"Svenskrød" maling
Fra : J W Nielsen

Dato : 03-04-01 15:17

Hej !
For nogle år siden var familien på ferie bl.a. i Falun - og der har de en
ret stor kobbermine, hvis resourcer også bruges til at lave malingen
"svenskrød".
Nu er det jo sådan, at kører man gennem Sverige, er denne farve ganske
udbredt, så jeg fik den ide, at det må være betydeligt billigere at handle
denne maling i Sverige.
Er det ?
Burde kvaliteten ikke også være ok ?
Selv om jeg kan se over på "hinsidan" (bor i Gilleleje), kan jeg ikke lige
skimte en farvehandel - kender nogen noget farvehandel/byggemarked i
Helsingborg-området ?

Jørgen Wulff Nielsen
jwulff@post.tele.dk

Fra : Bjarne

Dato : 03-04-01 18:26

Falun färg

Ja, mon ikke. 15kg = 189 skr.
Den bliver i øvrigt bla. fremstillet af Becker i Brønshøj, men kan kun købes i
Sverige.
Det er nemmest at smøre på med en speciel rund og let bukket pensel, som
hedder rødfärgs-sugga. De har den samme sted som malingen og den
koster 60 skr.

Superb. Som du selv nævner, svenskerne bruger den allevegne, og der skal ikke
males om i tide og utide. Dem jeg kender i Sverige siger det holder 10-15 år.
Efter den tid, begynder malingen at skalle, og man maler "bare" et nyt lag på.

Väla centrum, ca. 5km nordøst for Helsingborg. Et supermarked der hedder
"Robin Hood".

På dansk hedder det også slamfarve, og du kan læse en masse om det på
http://www.raadvad.dk/9_0/index.htm

Man skal lige være opmærksom på, at det kun duer til råt ubehandlet træ og
eventuelt træ som tidligere er behandlet med terpentin "træbeskyttelse".
Læs vejledningen på ovennænte link.

Jeg smurte det på mit hus, hele vejen rundt, efter at have "behandlet" træet
med Gori 88. Det gik i store træk fint, bortset fra nogle få steder, hvor det
så ud som om der var en slags harpiksudtræk. De steder hvor jeg havde problemer
rensede jeg kraftigt af med stålbørste, hvorefter malingen sad fint.
Det skal lige siges, at jeg samtidig skiftede farve fra brun til svenskrød.

Det kostede mig ca. 600 skr ialt, at male hele mit hus tre gange. Jeg tør slet
ikke tænke på hvad det ville havet kostet, hvis jeg havde fortsat med Gori.
Til gengæld slipper jeg for at købe Gori hvert femte år, men det må jeg jo
så leve med

mvh,
Bjarne

Fra : Lars Svane Nielsen