mænds klogskab
Fra : Andropov

Dato : 20-07-03 18:53

Fra : Anne

Dato : 20-07-03 19:05

Fra : PerX ...

Dato : 21-07-03 00:44

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-07-03 19:31

news:df29e838.0307200952.6a7d336e@posting.google.com...
> http://ttv.tv2.dk/tekst.php?side=134

> Ifølge undersøgelsen vil 95 procent af
> befolkningen ikke mærke en intelligens-
> forskel mellem mænd og kvinder, men i
> den sidste del, og især blandt dem med
> den allerhøjeste intelligenskvotient
> vil der være flere mænd end kvinder.

Og de sidste 5% er vel at mærke i begge ender af spektret. Også blandt de
mindst intelligente er vi mænd i overtal.

Med venlig hilsen
Børge
--
Denne meddelelse udtrykker kun mine egne synspunkter og de facts, jeg
kender.

Fra : Nette

Dato : 20-07-03 20:59

"Andropov" skrev i en meddelelse
> http://ttv.tv2.dk/tekst.php?side=134
>
> Der er flere superintelligente mænd end
> der er kvinder. Det viser en ny
> undersøgelse som Professor Helmuth
> Nyborg fra Psykologisk institut på
> Aarhus Universitet har lavet.

Jeps, men det de viste i tv, at de testede var den matematisk/logiske
intelligens, nu har vi som bekendt en hel del intelligenser, såååå... mon
ikke kvinderne kan hamle op i nogle af de andre?

> Dermed fastholdes en konklusion fra
> 2002. Den viste dog fejlagtigt, at mænd
> var 27 procent mere intelligente.

*LOL*

Nette

Fra : ml

Dato : 20-07-03 22:43

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> Jeps, men det de viste i tv, at de testede var den matematisk/logiske
> intelligens, nu har vi som bekendt
Som bekendt?

>en hel del intelligenser,
Ifølge Gardner.

Fint.
--
ml

Fra : PerX ...

Dato : 21-07-03 00:47

In article <3f1af468$0$5143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
nettesnetpost@hotmail.com says...

> [...]
> intelligens, nu har vi som bekendt en hel del intelligenser, såååå... mon
> ikke kvinderne kan hamle op i nogle af de andre?

Og hvorfor er det lige nogen har opfundet de såkaldte "andre
intelligenser"?

Politisk korrekthed. fordi man pludslig fandt ud af det var nok skidt at
kalde nogle folk for dumme ;)

(Jeg tror ikke et pløk på mange intelligenser - jeg tror der er EN slags
intelligens, men mange slags talent og erfaringer)

Fra : Nette

Dato : 21-07-03 02:08

"PerX ..." skrev i en meddelelse
> Og hvorfor er det lige nogen har opfundet de såkaldte "andre
> intelligenser"?

Intelligens betyder evnen til at tænke, lære, overveje og forstå.
Personligt hører jeg til den lille procentdel af befolkningen, som er stærkt
matematisk tænkende. Men tag musik, f.eks. jeg har ikke en dyt forstand på
det, kan slet ikke sætte mig ind i det, og så snart jeg forsøger at udgyde
min sangstemme, flygter folk. Jeg er DUM på det punkt.
Jeg har hverken evnen til at tænke musisk, lære det, overveje musiske
sammenhæng eller forstå det.

> Politisk korrekthed. fordi man pludslig fandt ud af det var nok skidt at
> kalde nogle folk for dumme ;)

Nææ, der tager du fejl. Scorer du et højt nok tal f.eks. i en
matematisk/logisk test, så går det faktisk den modsatte vej igen.
Intelligens går i ring.

> (Jeg tror ikke et pløk på mange intelligenser - jeg tror der er EN slags
> intelligens, men mange slags talent og erfaringer)

Well, så er der i hvert fald noget, hvor man er mere intelligent på end
andet.

Nette

Fra : PerX ...

Dato : 21-07-03 10:35

In article <3f1b3cfb$0$5132$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]

> min sangstemme, flygter folk. Jeg er DUM på det punkt.
> Jeg har hverken evnen til at tænke musisk, lære det, overveje musiske

Og intet af det har med intelligens at gøre, men interesse. (Og jeg
syntes det er misbrug af sproget at kalde sige du er "dum" til det - du
er ikke en skid interesseret)

> Nææ, der tager du fejl.

Det siger det dumme godt nok

> Well, så er der i hvert fald noget, hvor man er mere intelligent på end
> andet.

Undersøgelser har vist at nervetråde i hjernen (de såkaldte dendritter)
vokser ved stimulering, vokser når man laver et eller andet (dvs faktisk
den gamle "øvelse gør mester") - jo mere man spiller skak jo mere vokser
de tråde som har med det at gøre, dvs jo bedre (som regl) bliver man.

Ligesom folk ser forskellige ud (højde, bedde, etc) så har man også en
genetisk predisposition for dendritternes længde, dvs populært sagt de
fleste med et talent for et eller andet (men det er ikks sikkert det
opdager hvad det) - det forhindre ikke man bliver god til noget helt
andet, men det er de færeste som gider/kan kæmpe med noget som
kedeligt/svært.

Fra : Nette

Dato : 21-07-03 14:02

"PerX ..." skrev i en meddelelse
> Og intet af det har med intelligens at gøre, men interesse. (Og jeg
> syntes det er misbrug af sproget at kalde sige du er "dum" til det - du
> er ikke en skid interesseret)

Vel er jeg så. Jeg gad da godt kunne synge!

Men dvs. vi i følge dig netop har konstanteret at den procentdel som
interesserer sig mest/højest for matematik/logik og derfor er bedst til
dette er mænd.
Den test de tog/omtalte var en mensatest, som lægger vægt på at teste netop
dette område.
Hvis en lignende test omhandlet f.eks. musik, så ville måske dem, der
"vandt" i mensatesten måske falde fra der.

Og hvad er der så egentligt fundet ud af?

Nette

Fra : Andropov

Dato : 22-07-03 09:11

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message news:<3f1be434$0$32454

> [...]
> "vandt" i mensatesten måske falde fra der.
>
> Og hvad er der så egentligt fundet ud af?

Men professorens hensigt var at finde ud af hvem som skulle besætte
professorater. Men den rigtigste måde er vel at lade de almindelige
prøver afgøre det. Ind imellem f.eks. på HF matematik er skriftlig
eksamen måske uden en opgave som sier bukkene fra fårene og det kan så
være et problem fordi mindre dygtige så slipper igennem nåleøjet.

Fra : Anita

Dato : 22-07-03 10:57

"Andropov" skrev

> Men professorens hensigt var at finde ud af hvem som skulle besætte
> professorater.

Nu er der ret stor forskel på besættelse af professorater og HF-eksamen.

> [...]
> eksamen måske uden en opgave som sier bukkene fra fårene og det kan så
> være et problem fordi mindre dygtige så slipper igennem nåleøjet.

Nu må jeg lige høre:
Taler du om HF fællesfag i matematik? Altså det der populært kaldes
C-niveau.
Og hvilket nåleøje er det lige du hentyder til? HF er en almendannende
uddannelse som alle andre gymnasiale uddannelser, den har på sin vis ikke
som mål skille får fra bukke, men at give folk adgang til videre uddannelse.

Nu ved jeg ikke hvor langt i uddannelsessystemet du har været, men når man
bevæger sig lidt videre end de gymnasiale uddannelser synes jeg da nok der
er rig mulighed for at "få kam til sit hår" - både i matematik men også
mange andre faglige udfordringer.

Desuden må man jo mene at man er i stand til at "skille fårene fra bukkene"
med det traditionelle karaktersystem. Vi kan vel nok blive enige om at de
såkaldte "mindre dygtige" som regel ikke får hverken 11 eller 13 til
eksamen. Hverken på HF eller i det videre system.

Det blev vist til lidt for meget uddannelse og lidt for lidt d.s.s. men
sådan går det jo
Venligst Anita

Fra : Nette

Dato : 22-07-03 11:41

> [...]
> eksamen måske uden en opgave som sier bukkene fra fårene og det kan så
> være et problem fordi mindre dygtige så slipper igennem nåleøjet.

Hvis du tror en HFopgave sier noget "særligt" fra, så har du altså noget
viden tilgode.
Man skal ikke være vild dygtig og enestående for at bestå en HFeksamen, du
er nød til at komme op på et lidt højere niveau, før det trækker tænder ud
og får fra.

Men her er du inde på noget af det jeg mener. Den intelekt der her er tale
om er kun een ud af flere. Det er kun een, der er blevet undersøgt. Og hva
så, hvis der er flest mænd til lige præcis DEN? Så længe man ikke undersøger
dem alle, har man ikke fundet ud af, om mænd er mere intelligente end
kvinder. Man har kun fundet ud af at mænd ofte er mere matematisk/logisk
tænkende.

Nette

Fra : PerX ...

Dato : 22-07-03 14:03

In article <3f1be434$0$32454$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> [...]
>
> Men dvs. vi i følge dig netop har konstanteret at den procentdel som
> interesserer sig mest/højest for matematik/logik og derfor er bedst til

Hvad siger du? At du mener jeg har sagt mænd er bedre til matematik? Det
var ikke min hensigt at sige det, idet jeg ikke mener det :) Men hvis du
spørger vil jeg tror matematik nok generelt mere interessere mænd end
kvinder, men det er bare en fornemmelse - jeg har ved ikke om det passer.

> [...]
> "vandt" i mensatesten måske falde fra der.
>
> Og hvad er der så egentligt fundet ud af?

Nok meget lidt i sidste ende. Jeg tror der er andre kvaliteter end
intelligens som gør et godt liv - selvom positiv intelligens sikkert kan
bruges til at skabe et bedre samfund (og ikke nu hvor det vist er
kapitalen som skaber det

Fra : Nette

Dato : 22-07-03 14:58

"PerX ..." skrev i en meddelelse
> Hvad siger du? At du mener jeg har sagt mænd er bedre til matematik?

Nej
Du skrev, at det gjaldt om interesse, samt at hvis man interesserede sig for
noget, så kunne man også blive god til det. Det var i hvert fald, hvad jeg
synes at få ud af dit indlæg.
Dermed har du også , hvis jeg altså læste det rigtigt, imellem linierne
sagt, at den undersøgelse, som jo var matematisk/logisk, viste at der var
flere mænd end kvinder, som interesserede sig for matamatiske/logiske
opgaver/ting. Og ikke at mænd nødvendigvis var klogere end kvinder.

Lidt indviklet, håber du forstår, hvad jeg mener.

>Men hvis du
> spørger vil jeg tror matematik nok generelt mere interessere mænd end
> kvinder, men det er bare en fornemmelse - jeg har ved ikke om det passer.

Jamen det er også klart min fornemmelse. Men det viser bare ikke
nødvendigvis at mænd generelt er klogere end kvinder.

> Nok meget lidt i sidste ende.

Nemlig Og det er præcis derhen jeg gerne villle. - Hvis man ikke tænker
nøjere over den slags undersøgelser, kunne man meget let gå hen og drage
nogle forkerte konklussioner ud af det.

>Jeg tror der er andre kvaliteter end
> intelligens som gør et godt liv -

Helt sikkert. I mine øjne gælder det om at være glad og om at behandle andre
på den måde, som man gerne selv vil behandles. - Gensidig respekt.

>selvom positiv intelligens sikkert kan
> bruges til at skabe et bedre samfund (og ikke nu hvor det vist er
> kapitalen som skaber det

Touchè

Nette

Fra : PerX ...

Dato : 22-07-03 18:46

In article <3f1d42d0$0$97214$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> [...]
> noget, så kunne man også blive god til det. Det var i hvert fald, hvad jeg

Ja, det er også rigtig. Udover det rimeligt indlysende i den kommetar, så
har videnskaben altså fundet 'teknisk' belæg for det i hjerne, talentet
afhænger af diverse nervetrådes længde (selv om en lang en stadig er en
meget lille en :) - men hvad man kan sige ud fra det er også at man altså
kan være født med et "anti-talent" for noget - og så skal man altså give
det en skalle for at komme nogen vegne - som hvis Woody Allen gerne vil
ligne Schwartzenegger så skal han godt nok ned og pumpe noget jern med
det samme :)

> [...]
> opgaver/ting. Og ikke at mænd nødvendigvis var klogere end kvinder.
>
> Lidt indviklet, håber du forstår, hvad jeg mener.

Det tror jeg ikke jeg gør. Eller hvis jeg gør er jeg ikke enig :) Det var
ikke en specielt matematisk undersøgelse (omen nok logisk) men om
mekanikken af alle hjerne, uanset om det drejer sig om at lægge to og to
sammen, bygge en papirflyver, sy en hat eller score en udvalgt.

> Nemlig Og det er præcis derhen jeg gerne villle. - Hvis man ikke tænker
> nøjere over den slags undersøgelser, kunne man meget let gå hen og drage
> nogle forkerte konklussioner ud af det.

Altså som jeg ikke umiddelbart kan bruge til at score mit livs
solformørkelse afskriver jeg som overflødig viden

Fra : Nette

Dato : 22-07-03 21:34

"PerX ..." skrev i en meddelelse
> [...]
> mekanikken af alle hjerne, uanset om det drejer sig om at lægge to og to
> sammen, bygge en papirflyver, sy en hat eller score en udvalgt.

Ok, så kan jeg fortælle dig, at det JEG omtaler og det JEG så i tv, aner
ikke på hvilken kanal, men det var i nogle nyheder, der koncentrerede de sig
om IQtests der var matematisk/logisk drejet, ligesom dem fra Mensa.
Så tror måske pokker, at vi taler lidt forbi hinanden.

Nette

Fra : PerX ...

Dato : 23-07-03 12:43

In article <3f1d9fa1$0$76157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]
> om IQtests der var matematisk/logisk drejet, ligesom dem fra Mensa.
> Så tror måske pokker, at vi taler lidt forbi hinanden.

Ja :)

Fra : Andropov

Dato : 23-07-03 16:08

Perx skrev:

> Desuden hører man også tit diverse medier referere til diverse
> undersøgelser at drenge er bedste til matematik.
> Men det vil kvinderne måske også til at benægte ?

>Mon ikke drenge er bedre til det fordi kvinderne har indset det er
noget
>fis hun ikke kommer til at bruge i sit liv? (Hvorfor er der så mange
som
>pjækker fra uddannelser?

Jeg kommer til at tænke på da jeg gik på handelskolen og skulle lære
at skrive forretningsbreve. Da skulle man lære en masse
forretningsudtryk som lige så godt kunne være udtrykt med almindeligt
sprog. Så det var dybest set en gang snobberi.
Så det kan man kalde irrelevant fis.
Men mange fag får folk ikke brug for senere hen.
Hvis man skulle være fysiker f.eks. behøves man jo dybest set ikke at
lære andet end matematik og fysik.
Men det er så fordi at man mener at folk skal have en bred viden om
alt muligt.

Fra : Anita

Dato : 24-07-03 00:03

"Andropov" skrev
> [...]
> lære andet end matematik og fysik.
> Men det er så fordi at man mener at folk skal have en bred viden om

Samt en almen dannelse der gør at man kan begå sig i dette samfund.

/Anita

Fra : Andropov

Dato : 24-07-03 08:20

"Anita" <anita@*slet*stofanet.dk> wrote in message news:<3f1f1264$0$2676

> Samt en almen dannelse der gør at man kan begå sig i dette samfund.

Med hvad så med dem som kun har taget 9-10 klasse i folkeskolen kan de
så ikke begå sig i dette samfund. Når du påstår at man skal tage andet
end matematik og fysik på hf niveau.

Fra : Anita

Dato : 24-07-03 09:36

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Med hvad så med dem som kun har taget 9-10 klasse i folkeskolen kan de
> så ikke begå sig i dette samfund. Når du påstår at man skal tage andet
> end matematik og fysik på hf niveau.

Du misforstår. Og iøvrigt har jeg ikke påstået ovenstående.

Både folkeskolen og de gymnasiale uddannelser er almendannende. Det er
derfor der er en række fag som man måske ikke umiddelbart finder spændende,
og sikkert heller ikke direkte får brug for.

Når man kommer længere i udd.systemet begynder fagligheden og specialisering
forhåbentlig at overskygge den dannende del, måske lige med undtagelse af
eksempelvis mit studie, hvor begge dele ses som vigtige.

Anita

Fra : PerX ...

Dato : 25-07-03 00:13

In article <3f1f9a09$0$927$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
anita@*slet*stofanet.dk says...
> "Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Du misforstår. Og iøvrigt har jeg ikke påstået ovenstående.
>
> Både folkeskolen og de gymnasiale uddannelser er almendannende.

