debian: dansk keyboard
Fra : Christian Bruun

Dato : 03-04-01 11:30

Hej

Et eller andet har givet mig amerikansk keyboard i debian, jeg er ikke
helt sikker på om det er min egen fejl eller om det er en pakke der
har gjort det.

Det korte af det lange:

Hvordan får jeg indstillet Debian til dansk keyboard igen?
--
Christian Bruun
ICQ/uin: 61184036

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-04-01 11:33

Christian> Hej

Christian> Et eller andet har givet mig amerikansk keyboard i debian,
Christian> jeg er ikke helt sikker på om det er min egen fejl eller
Christian> om det er en pakke der har gjort det.

Christian> Det korte af det lange:

Christian> Hvordan får jeg indstillet Debian til dansk keyboard igen?

X eller konsol?

X -> /etc/X11/XF86Config
Konsol -> kbdconfig

/Thomas

--
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"
-- Homer Simpson

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-04-01 11:37

Christian Bruun skrev:

> Hvordan får jeg indstillet Debian til dansk keyboard igen?

Formodentlig noget i retning af:

Control Center -> Personalization -> Keyboard layout:

Keyboard Model: Generic 105-key (Intl) PC
Primary Layout: dk Danish

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-04-01 11:39

For lidt siden skrev jeg bl.a.:

> Control Center -> Personalization -> Keyboard layout:

Undskyld, jeg gik automatisk ud fra at det var KDE du snakkede om.
Beklager...

// Klaus

Fra : Leo Laursen

Dato : 03-04-01 11:47

I artikel <gf9jctk94a548tncc1b6je3q90dk2546qq@4ax.com>, skrev "Christian
> [...]

> gjort det.
>
> Det korte af det lange:
>
> Hvordan får jeg indstillet Debian til dansk keyboard igen?

Hmm... der er ikke megen information her.
Hvis du har opgraderet glibc, kan det være at du har sagt ja til at
overskrive /etc/locale.gen. Heri skal du udkommentere (fjerne # foran)
da_DK (minimum) og efterfølgende "dpkg-reconfigure locales".

Men det kan sikkert også være en milliard andre ting...

Leo

Fra : Christian Bruun

Dato : 03-04-01 17:36

Hej "Leo Laursen" <l.laursen@mail1.stofanet.dk>!

>Hmm... der er ikke megen information her.

min fejl. Det er i konsulen jeg har problemer, jeg kører
debian/testing, og problemet begyndte efter at jeg tændte computeren.

>Hvis du har opgraderet glibc, kan det være at du har sagt ja til at
>overskrive /etc/locale.gen. Heri skal du udkommentere (fjerne # foran)
>da_DK (minimum) og efterfølgende "dpkg-reconfigure locales".

jeg ved at jeg ikke har sagt ja til noget, men locale.gen var der et #
ud for da_DK og jeg kørte dpkg-reconfiguere locales, men det hjalp
desværre ikke.

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 03-04-01 17:54

har du kigget i <http://sunsite.dk/ldp/HOWTO/Danish-HOWTO.html> ?

--
Frederik Dannemare, Linux-World Danmark, www.linux-world.dk
System Engineer, New Business Development, TDC Internet A/S

"Linux is not portable (uses 386 task switching etc.), and
it probably never will support anything other than AT-hard
disk, as that's all I have." - Linus Torvalds, August 25, 1991.

Fra : Leo Laursen

Dato : 03-04-01 18:33

I artikel <msujcto1dq0sratuk11bbuclmmt3t6i9lf@4ax.com>, skrev "Christian
Bruun" <christian@kollegiegaarden.dk>:

> jeg ved at jeg ikke har sagt ja til noget, men locale.gen var der et #
> ud for da_DK og jeg kørte dpkg-reconfiguere locales, men det hjalp
> desværre ikke.

Bare for en sikkerheds skyld; det skal ikke være der hvis du ønsker at
have da_DK som locale.(altså "havelågen" #)
Hvad siger "echo $LANG" ?
Har du LANG=da_DK i "/etc/environment" ? (evt. LC_ALL=da_DK)
Bruger du console-tools? Du kan vælge font i "/etc/console-tools/config"
se loadkeys (1) og consolechars (8)
Leo

Fra : frank damgaard

Dato : 03-04-01 19:21

> min fejl. Det er i konsulen jeg har problemer, jeg kører
> debian/testing, og problemet begyndte efter at jeg tændte computeren.

Prøv som root "kbdconfig", den plejede i op til debian 2.1 at
konfigurere tastaturlayout.
--
Frank Damgaard

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 03-04-01 20:32

"frank damgaard" <frank.damgaard@no.spam> wrote in message

> Prøv som root "kbdconfig", den plejede i op til debian 2.1 at
> konfigurere tastaturlayout.

men det løser ikke nødvendigvis problemer, man eventuelt måtte have
med æøå

Fra : frank damgaard

Dato : 04-04-01 02:33

Frederik Dannemare <frederik@dannemare.dk> wrote:

> men det løser ikke nødvendigvis problemer, man eventuelt måtte have
> med æøå

næh, men så må problemet indkredses med lidt flere oplysninger,
generelt:

1) kan tastaturet sende de korrekt tegn
(prøv tasterne)

2) kan konsol vise de korrekte tegn
(brug evt. charset -a : http://home3.inet.tele.dk/frda/src/charset.c )

3) kan applikationerne klare 8bit (bash,tcsh....)
prøv evt. at indtaste til hexdump eller "od -h"

--
Frank Damgaard

Fra : Christian Bruun

Dato : 04-04-01 10:41

Hej frank damgaard <frank.damgaard@no.spam>!

>næh, men så må problemet indkredses med lidt flere oplysninger,
>generelt:

tak for de mange svar, desværre kunne jeg ikke få dem til at virke

Men jeg valgte istedet at fjerne debian pakken "console-tools" og
installere den igen, og så fik jeg mit danske tastatur tilbage.

Så jeg finder nok aldrig ud af hvad der var galt, men jeg har da lært
lidt