UV jagt i århus omegn ?
Fra : Søren B Rasmussen

Dato : 26-07-03 19:50

Hej Gruppe

Er helt og aldeles grøn i "emne" og vil gerne have lidt erfaringer.
Jeg har snoklet en del før og har nu fundet frem til en god maske og snokel
der fungerer.
Anskaffet en harpun og vil nu ud og jage og når der kommer løn, så er jeg
ejer af en dragt.

Jeg har lige haft en god natur oplevelse ved kalø, der var klart og
varmt.....meget dejligt.
Men men men.,....ingen fisk....der var rejer og masser af yngel og
krabber....et par søstjerner ....altså virkelig en god oplevelse.

Hvor skal vi hen for at finde dem? Jeg vil jo gerne prøve at skyde en
fladfisk....eller for den sags skyld andre fisk.
Det er bestemt ikke et krav, at skyde nogle fisk....for dette er noget at de
dejligste naturoplevelser jeg har haft.

Jeg skal helt klart videre med dykkervirke......skal på kursus til
vinter.....det er simpelthen for fedt.

Jeg vil blive meget glad for erfaringer og hjælp til fiskesteder /
oplevelser i Århus omegn ?

Med venlig hilsen

Søren B Rasmussen

Fra : Morten Leer

Dato : 27-07-03 19:41

Hej Søren

Måske kan du finde lidt inspiration ved at følge nedenstående link til en
side om dyk ved Djursland.

God jagt

/Morten

http://www.dyk-djursland.dk/

Fra : palle villesen

Dato : 28-07-03 08:41

Hej med dig,

Århus bugten er nærmest død i øjeblikket, i hvert fald hvad angår
fladfisk, der er et enkelt sted hvor der er godt endnu - den nye mole på
havnen (det alleryderste hjørne - du skal enten sejle derud eller gå på
molen helt ud...) Der er ca. 8-10 m, de flade ligger kun på hjørnet (i
hvert fald i onsdags).

Ellers er Bellevue normalt fint for fladfiskl, lav dybde - mange fisk
(og folk på stranden).

Hvis du vil se andet er det ørreder ved den Permanente (Risskov
badeanstalt) - på nordsiden ud mod Risskov er der et lille rev, og der
står næsten altid nogen og fisker efter ørreder).

Jeg mødte en gut der sagde at der er multer ved Kalø Slotsruin - jeg har
aldrig set dem men der er ellers multer i øjeblikket (Djursland). Der
blev skudt multer ved Glatved og Grenå i sidste uge.

Endelig er der betonplader på flakket ca. 2 km fra kysten (igen Risskov)
- men det kræver en båd. Skriv hvis du vil have positioner. Der er torsk
- men sjældent mange...

Og sidste men ikke mindst er der Studstrupværket, som har en
kølevandskanal, på molen ud for den er der varmt og det fik multerne til
at flokkes der i slutningen af 70'erne (da jeg var barn og boede i
nærheden) - jeg ved faktisk ikke om de stadig er der. Vi har set tonsvis
af torsk langs molen derude og om ikke andet er det sjovt at dykke rundt
i strømmen...

God fornøjelse,
Palle, biodyk

Fra : Bernino Lind

Dato : 28-07-03 14:05

Kære Søren,

Fantastisk at du har fundet tilbage til vores urgamle ophav...

Her er et langt svar, som jeg ellers værger mig mod at forurene lister
med...men entusiasme skal belønnes!

Multen kan godt lide at gnave lidt af de forskellige hårdere alger og snask
der sætter sig på sten. Der kommer mest af sådan noget på lavt vand hvor der
er mest varme og lys. Multen fouragerer (jæger sprog for spise...) typisk
fra solnedgang til solopgang - men ses nogle gange også om aftenen. Det sker
altså i havne hvor der ikke er strøm, i bassiner med sten osv.

Multen er "doven" for tiden og bider næsten aldrig på lystfiskernes meder og
cruiser langsomt for at se om der er noget lækkert i havne, på rev og
fjorde.

