Tekstbox + valider for specielle tegn
Fra : Dcasso

Dato : 24-07-03 17:09

Hej

En der ligger inde med et eksempel på, hvordan man kan undersøge en
tekstbox for flere forskellige tegn, da jeg gerne vil kunne stoppe
brugeren fra at submitte data med tegn så som %&' osv.

mvh
Dennis

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-07-03 18:24

Dcasso <ikke@oplyst_pga_spam.dk> writes:

> [...]
> tekstbox for flere forskellige tegn, da jeg gerne vil kunne stoppe
> brugeren fra at submitte data med tegn så som %&' osv.

Det er nok sikrere at genkende de tegn der *må* bruges end dem som
ikke må.

Man kan bruge regulære udtryk til at genkende et antal tegn:

tekstboxRef.value.match(/^[a-z0-9 ,.]*$/i)

Dette regulære udtryke acceptererr sekvenser af tegnene "a" til "z",
"0-9", mellemrum, komma og punktum (og accepterer både store og små
bogstaver).

/L

Fra : Dcasso

Dato : 24-07-03 18:21

Lyder rigtig godt, men jeg har et problem mere, for jeg får nok brug
for at kunne klare eks. é (som i rené), systemet skal kunne registrere
navne.

Kan man nemt håndtere dette?
Vil det være nemmere at håndtere de (optalte) 10 tegn jeg ik vil have
med?

mvh
Dennis

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-07-03 18:32

Dcasso <ikke@oplyst_pga_spam.dk> writes:

> Vil det være nemmere at håndtere de (optalte) 10 tegn jeg ik vil have
> med?

Hvis du er helt sikker på at der kun er 10 (og du har tjekket hele
UNICODE-tabellen igennem), så er det klart letter.

! tekstboxRef.value.match(/[@%!...~]/)
^^^^^^^ de tegn der ikke må være med.
/L

Fra : Dcasso

Dato : 24-07-03 18:31

Takker

Du har sparet mig en god del tid

mvh
Dennis

Fra : Dcasso

Dato : 24-07-03 19:21

Lige en mere

Hvordan gør jeg med ", synes ik det lige virker