Leif gug wrote:
> Hej
> Jeg har ikke råd til at afskaffe originale oliemalerier af ovennævnt
> kunstnere.
Det er hårdt at være fattig
> Men jeg er blevet tilbudt
> 100% håndmalede motiver efter originale billeder af ovennævnte
> kunstnere. Oliemaleriener er malet af nogle der er specialister i at
> male disse gamle mestres værker.
> Oliemalerierne ser flotte ud.
> Skal jeg købe disse eller blot nøjes med en plakat af tilsvarende
> kunstværker?
Jeg ville til enhver tid foretrække godt malte kopier frem for plakater.
I øvrigt synes jeg ikke at det er et problem at det er en kopi (hvis
billedet i øvrigt er godt malt). Derimod synes jeg at alle disse plakater er
dødsenskedsommelige og flade og kedelige sammenholdt med et oliemaleri.
Man kan vel godt hævde at en efterligning af et maleri er snyd - men det
gælder IMHO kun, hvis efterligningen forsøges solgt som original. Ellers er
det vel et spørgsmål om kvaliteten af kopien.
Man kan principielt godt komme ud for at en efterligning er en forbedring.
Jeg kan huske at jeg på et museum i italien engang så en udstilling, hvor
renaissanceoriginaler var udstillet sammen med kopier. Og det interessante
var, at kopierne i mange tilfælde var bedre - ganske enkelt fordi man i dag
behersker teknikker og materialer bedre. Ligeledes husker jeg et eksempel,
hvor en ung italiensk kunstuderende påpegede at en af fejlene ved en
efterligning (vist nok af et maleri af Perugino) var at en håd var korrekt
malet - noget den gamle mester ikke havdet evnet at gøre eller havde ofret
den tilstrækkelige tid til.
Men det er da under alle omstændigheder en interessant diskussion.
mvh
Jan