Husspetakler
Fra : Heidi

Dato : 19-07-03 17:32

Er der nogen i gruppen der har erfaring med at anmelde
husspetakler?
Ikke fordi det (forhåbentlig) er relevant i øjeblikket, men vi
har nogle genboer (på den anden side af gaden), som i
den sidste tid har kunnet underholde det meste af kvarteret
(etagebyggeri) med deres råben og skrigen, som regel
for åbne vinduer. Måske er det kun fordi de har haft
vinduerne åbne pga. varmen at vi har lagt mærke til det,
men det virker som om det foregår oftere og oftere -
senest her i eftermiddag.

Sålænge det kun gik ud over dem selv kunne vi selvfølgelig
være ligeglade, men de har en søn på 5-6 år, som man jo
godt kunne frygte det ville ramme på et tidspunkt. (Hvis da
ellers han kan blive mere ødelagt end han allerede må være
af deres opførsel).

Det jeg fisker efter er, hvor slemt det skal være før det er
noget politiet vil rykke ud til - skal der være vold med i
billedet (det kan jo være svært at "se" om det er tilfældet),
og er der noget med at man kan være anonym hvis man
anmelder det? Jeg er ikke i tvivl om at specielt manden
kunne finde på at aflægge et lille knapt så hyggeligt visit,
hvis han fandt ud af at vi havde "blandet os". (Min kærestes
søn har leget med deres søn, så han ved godt hvem vi er).

Nogen der har prøvet det?

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Kirstine

Dato : 19-07-03 17:47

In article <bfbrqm$da5pf$1@ID-64059.news.uni-berlin.de>,
xNOSPAMx@fjomp.com says...
> Er der nogen i gruppen der har erfaring med at anmelde
> husspetakler?

Jeg har en smule erfaring med sådan noget.

> [...]
> godt kunne frygte det ville ramme på et tidspunkt. (Hvis da
> ellers han kan blive mere ødelagt end han allerede må være

Og netop derfor er det IMO så vigtigt, at der nogle, der tør reagere,
for uden dem, er den dreng prisgivet.

> [...]
> billedet (det kan jo være svært at "se" om det er tilfældet),
> og er der noget med at man kan være anonym hvis man

Det er svært at spå om, hvorvidt politiet vil rykke ud. Hvis I forklarer
dem, at I er bekymrede for sønnen, kunne det godt tænkes, selvom I så i
øvrigt ikke med sikkerhed ved, om der foregår noget med vold. Hvis
politiet kender familien i forvejen, kan dette også have betydning for,
hvornår de vil rykke ud.

Jeg ville simpelthen ringe og snakke med den vagthavende. Han/hun vil
meget bedre kunne svare dig på, hvor meget de vil gøre på det grundlag,
du kommer med. Samtidig vil du også her kunne få mere info om, hvordan I
iøvrigt bør forholde Jer.

Noget helt andet er så, at I er forpligtede til at underrette de sociale
myndigheder, hvis I har mistanke om, at drengen bliver udsat for
vanrøgt. Følgende er sakset fra Serviceloven :

"§ 36. Den, der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år
fra forældres eller andre opdrageres side udsættes for vanrøgt eller
nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets
sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen."

> [...]
> hvis han fandt ud af at vi havde "blandet os". (Min kærestes
> søn har leget med deres søn, så han ved godt hvem vi er).

Netop det scenario vil politiet kunne hjælpe Jer med.

Kirstine
--
*Trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Heidi

Dato : 19-07-03 18:02

Kirstine wrote:
> In article <bfbrqm$da5pf$1@ID-64059.news.uni-berlin.de>,
> xNOSPAMx@fjomp.com says...

> Og netop derfor er det IMO så vigtigt, at der nogle, der tør reagere,
> for uden dem, er den dreng prisgivet.

Jeg skal så nok understrege, at det vi har hørt indtil nu, ikke
har givet anledning til at tro, at de har udøvet vold, hverken
mod hinanden eller drengen, og vi ved heller ikke om drengen
er hjemme når de har deres skænderier.

> [...]
> nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets
> sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen."

Vi har ikke nogen grund til at tro at han vanrøgtes - de forholdsvis
få gange han har været hos os ("vores" søn får ikke lov at lege
ovre hos ham) har vi ikke bemærket noget usædvanligt - og sidste
gang gik han oven i købet hjem før tid med den undskyldning, at
han savnede sin far.

> Netop det scenario vil politiet kunne hjælpe Jer med.

Ok, mange tak for dit svar.
Vi håber selvfølgelig ikke det bliver nødvendigt at handle,
men jeg synes dog det kunne være rart at være forberedt,
hvis det går helt galt.
I dag var det så udtalt, at flere der gik forbi deres vinduer
standsede op og kiggede, og andre i ejendommen åbnede
deres vinduer for at finde ud af, hvor larmen kom fra.
Om jeg begriber at folk kan holde ud at leve som hund og
kat på den måde, også selvom der ikke er vold inkluderet -
der må skulle en del mere til end et lille klap på kinden for at
blive gode venner igen...

