/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet telekom.
#NavnPoint
refi 3277
severino 2664
transor 1758
Nordsted1 1675
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
pallebhan.. 950
miritdk 945
dk 910
10  Kortoverv.. 810
Internet, telefoni, kabel-tv osv. for inge~
Fra : Peter Hansen


Dato : 19-07-03 09:17

Radioaviserne og morgenaviserne i dag fortæller, at et elselskab (NVE)
landsdækkende vil tilbyde internet, telefoni og kabeltv for vist 299 kr. om
måneden. Og alle, selv forbrugerrådet, er begejstrede. Et lignende koncept
er set før (hed ophavsmanden ikke Basse ?), og det krakkede. Nu er det et
elselskab, og så er det måske lidt anderledes.

Ingen af omtalerne denne morgen har imidlertid nævnt så meget som ét ord om
den konkrete tekniske realisering, som jeg (med 25 år i telebranchen - ikke
TDC) har svært ved at gennemskue. Alle kan jo tilbyde alt for intet, men kan
de levere?

Kan nogen hjælpe med nærmere oplysninger?

v.h.
p




 
 
Morten Bjergstrøm (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 19-07-03 09:28

"Peter Hansen" <ph@p.h> skrev:

> Ingen af omtalerne denne morgen har imidlertid nævnt så meget som
> ét ord om den konkrete tekniske realisering, som jeg (med 25 år i
> telebranchen - ikke TDC) har svært ved at gennemskue. Alle kan jo
> tilbyde alt for intet, men kan de levere?
>
> Kan nogen hjælpe med nærmere oplysninger?

På DRs hjemmeside står der, at der bruges lyslederkabler:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=109846

--
Morten http://miljokemi.dk

Thunderbird[7100] (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 19-07-03 09:45

On 19 Jul 2003 08:27:43 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>"Peter Hansen" <ph@p.h> skrev:
>
>> Ingen af omtalerne denne morgen har imidlertid nævnt så meget som
>> ét ord om den konkrete tekniske realisering, som jeg (med 25 år i
>> telebranchen - ikke TDC) har svært ved at gennemskue. Alle kan jo
>> tilbyde alt for intet, men kan de levere?
>>
>> Kan nogen hjælpe med nærmere oplysninger?
>
>På DRs hjemmeside står der, at der bruges lyslederkabler:
>http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=109846

Hvis at de bruger lyslederkabler så tvivler jeg på at de kan leverer til
samtlige danskere pt. Prisen ved "øjeblikkeligt" at beligge danmark med
lyslederkabler er alt alt for dyr. Ingen af de udbydere jeg kender idag
har lyslederkabler overalt.

Som regel bruges lyslederkabler/fiberoptiske kabler kun mellem større
byer og så bliver det ud på kobber senere. Men godtnok har TDC planer om
at ligger lyslederkabler "helt" ud til den enkelte forbruger.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Bertel Lund Hansen (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-07-03 11:07

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev:

>Hvis at de bruger lyslederkabler så tvivler jeg på at de kan leverer til
>samtlige danskere pt.

Hvis du nu læste artiklen, ville du vide at de har tænkt sig at
leje sig ind på eksisterende lysledere.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bjarke Hansen (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 19-07-03 15:14

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:a34ihv07ov4v37ft9ddqsbo5k1q3o4l9as@news.stofanet.dk...

> Hvis du nu læste artiklen, ville du vide at de har tænkt sig at
> leje sig ind på eksisterende lysledere.

Og hvis du vidste bedre.. Er det tæmmeligt dyrt at splidse sig ind på et
kabel, og krave sig ind til forbrugeren...

Så det er igen et eller andet markedsførings trick, for at gøre sig
bemærket.. Det er jo umuligt at tilbyde hver Dansker i Danmark at få lagt
Lysleder ind, uden at ventetiden da mindst er et par år.



Bertel Lund Hansen (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-07-03 19:32

Bjarke Hansen skrev:

>Og hvis du vidste bedre.. Er det tæmmeligt dyrt at splidse sig ind på et
>kabel, og krave sig ind til forbrugeren...

