Må akvariet fyldes helt op?
Fra : Maria Hansen

Dato : 25-07-03 11:07

Jeg har som tidligere nævnt lige overtaget min brors akvarium med cichlider.
Det er fyldt med vand (smart nok) således, at der er en 8-10 mm fri op til
kanten - altså er det ikke helt fyldt ...
Jeg synes, det ville være pænere, hvis man ikke kunne se denne kant, og
ville gerne hælde et par liter ekstra i. Brormand siger imidlertid, at et
akvarium normalt ikke er helt fyldt op. Måske er det pga cirkulationspumpen,
tænker jeg lige. Men den kan man da vel bare hæve den smule, det handler om.
Mit spm. lyder: Er det normalt, at akvarier ikke er fyldt op til kanten? Og
i så fald hvorfor?

Med venlig hilsen Maria

Fra : Jesper Buch

Dato : 25-07-03 11:14

"Maria Hansen" <brevbakken@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
om.
> Mit spm. lyder: Er det normalt, at akvarier ikke er fyldt op til kanten?

Der skal være kontakt til luften i overfalden af hensyn til iltning mm. så 1
cm luft mellem vando everfladen og dækglasset er normalt. Ellers er det
også lidt svært at fodre med flydende flage foder da fiskene så kun kan tage
det lige i hullet ( hvis vandet står helt op til dækglasset )..

Fra : Maria Hansen

Dato : 25-07-03 11:22

"Jesper Buch" skrev i:

> [...]
tage
> det lige i hullet ( hvis vandet står helt op til dækglasset )..

Det var godt nok et hurtigt svar! Men jeg fik vist ikke forklaret mig
godt nok i mit spørgsmål. Sagen er nemlig den, at vandoverfladen kan ses fra
sidefladen af akvariet - altså er der frit fra vandoverfladen op til der,
hvor akvariets øverste del af stellet begynder, hvis du forstår.
I alt er der en 5 cm op til der, hvor "dækglasset" er. (´Der er ikke noget
egentlig dækglas - selve lysarmaturet fungerer som "låg").
Kan det tænkes, at det bliver ekstra (for) varmt, hvis vandstanden hæves op
imod de varmende lysstofrør?

Venligst Maria

Fra : RuneR

Dato : 25-07-03 12:28

Maria Hansen wrote:

> [...]
> noget egentlig dækglas - selve lysarmaturet fungerer som "låg").
> Kan det tænkes, at det bliver ekstra (for) varmt, hvis vandstanden

Jeg har vandspejlet lige over kanten så man ikke kan se luft fra siden, jeg
har også mit armatur som "dækglas" Har jeg ikke haft noget problem med, så
længe der er lidt bevægelse i vandoverflade ilter det fint.

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Aardvark

Dato : 25-07-03 11:37

> [...]
> lysarmaturet fungerer som "låg"). Kan det tænkes, at det bliver ekstra
> (for) varmt, hvis vandstanden hæves op imod de varmende lysstofrør?

Tror jeg forstår hvad du mener. Du har et akvarie, med ramme, a la
Akvastabil, og der er luft fra vandoverfalden og op til rammen ?
Bare fyld vand op til rammekanten, derefter ER der jo 1 cm fri luft op
til overfladen (og mere, afhængig af akvariestr.).

/Brian

Fra : Jesper Buch

Dato : 25-07-03 12:09

> [...]
> egentlig dækglas - selve lysarmaturet fungerer som "låg").
> Kan det tænkes, at det bliver ekstra (for) varmt, hvis vandstanden hæves

Det betyder ikke noget så tænder dit varmelegme måske bare sjældnere.

Der må ikke komme lys ud mellem vandoverfladen og øverste ramme. Sørg for
at der står vand helt på til rammen så du ikke kan se vandoverfalden..

Fra : Maria Hansen

Dato : 25-07-03 15:39

"Maria Hansen" skriver:

Jeg vil blot sige tak for alle svarene! Jeg prøver hermed at fylde akvariet
op til rammens kant - det ser meget pænere ud.

Hej igen,
Maria