Så almendannende=unødvendige ting? Så hvis vi dropper alt det (og
uden tvivl sparer en masse penge) så mener ud at samfundet ville bryde
sammen?

Fra : nusle

Dato : 25-07-03 00:57

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> Så almendannende=unødvendige ting? Så hvis vi dropper alt det (og
> uden tvivl sparer en masse penge) så mener ud at samfundet ville bryde
> sammen?

Som det tager sig ud i dag, ja.

mange hilsner
nusle

Fra : PerX ...

Dato : 25-07-03 12:26

In article <3f207255$0$24682$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
nusle@mail.dk says...

> "PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse

> Som det tager sig ud i dag, ja.

Har du noget belæg for det eller er det bare en holdning? (Var du iøvrigt
ikke lærer? ;)

Umiddelbart kan jeg ikke se det, men har heller ikke nogen undersøgelser
eller noget. Men nu er jeg gammel nok (i modsætning til de unge som lader
sig presse) til at jeg nægter at tage en uddannelse som er fyldt med
irrelevante(*) fag.

*=min målestok ;)

Fra : Anita

Dato : 25-07-03 10:28

"PerX ..." skrev

> Så almendannende=unødvendige ting? Så hvis vi dropper alt det (og
> uden tvivl sparer en masse penge) så mener ud at samfundet ville bryde
> sammen?

Jeg sagde da forhåbentlig ikke at det almendannende var unødvendigt, men
blot at det til tider kan føles sådan. Jeg ved ikke om samfundet vil bryde
sammen, men jeg vil formode at folk vil få sværere ved at begå sig og få en
ringere forståelse for det samfund vi lever i. Og det er jeg da ikke i tvivl
om vil få konsekvenser på længere sigt.

Venligst Anita

Fra : PerX ...

Dato : 25-07-03 12:34

In article <3f20f7dd$0$2644$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
anita@*slet*stofanet.dk says...
> "PerX ..." skrev

> Jeg sagde da forhåbentlig ikke at det almendannende var unødvendigt,

Nej, det var mig. Fx, jeg undersøgte datamatiker, så skulle man også have
"Dansk" og sidde og analysere digte fra før ruder konge var knægt. Nope.

Hmmm...

Fra : Anita

Dato : 25-07-03 14:34

"PerX ..." skrev

> Nej, det var mig. Fx, jeg undersøgte datamatiker, så skulle man også have
> "Dansk" og sidde og analysere digte fra før ruder konge var knægt. Nope.

Hehe... det lyder da ellers superspændende Nævnte jeg at jeg er mere til
matematikken *G*

> Hmmm...

Hvad mon det betyder? Må jo hellere lade være med at tolke, det er jo ikke
til at vide med dig

Det er muligt at du tror du personligt kan fravælge den almendannende del,
men du har allerede fået den - dels hjemmefra og dels fra folkeskolen. De
der så kaster sig videre ud i systemet får så bare bygget videre derpå.

Det sker overalt, i opdragelsen, i undervisningen, i mødet med andre
mennesker, i mødet med systemet. Det er alt sammen med til at skabe den
dannelsesproces vi vandrer rundt i. Selvom du så "fjerner det", vil der så
ikke bare være en anden dannelse end den vi kender idag?

Venligst Anita

Fra : PerX ...

Dato : 26-07-03 01:53

In article <3f21316a$0$2659$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
anita@*slet*stofanet.dk says...
> "PerX ..." skrev

> Hehe... det lyder da ellers superspændende Nævnte jeg at jeg er mere til
> matematikken *G*

Jeg har et par stykker jeg ikke har fået regnet, kan jeg email dem til
dig? ;)

> [...]
> tvivl

> Hvad mon det betyder? Må jo hellere lade være med at tolke, det er jo ikke

Heh, ikke det vilde. Jeg spekulerede bare lidt på om jeg var enig (eller
om jeg er nød til at melde mig ud af samfundet for at være uenig)

> [...]
> men du har allerede fået den - dels hjemmefra og dels fra folkeskolen. De
> der så kaster sig videre ud i systemet får så bare bygget videre derpå.

Nu er der jo så noget der typer på jeg er gået glip af en del
almendannende ting hjemmefra (og i skolen)

> [...]
> dannelsesproces vi vandrer rundt i. Selvom du så "fjerner det", vil der så
> ikke bare være en anden dannelse end den vi kender idag?

Jo sikker, men jeg har heller ikke noget imod udannelse eller
almendannelse, bare de er hver for sig.

Fra : Anita

Dato : 01-08-03 11:04

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev:

> Jeg har et par stykker jeg ikke har fået regnet, kan jeg email dem til
> dig? ;)

He, ellers tak. Men hvis jeg en dag keder mig, skal jeg nok sige til.

> Nu er der jo så noget der typer på jeg er gået glip af en del
> almendannende ting hjemmefra (og i skolen)

Hvilket faktisk var en del af min tidligere pointe: Du kan ikke være gået
glip af dannelse, men du har måske fået en anden dannelse end den der anses
som kvalitet idag.

> Jo sikker, men jeg har heller ikke noget imod udannelse eller
> almendannelse, bare de er hver for sig.

Kan det lade sig gøre? Det vil jeg ikke mene.

Venligst Anita

Fra : nusle

Dato : 24-07-03 13:54

> [...]

> Med hvad så med dem som kun har taget 9-10 klasse i folkeskolen kan de
> så ikke begå sig i dette samfund. Når du påstår at man skal tage andet

Jeg vil mene, at idet man har haft fag som nationaløkonomi
og historie (på et lidt højere niveau end i folkeskolen) - så
er man bedre rustet til at forstå f.eks. politik (også set i et
større perspektiv).

Ikke at det er nok (efter min mening), men det er bedre
end folkeskoleniveauet.

mange hilsner
nusle

Fra : Andropov

Dato : 22-07-03 16:09

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message news:<3f1be434$0$32454

>Andropov" skrev i en meddelelse
> Jo, det fortalte da at pigerne ikke kunne løse de "ekstra svære
> opgaver".

> Nu skal der selvfølgelig være nogle af eleverne som kan løse opgaven.
> Men når vi fik opgaver for så var der måske 6 opgaver hvoraf den ene
> var ekstra svær.

Jeg har også fået div. opgaver stillet helt tilbage i folkeskolen. Der
var
der fire piger, som kunne løse dem, og slet ingen drenge.
Hvad siger det så i dit regi???

Det er pudsigt så kloge piger er blevet til matematik i din klasse :)
Og næsten det samme antal som jeg nævnte......
Lad os lige få nogle beviser.
Min matematiklærer kan hurtigt bevise det ihvertfald.

Fra : Anita

Dato : 22-07-03 16:32

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev

> Desuden hører man også tit diverse medier referere til diverse
> undersøgelser at drenge er bedste til matematik.
> Men det vil kvinderne måske også til at benægte ?

Det kommer godt nok an på alderen af disse drenge. Jeg ved ikke hvilke
kilder "diverse medier" har til den slags udtalelser, men det teori jeg har
læst på området, beskriver at pigerne er dygtigere til matematik i de små
klasser end drengene, omkring 5-6. klasse begynder det at vende.

Måske nogle med foden i den virkelige verden kan be- eller afkræfte det?

Venligst Anita

Fra : nusle

Dato : 22-07-03 16:33

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Desuden hører man også tit diverse medier referere til diverse
> undersøgelser at drenge er bedste til matematik.
> Men det vil kvinderne måske også til at benægte ?

Undersøgelser har faktisk vist, at pigerne er bedre op til
teenageårene, hvor der går mode og sminke i det hele.

mange hilsner
nusle

Fra : PerX ...

Dato : 23-07-03 12:42

In article <3f1d6303$0$5178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, nusle@mail.dk
says...

> "Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej,

> Undersøgelser har faktisk vist, at pigerne er bedre op til
> teenageårene, hvor der går mode og sminke i det hele.

And thank god for that !

Fra : PerX ...

Dato : 23-07-03 12:42

In article <df29e838.0307220709.74450615@posting.google.com>,
andropov@ofir.dk says...
> [...]

Mon ikke drenge er bedre til det fordi kvinderne har indset det er noget
fis hun ikke kommer til at bruge i sit liv? (Hvorfor er der så mange som
pjækker fra uddannelser? Fordi de fleste uddannelser er fyldt med en
masse irrelevant fis - that's why :)

Fra : Anita

Dato : 23-07-03 14:18

> [...]
> fis hun ikke kommer til at bruge i sit liv? (Hvorfor er der så mange som
> pjækker fra uddannelser? Fordi de fleste uddannelser er fyldt med en

Sikke da en generalisering. Hvis jeg pjækker er det som regel fordi jeg ikke
kan komme op om morgenen. Jeg kender andre der pjækker fordi de synes
læreren er et fjols og andre igen fordi de mangler den fornødne motivation.

Desuden kan man jo ikke vide om det er irrelevant fis, hvis man pjækker

/Anita

Fra : PerX ...

Dato : 25-07-03 00:08

In article <3f1e895f$0$22633$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
anita@*slet*stofanet.dk says...
> Desuden kan man jo ikke vide om det er irrelevant fis, hvis man pjækker

Man kan bare studere skemaet ;)

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 21-07-03 16:11

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote in message
> [...]
> opdager hvad det) - det forhindre ikke man bliver god til noget helt
> andet, men det er de færeste som gider/kan kæmpe med noget som

Jeg vil nu formulere det lidt anderledes: Intelligens er en luksus som
tillader dovenskab. Knap så intelligente mennesker (eller mennesker med
andre talenter, om du vil) kan opnå de samme resultater, men kræver
væsentligt mere tid og flid.

-Michael.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-07-03 16:53

"Michael Jørgensen" <ingen@ukendt.dk> wrote in message

> [...]
> tillader dovenskab. Knap så intelligente mennesker (eller mennesker med
> andre talenter, om du vil) kan opnå de samme resultater, men kræver

Jeg ser ikke disse sammenhænge, ikke mindst fordi der ikke er nogen naturlig
sammenhæng mellem intelligens og det arbejde, der udføres.

Mere konkret er det sikkert kun marginalt lettere for en superintelligent
haveejer at klippe græsplæne eller grave urtehaven end for en knap så
intelligent haveejer. Noget tilsvarende gælder langt de fleste
rutineopgaver, og jeg er heller ikke sikker på, at det er en ubetinget
fordel for en leder at være superintelligent. En leder skal vel primært
motivere sine medarbejdere og finde den optimale kombination af medarbejder
og opgave, og det kræver nok mere indlevelsesevne end intelligens.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : nusle

Dato : 21-07-03 19:30

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
medarbejder
> og opgave, og det kræver nok mere indlevelsesevne end intelligens.

Nu har jeg arbejdet indenfor rigtigt mange og meget
forskellige erhverv, og det har uden undtagelse vist
sig at større intellekt har medført hurtigere udførsel
af arbejdet (hvilket så ikke medfører mere løn, selvom
man når mere i den afsatte tid - til gengæld er der så
jobs, hvor man kan indlægge private sysler i den tid,
som man frigiver ved at være mere effektiv).

Jeg kan komme med et par eksempler herpå, både
hvad jeg selv har oplevet og hvad jeg ved andre op-
lever.

Programmering - jo dygtigere, jo hurtigere - og tilmed
oftere uden fejl.

Produktion/Fabrik - det at gennemskue arbejdsgange
og tilpasse de individuelle arbejdsindsatser herefter,
også som f.eks. maskinarbejder får tingene til at køre
mere effektivt, mindsker ulykker og forebygger arbejds-
skader.

Administration - overblik, evne til at strukturere og have
mange ting under udarbejdelse samtidig øger effektiviteten
betragteligt.

Lagerarbejde - hvad bør placeres hvor i forhold til
arbejdsgangen på stedet og de indkomne og udgående
varer.

Ledelse - af indlysende årsager, skulle jeg mene. Men da
du mener det omhandler indlevelsesevne mere end intellekt
må jeg hellere uddybe - indlevelsesevne giver dig kendskab
til de menneskelige sider af medarbejderne, men det er kun
i mindre omfang det der skal bruges som leder - der skal du
matche medarbejder med opgave alt efter kompetancer,
medarbejderens evne til at udvikle sig med arbejdet og
arbejdets opgaver, du skal uddelegere arbejdet og kontrol-
lere at det bliver gjort, du skal om muligt effektivisere, og
herunder også fyre personale der ikke kan "levere varen",
du skal kunne overskue langsigtede planer, og matche dem
med kortsigtede delmål, samt have en forståelse for at
rammerne der er afsat influerer på hvordan og om disse
mål og delmål skal revideres og tilpasse undervejs. Endelig
skal man have evnen til at beslutte i tide om et projekt eller
en virksomhed skal indstilles og tabet begrænses. Og så
er der alle de ting jeg slet ikke har nævnt om daglig syn-
lighed, faglige kompetencer og gennemslagskraft i al
almindelighed.

Og endelig havearbejde - intellekt afspejles i valg af
redskaber, metoder til brugen af redskaberne og
udførslen af selv de simpleste opgaver. Den øgede
viden, mere intelligente mennesker oftest sidder inde
med, og/eller deres øgede viden om hvordan de skaffer
sig viden, betyder også her meget. Noget der kan tage
timer at udføre (når det gøres klodset og ineffektivt)
kan gøres på minutter af en med større forståelse for
tingene.

Man kan ikke komme uden om det - hvis du har to
medarbejdere med henholdsvis et højt intellekt og
et lavere intellekt i samme jobfunktion - vil denne
forskel afspejles. Det kan så være i varierende grad,
for en mindre intelligent, men engageret og ivrig med-
arbejder vil alt andet lige udføre arbejdet bedre og
hurtigere end en mere intelligent, men uengageret og
"doven" medarbejder. Det er også derfor at det ikke
er hensigtsmæssigt at have overkvalificeret medar-
bejdere siddende, de ender ofte med at blive uen-
gagerede - og det ved ledere.

Men igen - ved en "alt andet lige" opstilling vil en
mere intelligent medarbejdere kunne udføre et givent
stykke arbejde bedre og hurtigere.

mange hilsner
nusle

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-07-03 20:18

"nusle" <nusle@mail.dk> wrote in message

> Programmering - jo dygtigere, jo hurtigere - og tilmed
> oftere uden fejl.

Det har vist mere at gøre med erfaring end intelligens.

Så vidt jeg kan se, kræver de andre arbejdsområder, du nævner, "kun" en
intelligens i den høje ende af gennemsnittet. I mange tilfælde har erfaring
og specifik faglig viden større betydning end intelligens.

> [...]
> til de menneskelige sider af medarbejderne, men det er kun
> i mindre omfang det der skal bruges som leder -

Nå. Det er nu ikke længe siden, en undersøgelse viste, kvinder er bedre
ledere end mænd, netop på grund af deres bedre indlevelsesevne.
Indlevelsesevnen er nærmest vital for motivationen af medarbejderne for at
yde det optimale eller maksimale afhængig af situationen.

> du skal kunne overskue langsigtede planer, og matche dem
> med kortsigtede delmål,

Med de moderne hjælpemidler behøver det ikke kræve intelligens på
Menza-niveau. De kortsigtede delmål kan i øvrigt være uddelegeret helt ned
til den enkelte medarbejder.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : nusle

Dato : 22-07-03 01:20

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
> Indlevelsesevnen er nærmest vital for motivationen af medarbejderne for at
> yde det optimale eller maksimale afhængig af situationen.

Hvad sådanne undersøgelser ikke vægter, er det faktum
at eftersom så få kvinder bliver ledere, sat i forhold til
mænd, er der langt større sandsynlighed for, at disse
kvinder er "bedre" end gennemsnittet af mandlige ledere,
alene fordi de ellers ikke ville gå så langt/komme så langt.

> Med de moderne hjælpemidler behøver det ikke kræve intelligens på
> Menza-niveau.

Skrev jeg det?

> De kortsigtede delmål kan i øvrigt være uddelegeret helt ned
> til den enkelte medarbejder.

Hvem udarbejder dem, hvem implementerer dem, hvem
kontrollerer dem, hvem korrigerer dem, hvem ændrer
dem?

mange hilsner
nusle

Fra : David T. Metz

Dato : 21-07-03 21:24

nusle skriblede:
> Nu har jeg arbejdet indenfor rigtigt mange og meget
> forskellige erhverv, og det har uden undtagelse vist
> sig at større intellekt har medført hurtigere udførsel
> af arbejdet

For det første: intellekt != intelligens.

For det andet: hvilket uafhængigt mål for "intellekt" brugte du?

> Men igen - ved en "alt andet lige" opstilling vil en
> mere intelligent medarbejdere kunne udføre et givent
> stykke arbejde bedre og hurtigere.