Og hvis du havde læst hvad jeg skrev, ville du vide at jeg ikke
tror en meter på det luftkastel, og at jeg ærgtrer mig over at
forbrugerstyrelsen danser efter NVE's dampfløjte.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Morten Bjergstrøm (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 19-07-03 20:42

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev:

> Og hvis du havde læst hvad jeg skrev, ville du vide at jeg ikke
> tror en meter på det luftkastel, og at jeg ærgtrer mig over at
> forbrugerstyrelsen danser efter NVE's dampfløjte.

Det er nu Forbrugerrådet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Floatin (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Floatin


Dato : 19-07-03 21:47

fesent.

de SKYDER kablerne ind til forbrugeren
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93BDDCF58B14E.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev:
>
> > Og hvis du havde læst hvad jeg skrev, ville du vide at jeg ikke
> > tror en meter på det luftkastel, og at jeg ærgtrer mig over at
> > forbrugerstyrelsen danser efter NVE's dampfløjte.
>
> Det er nu Forbrugerrådet.
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk



Peter Hansen (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter Hansen


Dato : 19-07-03 23:06

Du godeste! SKYDER de?

"Floatin" <pokkersosse6@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f19ae3d$0$24677$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> fesent.
>
> de SKYDER kablerne ind til forbrugeren
> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns93BDDCF58B14E.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> > Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev:
> >
> > > Og hvis du havde læst hvad jeg skrev, ville du vide at jeg ikke
> > > tror en meter på det luftkastel, og at jeg ærgtrer mig over at
> > > forbrugerstyrelsen danser efter NVE's dampfløjte.
> >
> > Det er nu Forbrugerrådet.
> >
> > --
> > Morten http://miljokemi.dk
>
>



Floatin (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Floatin


Dato : 20-07-03 11:47

Ja!
"Peter Hansen" <ph@p.h> skrev i en meddelelse
news:3f19c13f$1$13186$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Du godeste! SKYDER de?
>
> "Floatin" <pokkersosse6@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3f19ae3d$0$24677$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > fesent.
> >
> > de SKYDER kablerne ind til forbrugeren
> > "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
> > news:Xns93BDDCF58B14E.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> > > Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev:
> > >
> > > > Og hvis du havde læst hvad jeg skrev, ville du vide at jeg ikke
> > > > tror en meter på det luftkastel, og at jeg ærgtrer mig over at
> > > > forbrugerstyrelsen danser efter NVE's dampfløjte.
> > >
> > > Det er nu Forbrugerrådet.
> > >
> > > --
> > > Morten http://miljokemi.dk
> >
> >
>
>



Simon Mikkelsen (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Simon Mikkelsen


Dato : 21-07-03 09:57

D. Sun, 20 Jul 2003 00:05:44 +0200 syntes "Peter Hansen" <ph@p.h> at
dk.forbruger skulle vide at
<3f19c13f$1$13186$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>.

<lægge lyslederkabler ud>

>Du godeste! SKYDER de?

Når man graver fx telekabler ned, lægger man almindeligvis også nogle tomme
rør ned. Så kan man groft sagt senere stikke et kabel ind i den ene ende og
skubbe og så kommer det ud i den anden ende; uden at man skal til at grave.
Disse rør lejer de bl.a. ud.

Derudover er der i bl.a. Danmark en meget stor overkapacitet på hurtige
lyslederforbindelser mellem landsdelene. Under .com-boblen var der flere
selskaber der investerede beløb på hundrede millioner, i at lægge
lyslederkabler ned. Der blev ikke så meget brug for dem som de havde håbet
(tror da pokker når noget der bare ligner bredbånd generelt koster i
omegnen af 1000 kr om måneden).

Det er efter min mening ikke så urealistisk som flere lægger op til.

