CO2 anlæg og PH værdi
Fra : Unlimited

Dato : 24-07-03 18:00

Hejsa

Har lige købt et brugt co2 anlæg.

Med det fulgte der et PH/CO2 testsæt.

Der kan man se at en ph værdi på 6,8 svarer til en KH på 4-8 osv.

Jeg har målt min PH værdi til at være 7,4 med mit digitale ph-meter, er det
helt galt, eller hvad ??
Skal ph værdien ligge tættere på 7 eller hvad ? Og hvis den skal, hvordan
gør jeg det ? Mere eller mindre co2 ??

Mvh Flemming Hansen :)

Fra : Dan Mortensen

Dato : 24-07-03 18:48

Unlimited wrote:
> Hejsa
>
> Har lige købt et brugt co2 anlæg.

Fint

> Med det fulgte der et PH/CO2 testsæt.

Det er et ph test set !

> Der kan man se at en ph værdi på 6,8 svarer til en KH på 4-8 osv.

Nej, du skal kende KH i dit vand da den er konstanten i dette tilfælde. Når
du så kender pH og KH kan du udregne Co2 indhold. Jo lavere pH jo højere co2
indhold i vandet.

> Jeg har målt min PH værdi til at være 7,4 med mit digitale ph-meter,
> er det helt galt, eller hvad ??

Næh hvis du har en digital pH måler så drop det andet sæt og få fat i din KH
værdi enten med et testsæt eller fra vandværket.

> Skal ph værdien ligge tættere på 7 eller hvad ? Og hvis den skal,
> hvordan gør jeg det ? Mere eller mindre co2 ??

Det afhænger af din KH !

Søg på google det kan du finde nogle forskellige kakulatorer til at udregne
Co2 udfra pH og KH.

/DM

Fra : thomas schreiber

Dato : 24-07-03 19:43

> [...]
Når
> du så kender pH og KH kan du udregne Co2 indhold. Jo lavere pH jo højere

Hvordan forklare du så mangel på frodig plantvækst i de fleste
sydamerikanske vande?
Burde den stærke sol og den lave pH - med naturlig høj Co2 indhold til følge
iflg. dig - så ikke sætte gang i planterne?

/ts

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 24-07-03 21:11

thomas schreiber wrote:

> [...]
> Burde den stærke sol og den lave pH - med naturlig høj Co2 indhold til følge
> iflg. dig - så ikke sætte gang i planterne?

KH er stadig en kostant, omend med en anden værdi.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 25-07-03 05:47

Steen Suder, privat wrote:
> thomas schreiber wrote:

<KLIP>

> KH er stadig en kostant, omend med en anden værdi.

Der skulle have stået "konstant".

Fra : jabbe

Dato : 26-07-03 12:07

Nu er jeg ikke så meget inde i dette her akvarie(det er derfor jeg spørger)

Efter hvad jeg har lært i skolen(mange år siden) så kan en konstant ikke
ændre sig, her af navnet konstant...
Hvordan kan den så ændre sig???

--
J@bbe

-- 530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det) --
-- Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth drager(dem med 2 snore i
luften) --
-- Aprilia AREA 51 45/scooter --
-- http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm --

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-07-03 12:26

jabbe wrote:

> [...]
>
> Efter hvad jeg har lært i skolen(mange år siden) så kan en konstant ikke

Jeg mente noget i retning af "lokal konstant". Den er som udgangspunkt
uændret i beregningerne for et givet system.

Eksempel:
I mit akvarie ligger KH på ca. 10. Selvom jeg tilsætter CO2, som
afstedkommer et fald i pH, vil KH stadig være omkring 10.

De betyder /ikke/ at KH kan have en anden værdi i andre "vande"; den er
blot konstant /her/.

KH har den "funktion" her at denne værdi bestemmer hvor meget eller hvor
lidt pH falder ved opnåelse af en given koncentration af CO2.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-07-03 13:32

Steen Suder, privat wrote:
<KLIP>

> De betyder /ikke/ at KH kan have en anden værdi i andre "vande"; den er
> blot konstant /her/.

Hold da helt k... hvor det går i ged her!

Der skulle stå:

"Det betyder /ikke/ at KH ikke kan have en anden værdi i andre "vande";
den er blot konstant /her/.

<KLIP>

Fra : jabbe

Dato : 26-07-03 15:26

> [...]
> I mit akvarie ligger KH på ca. 10. Selvom jeg tilsætter CO2, som
> afstedkommer et fald i pH, vil KH stadig være omkring 10.

Ok så det du siger er: Så længe der ikke bliver "rørt" ved akvariet(her
tænker jeg på tilsætte friskt vand) så ændrer KH'en sig heller ikke?

Det er jo en selvfølge at vandet ikke er ens i 2 forskellige akavrie og for
den sags skyld hele verdenen.

Hvad er KH'en egentlig helt præcist??? er det KalkHoldigheden?

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-07-03 00:44

"jabbe" <jabbe@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:fcwUa.38656$Kb2.1575257@news010.worldonline.dk...
> Hvad er KH'en egentlig helt præcist??? er det KalkHoldigheden?

KH=bufferkapaciteten=syrebindingsevnen. Og det er den fordi det er sådan den måles. For nogle år siden mailede jeg
Tetra. LBetellerandet og Interpet for at høre hvordan deres KH testsæt målte. Fra to af dem fik jeg svar (enslydende) at det var en
syretitrering til pH vist nok 4,3.
D.v.s. KH har intet _direkte_ med kalkholdigheden eller hårdheden at gøre. Men da det er overvejende kalk ( Ca- og Mg(bi)kabonater )
der bidrager til vort vands hårdhed, betyder det i praksis de fleste steder, at højere TH/GH ---> højere KH. Der findes dog steder
hvor det ikke forholder sig sådan. Hvor undergrunden næsten ikke indeholder kalk, men soda, vil KH kunne være høj selvom TH/GH er
lav.

--
Mvh,
Ole

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 25-07-03 07:52

> Hvordan forklare du så mangel på frodig plantvækst i de fleste
> sydamerikanske vande?

Mangel på næringsstoffer? Det superbløde vand indeholder jo stort set ikke
andet end lidt humussyre.

Jo, hvis ikke der mangler andet.

mvh

Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-07-03 21:50

"Unlimited" <-unlimited-@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:bfp3be$462$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> helt galt, eller hvad ??
> Skal ph værdien ligge tættere på 7 eller hvad ? Og hvis den skal, hvordan

Her kan du læse om sammenhængen:

http://www.thekrib.com/Plants/CO2/hardness-larryfrank.html

Som det vil fremgå hænger pH, KH (som slet ikke er KH) og CO2 mængde sammen. D.v.s. du skal have CO2 mængden med i regnestykket.
Om pH skal nærmere 7 end du har afhænger af hvad du vil opnå.
Vær opmærksom på at en pH - sonde skal kalibreres ikke så sjældent.

Fra : hans

Dato : 27-07-03 09:11

prøv at se

http://www.dennerle.de