Garanti ved unlock?
Fra : Nikolaj Karkov

Dato : 28-07-03 14:18

Skal lige høre om jeg har forstået det rigtigt:

Hvis jeg selv åbner min mobil vha. gratisunlock.dk, så mister jeg min
garanti hos TDC, men hvis jeg får en unlocker til at gøre det, så er der
stadig garanti på telefonen, eller hvad?

Synes ikke det kan passe.

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 28-07-03 15:00

"Nikolaj Karkov" <n_karkov**NOSPAM**@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> garanti hos TDC, men hvis jeg får en unlocker til at gøre det, så er der
> stadig garanti på telefonen, eller hvad?

I følge dansk købelov kan en producent ikke fraskrive sig reklamationsretten
medmindre en defekt er selvforskyldt. Genererer gratisunlock forkerte koder
eller får du tastet dem forkert ind så din telefon spæres permanent er dette
dog selvforskyldt og reklamationsretten bortfalder.

Bestiller du koder hos Unlock Århus dækker vores garanti i denne situation
således, at din telefon altid bliver unlocket uden meromkostninger for dig.
Du betaler dog eventuel porto, mens vi betaler returfragten.

Der findes mere information om garanti herunder link til forbrugerstyrelsens
udtalelse mm. på min hjemmeside.

--
mvh Kasper Grevsen Unlock Århus
29 72 52 12 www.unlockaarhus.dk

Der ydes fuld garanti på alt arbejde

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-07-03 16:49

Kasper Vibe Grevsen skrev:

> [...]
>eller får du tastet dem forkert ind så din telefon spæres permanent er dette
>dog selvforskyldt og reklamationsretten bortfalder.

Sludder!

Man kan IKKE "ødelægge" sin telefon (sådan så reklamationsretten
bortfalder) ved at indtaste nogle ting på telefonens tastatur!

Man kan spærre telefonen for flere forsøg (til at indtaste unlock
koden), men reklamationsretten bortfalder IKKE.

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 28-07-03 20:40

> Sludder!
>
> Man kan IKKE "ødelægge" sin telefon (sådan så reklamationsretten
> bortfalder) ved at indtaste nogle ting på telefonens tastatur!

I de fleste tilfælde nej, men der er skam telefoner, som kan ødelægges
udelukkende
ved hjælp af tastaturindtastninger. De tidligere AMPS telefoner (Motorolas
forløber)
og visse Alcatel modeller kan sættes i test-mode udelukkende via tastaturet,
hvorfor man kan ændre i telefonens vitale informationer og potentielt skade
telefonen.
For så vidt, at dette kan rettes er telefonen måske ikke 'ødelagt',
men den er i hvert fald ubrugelig for gennemsnitsdanskeren.

> Man kan spærre telefonen for flere forsøg (til at indtaste unlock
> koden), men reklamationsretten bortfalder IKKE.

Men kan i så fald ikke få telefonen åbnet gratis længere - heller ikke efter
bindingsperiodens udløb.
Selve reklamationsretten består, men du kan ikke reklamere over en
selvforskyldt fejl
såsom at telefonen er blevet 'permanent' sim-låst.

--
mvh Kasper Grevsen

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 28-07-03 22:03

> Man kan IKKE "ødelægge" sin telefon (sådan så reklamationsretten
> bortfalder) ved at indtaste nogle ting på telefonens tastatur!

Nu vi er ved det med at ødelægge telefoner kun ved hjælp af tastaturet
har jeg forresten været udsat for at en kunde havde indstillet
sikkerhedskoden
på en Samsung N500 til '112'. Hver gang han forsøgte at taste den igen
ville telefonen ringe til alarmcentralen.

Da han stadig havde kvittering på telefonen kontaktede han et servicecenter,
men de ville have 250,- for at fjerne koden så den hjalp jeg ham med.
Det var bare en dum indtastning han havde lavet (og dårligt softwaredesign
fra Samsungs side),
men det ville serviceværkstedet ikke rette op på for ham.

Og nu jeg er i gang med Samsung-koder, Lasse, hvad siger du så til denne:
*2767*3855# Nulstiller eeprom'en og smadrer fx Samsung A800 telefoner.

Jo, man kan skam godt gøre en telefon ubrugelig blot ved hjælp af
tastaturet...

Til jer andre: LAD VÆRE med at prøve ovenstående så er I advaret !!!

--
mvh Kasper Grevsen
www.unlockaarhus.dk

Fra : michael P.