Når I jæger multe skal I finde et godt sted (et stenrev, en havn), ligge i
overfladen og være helt rolig. Efter en time eller to vil I se en nysgerrig
multe komme tæt på. Langsomt langsomt skal I tage godt sigte og når I har
skudhold (2-3 meter med en god harpun) skyder I. Det vil være mere held end
forstand hvis I kan pürsche (jæger sprog for at snige sig ind på) en multe -
de er sky og hvis de vil væk går det meget stærkt.

Multen er skudstærk (har meget store stærke skæl), så den skal tæt på med
mindre I har en undervands kanon og det er grimt og synd at anskyde vildtet.

Det er en fantastisk jagt oplevelse at skyde en multe næsten ligeså godt som
at pürsche en råbuk i solnedgangen - og så er den om ikke bedre end vildlaks
så ihvertfald ligeså god! Selve jagten gør også det ved os mennesker at
vores sanser bliver forstærkede og et eller andet ur-agtigt tager over. Når
du ser en stor fisk, f.eks. en velvoksen torsk eller multe og du har dit
våben, så ved du om du jæger eller ej. Hvis der kun er een tanke i dit
hoved: den fisk skal dø! - så er du jæger.

Jeg tog en ordentlig en i sidste uge som jeg grillede, rå marinerede til
carpaccio (check for orm), kogte og meget andet lækkert (der er meget kød)!

Nogle råd:

Generelt: find en ligesindet og vær to - det er sjovest og sikrest. Alle
certifikater, organisationer og søsportens sikkerhedsråd siger det samme:
brug makkersystemet.

Køb et kursus så hurtigt som muligt - I bliver dygtigere meget hurtigere,
det er sjovere, du får flere ligesindede makkere og du lærer at klare dig på
havet.

1.Sikkerhed - Køb en våddragt og et blybælte - når I UV jæger er I i vandet
i lange tider (en hel nat f.eks.)...hvis I virkelig vil fange noget. Desuden
er det er en sikkerheds ting at have ordentlig beskyttelse, men det vil du
lære meget mere om når du tager dit kursus - havet er hamrende smukt og som
alt andet smukt er det hamrende lunefuldt og hævnen er sød for hovmidighed
og dumdristighed. Undervurder aldrig den kraft, er I først på dybt vand er I
fuldstændig prisgivet.

Sikkerhed er alfa omega! Lær også anerkendt dykker håndtegns sprog, så du
kan signalere til din makker - I vil ikke kunne høre særlig godt og
mundtlige meldinger er typisk meget tvetydige. Brug altid korte præcise
meldinger, brug kompas retninger til at forklare hvor I vil hen eller for at
pege på noget mm. aftal en klar dykkerplan inden I går ud og afvig ikke fra
den med mindre strømmen er anderledes end I troede. Svøm mod strømmen til at
starte med og lad den bære jer hjem når I er trætte. Dobbel tjek jeres grej
inden I går ud på hinanden - virker snorkel, holder maske tæt, sidder alt
som det skal, er finner ok. Hvis snorklen ikke virker iorden og en finne går
i stykker og der er 5-800 meter til kysten er det ikke så godt...

Før du har dit kursus: bliv på 2-3 meter vand og aldrig længere ude end 100
meter. Det kan de fleste klare at svømme tilbage eller blive bjærget/reddet
af folk på kysten.

Hvis du hyperventilerer i overfladen - aldrig mere end 2 dybe hurtige
indåndinger før du har dit kursus. Der er nogle fysiologiske reaktioner du
skal kende inden du laver 4-5 og konsekvenser ved at lave 5 er at du kan
besvime når du stiger op fra dit dyk på 2-3 meter vand. Så drukner du. Hav
respekt.

2. Invester i en bog om danske fisk og deres biologi. Jagt - også på
landjord - handler om at kende det man jæger, vide hvordan det lever, hvor
det bor, hvad det gør.

