Kirsebær laurbær som hæk:
Fra : Bo

Dato : 23-07-03 18:18

Hej med jer,

Er der nogen som erfaring med dette, gode som dårlige?

MVH
Bo

Fra : Pia J

Dato : 23-07-03 18:37

"Bo" <josimebo@privat.dk> wrote in message
> Hej med jer,
>
> Er der nogen som erfaring med dette, gode som dårlige?

Ikke som hæk - men min store flotte busk kunne ikke klare vinterens frost og
visnede totalt. Der er nye skud fra neden, men den var 2 meter høj, nu er
den vel ½.

:Pia

Fra : Kirsten Pedersen

Dato : 23-07-03 19:28

Bo wrote:
> Hej med jer,
>
> Er der nogen som erfaring med dette, gode som dårlige?
> Ja, det er helt fint. Og den kan skæres totalt ned og komme flot igen.
Mine buske/hække var også ramt i år. De visne er skåret væk og så skal de
nok komme sig igen.
mvh kirsten

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-07-03 19:37

Bo wrote:

> Hej med jer,
>
> Er der nogen som erfaring med dette, gode som dårlige?

Bladene er store og ser grimme ud hvis man klipper i dem, og jorden skal
dægges, med flis eller blade for at planten ikke svides om vinteren.

Busbom er nok bedre.

Fra : Bo

Dato : 24-07-03 21:25

Kender du priserne og evt. forskelsprisen på buksbom kontra kirsebær??

MVH

Bo

Fra : Mari

Dato : 27-07-03 01:51

"Bo" <josimebo@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Kender du priserne og evt. forskelsprisen på buksbom kontra kirsebær??

Hvis du ikke har for travlt - med at hækken skal op i højden, så lav den
selv.

Find evt. en haveejer, der skal klippe sin buksbomhæk - og lav en aftale
med ham.

20 cm. grene (årets skud) klippes medio august og plantes på evt på
blivestedet eller
på et dertil indrettet område, med løsnet havejord - tilsat spagnum.
Plantes med 10 cm under jorden og 10 cm. over jorden. Vandes dagligt
indtil frosten sætter ind. Herefter klarer de sig selv.

Mine planter blev sat forrige år - og viser først i år, at der er god
gang i dem.
Så tålmodighed ) lønner sig. De er stadig kun 20-30 cm høje, jeg
regner
med at de tager anderledes aft allerede fra næste sæson. Ca. 10% kom
ikke
i vækst - det synes jeg er ret pænt.

/Mari

Fra : Bo

Dato : 27-07-03 08:49

Tak for ideen men vi har desværre mere travlt end det.

Til næste sommer ønsker vi at hækken lukker godt til og er 150-180 cm høj.

MVH

Bo

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-07-03 09:25

"Bo" <josimebo@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for ideen men vi har desværre mere travlt end det.
>
> Til næste sommer ønsker vi at hækken lukker godt til og er 150-180 cm høj.

Så er det altså hverken buksbom eller kirsebærlaurbær, I skal bruge.
I kan købe store hækplanter i f.eks. bøg eller liguster, og de vokser godt
til - men selv for dem ville det knibe at nå den højde i løbet af et år.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-07-03 16:09

On Sun, 27 Jul 2003 10:25:21 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Så er det altså hverken buksbom eller kirsebærlaurbær, I skal bruge.
>I kan købe store hækplanter i f.eks. bøg eller liguster, og de vokser godt
>til - men selv for dem ville det knibe at nå den højde i løbet af et år.

Man kan jo købe en færdighæk som er 150 cm når man får den. De fås også
i 180 cms højde. Og de koster selvfølgelig derefter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bo

Dato : 27-07-03 21:31

Hvad koster de?

MVH

Bo

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-07-03 22:36

On Sun, 27 Jul 2003 22:30:55 +0200, "Bo" <josimebo@privat.dk> wrote:

>Hvad koster de?

Tror det var 183 kr/stk for 150 cm. Lidt mindre hvis man tager mere end
60. Og + 25% hvis det skal være 180 cm. Det er incl. levering til din
adresse, dog kommer der et fragtgebyr hvis det er under 20 planter.

Det var i hvert fald priserne fra den leverandør jeg kender, jeg er ikke
helt klar over om der er mere end den ene her i landet som laver
færdighæk....

Og der skal bruges ca. 2,5 planter pr. løbende meter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bo

Dato : 28-07-03 15:59

Det lyder af mange penge når vi skal bruge ca. 32 m men har du et tlf. nr
til een?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-07-03 16:56

On Mon, 28 Jul 2003 16:58:38 +0200, "Bo" <josimebo@privat.dk> wrote:

>Det lyder af mange penge når vi skal bruge ca. 32 m men har du et tlf. nr
>til een?

Ja, det er mange penge - dyrt vil jeg dog ikke sige det er. Og i forhold
til at stille et stakit op i samme højde, så er det vist heller ikke
dyrt.

Din lokale planteskole/havecenter kan hjælpe dig med at få fat i dem.
Men det er lidt for tidligt på sæsonen så vidt jeg lige husker.

Og kunne jeg lokke dig til at kigge på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html ?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-07-03 08:44

On Wed, 23 Jul 2003 19:18:07 +0200, "Bo" <josimebo@privat.dk> wrote:

>Hej med jer,
>
>Er der nogen som erfaring med dette, gode som dårlige?

Ikke erfaring, men lidt kommentarer:

Ideen er god, kirsebærlaurbær er jo flot. Men den kan nemt svides om
vinteren, især den vinter vi havde sidst var slem ved dem. Det som
svider dem er sol, tørke og vind. Ikke så meget frosten i sig selv.

Så kommer klipningen, hvis man klipper den som en alm. hæk får man
klippet en masse blade midt over hvilket bestemt ikke er pænt.
Men hvis der er rimelig plads til hækken kan man lade den gro lidt mere
vildt og så gå en tur med sin Felco og klippe de længste grene af en for
en og på den måde sagtens holde hækken både pæn og tæt.

http://www.gartneriet.dk