Mere religion på universitetet(Politiken5j~
Fra : Bo Warming

Dato : 05-07-03 06:41

Mere religion på universitetet
Alle studier ved Københavns Universitet skal have tilbud om
religionsundervisning.

BW: Luther-evangelisk kirke bør være imod gerningsretfærdighed og
lovreligion.
Folkekirkens grundlag er specifikt "Giv gud hvad guds er og kejser hvad
kejsers er"
Men det er stats-teologer der vil skabe sig job ved at presse deres hobby
ind i alle universitetsfag.
Selvfølgelig fordi det så snart giver job til muslim-lærde også - og det er
svært ellers at skabe job til dem.

Der er iøvrigt rigelig adgang til at lære om tro via biblioteker,
aftenskoler, højskoler, og skolens undervisning i religion, som tydeligvis
foragtes og afskys af de fleste elever.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 06-07-03 12:14

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev...

> [...]
hvad
> kejsers er"
> Men det er stats-teologer der vil skabe sig job ved at presse deres

Det er ikke teologi, der skal ind på alle studier, men religion. Så det
er snarere religionsvidenskabsfolk, der har udsigt til bedre tider. (Og
det er vi mange, der er glade for!

> og skolens undervisning i religion, som tydeligvis
> foragtes og afskys af de fleste elever.

Hvad giver dig den idé?

Christina

Fra : Bo Warming

Dato : 06-07-03 12:55

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er ikke teologi, der skal ind på alle studier, men religion. Så det
> er snarere religionsvidenskabsfolk, der har udsigt til bedre tider. (Og

Raun, teolog, er talsmand for våset om ny religiøs filosofikum

I en kristen kultur er næsten al religionsvidenskab om kristendom, rimelig
nok.
Sondringer i disse smagsdommerfag er ofte ulogiske og vage.

> Hvad giver dig den idé?

Mine børn i gymnasiet, bl.a.
Nogle snese præster jeg ofte taler med siger det, de har ofte kontakt til
gymnasiereligionslærere

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 06-07-03 13:05

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev...

> Raun, teolog, er talsmand for våset om ny religiøs filosofikum

Men det er stadig ikke teologi, der tales om.

> I en kristen kultur er næsten al religionsvidenskab om kristendom,
rimelig
> nok.

Så kender du intet til religionsvidenskab, Bo. Ud af det samlede studium
er det kun 3 timer ugentligt i 2 semestre, der drejer sig om kristendom.

> Sondringer i disse smagsdommerfag er ofte ulogiske og vage.

Vil du uddybe?

> Mine børn i gymnasiet, bl.a.

Synd for dem. De erfaringer, jeg selv har gjort mig med
religionsundervisning, har været så fremragende, at jeg selv har valgt
at undervise i faget.

Christina

Fra : Bo Warming

Dato : 06-07-03 14:30

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev...

> Men det er stadig ikke teologi, der tales om.

Men aviserne lader en teologisk (lektor eller) professor være talsmand for
krav om reformer
Lur mig om ikke hans mål er at skabe job til arbejdsløse venner.

> rimelig
>
> Så kender du intet til religionsvidenskab, Bo. Ud af det samlede studium
> er det kun 3 timer ugentligt i 2 semestre, der drejer sig om kristendom.

Udfra mange lærebøger jeg har set, er sondringen NOGENLUNDE overholdt
MEN alle profesorer er vist ret kultur-etnocentriske (bl.a. M . Warmind)

> Vil du uddybe?

Man fokuserer på ritualer og andre _analogier til Vestens stats-tro._

En amerikansk journalist - af de bedre - Mark Twain - stak LANGT dybere i
reel religionshistorie vedr de VIGTIGSTE ÅRTUSINDER , dem fra missing link
til forhistorisk tid som er 99% af vor arts, menneskets, historie.

" Forskellen mellem det primitive og det civiliserede menneske. er at den
ene er malet og den anden er forgyldt. MarkTwain

" Vi har ikke den ærbødige indstilling til regnbuen, som
naturfolkene har, fordi vi ved, hvordan den opstår. Vi har mistet lige så
meget, som vi har vundet, ved at fravriste den dens hemmelighed.Mark Twain

Man sku tro Freud ikke havde levet .

Der er for lidt interesse for hvordan vi overfører moderforgudelse til
andre, bl.a. til gudebilleder og ideologier i enguderi og i de tolerantere
flerguderier.

Min kones land, Japan, kaldes skiftevis religiøst og ureligiøst af de
overfladiske religionshistorikere, jeg hidtil har stødt på. Ingen sans for
det væsentlige, fx følgende

ER du uenig i at nedenstående burde berøres langt mere?

"God is an illusion created by humanity to comfort them in the face of their
helplessness when they have outgrown their parents"(Sigmund Freud)

"Hysteri er en karikatur af kunstnerisk, tvangsneurotisk er en karikatur af
religiøs og paranoid er en karikatur af et filosofisk system
Sigmund Freud

Den, der har kunst og videnskab, han har religion; den, der ikke har kunst
og videnskab, lad ham have religion. Goethe

"Monoteistiske religioner alene har skabt religionskrige, religiøse
forfølgelser, kætter-domstole, ødelæggelse af afgudsbilleder, og destruktion
af gudebilleder, udslettelse af indianske templer og ægyptiske kæmpestatuer,
som havde set på solen i 3000 år, blot fordi en jaloux gud havde sagt "Du må
ikke gøre dig noget udskåret billede"Arthur Schopenhauer

Every thing to be true must become a religion. Oscar Wilde

Hvad er sandhed? I religionen er det simpelthen den mening, der har
overlevet. I videnskaben er det den sidste sensation. I kunsten er det ens
seneste stemning.Oscar Wilde

`Religion is what keeps the poor from murdering the rich.'Napoleon Bonaparte
(1769-1821

Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.Napoleon
Bonaparte.

"Intet samfund kan eksistere uden moral.

Der findes ingen god moral uden religion,

Det er da religionen alene, der giver staten en fast og varig grundvold.

Et samfund uden religion er som et skib uden kompas.

Et skib , der er i den tilstand, kan hverken forvisse sig om sin rute eller
håbe på at komme vel i havn."Napoleon

Religion bygger ofte på spot over en del af ens egen natur, og man føler
vellyst ved at gøre vold på sig selv, gennem overdrevne fordringer og
bagefter forgude dette tyrannisk krævende "noget" i sin sjæl - man tilbeder
en del af sig selv og diaboliserer resten - Nietzsche

The easy confidence with which I know another man's religion is folly,
teaches me to suspect that my own is also. .Mark Twain

The noblest work of God? Man. Who found it out? Man. . Mark Twain

The universal brotherhood of man is our most precious possession, what
there is of it Mark Twain

" `If the Aborigine drafted an IQ test, all of Western Civilization
would presumably flunk it Stanley Garn

OG OM RITUALER

" Conformity is the ape of harmony. Emerson