Dykning på Kreta
Fra : Jens Nykær

Dato : 23-07-03 12:01

Jeg står og skal på ferie på Kreta, Skal bo i nærheden af Chania.
Er der nogen som kender de lokale priser? Jeg har hørt skrækhistorier
om at Kreta nærmeste er monopoliseret mht. dykkerudflygter, og
priserne er uhørte.

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 23-07-03 15:39

Hej

Min kærste og jer var på Kreta for to år siden.
Og JA priserne er uhørte høje vi havde alt udstyr med selv - Flasker og bly,
men prisen for et dyk var det samme om vi så lejet hele lortet af dem eller
havde vores eget !
Så hut jeg visker ville de have over 500 Dkr per snude for en dags tur med
to dyk en på en Wall og et ved en eller ande skod ø ! så vi sage "pænt" NEJ
TAK og snoklet istedet.

Ps. det var ved et PADI center i Chania som havde en skodbåd som lå i Chania
havn

Mvh
K.L.Rasmussen
www.norresundbysportsdykkerklub.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-07-03 19:17

"K.L.Rasmussen" <Kristian@Rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> to dyk en på en Wall og et ved en eller ande skod ø ! så vi sage "pænt"

Du får ikke 2 dyk på en bådtur med udstyr her i Danmark for 500 Kr i et
dykkercenter.

Allan Hansen

Fra : Anders Holmbech Niel~

Dato : 27-07-03 19:51

Allan Hansen wrote:
> "K.L.Rasmussen" <Kristian@Rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du får ikke 2 dyk på en bådtur med udstyr her i Danmark for 500 Kr i
> et dykkercenter.

http://www.oceandive.dk/ture/baad.htm

båddyk med 2 dyk incl luft 350,-
leje af komplet udstyr 175,-

Det er knagme tæt på - men du har ret i at det ikke er under 500.

MVH

Anders Holmbech Nielsen

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 25-07-03 14:15

"K.L.Rasmussen" <Kristian@Rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Og JA priserne er uhørte høje vi havde alt udstyr med selv - Flasker og
bly,

500 kr for 2 dyk er da ikke uhørt højt!
Det er da meget typisk at et dyk koster 250-300 kr.

> men prisen for et dyk var det samme om vi så lejet hele lortet af dem
eller
> havde vores eget !

Det er også forskelligt om prisen er lavere hvis man har eget udstyr med -
langt de dykkercentre sydpå jeg har besøgt har det været en pris uanset
udstyr.

Mvh,
Thomas

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 03-08-03 16:36

Hej

Min kone og jeg var på Kreta ved Chania for to år siden hvor vi dykkede.

Vi var først hos det "store" PADI-center og opfattede det også som et
skodcenter og valgte det fra.
Jeg husker priserne som høje og vi kunne ikke rigtigt få at vide hvad vi
skulle dykke på. Det faldt ikke i vores smag, for vi viste godt at
korallerne og andet bevoksning var meget begrænset - nærmest ikke
eksisterende - og at der heller ikke var for meget dyreliv. Jeg kan ikke
huske om der var et vrag eller det var hullerne vi gerne ville dykke på, men
det kunne centret ikke garantere os at vi kom til.

I hovedgaden fra bus og taxaholdepladsen på vej ned mod den venetianske havn
fandt vi i stedet et slags rejsebureau som også solgte dykkerture. Vi kunne
ikke komme til at tale med selve dykkercentret, og deres butik på havnen
eksisterede mere. Umiddelbart var det ikke videre tillidsvækkende. Vi havde
nogle spørgsmål da vi skulle have vores små børn med og da de blev klaret
via et telefonopkald valgte vi at tage med.

Som alle steder syd på blev vi samlet op af en bus ved vores hotel og kørt
ud til noget der heder Kalatas Beach. Det er en god badestrand hvor der også
er en lille cafe hvor man kan få noget at spise. Her havde centret en stor
container med udstyr samt en stort overdækket område hvor vi blev opdelt i
dykkere og dem der skulle have prøvedyk og kursus. Det virkede intermistisk,
men var jo egentlig okay under de himmelstrøg.

Vi klædte om på stranden og vadede ud i bugten til en båd hvor vi så blev
sejlet ud til dykkerstederne. Båden var ikke så stor og flot som det fine
PADI-centers båd. Men vi sejlede heller ikke ret langt for vi var lige ved
hulerne. Og så vi var jo på stranden mellem dykkene, så den var passende til
formålet.

Vi havde to gode dyk på nogle forskellige huler. Man dykker på formationer
og hulerne er jo det man kommer for i Chania-området. Vi så dog både en
blæksprutte og en muræne.

Vores guide var dykkerinstruktør og meget erfaren. Vi har derfor ingenting
at udsætte på den sikkerhedsmæssige side af sagen.
Det der foregik med elever/prøvedykkere virkede også kompetent. På det hotel
vi boede på på var der en lille cafe som bleve drevet af 3 danskere, som var
bosat på Kreta. De dykkede regelmæssigt med dette center, hvilket vi ikke
viste før de pludselig stod og skulle med ud på det første dyk.

Jeg kan ikke huske prisen, men prisen var lavere hvis man havde KOMPLET
udstyr med. Min kone skulle bare låne en våddragt og fuldfodsfinner og måtte
derfor betale som hvis hun skulle låne hele udstyret. Modsat skulle vi ikke
betale for børnene at have børnene med, som det elleres var blevet oplyst på
rejsebureauet. De var nærmest ved at knække sammen af grin da jeg ville
betale for dem. Prisen var en hel del lavere end på PADI-centret men jeg kan
ikke huske hvor meget.

Du finder dem også her:

http://www.fundive.gr/index2.htm

Michael Jensen