Hej Per,
Husk at tjekke manualen om den nu også bliver for varm...en kompressor kan
godt tåle høj temperatur ift. selve maskinen og cylindere. Luft
gennemstrømning i rummet er afhængig af temperatur differensen inde/ude,
ydelsen på kompressor og overflade areal af cylindere - er der køleribber på
cylinderen (gør overfladen større)? Så dit konkrete tal er nok snarere for
en kæmpe kompressor...medmindre du netop selv har en sådan kæmpe kompressor.
Det er rensning af luften der er følsomt samt at der altid skal være god
smørelse til det store arbejdstryk. Og det er cylinderne der bliver rigtig
varme. Egentlig burde man altid tjekke med et eller andet instrument hvor
meget vanddamp der er i ens gas bare for en sikkerhedsskyld...
At der er varmt i rummet og alm. gas lov: tag en olie tønde, fyld den med
vand og sæt flaskerne i den når du fylder. Vand leder som bekendt varme
uhyggeligt meget hurtigere end luft og varmekapaciteten er væsentlig
højere - på den måde bliver 2-300 bar stadig 2-300 bar når du dykker i koldt
vand +- 10 bar.
Evt. - men ikke anbefalelses værdigt: stænk vand på gulvet og sørg for at
der luftes godt ud så der ikker er for meget damp i rummet. Ved fordampning
sluger vand extra meget energi fra omgivelserne. Problemet er bare at vand
er igangsætter for oxidering samt at dine filtre jo skal gøre gassen i din
tank helt tør, sådan at der ikke kommer vand i tanken (damp v. 1 atm bliver
til vand v. 4-5 atm. så ved 200 atm. ruster din tank...og så fordamper det
igen når du ånder det v. 10-20 meter og "ruster" dine lunger
)
Løsning 2 - køb en gammel kumme fryser, fyld den med en masse fryse poser
med vand. Indfrys al vandet. Tag isen ind i dit rum og gentag indtil ønsket
temperatur. Sæt tilsidst kummefryseren MED vand poser i rummet og åben
låget. Temperaturen vil blive vedligeholdt.
Luksus løsning: aircondition...
NB: kompressoren må helt sikkert ikke arbejde ved temperatur under 2-3
grader da temperatur gradienten bliver for stejl under komprimering som
ødelægger metal og gummi (for hurtig temperatur sving giver for hurtig
udvidelse - metallets dykkersyge...).
Nå, bla. bla. et lille eksperiment: Tag et håndklæde og gør det drivvådt med
alm. tempereret vand. Pak en øl ind i klædet og stil det hele i solen. Når
vandet er fordampet er øllen koldere end da du startede. Selvfølgelig er
vand temperaturen en væsentlig faktor, men selv fordampningen er også helt
ekstrem varme spisende...
Hvis det virker ulogisk så tænk over at mennesket selv kan sænke sin egen
temperatur ved at svede - altså at start temperaturen for vand er HØJERE end
slut temperaturen for det legeme vandet dækker, HVIS OG KUN HVIS vandet
fordamper. Naturen er for skummel...
Gode bobler, Bernino Lind
"Per Sørensen" <dsl61608@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:bg09cl$qj1$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG,
>
> Vi har lidt (mange) problemer fordi vores kompressor bliver for varm her i
> sommerheden..
>
> Hvad gør i andre ?
> Jeg har ladet mig fortælle at der skal passere 50m3 luft / hk over
> motoren...
>
> Dvs 200 m3/min... skal der så ikke en ret stor ventilator til ???
>
> Rummet den står i er på ca 35m3 og med 3 vinduer.
>
>
> Mvh Per Sørensen AIR365
>
>