Træterrasse, ideer tak:
Fra : Bo

Dato : 20-07-03 10:39

Hej alle,

Vi skal til at bygge en træterrasse.

Er der nogen som har gode/dårlige erfaringer som vi kan få glæde af?

Evt. billeder har også interesse.

Bo

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 20-07-03 13:28

"Bo" <josimebo@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle,
>
> Vi skal til at bygge en træterrasse.
>
> Er der nogen som har gode/dårlige erfaringer som vi kan få glæde af?

> [...]
Jeg byggede en sidste sommer. Nu skriver du ikke nærmere om hvilken slags
terrasse du skal bygge.
Det har stor betydning om den skal være hævet over resten af haven, hvad der
er der hvor du skal anlægge den, om den skal overdækkes osv. osv.
Men hvis du vil have det kan jeg godt give en udførlig beskrivelse af mit
projekt.

Det er en terasse der er hævet ca 40. cm over resten af haven og hele gulvet
ligger på strøer (4x4) som er funderet med 23 betonpiller der går 1,2m ned i
jorden og de er 14cm i diameter. Selve gulvet måler ca 4,5x3m. Den
overdækket og forsynet med en læmur mod vest hvori der er sat en
plexiglasrude på 2x2m
Der er rækværk med skagenskryds på de 2 sider der er åbne (den er bygget op
mod mit hus)
Jeg har *mange* fotos af projektet, som jeg kan sende til dig. Jeg poster et
par fotos i news:dk.binaer (dette er ikke den udførlige beskrivelse...)

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Bo

Dato : 20-07-03 13:32

Tak for svaret, men hvordan kommer jeg til at se dit link?

Når jeg aktiverer det kommer der en fejlmeddelelse om at den ikke er i min
nyhedsgruppe!!

Du må meget gerne maile billeder til mig.

På forhånd tak

Bo

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 20-07-03 14:11

> [...]
> nyhedsgruppe!!
>
> Du må meget gerne maile billeder til mig.

Du skal bare gå ind og tilføje dk.binaer til din liste med nyhedsgrupper.
Den er helt sikkert på din udbyders server.
Hvis du bruger outlook skal du gå ind i "funktioner" og vælge
"Nyhedsgrupper..." (eller trykker Ctrl+W)
Så kan du finde den på listen, marker den og tryk på "Abonner"-knappen

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 20-07-03 14:23

On Sun, 20 Jul 2003 14:31:49 +0200, "Bo" <josimebo@privat.dk> wrote:

>Tak for svaret, men hvordan kommer jeg til at se dit link?
>
>Når jeg aktiverer det kommer der en fejlmeddelelse om at den ikke er i min
>nyhedsgruppe!!

Prøv at klikke på dette link.

--
Mvh. Brain, øhh Brian.

http://www.patricia-brinch.dk og http://www.Zelinski.dk

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 20-07-03 14:39

Brian B. Christensen wrote:

> Prøv at klikke på dette link.

Hej Thomas og Brian
Min udbyder (Sunsite) har heller ikke en dk.binaer. Og ovenstående link får
jeg at vide er fjernet.
Ebbe

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 20-07-03 14:49

>Hej Thomas og Brian
>Min udbyder (Sunsite) har heller ikke en dk.binaer. Og ovenstående link får
>jeg at vide er fjernet.

Korrekt. Havde ikke lige set at Bo postede fra Sunsite. Der er
desværre ingen binær som du påpeger.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 20-07-03 14:58

Brian B. Christensen wrote:

> Korrekt. Havde ikke lige set at Bo postede fra Sunsite. Der er
> desværre ingen binær som du påpeger.

Hej Brian
Jo der er 3, men de har undergrupperne: film.repost - historie - kultur.
Ebbe

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 20-07-03 15:04

>Hej Brian
>Jo der er 3, men de har undergrupperne: film.repost - historie - kultur.

Ok, underlige grupper de har med der.

Fra : Bo

Dato : 20-07-03 15:36

Hvilken nyhedsgruppe bruger i hvor i kan se binarer?

MVH

Bo

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 20-07-03 15:46

On Sun, 20 Jul 2003 16:36:16 +0200, "Bo" <josimebo@privat.dk> wrote:

>Hvilken nyhedsgruppe bruger i hvor i kan se binarer?

Jeg bruger serveren "news.tele.dk", da jeg har en tdc opkobling.

Fra : Bo

Dato : 20-07-03 15:37

Vi har alle brædderne som er 30 mm tykke nordmandsgranbrædder (vokset
langsomt så de er OK) af egen avl.

De er 4,3 m lange og det er ca. bredden på terrassen. Den måler 5 m på den
anden led.

Det vi søger inspiration til er sådan noget som gør terrassen mere unik end
bare nogle brædder oven på et par strøer.

Terrassen er/skal hæves ca. 1 m over terræn.