--
Mvh. Simon Mikkelsen

Vær med til at udvikle statistiksystemet ZIP Stat
som Open Source, se http://sourceforge.net/projects/zipstat/

Poul Christensen (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Poul Christensen


Dato : 19-07-03 09:42

"Peter Hansen" <ph@p.h> wrote in
news:3f18fe64$0$13267$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Radioaviserne og morgenaviserne i dag fortæller, at et elselskab (NVE)
> landsdækkende vil tilbyde internet, telefoni og kabeltv for vist 299
> kr. om måneden. Og alle, selv forbrugerrådet, er begejstrede. Et
> lignende koncept er set før (hed ophavsmanden ikke Basse ?), og det
> krakkede. Nu er det et elselskab, og så er det måske lidt anderledes.
>
> Ingen af omtalerne denne morgen har imidlertid nævnt så meget som ét
> ord om den konkrete tekniske realisering, som jeg (med 25 år i
> telebranchen - ikke TDC) har svært ved at gennemskue. Alle kan jo
> tilbyde alt for intet, men kan de levere?
>
> Kan nogen hjælpe med nærmere oplysninger?

www.nve.dk ??

--
Med venlig hilsen
Poul C
poulc@ofir.dk

Bertel Lund Hansen (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-07-03 10:32

Peter Hansen skrev:

>Radioaviserne og morgenaviserne i dag fortæller, at et elselskab (NVE)
>landsdækkende vil tilbyde internet, telefoni og kabeltv for vist 299 kr. om
>måneden.

Vent med at begejstres til den første kunde er koblet på og
fortæller at det rent faktisk virker, og at prisen holder.

>Og alle, selv forbrugerrådet, er begejstrede.

Hvorfor fanden hopper de med på sådan en mediebølge?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Hauge (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 19-07-03 10:43

Hejsa

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:9v3ihvsje34b8bgjd0o0i1karksgr6fvef@news.stofanet.dk...
> Hvorfor fanden hopper de med på sådan en mediebølge?

Problemet med dem er jo, at de er ca. lige så dumme, som de forbrugere der
hopper på disse "få en masse for næsten ingen penge", uden at tænke sig om.
Det minder jo ret meget om de lovprisninger der er i spammails..

Mvh Hauge




N/A (19-07-2003)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 19-07-03 13:24



Peter Hansen (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter Hansen


Dato : 19-07-03 13:24

Tak for kommentarerne på mit indlæg.

Jeg er ikke hoppet på nogen mediebølge. Men jeg undrede mig. Jeg hørte også
det med lyslederne, men problemer er, at lyslederne går mellem
telefoncentralerne, hvor der ikke bor så mange mennesker.

Jeg sendte indlægget, fordi jeg er født skeptisk, og det er jeg stadig. At
forbrugerrådet ikke gennemskuer det, undrer jeg mig over.

v.h.

p



Niels Jacobsen (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Niels Jacobsen


Dato : 19-07-03 13:45

Peter Hansen <ph@p.h> wrote:
>Jeg hørte også det med lyslederne, men problemer er, at lyslederne går
> mellem telefoncentralerne, hvor der ikke bor så mange mennesker.

Er der ikke lagt lyslederkabler ned langs med jernbanenettet?

M.v.h
Niels



Pongo (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Pongo


Dato : 19-07-03 19:36

Niels Jacobsen wrote:
> Peter Hansen <ph@p.h> wrote:
>> Jeg hørte også det med lyslederne, men problemer er, at lyslederne
>> går mellem telefoncentralerne, hvor der ikke bor så mange mennesker.
>
> Er der ikke lagt lyslederkabler ned langs med jernbanenettet?