Langt fra tilfældet. Tværtimod ved fx en lang række såkaldt manuelle
opgaver.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : nusle

Dato : 22-07-03 01:16

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> For det første: intellekt != intelligens.

Ja.

> For det andet: hvilket uafhængigt mål for "intellekt" brugte du?

Evnen til at forstå, lære og omsætte det i praksis.

> Langt fra tilfældet. Tværtimod ved fx en lang række såkaldt manuelle
> opgaver.

Kunne du komme med eksempler herpå, hvor det at
være bedre til at forstå opgaven, lære den at kende
og omsætte denne viden i praksis, skulle være en
hæmsko i forhold til at kunne dette i mindre omfang.

mange hilsner
nusle

Fra : David T. Metz

Dato : 22-07-03 12:17

nusle skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej,

> Ja.

> Evnen til at forstå, lære og omsætte det i praksis.

Tænkte det nok. Så er det et cirkulært argument. Først siger du at dem der
kan omsætte viden i praksis er "intelligente", bagefter siger du at dem der
viser sig gode til at omsætte viden i praksis (=er gode til deres job) er
"intelligente" - er vi blevet klogere af det?

Det jeg spurgte efter var et uafhængigt mål, altså hvordan vidste du at dem
der var gode til deres job var "intelligente" - inden du fandt ud af de var
gode til deres job?

> Kunne du komme med eksempler herpå, hvor det at
> være bedre til at forstå opgaven, lære den at kende
> og omsætte denne viden i praksis, skulle være en
> hæmsko i forhold til at kunne dette i mindre omfang.

Nogle opgaver løses mere effektivt, hvis man ikke først spilder tid med at
prøve at "forstå" dem. Forestil dig et par vejarbejdere der begynder at
diskutere *hvorfor* der skal brosten på vejen ...

Men ellers handler det bare om "færdigheder" - altså at kunne "et eller
andet". Jeg ved godt at det er det Gardner og co. så også kalder
"intelligens", men ærlig talt det er noget vrøvl. Vi bliver ikke klogere på
hverken intelligens, færdigheder eller hvorfor folk er gode til deres job,
fordi vi vælger at kalde det de gør for "et udslag af intelligens". Så er
det iøvrigt ligegyldigt om det handler om at løse matematikopgaver eller
lægge brosten. Hvis man prøver at "forstå" en matematik- eller
brolæggeropgave så bliver man aldrig færdig - og hvor "intelligent" er det?

Hvorfor er cirklens kvadratur bestemt af en uafgørlig konstant, fx? Glem
det og beregn arealet i stedet ...

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 22-07-03 12:30

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message

> Nogle opgaver løses mere effektivt, hvis man ikke først spilder tid med at
> prøve at "forstå" dem. Forestil dig et par vejarbejdere der begynder at
> diskutere *hvorfor* der skal brosten på vejen ...

For dernæst at diskutere den ene type brostens fordele og ulemper i forhold
til den anden samt de mest effektive og estetisk bedste måde at lægge
brostenene på - og kriterierne for sådanne vurderinger.

> Hvorfor er cirklens kvadratur bestemt af en uafgørlig konstant, fx? Glem
> det og beregn arealet i stedet ...

Helt enig. Hvis man er leder, kan der dog være tale om: Find en medarbejder,
der er god til at beregne arealet.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 22-07-03 13:32

> [...]
> til den anden samt de mest effektive og estetisk bedste måde at lægge
> brostenene på - og kriterierne for sådanne vurderinger.

Aha, så er det derfor man har opfundet ingeniør-uddannelserne. Så fik man
puttet ovenstående folk derhen og fik stadig lagt nogle brosten - smart

/Anita

Fra : nusle

Dato : 22-07-03 13:57

> [...]

dem
> der var gode til deres job var "intelligente" - inden du fandt ud af de

Jeg forstod ikke hvor du ville hen.

Jeg bruger ikke et mål som sådan, men går ud fra ting
som; det generelle indtryk, det generelle karakter-
niveau (når jeg kender det), evt. test-resultater (når jeg
kender dem).

Alt andet lige er det nemt at bemærke hvem der er
"langsomme" rent mentalt, og hvem der ikke er.

> Nogle opgaver løses mere effektivt, hvis man ikke først spilder tid med at
> prøve at "forstå" dem. Forestil dig et par vejarbejdere der begynder at
> diskutere *hvorfor* der skal brosten på vejen ...

Forestil dig et par vejarbejdere der sjusker med underlaget
fordi de ikke forstår vigtigheden heraf - og så har du de
resultater man ofte ser rundt omkring - middelmådigt
arbejde der ikke har en tilfredsstillende standard.

> [...]

> det iøvrigt ligegyldigt om det handler om at løse matematikopgaver eller

For min skyld kan man undlade at kalde det noget som
helst, det eksisterer - og det giver nogle bedre forudsæt-
ninger end andre.

> Hvis man prøver at "forstå" en matematik- eller
> brolæggeropgave så bliver man aldrig færdig - og hvor "intelligent" er
det?

Hvad bygger du det udsagn på?

Hvordan er du kommet til den konklusion at fordi et
menneske forstår en opgave, så bliver opgaven aldrig
færdig?

> Hvorfor er cirklens kvadratur bestemt af en uafgørlig konstant, fx? Glem
> det og beregn arealet i stedet ...

Med andre ord - er noget for svært, så spring over hvor
gærdet er lavest, og du allerede føler du har sikker
grund under fødderne.

Hvis de forskere der har frembragt de teknologiske
løsninger vi læner os op ad i hverdagen, havde haft din
tilgang til tingene, fremfor at søge at forstå, og gradvist
opnå større forståelse, så tror jeg ikke det ville have
ført til de "fremskridt" som vi har oplevet. Tror du?

Det er ikke min mening at påstå, at nogen forstår alt
eller noget til bunds, men alene at de søger at forstå,
og opnår større forståelse heraf.

mange hilsner
nusle

Fra : David T. Metz

Dato : 22-07-03 17:47

nusle skriblede:
> [...]
> som; det generelle indtryk, det generelle karakter-
> niveau (når jeg kender det), evt. test-resultater (når jeg

My point exactly! Det betyder at du blot vælger at kalde "folk der er gode
til deres jov" for "intelligente", dvs. intelligens er ikke en forklaring,
men en beskrivelse. Hvis man påstår (på det grundlag) at det er en
forklaring bliver argumentet cirkulært.

> Alt andet lige er det nemt at bemærke hvem der er
> "langsomme" rent mentalt, og hvem der ikke er.

Tænk, synes du? Det synes jeg ikke. Derimod er det nemt at have fordomme

> [...]
> resultater man ofte ser rundt omkring - middelmådigt
> arbejde der ikke har en tilfredsstillende standard.

Det har sådan set ikke noget med sagen at gøre, men det er ret usandsynligt
at "manglende forståelse for vigtigheden af underlagets beskaffenhed" er
*årsag* til evt. sjusk med samme. Sandsynligvis er det
dovenskab/tidspres/whatever, men *hvis* det er vigtigt kan de bare få
besked på det - de behøver ikke forstå det.

> For min skyld kan man undlade at kalde det noget som
> helst, det eksisterer - og det giver nogle bedre forudsæt-
> ninger end andre.

Hvad eksisterer?

> Hvad bygger du det udsagn på?

At refleksion tager tid.

> Hvordan er du kommet til den konklusion at fordi et
> menneske forstår en opgave, så bliver opgaven aldrig
> færdig?

Det har jeg heller ikke sagt. Men nogle ting kan ikke "forstås" -
deriblandt (især) matematikopgaver. De skal bare læres. Det samme gælder
formodentlig (det er ikke just mit ekspertområde) i en vis grad brolægning.

> Med andre ord - er noget for svært, så spring over hvor
> gærdet er lavest, og du allerede føler du har sikker
> grund under fødderne.

Det har intet at gøre med om det er "svært". Det er bare ikke noget der kan
"forstås", fx cirklens kvadratur.

> [...]
> opnå større forståelse, så tror jeg ikke det ville have
> ført til de "fremskridt" som vi har oplevet. Tror du?

Ork jo. Vidste du fx at Ørsted "opdagede" elektromagnetismen fordi han
havde en forestilling om at alle kræfter var forenede under indtryk af
romantikkens gudsforståelse? Han forstod det mao. som "Gud". Det har ikke
forhindret os i at drage stor nytte af hans opdagelse ...

Men iøvrigt er jeg ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener med "min
tilgang til tingene". Den er pragmatisk og det er da om noget den type
indstilling der har bragt os en teknologisk udvikling overhovedet. Derimod
er metafysiske overvejelser om mystiske kræfter ikke noget der fører så
meget med sig.

> Det er ikke min mening at påstå, at nogen forstår alt
> eller noget til bunds, men alene at de søger at forstå,
> og opnår større forståelse heraf.

Alene det - hvad? Gør dem intelligente? Hvis det er din definition så
favoriserer du folk der tænker frem for at handle - det ser jeg ingen grund
til.

Fra : Gilgamesh

Dato : 22-07-03 20:44

David T. Metz wrote:

> [...]
> er metafysiske overvejelser om mystiske kræfter ikke noget der fører så

Det kommer unægtelig an på hvad du mener med pragmatisk tilgang til tingene.
Der er da masser af forskning, som ikke i første omgang virker særligt
pragmatisk. Megen grundforskning er netop på den måde. Det er folk som
stiller sig spørgsmål som "gad vide hvorfor....?". Altså folk som graver
løs i et emne udelukkende med formål at danne ny viden.

Den viden kan så forhåbentlig omsættes til noget mere praktisk, af nogle
mere pragmatiske mennesker. Eks. via anvendt forskning, eller via
"ingeniørarbejde".

Lars

Fra : nusle

Dato : 23-07-03 01:06

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> My point exactly!

Well, another glorious day

> Det betyder at du blot vælger at kalde "folk der er gode
> til deres jov" for "intelligente",

Nej, men hvis du har det bedst med den udlægning,
så fred være med det.

> dvs. intelligens er ikke en forklaring,
> men en beskrivelse.

Det kan jeg godt være enig i - det er en beskrivelse
af de elementer i et menneske der kan gøre nogle ting
lettere end de er for andre - evner om du vil.

> Hvis man påstår (på det grundlag) at det er en
> forklaring bliver argumentet cirkulært.

Okay.

> Tænk, synes du? Det synes jeg ikke. Derimod er det nemt at have fordomme

Ja, det er også nemt.

> Det har sådan set ikke noget med sagen at gøre, men det er ret
usandsynligt
> at "manglende forståelse for vigtigheden af underlagets beskaffenhed" er
> *årsag* til evt. sjusk med samme.

Tja, jeg gjorde rent i et laboratorium, hvor manglende
forståelse resulterede i at en anden rengøringsassistent
ødelagde flere måneders arbejde, fordi hun ikke "forstod",
og derfor brugte rengøringsmidler som ikke måtte bruges
i den sammenhæng, jeg syntes det var indlysende og selv-
forklarende - men sådan er vi jo så forskellige. Du vil
måske mene, at det skyldtes erfaring fra min side, men
jeg var kun på pågældende arbejdsplads i 2½ mdr. og
hun var der da jeg kom, og var der stadig da jeg sagde
op.

Det var forøvrigt også først da mine to store børn
_forstod_ hvor bakteriefyldt en karklud kan blive/være,
at de rent faktisk begyndte at skylle den ordentlig op
og med brug af opvaskemiddel - før det hængte de den
såmænd bare på plads *yrrdddkk*. A la, hvis der ser
rent ud, så er der rent - nu ved de heldigvis bedre - fordi
de har lært det via forståelse.

Nå, det er nu bare eksempler. Det gør sig gældende
i alle mulige andre henseender også.

> Sandsynligvis er det
> dovenskab/tidspres/whatever, men *hvis* det er vigtigt kan de bare få
> besked på det - de behøver ikke forstå det.

De love der i videst udstrækning overtrædes er dem
befolkningen ikke forstår. At mennesker får besked
på noget betyder langt fra, at de så gør det. Og her er
forståelse for sammenhængene en ret afgørende faktor,
for i samme øjeblik mennesker forstår tingene, kan de
også se deres nytte osv. Og så bliver det mere "logisk"
at indrette sig derefter, og derfor også nemmere. Love
må vel siges at være vigtige.

Hvis jeg i den grad skulle tage fejl - kunne du så argumen-
tere imod den "trend" der har været i mange år nu, hvor
selv den simpleste arbejdsopgave følges af forklaringer?

Min holdning er, at det netop er for at tilfredsstille dette
behov for forståelse i mennesker.

> Hvad eksisterer?

Evner, evner til at bruge disse evner, evner til at udvikle
disse evner?

Hvad man kalder det er ikke afgørende for mig.

> At refleksion tager tid.

Og med tid mener du forevigt?

> [...]
> deriblandt (især) matematikopgaver. De skal bare læres. Det samme gælder
> formodentlig (det er ikke just mit ekspertområde) i en vis grad

Så er vi uenige - det var præcis hvad jeg læste i:

Der er virkelig meget matematik der er "logisk" og
let at forstå, og når man har forstået mekanismerne
er det næsten ligegyldigt hvilket nyt matematisk
"problem" man står overfor, så kan man løse det.

Lad mig komme med et eksempel:
Min søn forstod overhovedet ikke det med at dividere.
Indtil jeg forklarede ham, at det havde han altid gjort,
nu blev det bare kaldt noget nyt og gjort på en anden
måde. At det i sin simpleste form var det samme som
når han fik en tier til deling med sin lillebror og helt
automatisk dividerede med to og fik at de skulle have
en femmer hver. Han har i store træk ikke haft prob-
lemer med at dividere siden - for nu forstod han.

Man kan så undre sig over, hvorfor hans lærer ikke
mente det var nødvendigt at bibringe eleverne denne
forståelse, men blot diskede op med opstilling af
stykkerne og forklaring af metoden.

Hvis du forsøger at undervise elever efter devisen
at de ikke behøver at forstå, men bare skal kunne
udføre - så er du tilbage i den sorte skole.

Medarbejdere er ikke anderledes, det handler stadig
om mennesker og deres behov for at forstå.

Religion er også forsøg gjort af mennesker, for at prøve
at forstå det uforståelige. Mennesker søger altid at
forstå.

> Det har intet at gøre med om det er "svært". Det er bare ikke noget der
kan
> "forstås", fx cirklens kvadratur.

Jeg kan ikke huske en rørende fis af min matematik,
jeg smed det ud af hovedet, da jeg ikke længere
skulle bruge det (altså det på højere niveau).

Hvis vi forudsætter, at cirklens kvadratur ikke kan forstås,
må vi også forudsætte, at den person som har frembragt
dette begreb og denne metode ikke selv forstod. Det
virker ikke logisk på mig.

> [...]
> romantikkens gudsforståelse? Han forstod det mao. som "Gud". Det har ikke
> forhindret os i at drage stor nytte af hans opdagelse ...

At han forstod det som "Gud", betyder jo netop at han
mente at forstå det - at det senere viser sig at en anden
forståelse vinder indpas ændrer ikke ved at han mente
at forstå og agerede derefter.

> Men iøvrigt er jeg ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener med "min
> tilgang til tingene". Den er pragmatisk og det er da om noget den type
> indstilling der har bragt os en teknologisk udvikling overhovedet.

De fleste landevindinger er nu ikke kommet ved at
fokusere på det gennemførlige, men i stedet på det
teoretiske, som man så søger at gennemføre, og
hvor det på et tidspunkt lykkes.

Jeg er sikker på, at ingen mente at flyvemaskinen var
praktisk mulig, før den blev opfundet.

Mener du, at når man synes der ikke er behov for at
forstå, og derfor ikke søger at forstå, at så afprøver
man teorier og forsker i dem og skaber resultater?

Jeg mener, at behovet for at forstå er det der driver
mennesker til ovenstående. Så medmindre jeg helt
har misforstået dig, så er vi meget uenige.

> Alene det - hvad? Gør dem intelligente?

Øger deres evne til at lære, til at forstå og til at omsætte
det i brugbare evner indenfor det pågældende område.

Hvilket jeg betragter som intellekt.

> Hvis det er din definition så
> favoriserer du folk der tænker frem for at handle - det ser jeg ingen
grund
> til.

Jeg ser de fleste rationelle handlinger (instinktive handlinger
undtaget, selvom de kan være nok så rationelle) som udsprunget
af tænkning.

mange hilsner
nusle

Fra : Henning

Dato : 23-07-03 06:54

nusle wrote:

> Hvis jeg i den grad skulle tage fejl - kunne du så argumen-
> tere imod den "trend" der har været i mange år nu, hvor
> selv den simpleste arbejdsopgave følges af forklaringer?

