Findes der naturlige midler mod Malaria?
Fra : HAJ

Dato : 02-04-01 23:12

Jeg skal på rejse til et område med risiko for Malaria, og jeg vil ikke
fylde kroppen med gift og udsætte mig for alskens bivirkninger, det må kunne
lade sig gøre uden! Jeg har hørt om noget, der hedder "Kinabark". Kender
nogen i gruppen dette præparat eller evt. andre virksomme, naturlige midler?

M. v. h.
Henning

Fra : /arcana

Dato : 03-04-01 10:20

"HAJ" <haj@post4.tele.dk> wrote in message

> [...]
> lade sig gøre uden! Jeg har hørt om noget, der hedder "Kinabark". Kender
> nogen i gruppen dette præparat eller evt. andre virksomme, naturlige

Jeg har rejst en del i troperne, og tro mig - du vil hellere tage
malariapiller end få malaria! Hvis du først får malaria, er det for altid!
Kinabark (cortex cinchona) indeholder kinin, men det er på ingen måde stærkt
nok til at forebygge eller lindre malaria.

--
Med venlig hilsen, og god tur
/arcana

Fra : Rado

Dato : 03-04-01 23:59

On Tue, 3 Apr 2001 11:19:56 +0200, "/arcana" <noemail@nospam.dk>
wrote:

>Jeg har rejst en del i troperne, og tro mig - du vil hellere tage
>malariapiller end få malaria! Hvis du først får malaria, er det for altid!

Var det ikke malaraipiller der var oppe i medierne for nogen tid
siden, på grund af alvorlige bivirkninger som fabrikanter og læger
ikke oplyste om? Nogle fik vist varige skizofrenilignende symptomer af
dem, så vidt jeg husker. Så det kunne godt ligne et valg imellem pest
og kolera, for nu at blive i terminologien.

Iøvrigt ville jeg være forsigtig med at sige at en sygdom er "for
altid", uanset hvad det er. Jeg er ret overbevist om at enhver sygdom
(måske bortset fra visse medfødte lidelser) i princippet kan
helbredes, hvis man går rigtigt til værks. Alene den forestilling
(læs: negative programmering) at "det her må jeg leve med resten af
livet" er i sig selv med til opretholde sygdommen og modvirke en evt.
helbredelse. Du bliver hvad du tænker.

--
Rado

"Panta rei"

Fra : /arcana

Dato : 04-04-01 15:17

"Rado" <rado@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> (læs: negative programmering) at "det her må jeg leve med resten af
> livet" er i sig selv med til opretholde sygdommen og modvirke en evt.

Nu er malaria forårsaget af en myg-båren parasit (forskellige
Plasmodium-arter), som lever i kroppen. Man har mange, mange hundrede års
erfaring med denne sygdom, og ingen af disse erfaringer går så vidt vides ud
på, at man skulle kunne "tænke" parasitten ud af systemet.

Man har dog lavet vellykkede forsøg med stoffer fra en bynke-art, Artemisia
annua, som bruges i U-landene på steder, hvor parasitten er blevet immun
overfor nyere malariamedicin. Men jeg vil ikke anbefale at HAJ selv
eksperimenterer med det, selv om det er en alternativ løsning.

HAJ skriver ikke, om det er en rejse han er tvunget ud på, fx via sit
arbejde, men hvis det ikke er, skulle han måske overveje rejsemål, hvor han
ikke løber risiko for at få sig en malaria.

--
/arcana

Fra : Rado

Dato : 05-04-01 19:41

On Wed, 4 Apr 2001 16:17:03 +0200, "/arcana" <mailme@youllnever.com>
wrote:

> [...]
>erfaring med denne sygdom, og ingen af disse erfaringer går så vidt vides ud
>på, at man skulle kunne "tænke" parasitten ud af systemet.

Umiddelbart lyder det måske usandsynligt, ja, men selv det
usandsynlige sker jo af og til. :) Men det kræver jo netop at man
først og fremmest ændrer sine ideer om hvad der er muligt. Uanset hvad
der ellers er muligt, så vil det til enhver tid begrænses af ens
forestillinger om hvad der er muligt. Du kan ikke en gang hælde vand
ud af en flaske hvis du ikke tror på det er muligt.

Ja, det var den jeg tænkte på.

--
Rado

"Panta rei"

Fra : Rick Madsen

Dato : 03-04-01 20:10

HAJ wrote:

> [...]
> nogen i gruppen dette præparat eller evt. andre virksomme, naturlige midler?

Der er måske et 'genopdaget' urtemiddel på vej, som, hvis det kan leve
op til foromtalen - eller rettere, de indledende forsøg - kan blive
kolossalt revolutionerede, for at sige det mildt..!

Men det når i så fald nok ikke at komme på markedet, før du skal afsted.

Artikel på BBC News:
http://news6.thdo.bbc.co.uk/low/english/world/south_asia/newsid_988000/988316.stm

hvm
--
Startpage: http://inet.uni2.dk/~i33745/startpag.htm

Fra : Rado

Dato : 04-04-01 00:08

On Tue, 03 Apr 2001 21:10:13 +0200, Rick Madsen <hvm@mail.uni2.dk>
wrote:

> [...]
>kolossalt revolutionerede, for at sige det mildt..!
>
>Men det når i så fald nok ikke at komme på markedet, før du skal afsted.

Jeg synes ikke rigtig der står noget om hvilken plante det er. Jeg
mindes noget jeg hørte for nylig om en art kinesisk bynke, men kan
ikke huske om det var i forbindelse med malaria?

--
Rado

"Panta rei"

Fra : Rick Madsen

Dato : 04-04-01 02:59

Rado wrote:

> Jeg synes ikke rigtig der står noget om hvilken plante det er. Jeg
> mindes noget jeg hørte for nylig om en art kinesisk bynke, men kan
> ikke huske om det var i forbindelse med malaria?

Lakridsrod har været omtalt i det forløbne år; om det er den, der er
tale om her, tør jeg ikke gætte på, men det er en kandidat...

hvm
--
Startpage: http://inet.uni2.dk/~i33745/startpag.htm

Fra : Rado

Dato : 05-04-01 19:41

On Wed, 04 Apr 2001 03:59:18 +0200, Rick Madsen <hvm@mail.uni2.dk>
wrote:

>Lakridsrod har været omtalt i det forløbne år; om det er den, der er
>tale om her, tør jeg ikke gætte på, men det er en kandidat...

Jeg fandt lige en notits om det i seneste nummer af Nyt Aspekt
(http://www.nytaspekt.dk)

Bynke til malaria-syge

At kinesisk bynke, Artemisia annua, kan helbrede malaria, vidste
kineserne allerede for 1700 år siden. Det virksomme stof artemisinin
findes i bladene.

I dag producerer vestlige lægemiddelvirksomheder tabletter med dette
stof. Men i de mest malariaplagede områder har befolkningerne ikke råd
til at købe lægemidlet, og ca. to mio. mennesker dør årligt af denne
sygdom. Kinesisk bynke kan ikke dyrkes i disse områder, da den kun
gror i tempererede zoner.

Det er nu lykkedes for forskerne ved Tübinger universitet i Tyskland
at fremelske en bynkeplante, som kan dyrkes overalt. Den bliver i
troperne op til fire m høj, giver et højt udbytte og indeholder tyve
gange så meget virksomt stof som de små vilde planter.

Folkene fra Tübinger samarbejder med "Aktion natürliche Medizin"
(Anamed), der har som mål at gøre den tredje verdens befolkning
uafhængig af importeret medicin. Anamed arbejder for at gøre dyrkning
af lægeurter populært i troperne.

--
Rado

"Panta rei"