PATH spørgsmål
Fra : mbi

Dato : 02-04-01 20:47

Jeg forstår ikke dette med PATH og enviromental variable. Det jeg vil er:
Jeg har hentet "lame" til at encode mp3
Jeg har kørt "make" på den udpakkede tarball (som det står i dokumentation).
Hvis jeg nu skriver "lame" siger systemet unknown command. Så den vil jeg
gerne tilføje til min PATH(?)
Jeg prøver export PATH=/usr/share/lame/:$PATH
Hvis jeg nu skriver "lame" starter den fint. Hvis jeg starter min ripperX
(som bruger lame til at encode mp3) vil den ikke encode, fordi den ikke kan
se lame - der står i FAQen - "make shure lame is included in your path".
Øhhh... Kan nogen tegne og
foklare?

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-04-01 21:11

mbi <sletmig_mbi@dr.dk> wrote:

>Jeg prøver export PATH=/usr/share/lame/:$PATH

Har du prøvet 'export PATH=/usr/share/lame:$PATH'?

Prøv en 'echo $PATH'. Så vil du se, at stierne generelt står uden /
til sidst.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : mbi

Dato : 02-04-01 22:26

Allan Olesen wrote:

> Har du prøvet 'export PATH=/usr/share/lame:$PATH'?
>
> Prøv en 'echo $PATH'. Så vil du se, at stierne generelt står uden /
> til sidst.

OK, men den gælder kun "per konsol". Altså, den bliver ikke permannent og
derfor kan andre, især x programmer ikke se den. Hvordan gør man det så?

Fra : Martin Hansen

Dato : 02-04-01 23:11

On Mon, 2 Apr 2001 23:25:38 +0200, mbi <sletmig_mbi@dr.dk> wrote:
>OK, men den gælder kun "per konsol". Altså, den bliver ikke permannent og
>derfor kan andre, især x programmer ikke se den. Hvordan gør man det så?
ret i en af disse:
~/.bashrc
~/.bash_profile
/etc/bashrc
/etc/profile

Kan svinge lidt fra distro til distro, på en mandrake er ...profile filerne der skal rettes i.
generelt gælder at ~/... filerne gælder for en enkelt bruger og /etc/... filerne gælder alle
brugere.

--
Mvh Martin i Sønderborg

ALsSund Linux User Group http://www.alslug.dk
Linux brugergruppen for sønderjylland

Fra : mbi

Dato : 03-04-01 09:06

> [...]
> filerne der skal rettes i. generelt gælder at ~/... filerne gælder for en
> enkelt bruger og /etc/... filerne gælder alle brugere.

Det er rh7.0. Jeg har kikket i /etc/bashrc og /etc/profile men kan ikke
rigtigt blive klog på dem. Skal man så bare skrive hele komandoen i den så
som export PATH=/.../...:$PATH, eller bare PATH=blabla. Men jeg har måske
compileret lame forkert....

Fra : Martin Hansen

Dato : 04-04-01 23:20

On Tue, 3 Apr 2001 10:05:56 +0200, mbi <sletmig_mbi@dr.dk> wrote:

> export PATH=/.../...:$PATH,
ja

Fra : Jesper Krogh

Dato : 03-04-01 05:50

On Mon, 2 Apr 2001 21:47:18 +0200, mbi <sletmig_mbi@dr.dk> wrote:
> [...]
> se lame - der står i FAQen - "make shure lame is included in your path".

Er det ikke noget med:
../configure
make
make install
den sidste plejer gerne at smide den binære fil ind i den path gerne
i /usr/local/bin. Jeg ved ikke lige om det afhænger af hvor man har
compilet henne, men jeg bruger altid /usr/local/programnavn
Så klares det hele næsten for en. Jeg syntes nemlige det er en dårlig
ide at have andre direktorier en */bin i ens path, da det jo netop er
dem den påtænkt, så den normale plan er at programmernes binære eksekverbare
filer bliver under installationen lagt i et af */bin direktorierne.

Og er der nogle programmer der ikke har lyst til at lege på denne måde
så plejer jeg at gøre det med et symlink.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : mbi

Dato : 03-04-01 09:07

> [...]
>
> Og er der nogle programmer der ikke har lyst til at lege på denne måde
> så plejer jeg at gøre det med et symlink.

Enig. Det står der bare ikke i doc. til lame, men det er måske
standartprocedure. Jeg må prøve. Tak

Fra : Jannik Tonsberg

Dato : 03-04-01 13:55

mbi wrote:

> Enig. Det står der bare ikke i doc. til lame, men det er måske
> standartprocedure. Jeg må prøve. Tak

wide startup file /etc/profile or any of the
personal initialization files ~/.bash_profile, ~/.bash_login, or
~/.profile. By
default, bash normally reads these files when it is invoked as a login
shell (see
INVOCATION below).

Saaledes ville det vaere nok, hvis du tilfoejer din path til linien:
PATH=[din path]:$PATH
eller noget i den retning.

Fra : mbi

Dato : 04-04-01 08:53

> [...]
> shell (see
> INVOCATION below).
>
> Saaledes ville det vaere nok, hvis du tilfoejer din path til linien:

Tak for det. Ellers fandt jeg ud af at det faktisk er nemmere at lave en
symlink til binary i f.ex. /usr/bin...

Fra : Kent Friis

Dato : 04-04-01 09:11

Den Wed, 4 Apr 2001 09:53:06 +0200 skrev mbi:

>Tak for det. Ellers fandt jeg ud af at det faktisk er nemmere at lave en
>symlink til binary i f.ex. /usr/bin...

Brug /usr/local/bin eller $HOME/bin i stedet for.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: paris.png