Eller som da jeg var i lære: " Du skal ikke gøre som jeg
gør, men som jeg siger" *G* ( og så gjore jeg ingen af
delene, når mester var gået )

MVH
Henning

Fra : Anita

Dato : 23-07-03 11:01

"nusle" skrev
[Klip]
> [...]
> såmænd bare på plads *yrrdddkk*. A la, hvis der ser
> rent ud, så er der rent - nu ved de heldigvis bedre - fordi

Det forholder sig også sådan den bedste læring sker når der er opnået
forståelse. Det er her man får aha-oplevelser og her man virkelig husker det
man har lært.

> Man kan så undre sig over, hvorfor hans lærer ikke
> mente det var nødvendigt at bibringe eleverne denne
> forståelse, men blot diskede op med opstilling af
> stykkerne og forklaring af metoden.

Nu formoder jeg ikke at du var til stede ved undervisningen, men hvis
ovenstående er tilfældet overholdes folkeskoleloven slet ikke. Eleverne skal
i så vid udstrækning som muligt, selv finde deres egne algoritmer (metoder),
det tager lidt længere tid, men eleverne får netop forståelsen med i købet.
Det skal dog nævnes at der nok altid vil være enkelte elever, der aldrig vil
finde frem til en brugbar metode selv, som må have lidt hjælp for at komme
videre. Det syner dog ikke som tilfældet med din søn.

> Hvis du forsøger at undervise elever efter devisen
> at de ikke behøver at forstå, men bare skal kunne
> udføre - så er du tilbage i den sorte skole.

*kuldegys*

> Jeg kan ikke huske en rørende fis af min matematik,
> jeg smed det ud af hovedet, da jeg ikke længere
> skulle bruge det (altså det på højere niveau).

Sjovt, også jeg. Men det hænger nok også sammen med at det er ved at være
længe siden.

Venligst Anita

Fra : nusle

Dato : 23-07-03 12:41

"Anita" <anita@*slet*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Det forholder sig også sådan den bedste læring sker når der er opnået
> forståelse. Det er her man får aha-oplevelser og her man virkelig husker
det
> man har lært.

Enig.

> Nu formoder jeg ikke at du var til stede ved undervisningen,

Det var jeg ikke, men læreren og jeg talte om det ved
en forældresamtale, hvor han heller ikke forklarede
noget, men blot fremviste (er min bedømmelse).

> [...]
> finde frem til en brugbar metode selv, som må have lidt hjælp for at komme
> videre. Det syner dog ikke som tilfældet med din søn.

Så må jeg sige, at folkeskoleloven ikke overholdes.
Min søn kunne sagtens finde ud af det "på min måde",
altså ved at jeg fortalte og viste den måde jeg engang
har lært det på, men beskeden fra hans lærers side var,
at det skulle gøres efter hans metode - det tog så noget
længere tid, da jeg selv først skulle sætte mig ind i den
noget anderledes tilgang, hvorefter jeg kunne lære min
søn det, hvilket var ganske anderledes trægt.

> Sjovt, også jeg. Men det hænger nok også sammen med at det er ved at være
> længe siden.

Mit ligger kun 3 år tilbage, men det er også "længe" for
mig *GG*.

mange hilsner
nusle

Fra : Anita

Dato : 23-07-03 14:24

"nusle" skrev

> Det var jeg ikke, men læreren og jeg talte om det ved
> en forældresamtale, hvor han heller ikke forklarede
> noget, men blot fremviste (er min bedømmelse).

Fair

> Så må jeg sige, at folkeskoleloven ikke overholdes.

Hvilket ikke overrasker mig.

> Min søn kunne sagtens finde ud af det "på min måde",
> altså ved at jeg fortalte og viste den måde jeg engang
> har lært det på, men beskeden fra hans lærers side var,
> at det skulle gøres efter hans metode

Det MÅ han sgu ikke forlange. Ja det er mere besværligt for HAM at eleverne
har forskellige metoder, men sådan er nutidens skole altså.

> - det tog så noget
> længere tid, da jeg selv først skulle sætte mig ind i den
> noget anderledes tilgang, hvorefter jeg kunne lære min
> søn det, hvilket var ganske anderledes trægt.

Rart at høre, at nogle forældre gider at gøre deres børn den tjeneste,
istedet for bare at brokke sig vidt og bredt over læreren.

> Mit ligger kun 3 år tilbage, men det er også "længe" for
> mig *GG*.

*Tænke, tænke* mit ligger vel 5-6 år tilbage og jeg husker stort set intet
fra mit suppleringskursus i A-niv. Det kunne jeg se da min lillebror kom og
bad om hjælp med nogle opgaver i gymnasiet. Der var det noget langt væk.

Venligst Anita

Fra : David T. Metz

Dato : 23-07-03 20:08

Anita skriblede:
> "nusle" skrev
>
> Hvilket ikke overrasker mig.

Den er også tåbelig - i den forstand at den er skrevet uden hensyntagen til
det efteruddannelsesbehov blandt lærere den skaber. Jeg synes det er svært
at klandre lærere for ikke at "overholde" den.

> [...]
> intet fra mit suppleringskursus i A-niv. Det kunne jeg se da min
> lillebror kom og bad om hjælp med nogle opgaver i gymnasiet. Der var

Mit ligger 17 år tilbage og sådan noget som "differentialregning" er et
sort hul i min hukommelse. Det understreger (for mig) at det er et
træningsspørgsmål.

David

PS. beklager OT-karakteren af mine indlæg, men jeg er blevet træt af
dk.politik ....

Fra : Anita

Dato : 24-07-03 00:11

"David T. Metz" skrev

> [...]
> det efteruddannelsesbehov blandt lærere den skaber. Jeg synes det er svært
> at klandre lærere for ikke at "overholde" den.

Det er sandt, men så må lærerene jo råbe op i stedet for bare at undervise
"som de altid har gjort".

[Klip]
> PS. beklager OT-karakteren af mine indlæg, men jeg er blevet træt af
> dk.politik ....

Pyh, der tør jeg slet ikke bevæge mig ind.

Venligst Anita

Fra : Andropov

Dato : 25-07-03 10:37

"Anita" skrev

> Noget som mange mænd er gode til er at bevare roen under et skænderi. De
>bliver ikke ophidsede på samme måde som kvinder, og det tror jeg er en
>styrke.

Det kommer nok kun an på temperament.
Nogle mænd er temperamentsfulde og nogle kvinder er det.
Jeg tror tit det kun er den ene part i forholdet som er det.
En mand jeg kender havde et ordentligt blåt mærke på benet.
Hans gamle mor spørger ham hvor han har det fra. Han var snublet sagde han.
Men den gamle mor havde mistanke om at konen havde sparket ham.

Fra : David T. Metz

Dato : 25-07-03 11:49

Anita skriblede:
> "David T. Metz" skrev

> Det er sandt, men så må lærerene jo råbe op i stedet for bare at
> undervise "som de altid har gjort".

Det gør de da også, men se om det nytter ... Vi har jo en "smart" regering
der indfører et skattestop og derefter flytter flere udgifter over på
kommunerne.

Nå, nu kan det vist være nok med den politiseren af kønslivet

Fra : Andropov

Dato : 24-07-03 21:49

"nusle" <nusle@mail.dk> wrote in message news:<3f1e7deb$1$32462

> [...]

>og historie (på et lidt højere niveau end i folkeskolen) - så
>er man bedre rustet til at forstå f.eks. politik (også set i et

Jo, det er nok rigtigt.

>Ikke at det er nok (efter min mening), men det er bedre
>end folkeskoleniveauet.

Men burde os andre som ikke har lært det så undlade at stemme til folketingsvalg :)

Fra : nusle

Dato : 24-07-03 22:20

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Men burde os andre som ikke har lært det så undlade at stemme til
folketingsvalg :)

Der er andre måder at lære på, end ved at sidde på skole-
bænken. Inden jeg gik i gang med yderligere uddannelse
(altså udover folkeskolen og 1. g) læste jeg op på samtlige
partiers materiale, de sender det glad og gerne, hvis man
rekvirerer det. Og for de partiers vedkommende, som jeg
følte mig interesseret i, læste jeg op på deres historiske
baggrund, ideologi osv. Det følte jeg mig forpligtiget til
som ung, og det gør jeg sådan set stadig. Det hjalp også
på det, at jeg alligevel var på barsel og kedede mig bravt.

Det eneste jeg nåede frem til var, at jeg omsider forstod,
at jeg ikke vidste nok. Jeg vidste intet om nationaløkonomi,
samfundshistorie eller de forskellige partiers historiske og
ideologiske ståsteders indvirkning på deres respektive
vægtninger af forskellige politiske mål (overordnede og
mere specifikke). Og jeg må stadig erkende, at jeg ikke
ved nok, kun nok til at vide, at der er uendeligt meget jeg
ikke ved.

Nogle gange er den "skråsikkerhed" manglende viden
fører med sig dejligt befriende *G*.

Hvis man føler sig kompetent til at stemme til et folketings-
valg, synes jeg man skal gøre det - og det kan ingen andre
end en selv bedømme. Hvorvidt den enkeltes bedømmelse
så er noget andre ville være enige i, kan i den henseende
være ligegyldigt.

Når det er sagt, er min helt personlige og inderligt subjektive
og ganske ubegrundede holdning den, at hvis man baserer
sin stemme på hvad der kan læses i f.eks. BT og EB, og
derudover er så vildfaren at man reelt mener at f.eks. DF
er et politisk parti, så ville jeg foretrække, at man blev
hjemme på sofaen. Selvfølgelig har ethvert samfund en
nedre grænse for alt, men partier der er så kortsynede
og protektionistiske og uden forståelse for den større
sammenhæng på verdensplan man indgår i, er for mig at
se langt under en hvilken som helst nedre sat grænse.

prøver det af).

mange hilsner
nusle

Fra : Henning

Dato : 23-07-03 21:22

Anita wrote:
> "nusle" skrev

> Sjovt, også jeg. Men det hænger nok også sammen med at det er ved at
> være længe siden.

Da jeg var 20, kunne jeg beregne rum og flademål, konstruere
hvilken som hels geometrisk figur med trekant, passer og
linial, for det skulle man kunne i mit daværende fag, i dag
kan jeg dårligt huske bare at lave en 90' vinkel

Hvad man ikke bruger, glemmer man, da det ikke har
relevans for det liv man aktuelt lever

MVH
Henning

Fra : Andropov

Dato : 23-07-03 16:27

Nusle skrev:

> [...]
>noget anderledes tilgang, hvorefter jeg kunne lære min
>søn det, hvilket var ganske anderledes trægt.

Men matematiklærere bruger måske 10-15 procent af tiden på at komme
med en ordentlig forklaring og resten af tiden på at fyre nogle fine
matematikord af som man egentlig ikke kan bruge til så meget.

Alle i min matematikklasse havde f.eks. problemer med 3 dimensional
vektorregning. Jeg spurgte så min matematiklærer om jeg var den eneste
som havde problemer med det og han sagde at alle faktisk havde
problemer med det, som jeg egentlig selv havde fornemmet i forvejen.
Der gik så nogle dage og så fik vi alle uddelt 3-4 A4 ark med samtlige
kombinationer af stykker som vi kunne blive udsat for til eksamen med
3 dimensional vektorregning. Det var noget som virkelig gav bonus.
Fordi lige pludselig forstod alle i klassen 3 dimensional
vektorregning.
Det betød måske at klassegennemsnittet blev hævet med 10-15 procent
til eksamen så det tror jeg læreren selv var godt tilfreds med. Så
nogle gange skal læreren være lidt alternativ. Det kan godt give
bonus. Men eleverne skal heller ikke holde sig tilbage fordi at de er
bange for at lyde dum. Ellers bliver man jo bare straffet til eksamen.

Fra : David T. Metz

Dato : 23-07-03 20:01

nusle skriblede:
> [...]
> jeg var kun på pågældende arbejdsplads i 2½ mdr. og
> hun var der da jeg kom, og var der stadig da jeg sagde

At kunne afgøre hvilke rengøringsmidler der er korrekte anser jeg ikke for
specielt intelligent. Det er bare et spørgsmål om viden/kunnen (som i
teorier om "intelligens" forudsætter intelligens). I princippet kan man
træne en due til at vælge de rigtige rengøringsmidler - det er ikke svært.

> [...]
> såmænd bare på plads *yrrdddkk*. A la, hvis der ser
> rent ud, så er der rent - nu ved de heldigvis bedre - fordi

Ok, jeg tror jeg kan se hvor du vil henad. Altså det handler om at man
fortæller en historie om noget der ligger bagved det umiddelbare - og når
en person så har lært sådan en historie og kan anvende den som begrundelse
for sin handlinger - så kan man kalde det intelligens (formodentlig
forudsat at man synes det er en god og relevant historie)?

> De love der i videst udstrækning overtrædes er dem
> befolkningen ikke forstår.

Færdselsloven? Når du skriver "forstår" er jeg tilbøjelig til at sige "er
enige i relevansen af". Fx højresvingende cyklister der kører over for
rødt - mon ikke de forstår at de gør noget forkert, men blot er uenige i om
det er uhensigtsmæssigt?

> [...]
> også se deres nytte osv. Og så bliver det mere "logisk"
> at indrette sig derefter, og derfor også nemmere. Love

Nu snakker du jo om motivation - det er i min verden noget helt andet. Det
var netop det jeg prøvede at antyde tidligere - jo mere "intelligent" en
person er - des sværere kan det være at motivere personen til at gøre
tingene på den måde man ønsker - alt andet lige (selvfølgelig er der et hav
af andre faktorer). Intelligente personer vil som regel blande sig i
hvordan ting skal gøres.

> Hvis jeg i den grad skulle tage fejl - kunne du så argumen-
> tere imod den "trend" der har været i mange år nu, hvor
> selv den simpleste arbejdsopgave følges af forklaringer?

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med at "argumentere mod en trend".
Men fx er det netop (dels) en "trend", dvs. et modefænomen. Det kan man
læse mere om i fx litteraturen til dette kursus (advarsel - REKLAME):
http://www.edu.cbs.dk/cm/valgfag2003/foraar/B107.shtml

Lige præcis denne trend er resultatet af en lang udvikling, der populært
kaldes "human ressource-perspektivet" og som i de senere år ('90erne) er
kulmineret med fokus på kompetencebegrebet, som i virkeligheden er en
fortsættelse af den foregående trend med fokus på uddannelse. Men det er
vist et sidespor?

> Min holdning er, at det netop er for at tilfredsstille dette
> behov for forståelse i mennesker.

Tjah, måske men til det kan man spørge om to ting: Hvor kommer det behov
fra (hint: moden), og betyder det så at *alle* lige pludselig er blevet
mere intelligente - siden det har bredt sig "overalt"?

> Evner, evner til at bruge disse evner, evner til at udvikle
> disse evner?

Jada, men det kunne jo være "tillærte" evner.

> Hvad man kalder det er ikke afgørende for mig.

Min "mission" er blot at påpege, at når man kalder det intelligens (og til
en vis grad "evner") frem for fx "færdigheder" - så antyder man at det er
noget iboende den enkelte frem for at det er noget man kan lære. Tag fx den
mest populære intelligenstest herhjemme, WAIS-testen, der løbende må
om-normeres fordi befolkningen bliver "bedre" til den. Gennemsnittet af IK
i en befolkning er pr definition 100, men på WAIS var vi i DK for få år
siden oppe på omkring 108 (svjh) - efter en normering fra '60erne. Er vi så
blevet mere intelligente - og i givet fald hvordan? Eller er vores
uddannelsessystem blot blevet bedre?

> Og med tid mener du forevigt?

Næ, bare længere tid end hvis man ikke reflekterer (det kommer selvfølgelig
an på en del ting, bla. detaljegraden af instruktioner til opgaven)

> [...]
> er det næsten ligegyldigt hvilket nyt matematisk
> "problem" man står overfor, så kan man løse det.

Hmm. Det er nu ikke min personlige erfaring, men pyt. Jeg tror du mener
noget andet med "forstå" end jeg sædvanligvis gør. Jeg mener ikke man kan
"forstå" det meste matematik - det er jo blot et konstrueret system som man
skal lære. Det giver fx ikke mening at spørge "hvorfor" 2+2=4 - sådan er
det bare (i det system).

> [...]
> en femmer hver. Han har i store træk ikke haft prob-
> lemer med at dividere siden - for nu forstod han.

Jep. Der er folk der har forsket seriøst i den slags (hvordan man lærer
matematik). Den vigtiste faktor viser sig at være at lære at bruge de
redskaber der indgår i skolegang - dvs. papir, blyant, instruktioner - og
deres særlige "grammatik" (dvs. hvordan man formulerer et matematisk
problem) osv. Det sidste er din historie et godt eksempel - du gav simpelt
hen din søn hjælp til oversætte noget han allerede kunne til det han skulle
i skolesammenhængen (fra "dele med lillebror" til "dividere med to"). Der
er en klassisk historie om det i forskningen om en dreng fra Mexico, der
som gadehandler var eminent til at regne priser ud, men ikke kunne klare
"de samme" regnestykker i skolen, når de stod på et stykke papir til en
prøve. Han kunne ikke finde ud af at "oversætte" sin færdighed på gaden til
en færdighed i skolen. Kunne han regne eller ej? Tjah - det kommer altså an
på sammenhængen - og det er netop svagheden ved intelligensmåling (hvor
regning ofte indgår, fx. i den nævnte WAIS-test) - der sker en systematisk
favorisering af personer der har lært at benytte sig af skolelogik
og -redskaber. Dvs. jo mere uddannelse jo bedre klarer man sig (op til en
vis grænse).

> Man kan så undre sig over, hvorfor hans lærer ikke
> mente det var nødvendigt at bibringe eleverne denne
> forståelse, men blot diskede op med opstilling af
> stykkerne og forklaring af metoden.

Tjah - enten en "gammel træt" lærer eller en ung nyuddannet (dvs. lille
erfaring og meget lidt pædagogisk uddannelse, da den er skåret ned i de
senere år)?

> Hvis du forsøger at undervise elever efter devisen
> at de ikke behøver at forstå, men bare skal kunne
> udføre - så er du tilbage i den sorte skole.

Ja, uha - det ønsker jeg ikke. Men nogle af de lande der har en mere "sort"
skole klarer sig altså bedre (i børnenes færdighedstest, jf
PISA-undersøgelsen). Det er bare ikke specielt efterstræbelsesværdigt i
mine øjne - og netop derfor synes jeg de klassiske "intelligens-dyder" er
uheldige.

> Medarbejdere er ikke anderledes, det handler stadig
> om mennesker og deres behov for at forstå.

Altså få en historie? Fx "en oversættelse"?

> Religion er også forsøg gjort af mennesker, for at prøve
> at forstå det uforståelige. Mennesker søger altid at
> forstå.

Ja, men det handler om at noget skal være "meningsfuldt", fx tilværelsen -
og den slags "forståelse" er for mig at se noget andet end at forstå fx
matematik.

> [...]
> må vi også forudsætte, at den person som har frembragt
> dette begreb og denne metode ikke selv forstod. Det

Det er jo "bare" en følge af en række definitioner (af "areal", "en cirkel"
og "et kvadrat") - det er altså bare et system man har fundet på ...

> At han forstod det som "Gud", betyder jo netop at han
> mente at forstå det - at det senere viser sig at en anden
> forståelse vinder indpas ændrer ikke ved at han mente
> at forstå og agerede derefter.

Jep, han "forstod" - men igen er der altså i mine øjne tale om noget
forskellige betydninger af ordet.

> De fleste landevindinger er nu ikke kommet ved at
> fokusere på det gennemførlige, men i stedet på det
> teoretiske, som man så søger at gennemføre, og
> hvor det på et tidspunkt lykkes.

Nej, det kommer ved at prøve sig frem.

> Jeg er sikker på, at ingen mente at flyvemaskinen var
> praktisk mulig, før den blev opfundet.

Har du ikke set gamle film med folk der kaster sig ud fra Eiffeltårnet og
broer o.lign.?

> Mener du, at når man synes der ikke er behov for at
> forstå, og derfor ikke søger at forstå, at så afprøver
> man teorier og forsker i dem og skaber resultater?

Det meste er at prøve sig frem - så fortæller man historier til hinanden om
"hvorfor" man tror noget virker eller ikke virker. Og nogle gange prøver
man så de historier ved eksperimenter, men for det meste prøver man sig
frem.

> Jeg mener, at behovet for at forstå er det der driver
> mennesker til ovenstående. Så medmindre jeg helt
> har misforstået dig, så er vi meget uenige.

Jamen jeg er da enig at meget er drevet af et ønske om at forstå - men mest
i betydning "få mening i tingene". Der er dog også ganske meget der er
drevet af et ønske om at få noget til virke.

> Øger deres evne til at lære, til at forstå og til at omsætte
> det i brugbare evner indenfor det pågældende område.
>
> Hvilket jeg betragter som intellekt.

Ok, men så er det vel også noget man "træner", "lærer" eller noget i den
stil?

> Jeg ser de fleste rationelle handlinger (instinktive handlinger
> undtaget, selvom de kan være nok så rationelle) som udsprunget
> af tænkning.

Ok, de fleste i sociologien og psykologien er tilbøjelige til at mene at de
fleste handlinger er rutiner, men det er en anden historie .(så vidt jeg
kan gennemskue). Handlebegrundelser er som regel noget folk finder på
"bagefter".

Fra : Andropov

Dato : 23-07-03 21:16

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message news:<3f1d6a8d$0$48888> Man

[...]

Jeg mener også at have læst at Einstein havde svært ved at blive
optaget på fysikstudiet. Men det gik ham jo godt siden hen. Så
intelligens er lidt specielt at have med at gøre.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 22-07-03 17:13

"nusle" <nusle@mail.dk> wrote in message

> Forestil dig et par vejarbejdere der sjusker med underlaget

Det gør de ikke, hvis de ikke tænker, men bare gør præcis, hvad de har fået
besked på. De begynder først at sjuske, når de begynder at tænke over det,
de laver, og tror, de er smarte, hvis de sparer på underlaget eller kører
lidt hurtigere med lastbilen.

> Med andre ord - er noget for svært, så spring over hvor
> gærdet er lavest, og du allerede føler du har sikker
> grund under fødderne.

Nej. Det handler simpelthen om at få arbejdet gjort uden en hel masse
unødvendige diskussioner i tillid til, at dem, der har lavet
arbejdsbeskrivelser og opskrifter vidste, hvad de gjorde.

> [...]
> opnå større forståelse, så tror jeg ikke det ville have
> ført til de "fremskridt" som vi har oplevet. Tror du?

Disse forskere ville nok forske i deres fritid, hvis de ikke ligefrem var
ansat som forskere. Det er det mest typiske, så vidt jeg ved, og det er også
den måde, jeg selv forsker på. Når jeg skal lave rutineopgaver, som ikke er
intellektuelt udfordrende og keder mig, skal de bare løses, og i mellemtiden
kan jeg lade tankerne flyve og beskæftige sig med noget andet. Det store
problem, mens jeg var i arbejdsprøvning med oprydning og rengøring på et
snedkerværksted, var, at der var rigeligt med tid til at bekymre mig og
tænke negative tanker om mig selv, fordi det ikke krævede mange hjerneceller
at rydde op og gøre rent, hvor de største udfordringer var at undgå at gå i
vejen eller fjerne noget, andre skulle bruge, og det kom jeg tit til.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 21-07-03 22:22

"nusle" skrev
> [...]
> er der alle de ting jeg slet ikke har nævnt om daglig syn-
> lighed, faglige kompetencer og gennemslagskraft i al

Pyha, så findes der vist en del ledere der ikke er spor intellektuelle.

Venligst Anita

Fra : nusle

Dato : 22-07-03 01:24

"Anita" <anita@*slet*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Pyha, så findes der vist en del ledere der ikke er spor intellektuelle.

Det er jeg helt enig i.

Der findes også en del ledere, som er fagligt velfunderede,
men ledelsesmæssigt uden relevante evner. Ligesom der
findes mennesker med virkelig gode ledelsesmæssige
evner, men ingen relevante faglige kompetencer.

mange hilsner
nusle

Fra : Michael \(Tilføj M f~

Dato : 22-07-03 10:54

> [...]
> findes mennesker med virkelig gode ledelsesmæssige
> evner, men ingen relevante faglige kompetencer.

Og for at være en god leder, kræves alle dele (leder-evner, faglig
kompetence, og intelligens).

Desværre er der alt for mange ledere som mangler en eller flere af disse,
til stor gene for medarbejderne.

I mange organisationer forfremmer man gladeligt folk, indtil de havner i en
stilling, hvor de er komplet inkompetente.

Nå, nu er det vist blevet UFE.

-Michael.

Fra : Anita

Dato : 22-07-03 12:06

"Michael (Tilføj M forrest i adressen)" skrev

> Og for at være en god leder, kræves alle dele (leder-evner, faglig
> kompetence, og intelligens).
>
> Desværre er der alt for mange ledere som mangler en eller flere af disse,
> til stor gene for medarbejderne.

Absolut. Hvilket også affødte min kommentar.

> I mange organisationer forfremmer man gladeligt folk, indtil de havner i
en
> stilling, hvor de er komplet inkompetente.

Det er SÅ sandt. Jeg har endda kendskab til et tilfælde, hvor manden selv er
klar over at han ikke egner sig til ledelse, han har også tilkendegivet
dette til øverste sted, men også der sidder åbenbart en ikke helt kompetent
leder. Men mon ikke det ofte handler om at lønnen "deroppe" er så god, at
man ikke bare giver den op. I ovenstående tilfælde vil der vel være
15-20.000 kr. i forskel på lederstillingen og arbejderstillingen.

Mvh. Anita

PS. Så længe vi taler om "stillinger" er det vel lidt relevant *Hehe*

Fra : Michael \(Tilføj M f~

Dato : 22-07-03 12:20

> PS. Så længe vi taler om "stillinger" er det vel lidt relevant *Hehe*

Foretrækker ledere andre stillinger end arbejdere? Spørgsmålet er seriøst
ment. Altså, er en persons foretrukne samlejestilling afhængigt af social
status / indkomst / uddannelse eller lign?

Er der nogen som har undersøgt dette?

-Michael.

Fra : nusle

Dato : 22-07-03 14:03

"Michael (Tilføj M forrest i adressen)" <Joergen@SoftHome.net> skrev i en
meddelelse news:3f1d1dd5$0$97159$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Hej,

> [...]
> ment. Altså, er en persons foretrukne samlejestilling afhængigt af social
> status / indkomst / uddannelse eller lign?

Jeg læste om en undersøgelse af hvad og hvordan de
forskellige (opdelt efter arbejdstype; såsom skole-
lærer, maler, direktører, osv.) foretrak deres sex.
Vist nok baseret på kvindernes udtalelser om deres
mænd (ja, ja - stor fejlbehæftning *G*).

Jeg kan dog ikke huske hvor jeg læste om det henne,
men det har givet været på nettet.

Helt generelt mener jeg at kunne huske, at jo længere
uddannelse, jo mere eksperimenterende tilgang til sex.

mange hilsner
nusle

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 22-07-03 12:44

> [...]

kompetent
> leder. Men mon ikke det ofte handler om at lønnen "deroppe" er så god, at

En anden faktor er, at på de øverste niveauer bestemmer man jo selv, hvad
man vil kræve af sine ledere og medarbejdere. Den øverste ledelses vigtigste
krav til deres nærmeste underordnede vil ofte være loyalitet og gode
samarbejdsrelationer. Mange gange vil det være vigtigere at lederen snakker
godt med de nærmeste underordnede, end hvorvidt disse underordnede rent
faktisk er gode til deres arbejde. Det har jeg set flere gange. Dertil
kommer, at det nemt kan betragtes som beskedenhed, når en medarbejder
tilkendegiver, at vedkommende ikke føler sig kompetent nok til at udføre de
stillede opgaver, og man går ud fra, at medarbejderen kan presses eller
motiveres til at løse opgaverne alligevel - og vil gøre det ganske udmærket.
Det værste er sådan set, at de medarbejdere, der har det mest realistiske
syn på deres egne kvalifikationer, meget ofte er dygtigere end dem, der knap
forholder sig til deres egne kvalifikationer men foretrækker at give
ledelse, kolleger eller opgaver skylden, når noget mislykkes.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 22-07-03 13:28

"Boerge Rahbech Jensen" skrev

[Klip]
> [...]
> stillede opgaver, og man går ud fra, at medarbejderen kan presses eller
> motiveres til at løse opgaverne alligevel - og vil gøre det ganske

Det er bare ikke tilfældet i det eksempel jeg har kendskab til. Her egner
mellemlederen sig virkelig ikke til at foretage de ledelsesmæssige
beslutninger, hvilket han har tilkendegivet for øverste ledelse, som ikke
gør noget ved sagen. Alt dette medfører at mellemlederen blot undlader at
gøre den ledelsesmæssige del af arbejdet, hvilket ikke er videre morsomt for
de medarbejdere der er under ham. De kommer pludselig i den position at de
bliver nødt til at træffe de ledelsesmæssige beslutninger, som burde være
gjort før det havner på deres bord. Det betyder i det hele taget at der
mangler styring og struktur. Alle ved det, men ingen gør noget ved det.

Så er det jeg tænker - hvorfor siger sådan en mand ikke op? Finder et andet
arbejde, som han er bedre kvalificeret til. Og der tror jeg svaret er
"penge".

> [...]
> forholder sig til deres egne kvalifikationer men foretrækker at give
> ledelse, kolleger eller opgaver skylden, når noget mislykkes.

Den dygtige leder er jo netop den, der forstår at vurdere sine medarbejderes
kvalifikationer og stille dem opgaver herefter. Derfor er det principielt
lederen der har fejlvurderet, hvis medarbejderen ikke kan løse opgaven - med
mindre medarbejderen er doven.

Men i henhold til det du skriver er det naturligvis altid en god ide at
kigge indad inden man begynder at pege fingre ad andres fejl. Det kan bare
være så pokkers svært at se sine egne mangler.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 22-07-03 13:57

> Det er bare ikke tilfældet i det eksempel jeg har kendskab til.

Jeg har en tilsvarende opfattelse af, at det skal tages alvorligt, når
medarbejdere udtaler sig om deres egne evner.

> [...]
> gjort før det havner på deres bord. Det betyder i det hele taget at der
> mangler styring og struktur. Alle ved det, men ingen gør noget ved det.

Så længe virksomheden fungerer, er der intet problem - for den øverste
ledelse. De ledelsesmæssige beslutninger bliver jo truffet, og det vælger
den øverste leder så at give mellemlederen æren for.

> Så er det jeg tænker - hvorfor siger sådan en mand ikke op? Finder et
andet
> arbejde, som han er bedre kvalificeret til. Og der tror jeg svaret er
> "penge".

Det er sikkert rigtigt. Det kan selvfølgelig også være ansvarsfølelse
overfor såvel den øverste ledelse som medarbejderne, som først for alvor
ville få problemer, hvis han forsvandt, og de end ikke havde et
ekspeditionskontor under den øverste ledelse. Der skal meget til, før man
går til direktøren med rutineopgaver, med mindre man er meget gode venner
med ledelsen.

> [...]
> lederen der har fejlvurderet, hvis medarbejderen ikke kan løse opgaven -

Helt enig, men det er normalt for dyrt at gøre noget ved det, når
medarbejderen er ansat.

> Men i henhold til det du skriver er det naturligvis altid en god ide at
> kigge indad inden man begynder at pege fingre ad andres fejl. Det kan bare
> være så pokkers svært at se sine egne mangler.

Desværre har jeg set temmelig mange medarbejdere, som så ud til at være
ansat på grund af deres gode snakketøj, som satte dem i stand til at snakke
sig fra deres evt. fejl og mangler - bl.a. ved at give ydre omstændigheder
skylden.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 22-07-03 14:34

"Boerge Rahbech Jensen" skrev

> Jeg har en tilsvarende opfattelse af, at det skal tages alvorligt, når
> medarbejdere udtaler sig om deres egne evner.

Netop

> Så længe virksomheden fungerer, er der intet problem - for den øverste
> ledelse. De ledelsesmæssige beslutninger bliver jo truffet, og det vælger
> den øverste leder så at give mellemlederen æren for.

Tja - den pågældende afdeling kører med underskud. Jeg tror ikke den får lov
at køre videre om 1-2 år.

> [...]
> går til direktøren med rutineopgaver, med mindre man er meget gode venner

Jeg tror på ingen måde det er ansvarsfølelse, for så ville han jo også have
så meget ansvarsfølelse at han (i det mindste) ville _forsøge_ at gå ind i
det ledelsesmæssige arbejde, men det gør han på ingen måde. Han frasiger sig
det totalt og arbejder mere eller mindre på lige fod med folkene under ham.

> medarbejderes
> med
>
> Helt enig, men det er normalt for dyrt at gøre noget ved det, når
> medarbejderen er ansat.

Det er sandt og sikkert også årsag til at lederen beskrevet ovenfor ikke
bliver fyret. Men pudsigt nok har de fyret 2 andre i afdelingen pga.
manglende projekter - ja det er sgu nogle mærkelige dispositioner. Jeg kan
kun hovedrystende se til. Uden at vide specielt meget om ledelse, kan jeg se
at der er noget helt galt.

> [...]
snakke
> sig fra deres evt. fejl og mangler - bl.a. ved at give ydre omstændigheder

Ganske uheldigt. Men sådan er det åbenbart. Jeg forstår det bare ikke - jeg
ville da ikke tolerere den slags (dovenskab, frasigelse af ansvar osv.) i
min "imaginære" virksomhed, men det er nok så let at sige, når man ikke selv
står med fødderne i det.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 22-07-03 14:56

> [...]
sig
> det totalt og arbejder mere eller mindre på lige fod med folkene under

OK. Så ligner det et økonomisk motiv.

> [...]
> kun hovedrystende se til. Uden at vide specielt meget om ledelse, kan jeg

Enig.

> [...]
> ville da ikke tolerere den slags (dovenskab, frasigelse af ansvar osv.) i
> min "imaginære" virksomhed, men det er nok så let at sige, når man ikke

Igen enig. Det er ét af mine store problemer som arbejdsledig, at jeg har
meget svært ved at tage mig sammen til at søge stillinger, jeg ikke føler
mig kvalificeret til, og når jeg endelig gør det, kan jeg ikke få mig selv
til at "smørre tykt på", hvorved jeg ender med nærmest at undskylde, jeg
søger stillingen, ved at henvise til mine begrænsninger.

I øvrigt er jeg selv typen, der mest har brugt den del af karakterskalaen,
der ligger over 8, og traditionelt har scoret højest i de matematiske og
økonomiske discipliner, uden dog at have fået karakteren 13.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 22-07-03 15:58

> [...]

> til at "smørre tykt på", hvorved jeg ender med nærmest at undskylde, jeg
> søger stillingen, ved at henvise til mine begrænsninger.

Det er ellers noget der typisk kendetegner kvinder. Hvis der i jobannoncen
er 10 egenskaber man ønsker hos ansøgeren, så søger mænd hvis de har en 4-5
stykker, mens kvinder kun overvejer at søge stillingen, hvis de besidder
alle 10 egenskaber. Groft generaliseret naturligvis.

Jeg tror man skal øve sig i at forkusere på de gode sider, når man søger
job, men ikke søge med mindre man tror på at man kan klare jobbet - og tror
man på, at man kan det (uanset om man lever op til alle krav) så kan man jo
også argumentere for hvorfor. "Jeg er godt nok ikke en haj til XXX men jeg
har kendskab til YYY så jeg tror ikke det bliver et problem for mig at sætte
mig ind i XXX" og i den dur.

> I øvrigt er jeg selv typen, der mest har brugt den del af karakterskalaen,
> der ligger over 8, og traditionelt har scoret højest i de matematiske og
> økonomiske discipliner, uden dog at have fået karakteren 13.

Samme her, men jeg synes bare sjældent det siger så meget om en person.
Heller ikke i jobsammenhæng. Jeg er blevet fortalt at skoleledere, der
ansætter lærere stort set aldrig kigger på karaktererne. Om det holder vand
ved jeg endnu ikke.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 22-07-03 16:41

> [...]
> også argumentere for hvorfor. "Jeg er godt nok ikke en haj til XXX men jeg
> har kendskab til YYY så jeg tror ikke det bliver et problem for mig at

Det er vist også noget i den stil, jeg plejer at gøre, uden der plejer at
komme noget godt ud af det. Når jeg så en sjælden gang møder dem, der fik
jobbet i stedet for mig, er det meget ofte personer, der udstråler en masse
selvtillid uden at have særlig meget at have det i.

> Samme her, men jeg synes bare sjældent det siger så meget om en person.

Det siger nok mest om personens evne til at gå til eksamen.

> Heller ikke i jobsammenhæng. Jeg er blevet fortalt at skoleledere, der
> ansætter lærere stort set aldrig kigger på karaktererne. Om det holder
vand
> ved jeg endnu ikke.

Jeg tror, du har ret. Min lille henvisning til mine karakterer var ment som
en kommentar til den mere karakterfikserede del af tråden.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 22-07-03 21:07

> [...]

masse
> selvtillid uden at have særlig meget at have det i.

Ja det føles øv-bøv. Men sådan er det derude i "the real world".
Førstehåndsindtrykket sælger og til en samtale skal man især kunne sælge sig
selv. Så selvom man normalt ikke er typen, der tænker specielt meget over
påklædning og udstråling, er det nok en god ide at tænke over det forud for
en jobsamtale. Men kunsten må være ikke at pynte mere på sig selv, end man
undgår falsk varebetegnelse

> Det siger nok mest om personens evne til at gå til eksamen.

Jeps, og derudover kan en masse faktorer spille ind i enten positiv eller
negativ retning. Held, uheld, nervøsitet, forholdet til læreren, en styrende
eller passiv sencor osv.

Venligst Anita

Fra : Andropov

Dato : 22-07-03 13:19

"Anita" skrev

> [...]

Nu må jeg lige høre:
Taler du om HF fællesfag i matematik? Altså det der populært kaldes

Jeg taler HF B-niveau og A-niveau

[...]

Men de dygtigste bliver optaget på universitetet.
Ind imellem skal det dog siges at optagelses kravene ikke er så store.

[...]

Men professoren mente også at grunden til at der var så mange mandlige
professorer var fordi at de var bedst kvalificerede.
Han mente at børn burde mensa testes allerede i de små klasser.

Min egen kommentar:

Men der er lidt med i folkeskolen at for at de sidste 10-20% kan følge
med skal de resterende vente på dem og dermed træde vande imens. Det
kan godt få mange til at kede sig i folkeskolen.

[...]

Men der var mange som lå på 10-11 i min matematik klasse.

Jeg ved såmænd heller ikke hvad professoren vil bruge sin udtalelse
til.
Måske han vil forsøge at undgå kønskvotering.

Fra : Michael \(Tilføj M f~

Dato : 22-07-03 13:37

"Andropov" <andropov@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> såkaldte "mindre dygtige" som regel ikke får hverken 11 eller 13 til
> eksamen. Hverken på HF eller i det videre system.

<GRAMMATISK RETTELSE>
Ordet "ikke" skal fjernes, når du bruger "hverken".
</GRAMMATISK RETTELSE>

I min klasse var det alle dem med fortrin som fik høje karakterer.
Fortrin'et lå dog ikke altid i hovedet, nogle havde dem foran på kroppen...

-Michael.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-07-03 13:59

Michael (Tilføj M forrest i adressen) wrote:

> [...]
>
> I min klasse var det alle dem med fortrin som fik høje karakterer.
> Fortrin'et lå dog ikke altid i hovedet, nogle havde dem foran på

<GRAMMATISK RETTELSE>
"Fortrin'et" staves "Fortrinnet"
</GRAMMATISK RETTELSE>

--
-Jens B.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 22-07-03 16:19

> <GRAMMATISK RETTELSE>
> "Fortrin'et" staves "Fortrinnet"
> </GRAMMATISK RETTELSE>

HAHAHA!

Tak for din rettelse

-Michael.

Fra : David T. Metz

Dato : 22-07-03 17:56

Jens Bruun skriblede:

> <GRAMMATISK RETTELSE>
> "Fortrin'et" staves "Fortrinnet"
> </GRAMMATISK RETTELSE>

<SPROGLIG RETTELSE>
Din rettelse er ikke "grammatisk", men sproglig, stavemæssig.
</SPROGLIG RETTELSE>

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-07-03 08:43

David T. Metz wrote:

> <SPROGLIG RETTELSE>
> Din rettelse er ikke "grammatisk", men sproglig, stavemæssig.
> </SPROGLIG RETTELSE>

Ahem.

--
-Jens B.

Fra : David T. Metz

Dato : 22-07-03 17:55

Michael (Tilføj M forrest i adressen) skriblede:

> <GRAMMATISK RETTELSE>
> Ordet "ikke" skal fjernes, når du bruger "hverken".
> </GRAMMATISK RETTELSE>

Vel skal det ej. Så skal sætningskonstruktionen laves helt om til "... som
regel hverken får 11 eller 13". Man kan dog sagtens skrive som Andropov.
Derimod hedder det "såkaldt mindre dygtige" og ikke "såkaldte".

Fra : Anita

Dato : 22-07-03 13:51

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev

Hejsa. Det er ret forvirrende at læse dine svar, når du ikke putter > foran
det du citerer. Kunne du ikke overveje enten at sætte dit mailsystem op til
det, eller gøre det manuelt?

> Jeg taler HF B-niveau og A-niveau

Udemærket, for på fællesfag kan de fleste være med uden besvær.

> Men de dygtigste bliver optaget på universitetet.
> Ind imellem skal det dog siges at optagelses kravene ikke er så store.

Lige netop. Der er ikke et nåleøje og pointen er ikke at skille folk fra,
men at give dem en uddannelse. Der kan dog være enkelte uddannelser hvor man
virkelig må stramme sig an for at komme ind - men det er vel ikke fordi man
ikke ønsker "de dumme", men fordi der simpelthen er alt for mange ansøgere i
forhold til antallet af studiepladser. At det så viser sig at være
hensigtsmæssigt i henhold til senere frafald og resursespild er jo fint nok.

> Men professoren mente også at grunden til at der var så mange mandlige
> professorer var fordi at de var bedst kvalificerede.
> Han mente at børn burde mensa testes allerede i de små klasser.

Det er jo skørt. Det er jo tydeligt for enhver lærer og medelev/studerende,
hvem der er godt begavet i skolen, så hvad skulle man dog bruge den viden
til? Desuden giver jeg ikke en disse for mensa-tests. Som Henning skrev kan
man træne sig op til at have præcis den tankegang der kræves i den type
tests, det betyder ikke at man er usædvanlig klog.

Jeg fik engang 10 i en prøve i fysik, hvor man måtte have bøgerne med. Min
karakter sagde intet om mine evner i fysik, men blot at jeg var god til at
slå op i en bog og skimme mig frem til relevant info.

> [...]
> med skal de resterende vente på dem og dermed træde vande imens. Det
> kan godt få mange til at kede sig i folkeskolen.

Så lever læreren jo ikke op til folkeskoleloven. Men du kan jo melde dig ind
i politik og begynde at arbejde for at indføre "den delte skole" i Danmark.

> Men der var mange som lå på 10-11 i min matematik klasse.

Så kunne det jo være, at der var mange i den klasse som var dygtige til
matematik - det er jo ikke usandsynligt? Eller at det var en meget dygtig
lærer, som forstod at sælge budskabet. Eller måske læreren skulle revidere
sit system til karaktergivning. Der er mange muligheder. Jeg mener ikke at
du kan konkludere ret meget på den baggrund.

Venligst Anita

Fra : PerX ...

Dato : 22-07-03 14:31

In article <3f1c02c5$0$76074$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
ingen@ukendt.dk says...

> "PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote in message
>
> Jeg vil nu formulere det lidt anderledes: Intelligens er en luksus som
> tillader dovenskab.

Det syntes jeg ikke er nogen brugbar definition, men nærmere end
nedsættende holdning.

> Knap så intelligente mennesker (eller mennesker med
> andre talenter, om du vil)

Det vil jeg ikke, fordi intelligens og talent er ikke det samme.

> kan opnå de samme resultater, men kræver væsentligt mere tid og flid.

Det kræver tid og flid hvis man mangler talent, og sikkert også hvis man
mangler intelligens - men hvis man har den ene del i rigt mål går det
hele lettere.

Fra : Andropov

Dato : 21-07-03 10:42

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message news:<3f1b3cfb$0$5132

> Intelligens betyder evnen til at tænke, lære, overveje og forstå.
> Personligt hører jeg til den lille procentdel af befolkningen, som er stærkt
> matematisk tænkende.

Da jeg havde matematik tilvalg og højniveau på HF var det med en
mandlig lærer som godt kunne lide at stille lidt ekstra svære opgaver
indimellem man skulle lave hjemme. Der var aldrig nogle piger som
kunne løse dem. En enkelt gang var der en pige som rakte hånden op.
Men det var så ved en opgave som alligevel ikke hørte til de
allersværeste. Læreren sagde så noget i retning af "hvad søren det var
for en gang skyld en pige som kan svare på det".

Til skriftlig eksamen var der ikke nogen opgaver som var svære nok til
at kunne få betegnelsen "ekstra svære". Det sagde han selv efter vi
havde været til skriftlig eksamen.

Jeg kommer til at tænke på om sådan en som dig som ligger i top i
mensa test mon kunne have løst nogle af disse såkaldt "ekstra svære
opgaver". Nu ved jeg ikke hvad du har taget af uddannelse.

Ja, måske :)

Fra : Nette

Dato : 21-07-03 14:06

> Jeg kommer til at tænke på om sådan en som dig som ligger i top i
> mensa test mon kunne have løst nogle af disse såkaldt "ekstra svære
> opgaver".

Jeg ligger overhovedet ikke i toppen af en mensatest, der er rigtig mange
der ligger over mig.
Men hvad vil du have, at jeg skal svare på dit spørgsmål? Eller din
konstantering?
Har vi sådan en opgave? Gad jeg overhovedet lige tage den, for at overbevise
dig om min intelligens? Hvad ville du få ud af det? Hvad ville jeg få ud af
det? Hvorfor skulle et evt. resultat ændre din opfattelse af forskernes
resultater?

hmm...

>Nu ved jeg ikke hvad du har taget af uddannelse.

Jeg har taget et par stykker, men hvad kommer det sagen ved?

Jeg er meget i tvivl om, hvad du vil med dit indlæg?

Nette

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 21-07-03 16:17

> Jeg ligger overhovedet ikke i toppen af en mensatest, der er rigtig mange
> der ligger over mig.

Nu er jeg ikke uenig med dig, men jeg er bare nysgerrig efter hvad "rigtig
mange" så dækker over. 500? 5000? 50000?

Jeg synes selv, at 500 mennesker i mange sammenhænge er rigtig mange, men i
forhold til 5 millioner andre danskere (eller taler vi World Wide her?), så
er det jo ikke så mange.

Med andre ord, du er lidt upræcis i dit ordvalg, men det er vel med vilje...

-Michael.

Fra : Nette

Dato : 21-07-03 17:12

"Michael Jørgensen" skrev i en meddelelse
> Nu er jeg ikke uenig med dig, men jeg er bare nysgerrig efter hvad "rigtig
> mange" så dækker over. 500? 5000? 50000?

Jeg har ikke tal på det, men Andropov fik det pludselig til at lyde, som om
jeg skrev, at jeg var et unikum. Det var ikke meningen at mine ord, skulle
forståes på den måde.

> Med andre ord, du er lidt upræcis i dit ordvalg, men det er vel med
vilje...

Jamen, hvorfor skulle jeg dog gå op i, hvor mange der ligger over eller
under mig? Det eneste jeg ved, og grunden til at jeg i sin tid blev testet,
var fordi jeg havde problemer i skolen.
Jeg vil bare ikke have, at det skal lyde til at jeg ligger øverst i toppen,
for det gør jeg ikke.

Nette

Fra : Andropov

Dato : 22-07-03 16:03

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message news:<3f1c10e2$0$13163

> [...]

tænker
>nøjere over den slags undersøgelser, kunne man meget let gå hen og

Men du skal ikke bilde mig ind at flinkeskolepigerne bevidst sjofler
matematik og får gode karakterer i andre fag.
Pigerne prøver at få gode karakterer i alle fag. Men matematik kniber
det måske en anelse med måske på grund af medfødte evner....

Fra : Anita

Dato : 22-07-03 16:38

"Andropov" skrev

> [...]
> Pigerne prøver at få gode karakterer i alle fag. Men matematik kniber
> det måske en anelse med måske på grund af medfødte evner....

Pudsigt at jeg altid har fået de bedste karakterer i matematik så.

Jeg er måske i virkeligheden en dreng... jeg er i hvert fald ikke en
"flinkeskolepige".

/Anita

Fra : Nette

Dato : 22-07-03 17:04

> Men du skal ikke bilde mig ind at flinkeskolepigerne bevidst sjofler
> matematik og får gode karakterer i andre fag.

Nu er "flinkeskolepigerne" som du omtaler dem, fortid....Eller fordomme.
Da jeg gik i skole var de mest skoletrætte piger. Disse piger gik ikke spor
op i karakterer. Jeg gik i klasse med en hel del drenge som gik utrolig
meget mere op i deres karakterer.

> Pigerne prøver at få gode karakterer i alle fag. Men matematik kniber
> det måske en anelse med måske på grund af medfødte evner....

Nej nej nej....Jeg ved ikke, hvor du har dine kilder fra, men ind imellem
lyder de altså noger ubrugte og gammeldags.
Fordi du kender nogle piger, de rprøver på at få gode karakterer, og du
samtidig kender nogle drenge som ikke prøver på samme, så lad være med at
tro at du kan bygge hele verdenen op på de få mennesker, der findes i dit
liv.

Nette

Fra : Andropov

Dato : 21-07-03 18:42

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message news:<3f1be53e$0$32537

> Jeg er meget i tvivl om, hvad du vil med dit indlæg?

Jeg vil prøve på at hjælpe professoren med at dokumentere sin påstand.

Desuden med hensyn til min matematik HF klasse:
Der var 3 drenge og nul piger som kunne løse de såkaldt "ekstra svære
opgaver"
Hvis man nu forestiller sig at den klasse var fyldt med drenge og
piger som lå i den høje ende i mensa test. Jeg er ikke sikker på at
der ville være flere drenge eller piger som løste de såkaldt "ekstra
svære opgaver".......

Fra : nusle

Dato : 21-07-03 19:39

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Desuden med hensyn til min matematik HF klasse:
> Der var 3 drenge og nul piger som kunne løse de såkaldt "ekstra svære
> opgaver"

Hvad kan du bruge det til?

Da jeg tog min HH var jeg den bedste (også i matematik)
ud af samtlige elever på årgangen på den skole og både ved
IQ-tests og EQ-tests i psykologifaget, havde jeg den højeste
score.

Og hvad så?

Det siger ikke et dyt om statistik, grundlaget er for lille.

Hvis spredningen viser sig at være større hos mænd, end
hos kvinder er det da interessant, og det kunne også være
interessant at vide hvorfor.

Forresten kan man forbedre sine resultater i IQ-tests
ved at tage mange af den slags tests og vedblive at
udvikle sine "logiske"/matematiske evner iøvrigt - dog
kun indtil man rammer sin øvre grænse for mulig ind-
læring. Så en test taget på et givent tidspunkt er ikke
definerende for nogens intellekt. Ved at undlade at
fokusere på disse evner, og måske i stedet udvikle
andre evner, kan disse såmænd endda "forringes"
med årene, hvorfor scoren ved en IQ-test blivere
lavere.

mange hilsner
nusle

Fra : Henning

Dato : 22-07-03 07:51

nusle wrote:
> [...]
> andre evner, kan disse såmænd endda "forringes"
> med årene, hvorfor scoren ved en IQ-test blivere

Jeps, efter at have læst en bog der hed noget i retning
af " Forbeder dine resultater med 25% i IQ tests"
svarede jeg rigtigt på langt flere opgaver, så alt
kan læres *G*

MVH
Henning

Fra : David T. Metz

Dato : 21-07-03 21:21

Andropov skriblede:

> Jeg vil prøve på at hjælpe professoren med at dokumentere sin påstand.

Det nytter ikke med en høkt selekteret sample. Dokumentationsværdien er
nul.

Fra : Nette

Dato : 21-07-03 23:43

"Andropov" skrev i en meddelelse
> Jeg vil prøve på at hjælpe professoren med at dokumentere sin påstand.

Og du vil altså, hvis jeg bestod sådan en prøve, påstå at dem, der har lavet
denne undersøgelse tog fejl?
Og hvis jeg fejlede i opgaven, så vil du sige, at jeg der kunne se, - dem
der havde lavet undersøgelsen havde ret?

Hmm.....Alt for lille et grundlag at undersøge på, sorry.....

> Desuden med hensyn til min matematik HF klasse:
> Der var 3 drenge og nul piger som kunne løse de såkaldt "ekstra svære
> opgaver"

Sk.. da hul i de svære/ikke svære opgaver. Een klasse, hvoraf kun tre elever
kunne besvare opgaverne, kan heller ikke sammenlignes med noget som helst.
Desuden må du huske på, det ikke nødvendigvis handler om meget svære
udregninger/sammenhænge, når vi snakker om matematisk/logisk sans. Det kan
lige så godt omhandle meget logiske opgaver, der kan være så logiske at folk
overser svaret.

Nette

Fra : Andropov

Dato : 22-07-03 13:29

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message news:<3f1c6c4d$0$24663

> [...]
> være et problem fordi mindre dygtige så slipper igennem nåleøjet.

Hvis du tror en HFopgave sier noget "særligt" fra, så har du altså

De såkaldte "ekstra svære opgaver" sorterede da folk ganske godt fra
når kun 3 kunne lave opgaverne :)
Så der skal såmænd ikke så meget til før folk ryger af i svinget.

[...]

Men man må sige at matematik og fysik er ganske vigtige områder.
Ellers gik vi jo stadig rundt med stenøkser og boede i jordhuler. Så
hjælper det ikke meget om man har læst Søren Kirkegård.

Fra : Anita

Dato : 22-07-03 13:54

"Andropov" skrev

> De såkaldte "ekstra svære opgaver" sorterede da folk ganske godt fra
> når kun 3 kunne lave opgaverne :)
> Så der skal såmænd ikke så meget til før folk ryger af i svinget.

Men kan du ikke se at det intet siger om intellekt. Hvis jeg nu kunne finde
en opgave som ingen i den pågældende klasse kunne løse - var de så
allesammen mindre begavede? Nej vel, så var opgaven bare for svær i forhold
til deres forudsætninger.

/Anita

Fra : Anita

Dato : 21-07-03 12:42

"Nette" skrev

> [...]
> min sangstemme, flygter folk. Jeg er DUM på det punkt.
> Jeg har hverken evnen til at tænke musisk, lære det, overveje musiske

Det er egentlig pudsigt, for der er faktisk store sammenhænge mellem
matematik og musik. Selv er jeg også kun nået til at fatte matematikken, men
jeg tror såmænd nok jeg kunne lære det andet hvis jeg gad. Her tænker jeg så
ikke på skønsang, men fx. gehør, nodelære og at spille instrumenter.

Venligst Anita

Fra : Henning

Dato : 22-07-03 08:05

Anita wrote:
> [...]
> matematikken, men jeg tror såmænd nok jeg kunne lære det andet hvis
> jeg gad. Her tænker jeg så ikke på skønsang, men fx. gehør, nodelære

Tjah, jeg fatter ikke en disse af den højere matematik, for
jeg var blodig uvenner med min matematiklære, så blokader og
forsvars-murene vokser til enorme dimentioner bare jeg ser
et X *LOL*

Men min svigerindes mor, i Guder, hun kunne være universitets
lære i matematik, hun løser 3 grads ligninger i hovedet, som
andre lægger 2 & 2 sammen *G*

MVH
Henning

Fra : PerX ...

Dato : 22-07-03 14:00

In article <3f1ce21e$0$97247$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
h2m@madsen.mail.dk says...
> Men min svigerindes mor, i Guder, hun kunne være universitets
> lære i matematik, hun løser 3 grads ligninger i hovedet, som
> andre lægger 2 & 2 sammen *G*

Men kan hun tage notat? *G*

Fra : Henning

Dato : 22-07-03 19:41

> In article <3f1ce21e$0$97247$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> h2m@madsen.mail.dk says...
> >

> Men kan hun tage notat? *G*

Jeps

MVH
Henning

Fra : Andropov

Dato : 22-07-03 17:28

Anita: skrev

> [...]

>Pudsigt at jeg altid har fået de bedste karakterer i matematik så.

>Jeg er måske i virkeligheden en dreng... jeg er i hvert fald ikke en

Ja, hvem ved :)

Men forskellene er jo også lidt ude i marginalerne. Dybest set er det
vel også kun professoraterne som professoren mente mænd var bedre
egnet til.

Min egen kommentar:

Jeg tror at mænd har et fortrin ved et matematikprofessorat.
Måske også inden for fysik.
Men alle de andre professorater kan lige så godt blive besat af
kvinder.
Jeg har f.eks. aldrig hørt at mænd skulle være bedre til filosofi end
kvinder.
Kvinder kan vel også lige så godt blive ingeniør som mænd f.eks.

Fra : Andropov

Dato : 22-07-03 14:20

Anita skrev:

> [...]

>Men kan du ikke se at det intet siger om intellekt.

Jo, det fortalte da at pigerne ikke kunne løse de "ekstra svære
Så var var der også nogle opgaver for de dygtigste imodsætning til
folkeskolen.

Fra : Nette

Dato : 22-07-03 15:05

Fra : Andropov

Dato : 22-07-03 17:34

"Anita" <anita@*slet*stofanet.dk> wrote in message news:<3f1bcfd1$0

> [...]

jeg har
>læst på området, beskriver at pigerne er dygtigere til matematik i de

Men det i de små klasser er vel også dybest set købmandsregning og har
endnu ikke så meget med matematik at gøre.
Dog var jeg ved at blive lidt forvirret en gang jeg kiggede i min
nieces regnebog. Det er lidt på en anden måde end da jeg gik i de små
klasser :)

omkring 5-6. klasse begynder det at vende.

Men sådan seriøs matematik er det vel egentlig først i 8-9-10 klasse.

Fra : Anita

Dato : 22-07-03 21:16

> [...]
>
> omkring 5-6. klasse begynder det at vende.
>
> Men sådan seriøs matematik er det vel egentlig først i 8-9-10 klasse.

Nu må du altså holde op. Købmandsregning?! Prøv at læse her hvad eleverne op
til 6. klasse skal kunne i matematik (bemærk opdelingen i områder):

http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Matematik/trinmaal_synoptisk.html

/Anita

Fra : Jens og Jannie

Dato : 21-07-03 11:01

PerX ... wrote:

> Og hvorfor er det lige nogen har opfundet de såkaldte "andre
> intelligenser"?

Nej de mange inteligenser er ikke opfundet, de er opdaget. og det har
bestemt været til god gavn, der er flere kriterier, der skal være opfyldt,
før gartner vil kalde det en indteligens, bla. skulle evnen eller
indteligensen kunne slettes fuldstændig ved en hjerneskade, uden at påvirke
andre evner indteligenser.

bla. sider den musiske indteligens i venstre side af hjernen, mister du
denne forstår du ikke sprog melodi, og så hjælper det altså ikke noget at
tale hådt til dig, hvis man er sur på dig.

> Politisk korrekthed. fordi man pludslig fandt ud af det var nok skidt
> at kalde nogle folk for dumme ;)

Her er igen noget du ikke har forstået, du er ikke dum fordi du ingen
indteligens har, du er dum hvis du ikke forstår at bruge dine indteligenser
fornuftigt.

> (Jeg tror ikke et pløk på mange intelligenser - jeg tror der er EN
> slags intelligens, men mange slags talent og erfaringer)

Ja min defination af dumme mennesker, kunne være dem der taler om noget de
ikke ved noget om, og forsøger at få det til at lyde som om de gør.

Jens

Fra : PerX ...

Dato : 22-07-03 13:58

In article <3f1bb913$0$76146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
jannieogfjernjens@hansen.mail.dk says...

> Nej de mange inteligenser er ikke opfundet, de er opdaget.

Det er ikke faktum. Der er nogen som har foreslået at sådan er det måske,
og der er andre som ikke er enig. Uden at have undersøgt det nærmere
kunne jeg godt tror det er opstået af et politisk korrekt behov for ikke
at klassificere en gruppe mennesker som "dumme".

> Her er igen noget du ikke har forstået, du er ikke dum fordi du ingen
> indteligens har, du er dum hvis du ikke forstår at bruge dine indteligenser
> fornuftigt.

Nej det er ikke rigtig, den definition er et daglidags pejorativ.

> Ja min defination af dumme mennesker, kunne være dem der taler om noget de
> ikke ved noget om, og forsøger at få det til at lyde som om de gør.

Og min kunne være to personer som ikke kan finde ud af sætte hver deres
mail konto op - men så siger Bo jo jeg er uforskammet

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-07-03 14:00

[PerX ... | Mon, 21 Jul 2003 01:47:12 +0200]

Ahh, du tog ordene ud af min mund! :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 21-07-03 16:08

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote in message

> (Jeg tror ikke et pløk på mange intelligenser - jeg tror der er EN slags
> intelligens, men mange slags talent og erfaringer)

OK, jeg er så uenig med dig.

Men én ting kan vi da blive enige om: Selvom man er intelligent, så kan man
godt være et dumt svin alligevel

Og det faktum, at mænds intelligens-kvotient udviser en større spredning end
kvinders kan jeg allerhøjest opfatte som kuriøst, og ikke mere end det...

Håber I har haft en god weekend...

-Michael.

Fra : David T. Metz

Dato : 21-07-03 21:16

PerX ... skriblede:

> Og hvorfor er det lige nogen har opfundet de såkaldte "andre
> intelligenser"?

Fordi intelligens er et uholdbart begreb - så prøvede man flere af slagsen
for at gøre ondt værre. Det er ikke for intelligent ...

Fra : Henning

Dato : 22-07-03 08:06

David T. Metz wrote:
> PerX ... skriblede:

> Fordi intelligens er et uholdbart begreb - så prøvede man flere af
> slagsen for at gøre ondt værre. Det er ikke for intelligent ...

LOL

MVH
Henning

Fra : Henning

Dato : 21-07-03 07:54

Nette wrote:
> [...]
> intelligens, nu har vi som bekendt en hel del intelligenser, såååå...
> mon ikke kvinderne kan hamle op i nogle af de andre?

Der er jo også den musiske, den følelsesmæssige intelligens
bla.
Om den sidste er der da et par bøger på bibiloteket, man kan
studere, hvis man "føler" trang til det

MVH
Henning

Ps. Ganske spændende læsning for øvrigt

Fra : PerX ...

Dato : 21-07-03 00:43

In article <df29e838.0307200952.6a7d336e@posting.google.com>,
andropov@ofir.dk says...
> http://ttv.tv2.dk/tekst.php?side=134

Jeg syntes at denne her er sjovere:

http://www.abc.net.au/science/news/scitech/SciTechRepublish_898675.htm

Undersøgelsen viser at genier mister gnisten når de bliver gift og for
børn - inden da laver de store opdagelser og får måske Nobel priser
bagefter... intet. Hvorimod ældre ugifte forskere stadig kan opfinde
geniale ting - tsk tsk, men så er der jo noget med at mænd kun kan
koncentrer sig om en ting af gangen *G*

Fra : Kim Norgaard

Dato : 21-07-03 09:34

PerX . . . wrote:
> [...]
> kan opfinde geniale ting - tsk tsk, men så er der jo noget med at
> mænd kun kan koncentrer sig om en ting af gangen *G*
Er Madam Curie og Pierre Curie nævnt i den undersøgelse ? Marie
Curie fik 2 nobelpriser og Pierre én. De var begge gift og lavede
begge _store_ opfindelser imens. Faktisk tror jeg de arbejdede mere
som gifte end hver for sig.

--
Kim Norgaard

Fra : PerX ...

Dato : 21-07-03 10:40

In article <slrnbhn9b5.1huv.jasen@blackout.kokasse.dk>, jasen@jasen.dk
says...
> [...]
> Curie fik 2 nobelpriser og Pierre én. De var begge gift og lavede
> begge _store_ opfindelser imens. Faktisk tror jeg de arbejdede mere

Fordi man kan lave matematiske formler som passer 100% på mennsker. Geeez

Fra : nusle

Dato : 21-07-03 09:41

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

*GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG*

Emne = en selvmodsigelse.

/Quote begin
Mænd og kvinder er forskellige. Det hersker der ingen tvivl
om. Istedet for at fokusere på de negative ting ved hvert køn,
hvorfor så ikke glæde os over de positive kvaliteter hvert køn
har at tilbyde...

Lad mig starte med kvinderne:
- Kvinder er medfølende, kærlige og omsorgsfulde.
- Kvinder græder når de er glade.
- Kvinder gør altid nogle små ting for at vise, at de ikke er
ligeglade.
- Kvinder har en evne til at blive ved med at smile, selv når
de er så trætte, at de knap kan stå oprejst
- De forstår at gøre selv et almindeligt måltid til en begivenhed.
- Kvinder ved, hvordan de får mest for pengene.
- De ved hvordan man trøster en syg ven.
- Kvinder bringer latter og glæde i verden.
- De ved hvordan man underholder børn i timevis.
- De har en vilje af stål under det bløde ydre!!!!
- De er ærlige og loyale.
- Kvinder gør gerne en ekstra indsats for at hjælpe en ven i nød.
- Kvinder bliver hurtigt bragt til tårer, når de ser uretfærdighed.
- De ved hvordan de får en mand til at føle sig som konge.
- Kvinder gør verden til et meget rarere og gladere sted at leve.