MVH

Bo

Fra : Nick

Dato : 20-07-03 16:47

Bestil denne bog hos boghandleren eller biblioteket:

"Træterrasser"
Hernovs Selvbyggerbibliotek
ISBN 87-590-2294-9

Den er rigtig god og informativ. Noget helt andet end de sædvanlige
hjemmefskere web-sider med en sølle 2 x 2 meter træplade i en have ved
Brønderslev

/Nick

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 21-07-03 09:37

Den 20/07-2003 klokken 17:47, skrev "Nick" <nick@SLETMIGskuden.dk> i
<3f1ab98f$0$32429$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Bestil denne bog hos boghandleren eller biblioteket:

> "Træterrasser"
> Hernovs Selvbyggerbibliotek
> ISBN 87-590-2294-9

Supplér evt. også med
63.51 Ingald Andersson: Terrasser af Træ.
Ny Nordisk Forlag. Arnold Busck.
Findes også på bibliotekerne.

Den er ikke nær så flot illustreret som Hernovs, men viser mange
interressante konstruktionsdetaljer.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : KK

Dato : 21-07-03 12:01

Hejsa,

Se mit projekt her:

http://www.lundonline.dk/terrasse

/K

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 22-07-03 00:31

"KK" <testesen@dandims.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Se mit projekt her:
>
> http://www.lundonline.dk/terrasse
>
> /K

Flot projekt!
Men hvordan er den funderet? For mig ser det ud som om du har sat 3 piller,
og resten af funderingen består af nogle fliser lagt ovenpå gruset.Tager jeg
fejl?
Jeg vil lige gøre opmærksom på at den type fundering *kan* sætte sig af
flere årsager.
1. Gruset er ikke vibreret/vandet nok og sætter sig når det senere bliver
belastet.
2. Erosion som følge af regnvand.
3. Mus og andre dyr der graver huler, vil ofte gerne grave sig ind under en
flise for at få bedre "beskyttelse" af boet.
4. Myrer og regnorme...

Min far har benyttet den slags fundering for 25 år siden til den ene af 2
terrasser, og har ærget sig næsten lige siden (den lå godt nok de første 4-5
år) over at han jævnligt skal justere kilerne, hvilket kræver at han fjerner
en del brædder.
Det er præcist derfor han ved den næste terrasse støbte en pokkers masse
piller og lagde terrassen på dem istedet. Den har ikke rokket sig i de ca 20
år den har ligget der. Heller ikke da han besluttede at lukke den med 4
store glasruder på 2x2 meter og derved lave en udestue. Den var overdækket
og bygget i en krog, så den skulle kun lukkes på 2 sider.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 24-07-03 14:36

> Er der nogen som har gode/dårlige erfaringer som vi kan få glæde af?

Det er ihvertfald vigtigt at holde den i samme niveau som stuegulvet, ellers
er den ikke rar, at benytte til dagligt.

Afskærmning i form af gelænder, hegn, hæk, buske o.lign gør den hyggeligere
at opholde sig på, lidt som en udendørs stue.

Byg så det holder, ikke noget med træstolper i jorden, billige gulvbrædder
med store knaster der falder ud og underdimensioneret bjælker så det hele
gynger og kaffen skvulper når der går nogen på den.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 25-07-03 01:01

> Hej alle,
>
> Vi skal til at bygge en træterrasse.
>
> Er der nogen som har gode/dårlige erfaringer som vi kan få glæde af?

> [...]
For dem som vil se mit projekt kan jeg oplyse at jeg idag har lagt en side
op på min hjemmeside med fotos af terrassen. Den ligger inde under
menupunktet "GørDetSelv-hjørnet"

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : kristian

Dato : 25-07-03 08:49

Flot terrasse. Jeg har lige et par spgs.
Hvad har du behandlet brædderne med ?
Hvor har du fået fat i parasollen og hvad kostede den ?

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-07-03 01:38

"kristian" <kkj@carlbro.dk> skrev i en meddelelse
> Flot terrasse. Jeg har lige et par spgs.
> Hvad har du behandlet brædderne med ?
> Hvor har du fået fat i parasollen og hvad kostede den ?
Takker...
Jeg har givet brædderne transp. træolie fra jem og fix.
Ang. parasollen... Hvilken parasol?
Hvis du mener der der hænger under taget er der tale om et net med ca. 150
små elpærer. Det er meningen at der skal vokse en vin i det.
Men som skrevet... jeg er ikke færdig med projektet.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : HWS

Dato : 29-03-04 19:25

"Bo" skrev d. 20-07-03 10:39 dette indlæg :
> Hej alle,
>
> Vi skal til at bygge en træterrasse.
>
> Er der nogen som har gode/dårlige erfaringer som vi kan få glæde af?

> [...]
Hej Bo

Her er et par billeder fra dengang jeg byggede min træterrasse
http://werth.mobilixnet.dk/Terrasse.htm

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-04 20:39

> Hej Bo
>
> Her er et par billeder fra dengang jeg byggede min træterrasse

Tak skal du have, den er flot.

Til orientering så har jeg også bygget vores og den er også blevet ret god

Dog mangler jeg stadig en trappe ned samt gelænderet.

MVH

Bo