Label1,2,3,4.Caption
Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 02-04-01 20:53

Jeg har en løkke jeg skal løbe igennem, som skal sætte forskellige captions,
på nogel labels

De hedder label1, label2, label3 osv...

Kan jeg ikke skrive dem inddirekte, uden at skal erklære mine label's som et
array

Noget alla

While i < 20 do
Begin
Label[i].Caption := 'Detter er nummer: ' +IntToStr(i);
i := i+1;
end;

Overstående går bare ikke, når jeg ikke har dem liggende i eget array, jeg
var bare ked af selv at skulle create og placere

Ulrik Vadstrup

Fra : Niels

Dato : 02-04-01 21:11

Just as I expected, Ulrik Vadstrup came up with this:

>Jeg har en løkke jeg skal løbe igennem, som skal sætte forskellige captions,
>på nogel labels

Godt gammelt spørgsmål...

>De hedder label1, label2, label3 osv...

Som altid.

> [...]
>
>Overstående går bare ikke, når jeg ikke har dem liggende i eget array, jeg
>var bare ked af selv at skulle create og placere

Nemli'!

Du kan prøve at bruge noget lignende:

var
x: integer;
begin
for x := 0 to Form.ComponentCount-1 do
if Form.Components[x] is TLabel then
TLabel(Form.Components[x]).Caption := 'Label nummer '+IntToStr(x);
end;

Du kan ev.t udvide det til at tjekke labelens Name property og så give
labelen caption efter det.

Niels
--
e-mail: nmartin at iname dot com
ICQ UIN: 50187323

Fra : Nicolai Lang

Dato : 03-04-01 14:19

> Du kan ev.t udvide det til at tjekke labelens Name property og så give
> labelen caption efter det.

Eller bruge TAG på label'en til at afgøre hvad der skal skrives deri.

Det er et af få steder jeg har fundet anvendelse for tag-propertyen

- Nicolai

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 03-04-01 18:48

"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> wrote in message

> Eller bruge TAG på label'en til at afgøre hvad der skal skrives deri.
>
> Det er et af få steder jeg har fundet anvendelse for tag-propertyen
>
> - Nicolai

Sådan bare fordi jeg er nysgerrig - hvordan gør du så det, jeg har selv
brugt tag'en i forbindelse med knapper på en værktøjspanel...

case (Sender as TComponent). tag of
1 : Bla
2 : Bla noget andet

Fra : Nicolai Lang

Dato : 04-04-01 12:02

"Ulrik Vadstrup" <vadstrup@post12.tele.dk> wrote in message

> Sådan bare fordi jeg er nysgerrig - hvordan gør du så det, jeg har selv
> brugt tag'en i forbindelse med knapper på en værktøjspanel...

Du er velkommen til at være nysgerrig

> case (Sender as TComponent). tag of
> 1 : Bla
> 2 : Bla noget andet

Ca. samme måde. Eller hvis det skal være lidt smukkere så definerer jeg et
CONST-array med teksterne i. Især hvis de samme tekster skal bruges flere
steder.

Så er det
with (Sender as TButton) do
Caption := TekstArray(Tag);

- Nicolai

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-04-01 20:09

Hej.

"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> wrote in message

> Eller bruge TAG på label'en til at afgøre hvad der skal skrives deri.
>
> Det er et af få steder jeg har fundet anvendelse for tag-propertyen

Hvis du tænker på anvendelse af TAG generelt, så husk, at du også kan gemme
en pointer i den.

--
Med venlig hilsen/Best Regards
Stig Johansen - stig@w3data.dk