Og nu til mændene:
- Mænd er gode til at flytte tunge ting og fange edderkopper.
- Mænd er gode til at orientere sig og derfor bedre bilister.
/Quote end

Skrevet af en mand

mange hilsner
nusle

Fra : PerX ...

Dato : 21-07-03 10:42

In article <3f1ba715$0$5178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, nusle@mail.dk
says...

> "Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej,
>
> *GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG*
>
> Emne = en selvmodsigelse.

*bonk*

> /Quote begin
>
> Lad mig starte med kvinderne:
> - Kvinder gør verden til et meget rarere og gladere sted at leve.
> /Quote end
>
> Skrevet af en mand

ja det er jo helt hen i vejret *G*

Fra : nusle

Dato : 21-07-03 17:14

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> *bonk*

Hvad mener du med det - hvis det skal være udbytte-
rigt for os begge, kunne du i det mindste skrive *klask*

> ja det er jo helt hen i vejret *G*

Pjat, og du ved det

mange hilsner
nusle

Fra : PerX ...

Dato : 22-07-03 13:44

In article <3f1c1146$0$32490$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
nusle@mail.dk says...

> "PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse
>
> Hej,

> Hvad mener du med det - hvis det skal være udbytte-
> rigt for os begge, kunne du i det mindste skrive *klask*

Tsk tsk :)

Fra : Andropov

Dato : 21-07-03 16:22

"nusle" <nusle@mail.dk> wrote in message news:<3f1ba715$0$5178

> *GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG*
>
> Emne = en selvmodsigelse.

Jeg tænkte nok at du godt kunne lide emne :)

> [...]
> - Mænd er gode til at flytte tunge ting og fange edderkopper.
> - Mænd er gode til at orientere sig og derfor bedre bilister.

Skrevet af en mand som lefler for kvinder :)

Fra : nusle

Dato : 21-07-03 17:15

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Jeg tænkte nok at du godt kunne lide emne :)

> Skrevet af en mand som lefler for kvinder :)

Det er også det eneste rigtigt at gøre!

mange hilsner
nusle

Fra : PerX ...

Dato : 22-07-03 18:30

In article <3f1c1170$0$32459$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
nusle@mail.dk says...

> Det er også det eneste rigtigt at gøre!

ai hva, det mener du jo ikke? Hvis du mødte sådan en ville du jo straks
syntes han var for nem *G*

Fra : nusle

Dato : 23-07-03 00:01

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> ai hva, det mener du jo ikke? Hvis du mødte sådan en ville du jo straks
> syntes han var for nem *G*

Der eksisterer ikke et begreb som "for nem" i min verden

Men hvis han var sådan altid, ville jeg nok synes han var
for "blød" til mig - og blive bange for at han ikke kunne
sætte mig på plads indimellem, og det har jeg brug for.

mange hilsner
nusle

Fra : Henning

Dato : 23-07-03 06:48

nusle wrote:

> [...]
> for "blød" til mig - og blive bange for at han ikke kunne
> sætte mig på plads indimellem, og det har jeg brug for.

Jeg håber sgu, at de fleste mænd er rimelige fleksible,
men stadig er i stand til at sige: " Nu er der fandeme
nok! #¤/§" *G*

MVH
Henning

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 23-07-03 10:11

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> wrote in message

> Jeg håber sgu, at de fleste mænd er rimelige fleksible,
> men stadig er i stand til at sige: " Nu er der fandeme
> nok! #¤/§" *G*

Mener du det? Det er da først, når vi mænd begynder at sige "Nu er det f****
nok!", problemerne for alvor begynder, især hvis de mænd, der siger det,
plejer at være søde og fleksible.

Når jeg har sagt noget i den retning, har det typiske svar være noget i
retning af: "Sådan skal du ikke tale til mig. Det vil jeg ikke finde mig
i" - endnu højere og gentaget flere gange, især hvis jeg enten bøjer hovedet
i skam eller begynder at spørge, hvorfor jeg så skal finde mig i, at hun
taler sådan til mig. Dermed har vi først et skænderi, som jeg altid taber,
og kan føre til, vedkommende ikke vil have mere med mig at gøre, og gerne
fortæller sin version af historien vidt og bredt, således hendes venner
heller ikke vil have mere med mig at gøre. Det ramte mig især hårdt, da jeg
mistede kontakten med mine tre yngste søskende og i høj grad min mor på den
konto.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Henning

Dato : 24-07-03 08:07

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> [...]
> det f**** nok!", problemerne for alvor begynder, især hvis de mænd,
> der siger det, plejer at være søde og fleksible.

Ja vel mener jeg det! Hvis hun så ikke vil fortsætte forholdet,
kan hun da ryge og rejse, for pisse mig op og ned af ryggen
skal hun fandeme ikke! Så vil jeg sgu hellere være single
end blive trådt på.

Et par gange i mit nuværende forhold har jeg sat damen
stolen for døren og sagt at hvis hun fortsatte med den
opførsel, ville det være uden undertegnede som deltager.
Sidste gang var for 14 år siden, hun ved hvor mine grænser
gå og jeg hendes og ingen af os overskrider disse bevidst,
når det begynder at tegne sig et mønster, siger den anden
Hey! Hvad er du ude på? Der er lige noget vi bliver nød
til at snakke om, for jeg føler........... og så finder vi en
løsning der tilgodeser os begge.

Hvordan ved hun vor mine og jeg hendes grænser går?
Jo vi har lige fra starten af vores forhold fortalt om os
selv, hvad vores livindstilling er, hvor vi står politisk,
hvad vi anser som svig og bedrag/utroskab etc. etc.

Man skal ikke være sød og fleksibel mod sin natur,
så er man IMHO falsk, utroværdig og bedragerisk
over for sin partner, samtidig har det den effekt, at
man bliver så usigelig ensom i paforholdet at selvmordet
lure lige om hjørnet.

MVH
Henning

Fra : Anita

Dato : 24-07-03 09:48

> [...]

f****
> nok!", problemerne for alvor begynder, især hvis de mænd, der siger det,

De længerevarende forhold jeg har haft har været med den type fyr som du
beskriver og jeg må indrømme at jeg ser det som en mangel, hvis de ikke er
gode til at markere deres grænse. Jeg kan godt blive bange for konsekvensen
på længere sigt, hvis de ikke markerer sig tilstrækkeligt i forholdet.

> [...]
hovedet
> i skam eller begynder at spørge, hvorfor jeg så skal finde mig i, at hun

Fint svaret. Gentag det gerne hvis hun ikke svarer og gerne højere, dog uden
at råbe. Ikke noget med at bøje hovedet, så kan hun jo se at hun har vundet
> [...]

> fortæller sin version af historien vidt og bredt, således hendes venner
> heller ikke vil have mere med mig at gøre.

Det er naturligvis skod, men er det ikke endnu mere skod at være i et
forhold hvor den ene part tramper på den anden?

> Det ramte mig især hårdt, da jeg
> mistede kontakten med mine tre yngste søskende og i høj grad min mor på
den
> konto.

Ja det tror da pokker. Har du ikke kunnet genetablere kontakten?

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 24-07-03 09:55

> "Boerge Rahbech Jensen" skrev

> den
>
> Ja det tror da pokker. Har du ikke kunnet genetablere kontakten?

Kun i begrænset omfang med min biologiske mor. Jeg ved end ikke, hvor mine
yngste søskende bor nu, udover den ene vist flyttede til Vejle for nogle år
siden.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Andropov

Dato : 23-07-03 16:51

> Når man føler sig helt mislykket, kan det altså være rart at vide, der er
> andre, der er mindst lige så mislykkede.

>Jeg opfatter nu ikke de mænd der er i min bekendtskabskreds
>som spor mislykkedes.

>De har gode jobs, som de er dygtige til - de ejer egen bolig
>(hvilket er mere end hvad jeg gør). De har god kontakt med
>deres familier, og den ene har tillige god og givende kontakt
>med børn i hele det område jeg bor i - da han er utroligt
>glad for børn.

Jeg kender en ungkarl som har ejerlejlighed og som altid har haft fast
arbejde og som altid virker smilende.
En gang sagde han til mig: "Du skal ikke tage og leve dit liv ligesom
mig".

Fra : Andropov

Dato : 21-07-03 20:12

> [...]

> Desuden med hensyn til min matematik HF klasse:
> Der var 3 drenge og nul piger som kunne løse de såkaldt "ekstra svære

Hvad kan du bruge det til?

Jeg synes bare det passede lidt med professorens undersøgelse.

[...]

I min matematik klasse var der skam også flere piger som fik 10
taller.
Men de kunne som sagt ikke løse de "ekstra svære opgaver"
Og den slags er nok nødvendigt hvis der skal findes nye formler og
uddeles nobelpris o.s.v.

Hvis spredningen viser sig at være større hos mænd, end
hos kvinder er det da interessant, og det kunne også være
interessant at vide hvorfor.

Hvis det kun var i folkeskolen der testedes kunne det forklares med at
flere drenge er dovne og gør ikke nok ved lektierne. Hvorimod pigerne
opfører sig som flinkeskolepiger måske fordi det ligger i opdragelsen.

Men nu tænkes der nok på at der er flere drenge som er sinker. Men det
må vel være fordi de er født sådan. Drenge rammes jo af flere slags
sygdomme end piger så de kan siges at være mere svagelige. Desuden
bliver mænds sæd jo også påvirket af kunstig østrogen så der er færre
sædceller som duer.

Forresten kan man forbedre sine resultater i IQ-tests
ved at tage mange af den slags tests og vedblive at
udvikle sine "logiske"/matematiske evner iøvrigt

Nu ved jeg ikke helt præcist hvordan professoren har testet. Hvis det
kun er ud fra mensa tests vil jeg nok tvivle lidt på værdien af den.
Jeg synes det er bedre at teste ud fra praktiske opgaver som f.eks.
eksemplet fra min hf klasse.

Man kunne også tænke sig noget tilsvarende i en fysikklasse f.eks.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-07-03 22:19

[nusle | Mon, 21 Jul 2003 10:41:08 +0200]

>Skrevet af en mand

Jaja... hvorefter han fór hen og viste den til sin kone, så han derved
var sikret sex den efterfølgende nat... Mænd ER sgu' for nemme...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : nusle

Dato : 22-07-03 01:26

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

Hej,

> Jaja... hvorefter han fór hen og viste den til sin kone, så han derved
> var sikret sex den efterfølgende nat... Mænd ER sgu' for nemme...

Jamen, er det ikke også _en_ af grundene til at de er
dejlige

mange hilsner
nusle

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-07-03 10:05

[nusle | Tue, 22 Jul 2003 02:26:26 +0200]

>Jamen, er det ikke også _en_ af grundene til at de er
>dejlige

Ja, i hvertfald én.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 22-07-03 19:42

> [...]
>
> Jaja... hvorefter han fór hen og viste den til sin kone, så han derved
> var sikret sex den efterfølgende nat... Mænd ER sgu' for nemme...

Det viser bare noget om mænds måde at tænke på. Det minder mig om da jeg
havde psykologi og vi lærte om et forsøg med nogle aber som var låst inde i
midten af et kubisk bur, med nogle kasser i der kunne stables for at de
kunne nå en banan ophængt i en snor i midten af buret (i loftet)...
Efterhånden som aberne tænkte sig om fandt de ud af at løse problemet med at
få fat i bananen, ved at stable kasserne, så de kunne nå bananen, der ellers
sad fast for højt oppe i loftet

På samme måde med manden der sikrer sig sex den efterfølgende nat.. LOL...

Se piger, /det/ er hvad jeg kalder intelligens/klogskab

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-07-03 22:02

[Martin Jorgensen | Tue, 22 Jul 2003 20:41:41 +0200]

> [...]
>På samme måde med manden der sikrer sig sex den efterfølgende nat.. LOL...
>Se piger, /det/ er hvad jeg kalder intelligens/klogskab

Naturligvis :) En anden vej til mandens hjerte og hans sensualitet, kan
være gennem hans mave - nu vi taler om bananer, lavede jeg hér til aften
en bananlagkage med knuste makroner, hindbær, flødeskum og revet
chokolade... så mon ikke dét giver mig sex i aften?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Henning

Dato : 23-07-03 06:45

Rene' Hjorth wrote:
> [...]
> en bananlagkage med knuste makroner, hindbær, flødeskum og revet
> chokolade... så mon ikke dét giver mig sex i aften?

NUL! Jeg ka ikke fordrage bananer i lagkager! NUL sex til dig*G*

MVH
Henning

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-07-03 08:47

[Henning | Wed, 23 Jul 2003 07:44:54 +0200]

>NUL! Jeg ka ikke fordrage bananer i lagkager! NUL sex til dig*G*

Ej, du glemmer er det ikke nødvendigvis er det samme der baner vejen til
hver eneste mand; jeg kan f.eks. heller ikke li' bananer i lagkager; men
vidste at Nicolai ville være solgt.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Andropov

Dato : 23-07-03 16:35

Rene skrev:

>Jeg er heller ikke voldsomt vild med banan i lagkage. Det er ligesom
>det dominerer for meget i retten. Men ellers lyder det nu meget
>lækkert med resten af ingredienserne.

>Hmmm..., du er måske mere til erstatte bananerne med et lag
>chokoladetrøffel? Så du skiftevist oplever den mørke chokolade, den
>lette hvide flødeskum, den sprøde markron og de syrlige røde hindbær?

Ja, det ville være en god løsning.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-07-03 23:00

[Andropov | 23 Jul 2003 08:35:11 -0700]

>Ja, det ville være en god løsning.

Hehe :) Men... skulle det føre til sex, ville du sikkert også
foretrække at det var en ung smuk pige der lavede denne kage/dessert til
dig

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Andropov

Dato : 23-07-03 09:59

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-07-03 12:16

[Andropov | 23 Jul 2003 01:58:58 -0700]

Fra : Andropov

Dato : 23-07-03 16:43

Fra Kirstine:

> Det er den sidste definition med platonisk venskabsforhold.
> Hvis man har en kæreste i forvejen kunne det måske nok gå.
> Men så risikerer man at kæresten begynder at få mistanker om at det er
> mere end det er.

>Det fatter jeg altså ikke...hvis du har et platonisk venskabsforhold til
>en kvinde, så bryder du dig ikke om, at hun dyrker sex med en anden
>mand?

Det er vel noget misundelse som man ikke rigtig kan gøre noget ved.

Fra : Kirstine

Dato : 23-07-03 17:51

In article <df29e838.0307230743.1021b212@posting.google.com>,
andropov@ofir.dk says...
> Fra Kirstine:

> Det er vel noget misundelse som man ikke rigtig kan gøre noget ved.

Nok snarere en manglende erkendelse af, hvad man egentlig vil med den
kvinde, det handler om..

Kirstine
--
*Trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : ml

Dato : 23-07-03 13:20

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

> [...]
> en bananlagkage med knuste makroner, hindbær, flødeskum og revet
> chokolade... så mon ikke dét giver mig sex i aften?

Gid kvinder var lige så nemme. :)
--
ml

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-07-03 16:56

[ml | Wed, 23 Jul 2003 14:19:35 +0200]

>Gid kvinder var lige så nemme. :)

Jeg forstår dig godt... men på den anden side tog Nicolai 30 kg. på i de
efterfølgende år (Ok, han var kun skind og ben da jeg mødte ham), så
måske var han i det regi "for nem"? :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Andropov

Dato : 24-07-03 08:28

> [...]

>Hehe :) Men... skulle det føre til sex, ville du sikkert også
>foretrække at det var en ung smuk pige der lavede denne kage/dessert

Jo, men i dag vil de jo have at det er mændene som laver kagen til
kvinden så det er ikke så nemt at være mand længere :)

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-07-03 15:48

[Andropov | 24 Jul 2003 00:28:19 -0700]

>Jo, men i dag vil de jo have at det er mændene som laver kagen til
>kvinden så det er ikke så nemt at være mand længere :)

Måske, men hvem kan bebrejde dem det? Kigger vi på den mest yppelige
kogekunst, er den repræsenteret ved manden - så det er vel blot kvindens
kvalitetsbevidsthed der slår igennem? :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : PerX ...

Dato : 23-07-03 12:37

In article <05mohvs04f55mvc71s7s7ofrup9pqadl83@4ax.com>,
rhjorth@spamcop.net says...
> [nusle | Mon, 21 Jul 2003 10:41:08 +0200]

> Jaja... hvorefter han fór hen og viste den til sin kone, så han derved
> var sikret sex den efterfølgende nat... Mænd ER sgu' for nemme...

Hvis han fik sex på grund af den liste så var det vel hende som var for
nem? :)