Dato : 28-07-03 23:14

alle uautoriserede indgreb vil medføre ophør af
garanti (forhandleren har bevisbyrden)

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 29-07-03 00:22

"michael P." <dytti@mail.dk> skrev i en meddelelse

> alle uautoriserede indgreb vil medføre ophør af
> garanti (forhandleren har bevisbyrden)

Det producenten yder hedder reklamationsret og nej, den bortfalder kun,
hvis der er en påviselig sammenhæng mellem en opstået fejl og et indgreb
eller fejlbetjening, som producenten ikke er skyld i.
Dette er enddog klart formuleret i Købeloven.

En permanent spærret telefon må formodes at være et sådant tilfælde
- man får intet ud af at brokke sig til producenten over, at man har
behandlet
telefonen forkert.

Der opereres til tider med et modulbegreb, hvorfor et indgreb et hvilket som
helst
sted i 'modulet' i visse tilfælde kan medføre bortfald af reklamationsretten

hele 'modulet'. Der har mig bekendt ikke været ført nogen sag på området,
men mit gæt er noget i retning af:

Får du ændret lys i din telefon foregår dette på printet.
Opstår der senere en fejl i en printmonteret komponent får du den ikke
dækket.
Opstår der senere en fejl i fx højttaleren, der ikke er en del af printet,
vil servicecentret stadig afslå reparation af en modificeret telefon,
men insisterer du på at gennemføre en klagesag vil du få medhold,
da højttaleren ikke er en del af samme modul.

Sålænge der ikke er ført en sag på området er ovenstående dog ren
spekulation
og derfor kan vi kun forholde os til ForbrugerStyrelsens udtalelse: "Det er
en gråzone".
Det er dog værd at bemærke den skarpe afstandtagen, de viste i forbindelse
med SonyEricssons pressemeddelelse om 'garanti'bortfald.

--
mvh Kasper Grevsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-07-03 00:09

Kasper Vibe Grevsen skrev:

> [...]
>fra Samsungs side),
>men det ville serviceværkstedet ikke rette op på for ham.

Ja, den er uheldig. Jeg ville dog ikke selv betale, hvis jeg var
gutten - men jeg ville nok heller ikke finde på at bruge 112 som
sikkerhedskode :)

> [...]
>*2767*3855# Nulstiller eeprom'en og smadrer fx Samsung A800 telefoner.
>
>Jo, man kan skam godt gøre en telefon ubrugelig blot ved hjælp af

Ja. Jeg er nu af den overbevisning, at en indtastning IKKE kan røre
ved de to års reklamationret man har. Men der skal jo en dom til at
afgøre det, og de færreste forbrugere vil trække den så langt.

At det er dumt af producenterne at give mulighed for at lave ballade
direkte med tastaturet er en ting. Jeg ville stadig som forbruger
brokke mig til den store guldmedalje, hvis jeg kom i problemer grundet
det. I første omgang ville jeg nu også nok lade være med at pille,
hvis jeg ikke vidste hvad jeg havde gang i.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 29-07-03 00:47

> Ja. Jeg er nu af den overbevisning, at en indtastning IKKE kan røre
> ved de to års reklamationret man har. Men der skal jo en dom til at
> afgøre det, og de færreste forbrugere vil trække den så langt.

Ja, det er problemet. Vi har en ekstremt god forbrugerlovgivning i Danmark,
men hvis en forhandler fortæller kunden at det er selvforskyldt og
kunden måske i forvejen selv føler sig selv skyld i det så giver mange nok
op.

> At det er dumt af producenterne at give mulighed for at lave ballade
> direkte med tastaturet er en ting.

Helt enig. Noget af det første vi lærte på ingeniørstudiet var altid at
give brugere så lidt kontrol over et system som muligt.

> Jeg ville stadig som forbruger
> brokke mig til den store guldmedalje, hvis jeg kom i problemer grundet
> det.

Ja, men hvis man får det samme at vide hos producenten som hos
servicecentret
så skal der en god portion stædighed til.

> I første omgang ville jeg nu også nok lade være med at pille,
> hvis jeg ikke vidste hvad jeg havde gang i.

Grundlæggende er jeg stort set enig, men min nysgerrighed er
nok for stor til helt at holde fingrene væk fra nyt terræn.
Når alt kommer til alt skal jeg jo også arbejde som forsker det næste halve
år :)

--
mvh Kasper Grevsen
www.unlockaarhus.dk