3. Invester i et kursus eller en bog om fridykning. Det at fridykke er en
simpel ting når man først har lært det og man kan snildt dykke ned til 20
meter som almindelig person uden særligt talent og opholde sig der i en
30-40 sekunder, nok til at fange en god torsk. Men det kræver meget stor
kontrol med ens puls, åndedræt og psyke samtidig med at en række metoder vil
gøre det nemmere at komme ned og op.

4. Opdrift - når du fridykker skal du have neutral opdrift. Hvis du ikke ved
hvad det er, da (3). Her kommer blybæltet ind i billedet. Det vil du lære en
masse om på dit kursus.

5. Marker at I er i vandet med en bøje. Fridykkere er meget sårbare overfor
både, da man ligger i vandoverfladen og ikke nemt lader sig se, det er også
godt at have en overflade støtte med fangstnet til alle fiskene. Køb en
lampe til bøjen, når I er på nat jagt. En god type bøje er det sejlere
kalder bjærgemærser som er det samme som fiskerne bruger til at markere
deres net. Find en vådbinder og køb en der, de koster ca. 100 DKK. Tag
flaget af, køb et dykkerflag (martimt signal flag A) og sæt på. Almindelige
dykkerbøjer er noget bras, fordi de ligger 20-40 cm. over vandet. Det kan
man ikke se fra et skib! Desuden er de tåbelige fordi det er sådan nogle
badedyr, du ved, dem man puster op, som går i stykker og punkterer og
endelig koster de rask væk 3-400 dkk som er total overpris (bare noget
starter med Dyk, så koster det rask væk 2-300 % ekstra!!!)

Aftal med personer på land at I er ude og hvad tid I senest er i land.
Overhold ALTID disse aftaler - familie og venner kan bliver meget bekymrede
og ringe 112 på et splitsekund efter en sådan aftale er slut og sådan skal
det også være, for hvis I er i problemer tager det et split sekund før I er
færdige - men det er surt at spilde samfundets ressourcer på falsk alarm.
Hav respekt.

Lær dem ikke at ringe 112, men til SOK (8943 3099), skulle der ske jer
noget, Gud forbyde det. Evt. hvis der er en lokal redningsstation, få deres
nummer. Det er et spørgsmål om at få en båd i vandet hurtigt...112 stiller
en masse spørgsmål om dit og dat. SOK spørger om en lokation og tager afsted
meget hurtigt, da det er sømænd (flådens folk) der tager telefonen og godt
ved at havet ikke stiller spørgsmål...

Jeg gør det at jeg morser til kysten at jeg er ok med et aftalt tidsinterval
afhængig af vind og vejr og jeg får svar fra kysten hvis de vil have mig ind
af den ene eller anden grund med samme interval. Lygten kan jeg så også
bruge i nødstilfælde til SOS, til at få skibes opmærksomhed, til at lyse på
min bøje samt til at se hvad fanden jeg skyder efter...

Jeg har altid en lygte med også i dagslys, da parabolen virker som spejl og
man derfor kan få bådes opmærksomhed.

Nat dyk: vær altid to til havs, samt en lampe f.eks. en petroleums lampe på
kysten, så I har noget at pejle efter når I skal ind. Læg en seddel ved
lampen hvis der ikke er nogen på kysten til at holde øje med den:

PEJLE LAMPE
LIVSVIGTIG
DYKKERE UDE
MÅ IKKE FJERNES ELLER SLUKKES

Tag kompas med og pejl en kurs hjem.
Sæt et spejl op som giver genskin fra havet hvis I lyser ind. Jeg bruger en
stor refleks.

Kun virkelig tåbelige mennesker stjæler sådan en pejle lampe - men det er
sket for mig en enkelt gang og da var det i oktober, fuldstændig mørkt pga.
nymåne. Jeg var meget lykkelig for mit kompas og siden da har jeg altid sat
en stor refleks op som folk ikke lige stjæler fordi de ikke ser den...