Jo, men Banestyrelsen har vist givet dette fibernet til Mobilix (nu
Orange) mod at få aktier i selskabet. Jeg er ikke helt opdatéret, men
nedenstående artikel er fra august 2000.
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=7648

/Klaus




Michael Jensen (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Michael Jensen


Dato : 19-07-03 20:27

"Pongo" <Pongos.email@ddress> skrev i en meddelelse
news:3f198f98$0$83055$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jo, men Banestyrelsen har vist givet dette fibernet til Mobilix (nu
> Orange) mod at få aktier i selskabet. Jeg er ikke helt opdatéret, men
> nedenstående artikel er fra august 2000.
> http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=7648

De har ikke givet dem fibernettet, kun em hvis kapacitet på dettet, da det
benyttes til styring af diverse signaler osv. Folketinget overvejer dog at
sælge de aktier som Banestyrelsen har i Orange, så det bliver spændende at
se hvordan Orange så skal få deres data fragtet.
--
Med venlig hilsen

Michael Jensen

Slet "fjerndette" ved henvendelse på e-mail



Henrik Stidsen (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 20-07-03 00:18

"Michael Jensen" <mij@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in
news:3f199b81$0$76083$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Folketinget overvejer dog at
> sælge de aktier som Banestyrelsen har i Orange, så det bliver
> spændende at se hvordan Orange så skal få deres data fragtet.

Det ændrer vel ikke på at Orange kan købe overskudskapacitet fra
Banestyrelsen ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Michael Jensen (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Michael Jensen


Dato : 20-07-03 01:11

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93BED42324B5HS235DK@130.225.247.90...
>
> Det ændrer vel ikke på at Orange kan købe overskudskapacitet fra
> Banestyrelsen ?
>

Det vil jo givetvis ændrer på de vilkår Orange køber kapacitet på.
--
Med venlig hilsen

Michael Jensen

Slet "fjerndette" ved henvendelse på e-mail



Peter Hansen (19-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter Hansen


Dato : 19-07-03 23:04

Det er rigtigt. Og visse steder har Vejdirektoratet tilladt nedlægning af
lyslederkabler ved motorveje. Problemet er, som jeg og andre skriver, at der
ikke bog mange mennesker ved motorvejene. Og dem der bor på
jernbanestationerne har hverken tv-modtager eller computer.

/p

"Pongo" <Pongos.email@ddress> skrev i en meddelelse
news:3f198f98$0$83055$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Niels Jacobsen wrote:
> > Peter Hansen <ph@p.h> wrote:
> >> Jeg hørte også det med lyslederne, men problemer er, at lyslederne
> >> går mellem telefoncentralerne, hvor der ikke bor så mange mennesker.
> >
> > Er der ikke lagt lyslederkabler ned langs med jernbanenettet?
>
> Jo, men Banestyrelsen har vist givet dette fibernet til Mobilix (nu
> Orange) mod at få aktier i selskabet. Jeg er ikke helt opdatéret, men
> nedenstående artikel er fra august 2000.
> http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=7648
>
> /Klaus
>
>
>



k (24-07-2003)
Kommentar
Fra : k


Dato : 24-07-03 16:17


> Radioaviserne og morgenaviserne i dag fortæller, at et elselskab (NVE)
> landsdækkende vil tilbyde internet, telefoni og kabeltv for vist 299 kr.
om
> måneden.
>
> Ingen af omtalerne denne morgen har imidlertid nævnt så meget som ét ord
om
> den konkrete tekniske realisering, som jeg (med 25 år i telebranchen -
ikke
> TDC) har svært ved at gennemskue. Alle kan jo tilbyde alt for intet, men
kan
> de levere?
>

Jo, det er skam korrekt, at NVE kan levere billige forbindelser.

Men, men, men, - træerne vokser ikke ind i himmelen. De kan kun levere (til
den lave pris) til de kunder, der ligger i en stor og samlet klump
(boligselskaber m.v.) - Og såvidt jeg kan se, så har disse allerede hurtige
forbindelser via diverse fællesantenneanlæg. Så helt ærlig, så ser jeg det
med den billige pris som et flop, for man skrotter vel ikke et eksisterende
anlæg for at købe et nyt - og man er vel også bundet af eksisterende
kontrakter.

Os stakler, der bor ude på Lars-tyndskid's mark, og som kun har ganske
almindelige ledninger (ikke lysleder), vil aldrig få glæde af NVEs tilbud om
billige hurtige forbindelser. Desværre.

//Knud



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste