Undervandshus til DiMage5
Fra : Peter F.

Dato : 21-07-03 13:59

Jeg har ledt på nettet og har ikke kunnet finde et undervandshus til Minolta
DiMage5.
Men jeg har fundet et firma kaldet EWA-Marin (www.ewa-marin.de). De laver
undervandshuse i blød pvc. Der er også en model der passer til DiMage5.
Er der nogle der har erfaringer med disse "undervandsposer".
Er de tætte? Er de holdbare? Er der luft nok til kompresionen selv ned til
30m?

Er der nogle i gruppen der har kendskab til et hårdt hus der passer DiMage5
?
Peter

Fra : Søren

Dato : 21-07-03 18:13

> [...]
> Er der nogle der har erfaringer med disse "undervandsposer".
> Er de tætte? Er de holdbare? Er der luft nok til kompresionen selv ned til

De er tætte nok, men kan ikke anbefales til større dybder en 5-10 meter,
selv om de godt kan virke ned til f.eks. 30 meter. Problemet med poserne er
at luften komprimeres og dermed skal mekanik (specielt på zoomen) holde til
presset. Ved brug til dybder 5-10 meter er der nok luft i posen til at holde
til kameraet fri. Priser er i holdhold til kamerahuse meget overkommelig.

Du kan også få kameraposer i Danmark hos www.uv-sport.dk (her hedder
produktet Aquapac)

http://www.uv-sport.dk/webstore/niveau/aquapac.htm

> Er der nogle i gruppen der har kendskab til et hårdt hus der passer
DiMage5
> ?
> Peter

Jeg mener jeg så en pris på et hård hus til Dimage5 på www.edbpriser.dk for
et par måneder siden, da jeg selv kikkede efter det samme.

M.v.h. Søren Neubert / UV-Sport

Fra : max

Dato : 21-07-03 22:04

> [...]
> til kameraet fri. Priser er i holdhold til kamerahuse meget overkommelig.

De store Ewa-marine poser der er garanteret 30-40m har en afstands
ting der beskytter objektivet, så både zoom og af fungerer, ellers ville
jeg bestemt ikke anbefale at tage det ned på 10m.
Jeg har haft såen en på 30m, ingen problemer, der er plads til extern
flash på toppen (inde i posen)..

> Du kan også få kameraposer i Danmark hos www.uv-sport.dk (her hedder
> produktet Aquapac)
>
> http://www.uv-sport.dk/webstore/niveau/aquapac.htm

Ewa-Marine er bedre, men noget dyrere.
-max-

Fra : Søren

Dato : 22-07-03 01:28

> [...]
> jeg bestemt ikke anbefale at tage det ned på 10m.
> Jeg har haft såen en på 30m, ingen problemer, der er plads til extern

Desvære laves Ewa-marine modellen med afstandsramme kun til Spejlreflex
kameraer og ikke til de små digitalkameraer. Jeg har selv en Ewa-marine til
et Canon S10 digitalkamera. Virker fint i svømmehal og med glasvindue. Giver
dog den samme kvalitet billeder som Aquapac posen, under disse moderate
forhold. EWA marine kan købes hos platanfoto i københavn, hvis det skulle
have interesse, men formentlig igennem enhver fotoforhandler, da der er
dansk distributør.

M.v.h. Søren

Fra : max

Dato : 22-07-03 12:56

> [...]
> forhold. EWA marine kan købes hos platanfoto i københavn, hvis det skulle
> have interesse, men formentlig igennem enhver fotoforhandler, da der er

Så vidt jeg kan se er dimage 5 et speglrefleks agtigt kamera.. Det kan ikke
skifte objektiver, men ellers fungerer det (næsten) som et slr.. Så det vil
kunne bruges med afstands ramme.. -max-

Fra : Peter F.

Dato : 22-07-03 13:51

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message

> [...]
ikke
> skifte objektiver, men ellers fungerer det (næsten) som et slr.. Så det

Ja, det har du ret i. Men jeg er i tvivl hvordan afstandsrammen monteres på
kameraet. Ved I det?
Hvor vigtigt er det i øvrigt at bruge blitz. Jeg har en Vega2 som lyskilde,
men er i tvivl hvor meget ekstra det vil gi med en blitz. Minolta program
3600HS D. Det ville jo være rart ikke at have den med under vandet. Den
sidder jo ret udsat oven på det hele. Alternativt er der jo også den
indbyggede blitz. Vil det være nok?
Peter

Fra : max

Dato : 22-07-03 14:04

> [...]
> 3600HS D. Det ville jo være rart ikke at have den med under vandet. Den
> sidder jo ret udsat oven på det hele. Alternativt er der jo også den

Afstands rammen skrues fast i stativ gevindet, der er forskellige led der
kan kombineres til at passe tilkameraet.. jeg har modellen til 77mm Ø
som ikke bruger afstands ramme, kan kun bruges med objektiver med
intern fokus.
Posen er konstrueret til at der sidder en flash på kameraet, men den kan
bruges uden.. Den indbyggede flash bruger sikkert meget batteri, så det er
måske ikke så smart, men den ville kunne bruges, du vil få mere "backscatter"
med den indbyggede end med en ovenpå.Flash er et must ved uv fotografi.
-max-

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 21-07-03 21:16

Hej Peter

tag et kig på dette link

http://www.digideep.com/product.php?pType=housing&mID=6&pID=579

Digideep.com er et godt sted at søge information on huse til kameraer.

Huset til dit DiMage5 der lidt dyrt ud, hvis det ikke skal være en
"plastikpose"

/Rene B. Laursen

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 23-07-03 18:26

Ja der findes jo et "rigtigt" hus til Dimage 5, men det er hundedyrt. Iflg.
www.digideep.com koster det 1.250,00 EUR.

Bjarne...

Fra : Peter F.

Dato : 23-07-03 19:01

"Bjarne Rosenkrands" <bjarnerosenkrands@hotmail.com> wrote in message
> Ja der findes jo et "rigtigt" hus til Dimage 5, men det er hundedyrt.
Iflg.
> www.digideep.com koster det 1.250,00 EUR.

Ja, det er jeg blevet gjort opmerksom på tidligere i tråden. Men det er min
pengepung _desværre_ ikke til. Det kunne ellers være fedt. Men ellers, mange
tak for info.
Peter