Dykning i Kroatien
Fra : Søren Jensen

Dato : 25-07-03 17:01

Hej

Jeg er nu lige vendt hjem fra en tur til Kroatien. Da jeg kom derned, ville
jeg ud og dykke, men fik at vide, at man skulle tegne en Kroatisk
dykkerlicens til 100 Kuna (1 kuna=1 dKr.) for et år, hvis jeg dykkede med et
center, og 2600 Kuna hvis jeg ville havde mulighed for at dykke på egen
hånd. Jeg tegnede nu et for 100 Kuna, da jeg ingen intensioner havde om at
dykke på egen hånd.
Med den Kroatiske licens i hånden henvendte jeg mig til et Padi-center på
Istrien og meldte mig på en guidet tur. Da vi kom om bord på båden, blev vi
delt op i bodyteam, og jeg blev sat sammen med en tysker og en polak, som
begge ikke havde den store erfaring med at dykkke, men hvad, vi skulle jo
ned med en guide! Da vi skulle til at påbegynde dykket fik jeg af
instruktøren besked på, at vi skulle ned selv, da instuktøren skulle ned
sammen med nogle kursister i OWD. Så!!! i vandet kom vi og dykkede ned på
omkring 10 Meter, men jeg så ikke ret meget, da jeg primært skulle holde
styr på min tysker og polak. Da vi var færdig med dykket ( Skuffende) og
blev sejlet i land, gik der pludselig panik i instruktøren, da hun opdagede,
at hun havde "glemt" 3 dykkere derude. Så vi blev smidt fra borde, og de
sejlede ud for at få de sidste hjem.
Jeg henvendte mig til instruktøren for at tilbyde min hjælp, da jeg er
Rescue- Diver, men blev meget bestemt afvist.
Dykkercentret hedder A.M.D.C. d.o.o 52450 VRSAR, Brioska 11 på Istrien. Jeg
var meget rystet efterfølgende, da jeg jo regnet med at de havde styr på
tingende, men det var altså ikke tilfællet. Bortset fra det, er Kroatien som
feriested anbefalingsværdig, smuk natur, og behagelig klima.

Hilsen

Søren Jensen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-07-03 22:10

"Søren Jensen" <rathje@vip.Cybercity(Fjernes).dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hånd. Jeg tegnede nu et for 100 Kuna, da jeg ingen intensioner havde om at

Vi var 4 mand i Kroation i 2000.
Hjemmefra havde vi lavet en aftale med Gratsch dykkercenter i Pula.
Vi lavede 2 Båd dyk med dem og fik fyldt flasker hos dem til vore
egne dyk. Vi fik Kroatiske dykkertilladelser for 100 Kuna og fik
forklaret at det sammen med vores beviser var nok til at dykke på
egen hånd, hvilket vi gjorde 4 dyk . Vi dykkede flere gange i og
omkring Pula by og lidt længere oppe af kysten ved Rovinj. Alle var
meget hjælpsomme og vi fik endda lov til at bruge et hotel, som
endnu ikke var åbnet for turister, som base for vores natdyk.

Iøvrigt havde vi fået en kanon aftale med en, der kendte en og lejede
et sommehus for 1400,- kr. for en uge.

> [...]
> ned med en guide! Da vi skulle til at påbegynde dykket fik jeg af
> instruktøren besked på, at vi skulle ned selv, da instuktøren skulle ned

Vi styrede selv vores dyk. Vi fik en kort briefing om hvad der var specielt
ved dykket og en dykkertid, typisk 60 minutter. På et af dykkene ved
et center i Rovinj, fik vi koblet en lokal pige på, som gerne ville med.
Hun fulgte bare med os og var tydeligvis en erfaren dykker.

> [...]
opdagede,
> at hun havde "glemt" 3 dykkere derude. Så vi blev smidt fra borde, og de

Yderst pinligt !, Der er ingen undskyldning for sådan en brøler og
det burde egentlig indberettes til centerets styrende organ
(CMAS / PADI eller what ever), men mon ikke de tre "glemte"
nok har skullet sørge for det.

> Jeg henvendte mig til instruktøren for at tilbyde min hjælp, da jeg er
> Rescue- Diver, men blev meget bestemt afvist.

Uanset din uddannelse, ville jeg også nok sørge for at holde en eller
anden tilfældig turist ude at min redningsaktion .

> Bortset fra det, er Kroatien som
> feriested anbefalingsværdig, smuk natur, og behagelig klima.

Helt enig, Kroatien er virkelig godt , eneste problem er at de
efterhånden er oppe på europæiske standard priser hvad angår dykning.

Søren Arnvig