streaming på Linux?
Fra : Kim Emax

Dato : 22-07-03 00:03

Hey

Hvis man vil streame video sekvenser fra sin server, hvilket software er så
det bedste at benytte under Linux?

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : N/A

Dato : 22-07-03 01:06

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 22-07-03 01:06

On Tue, 22 Jul 2003 01:05:53 +0200, Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk>
wrote:

>Jeg bruger Xine og mplayer. Nok mest mplayer.

Til at streame med?

--
Morten!

Fra : Kim Emax

Dato : 22-07-03 09:26

Morten Kjaer Nielsen wrote:

> Til at streame med?

For lige at præcisere, så ønsker jeg at streame videoer og evt.
lydsekvenser, ikke se dem. Så Morten har en pointe her

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 22-07-03 09:46

Morten Kjaer Nielsen wrote:
> Til at streame med?

Øv - så var jeg ikke hurtig nok til at slette mit indlæg ...

Lars.

--
Freelance programmør

Fra : Daniel Udsen

Dato : 22-07-03 12:37

Kim Emax wrote:

> Hey
>
> Hvis man vil streame video sekvenser fra sin server, hvilket software
> er så det bedste at benytte under Linux?

Real Server Den er hverken billig eller opnsource(der er vist en non
comersial version) men det er unden tvivl markedes stærkeste produkt på
alle platforme.

--
Daniel Udsen
Suntne vacci laeti?

Fra : Kim Emax

Dato : 22-07-03 13:27

Daniel Udsen wrote:

> Real Server Den er hverken billig eller opnsource(der er vist en non
> comersial version) men det er unden tvivl markedes stærkeste produkt
> på alle platforme.

ok, det var så ikke det svar, jeg håbede på... men tak alligevel.

> Suntne vacci laeti?

prosit

Fra : Daniel Udsen

Dato : 22-07-03 14:00

Kim Emax wrote:

> ok, det var så ikke det svar, jeg håbede på... men tak alligevel.

Der fides vist andre mugligheder har hørt om noget java snask og
ttp://www.google.dk/search?q=streaming+video+linux&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=
returnere 375.000 sider.
--
Daniel Udsen
Suntne vacci laeti?

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-07-03 14:17

On Tue, 22 Jul 2003 14:27:15 +0200, Kim Emax wrote:

> ok, det var så ikke det svar, jeg håbede på... men tak alligevel.

Uden at have personlige erfaringer:

http://developer.apple.com/darwin/projects/streaming/ (burde også kunne
sættes til at stream'e andet en Quicktime)

http://www.maersk-moller.net/

http://www.videolan.org/streaming/

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-03 17:06

Den Tue, 22 Jul 2003 13:36:56 +0200 skrev Daniel Udsen:

>Real Server Den er hverken billig eller opnsource(der er vist en non
>comersial version) men det er unden tvivl markedes stærkeste produkt på
>alle platforme.

Virker den sammen med andet end RealPlayer og .ra/.rm/.ram format?

Ellers er den ubrugelig hvis han ønsker at streame en film i et eller
andet standard-format (fx mpeg) til folk der bruger en standard-player.

Mvh
Kent
--
Mails skrevet før 12:00 skal læses med det forbehold, at hjernen først
forventes at være færdig med at boote på det tidspunkt, og indholdet

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-07-03 01:14

On Tue, 22 Jul 2003 16:06:09 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

>Virker den sammen med andet end RealPlayer og .ra/.rm/.ram format?
>
>Ellers er den ubrugelig hvis han ønsker at streame en film i et eller
>andet standard-format (fx mpeg) til folk der bruger en standard-player.

Reals Helix-server kan klare en god sjat formater:
http://www.realnetworks.com/products/server/features.html

Basic-udgaven er gratis i et års tid.

