Excel2000, SAND ?
Fra : Jørn Hjortshøj

Dato : 02-04-01 10:42

Hej NG.

Når jeg skriver ordet "sand" eller "falsk" i Excel2000, ændres det til
SAND/FALSK, centreret. Formentlig fordi det samtidig er navnet på en
funktion, men hvorfor så ikke samme "opførsel" med andre funktions-navne??

Hvordan kan jeg undgå det?

Hilsen Jørn H.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-04-01 11:14

"Jørn Hjortshøj" <jh@soh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> SAND/FALSK, centreret. Formentlig fordi det samtidig er navnet på en
> funktion, men hvorfor så ikke samme "opførsel" med andre funktions-navne??

Nu fremgår det ikke, hvad du skal bruge det til, men hvis du blot skal have
det stående som tekst, kan du skrive 'sand, så vises det rigtigt.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Jørn Hjortshøj

Dato : 02-04-01 12:49

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
have
> det stående som tekst, kan du skrive 'sand, så vises det rigtigt.

Ja, det har jeg også selv fundet ud af. Men er der ingen dybere forklaring
på, hvorfor man ikke uden videre kan skrive et ganske almindeligt, dansk
ord? Hvad med den vognmand, der mange gange skal skrive ordet "sand" i
tilbud, fakturaer m.v.

/Jørn

Fra : Harald Staff

Dato : 02-04-01 20:15

Dyb forklaring: Sand og Falsk (eller True og False) er talverdier i binær
(Boolsk) matematik, såsom:

SAND*SAND*FALSK=FALSK
eller
(A1=2)=FALSK
eller
(a1=1)*(A1=1)*(a1=2)=0

Excel er en regnemaskin som behandler tal for hva de egentlig er. Vognmænd
som insisterer på at det man skriver ud er det samme som det man skriver ind
bør benytte en tekstbehandler. StarWriter er min favorit.

Beste hilsen Harald

Fra : Arne Eckmann

Dato : 03-04-01 08:49

> [...]

> på, hvorfor man ikke uden videre kan skrive et ganske almindeligt, dansk

Høhøhø

Men, hvad så med de stakkels mennesker, der uforvarent
skriver:

=rand(200,99)

efterfulgt af et tryk på enter tasten i Word 2000?

Er der (bortset fra påskeæg) en dybere forklaring på det

mvh
Arne

Fra : Jan Kronsell

Dato : 05-04-01 11:53

Herj Arne!
> =rand(200,99)
>
> efterfulgt af et tryk på enter tasten i Word 2000?
>
> Er der (bortset fra påskeæg) en dybere forklaring på det

Ja da. Hvis du skal teste en udskrift eller lignende over fx flere sider,
hvor indholdet er liugrgyldigt, er det en meget hurtig måde at få skrevet
store tekstmængder på.

'Funktionen' findes også i Word97 og den kan i øvrigt også bruges med andre
talkombinationer.

Men ellers er det vidt mest tænkt som et æg.
Jan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-04-01 12:05

> [...]

>det til SAND/FALSK, centreret. Formentlig fordi det samtidig er
>navnet på en funktion, men hvorfor så ikke samme "opførsel" med

Sand og falsk er værdier - ikke funktioner.

>Hvordan kan jeg undgå det?

Sæt en pling (') ind før: 'sand

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Fra : Jørn Hjortshøj

Dato : 02-04-01 12:48

Fra : Alex Linaa

Dato : 02-04-01 13:17

> [...]
> på, hvorfor man ikke uden videre kan skrive et ganske almindeligt, dansk
> ord? Hvad med den vognmand, der mange gange skal skrive ordet "sand" i

Det er en af de indbyggede "smartheder" i Excel, at den prøver at regne
formatet på det indtastede ud.
Prøv f.eks. at skrive 22-01-2001, og du har straks et datoformat.
Du kan omgå dette ved på forhånd at formattere dine celler som tekst.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-04-01 13:25

"Jørn Hjortshøj" <jh@soh.dk> skrev:

>Men er der ingen dybere forklaring på, hvorfor man ikke uden
>videre kan skrive et ganske almindeligt, dansk ord?

Hvordan skal man ellers skrive værdien SAND?

>Hvad med den vognmand, der mange gange skal skrive ordet "sand" i
>tilbud, fakturaer m.v.

Hvis han benytter en engelsk version er der ikke noget problem.