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-07-03 18:05

Heidi wrote:

> Om jeg begriber at folk kan holde ud at leve som hund og
> kat på den måde, også selvom der ikke er vold inkluderet -
> der må skulle en del mere til end et lille klap på kinden for at
> blive gode venner igen...

For nogen er det åbenbart sådan de vil have det:
http://homepage.ntlworld.com/mil.millington/things.html
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 20-07-03 00:24

On 19/07/03 19:01, in article bfbthj$bhr34$1@ID-64059.news.uni-berlin.de,
"Heidi" wrote:

> [...]
> ovre hos ham) har vi ikke bemærket noget usædvanligt - og sidste
> gang gik han oven i købet hjem før tid med den undskyldning, at

Glem alt om førnæavnte adresse!
Den er ikke relevant, når han kan gå hjem før han skal - fordi han savner
far, især ikke når I ikke har bemærket noget usædvanligt ved ham.
Jeg synes absolut ikke I skal gøre noget...

Venlig hilsen

Charlotte

Fra : Brian K

Dato : 01-08-03 23:40

"Kirstine" <kirstine@bernau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> øvrigt ikke med sikkerhed ved, om der foregår noget med vold. Hvis
> politiet kender familien i forvejen, kan dette også have betydning for,

Hej

det vil stå i politets døgnrapport...som socialforvaltningen får en kopi
af...og de vil sikkert falde over "huspetakler med 7 årig søn i huset"

mvh
brian

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 20-07-03 00:20

On 19/07/03 18:32, in article bfbrqm$da5pf$1@ID-64059.news.uni-berlin.de,
"Heidi" wrote:

<klip>

> [...]
> godt kunne frygte det ville ramme på et tidspunkt. (Hvis da
> ellers han kan blive mere ødelagt end han allerede må være

Hvis I på et tidspunkt føler Jer overbeviste om, at drengen har det meget
slemt, kan I anmelde det på: www.icare.dk (eller er det .com ??)
- men jeg vil dog mene at det skal være SLEMT, og I skal være sikre på at
drengen lider, før I gør det..

Måske er de ved at blive skilt, og bølgerne går derfor højt - det ved man
ikke, og derfor skal man passe på - omvendt skal man selvfølgelig reagere
hvis man er sikkert på at et barn udsættes for vanrøgt mv.

Det du her beskriver, mener jeg ikke er nok til en "icare" anmeldelse, ville
bare give dig adressen til evt. senere brug.

Vær sikker, inden du bruger den...

Spørg evt. I gruppen igen, hvis du/I får yderligere mistanke - inden I gør
noget..

Tak fordi I bekymrer Jer..

Charlotte

Fra : Heidi

Dato : 20-07-03 08:33

Charlotte D. Jensen wrote:
> [...]
> meget slemt, kan I anmelde det på: www.icare.dk (eller er det .com ??)
> - men jeg vil dog mene at det skal være SLEMT, og I skal være sikre

Jeg har noteret adressen, og også at det skal være meget slemt.
Så forhåbentlig bliver det ike nødvendigt.

> Måske er de ved at blive skilt, og bølgerne går derfor højt - det ved
> man ikke, og derfor skal man passe på - omvendt skal man selvfølgelig
> reagere hvis man er sikkert på at et barn udsættes for vanrøgt mv.

Som jeg også har skrevet, og som du også kommenterer i dit
andet indlæg, så har vi ingen grund til at tro at drengen
er udsat for noget - andet end forældrenes meget højrøstede
skænderier, og at han selv bliver råbt en del af.

> Det du her beskriver, mener jeg ikke er nok til en "icare"
> anmeldelse, ville bare give dig adressen til evt. senere brug.

Og tak for det

> Tak fordi I bekymrer Jer..

Man kan næsten ikke undgå det, når nu det foregår så
"offentligt" som det gør.

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 21-07-03 22:53

On 20/07/03 9:33, in article bfdhbn$cqjb5$1@ID-64059.news.uni-berlin.de,
"Heidi" wrote:
<snip>

Måske kunne du en dag, lidt henkastet, sige til dem, at Jeres sønner leger
godt sammen hjemme hos Jer, og at han derfor er velkommen til at overnatte,
hvis de på et tidspunkt får brug for lidt tid alene..
Eller noget I den stil.
Måske fanger de at I har fanget noget...og alligevel kan de dårligt blive
fornærmede, da du starter med at begrunde dit tilbud: Drengene leger godt
sammen...

Du er altid velkommen til at skrive - også privat.
(Jeg ved en del om udsatte børn..)

Charlotte
--

- som tager på hele tre dages ferie I morgen

Fra : Brian K

Dato : 01-08-03 23:42

"Charlotte D. Jensen" <Tulle@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slemt, kan I anmelde det på: www.icare.dk (eller er det .com ??)
> - men jeg vil dog mene at det skal være SLEMT, og I skal være sikre på at

Hellere 1 kald for meget end et kald for lidt !

mvh
brian

Fra : RENE JENSEN

Dato : 22-07-03 09:34

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis han fandt ud af at vi havde "blandet os". (Min kærestes
> søn har leget med deres søn, så han ved godt hvem vi er).

Gå over og sig de skal lukke kæften og tænke sig mere om .

jensen