Man bør dog både skelne mellem filformater (fx RealAudio-format, MPEG,
etc.) og streaming-formater ("HTTP-streaming", rtsp, mms, etc.). Da
jeg på et tidspunkt blev sat til at fedte med en Helix-server, mindes
jeg at den sagtens kunne servere filer over HTTP - men så har man knap
nok brug for en streaming-server.

En rar feature var dens mulighed for at suge et feed fra ét sted, og
så tilbyde det videre - fx hvis man har sin bærbare stående over en
lille forbindelse et sted, med et videokamera tilsluttet, og den fx
kører en Microsoft streamingserver, så kan Helix suge fra dette feed,
og tilbyde det videre, så folk kan connecte til den centrale
Helix-server, i stedet for at folk skal belaste den computer, der
tilfældigvis streamer fra endpoint'et.

--
- Peter Brodersen

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 22-07-03 14:03

Kim Emax wrote:
> Hvis man vil streame video sekvenser fra sin server, hvilket software er
> så det bedste at benytte under Linux?

Definer "bedst".

Udover real, som allerede har været nævnt, er der også en del, der bruger
MP3 til streaming formål. Et eksempel er
http://www.euro-shoutcast.com/tribes/, som er et site der laver
realtidstransmissioner af online spil. Jeg ved ikke præcist hvordan det
fungerer, men det er vistnok bare en realtids afvikling af en almindelig
mp3 stream. Den store fordel er, at det virker på alle platforme og at det
vistnok er ren open-source.

Lars.

--
Freelance programmør

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-07-03 15:56

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk> writes:

> [...]
> mp3 stream. Den store fordel er, at det virker på alle platforme og at det

Der ligger f. eks. en shoutcast-server i Debian, der hedder
icecast-server.

Derudover er der et libapache-mod-mp3, der efter sigende skulle kunne
få apache til at opføre sig som shoutcast-server. Den kan både
håndtere ogg og mp3.

Jeg har ikke prøvet nogle af dem.

/Rasmus

Is there anything else I can contribute?
The latitude and longtitude of the bios writers current position, and
a ballistic missile.
-- Alan Cox

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 23-07-03 09:12

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Der ligger f. eks. en shoutcast-server i Debian, der hedder
> icecast-server.
> Derudover er der et libapache-mod-mp3, der efter sigende skulle kunne

Ved du om shoutcast kan ændre båndbredde undervejs, eller om det er med fast
data rate?

Lars.

--
Freelance programmør

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-07-03 09:41

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk> writes:

> Ved du om shoutcast kan ændre båndbredde undervejs, eller om det er med fast
> data rate?

Jeg har som sagt ikke prøvet nogle af dem, så nej. Jeg så bare efter,
hvad jeg lige kunne finde hurtigt i Debians pakkearkiv.

/Rasmus

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.
-- Dr. Who

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-07-03 14:29

Kim Emax skrev:

> Hvis man vil streame video sekvenser fra sin server, hvilket
> software er så det bedste at benytte under Linux?

En mulighed er MM Manager fra <http://www.mmmanager.org/> (findes
osse som .net og .com).

// Klaus

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 22-07-03 17:07

Således skrev "Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> i
dk.edb.system.unix Tue, 22 Jul 2003 01:03:01 +0200:

>Hvis man vil streame video sekvenser fra sin server, hvilket software er så
>det bedste at benytte under Linux?

Jeg har haft lidt hyggestreaming af mpeg-filer og dvd-streams oppe og
køre og det virkede ret godt med vlan.

<http://videolan.org/>

Knud
--
"Men were real men, women were real women, and small furry creatures
from Alpha Centauri were *real* small furry creatures from Alpha

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 22-07-03 17:08

Således skrev Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> i dk.edb.system.unix
Tue, 22 Jul 2003 18:07:08 +0200:

><http://videolan.org/>

Hov, den nævner Troels jo også.

Knud
--
What's that, Lassie? What, girl? Klingons ... off the starboard bow?
-- John Prevost