Samtidig giver psykisk stress tunnelsyn, så hvad I normalt kan se når alt er
OK, det kan I ikke se når I bliver lidt pressede og det er altså rigtig dumt
at svømme mod hesselø 14 sømil fra hundested i kattegat når man bare skulle
ind igen...

6. Fridyk når du er ok psykisk og fysisk OK (mæt og glad) og kun hvis du har
det godt med det. Drop macho stilen, havet er stærkere end dig og alle
verdens navy seals og frømænd. Havet har altid været der og er der også når
vi er døde og er hamrende ligeglad med dig og mig. Vælg en makker der
hellere siger at du ikke ser ok ud, end en macho der vil overgå dig i
suicidale tendenser...

7. Fisketegn - I skal have fisketegn og I vil opleve at havnefogede mm. vil
se det tjekket - du får en bøde hvis ikke og iøvrigt går tegn pengene til
vildtforvaltning som er en god ting.

8. Våbenloven - din harpun er underlagt våbenloven og du må kun have den
samlet og funktionsdygtig under selve jagten. Du skal være mindst 18 år for
at bære våben, men kan søge dispensation af din lokale politimester hvis du
er yngre eller du vil låne dit våben til en yngre person.

Overtrædelse af våbenloven er en meget alvorlig affære i Danmark, sæt dig
lidt ind i den.

Hav respekt for dit våben som altid skal være i god stand og velfungerende.
Hvis du er vant til våben eller har været soldat ved du at man ALDRIG peger,
heller ikke med et uladt eller adskilt våben, på andre, samt at man aldrig
har et skarpt ladt våben steder hvor man ikke har fuldstændig kontrol over
skudfang mm. dvs. at ingen kan blive ramt af vådeskud eller dårlig sigt.

9. Fredning af visse fisk - der gælder fredning af visse fiskearter i danske
farvande på nogle tidspunkter samt fiskeforbud i visse områder. Overhold
disse, da vi ellers alle sammen får dårlig omtale som leder til strammere
lovgivning samtidig med at jagten bliver dårligere hvis ikke vildtet får tid
til at restituere fra jagt trykket (altså de forstyrrelser og larm vi
laver - ikke så meget de par fisk vi skyder, det betyder ikke så meget, men
at vi larmer og forstyrrer dem...).

En god kilde er lystfisker blade eller skov og naturstyrelsen.

Samt kilder:
En lystfisker: http://www.godtgrej.dk/laesestof/multen/
Om at spise den: http://www.skagenfood.dk/article.html?articleid=49
Om jagt: http://www.spearfishing.dk/
Våbenlov: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000006729-REGL

Der går nogle rygter om at man ikke må drive harpun jagt med SCUBA. Indtil
videre har jeg fået af vide fra skov- og naturstyrelsen at det ikke er
rigtigt, men at de er glade for at CMAS og PADI siger dette til deres
aspiranter så kysterne ikke er fulde af skydegale dykkere...

Jeg har netop sendt spørgsmålet til Søfartsstyrelsen og mailer svarene her
når jeg får dem.

Knæk og Bræk med jagten!

Bobler, Bernino Lind

Fra : Søren B Rasmussen

Dato : 28-07-03 14:39

"Bernino Lind" <lind@hlgroup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sker
> altså i havne hvor der ikke er strøm, i bassiner med sten osv.

Jeg er helt målløs......mange tak for de gode svar.
Det er virkelig dejligt at få sådanne kvalificerede svar og fyldt med så
meget entusiasme....

I har alle bekræftiget mig/os i at dette er virkelig noget man kan få en
masse ud af.

Jeg regnede med at jeg ville starte på kursus, her til september / oktober,
når tiden og pengene er til det.
Skal først have købt dragt og andre finner og støvler/handsker, så jeg kan
være lidt længere tid på 2-4m.
Samt er klar til at have lært hvordan man skal opføre sig længere nede.

De gode svar har bestemt sat endnu mere igang, og givet stof til eftertanke.

Endnu engang mange tak.....jeg er oprigtig glad for det.

Med venlig hilsen

Søren B Rasmussen