MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP og væk med WIN 98SE - Hvordan lettest
Fra : Mikael Wolf

Dato : 13-07-03 00:05

Hej

Jeg har installeret win 98 SE på mit c-drev og XP pro på e-drevet. Der er
dualboot med de to systemer.
Hvordan får jeg lettest fjernet win 98se fra c-drevet og flyttet XP over på
c?
Jeg havde forestillet mig at tage ghost backup af e-drevet og så formatere
c-drevet for så at ghoste XP ind på c-drevet. Kan det lade sig gøre? Og
hvordan reagerer dualboot?? Bliver den bare slettet eller hvad.

Er der nogen der har en bedre/nemmere idé? Jeg vil jo gerne undgå at skulle
installere hele min XP-opbygning igen.

Fra : Madsen

Dato : 13-07-03 00:39

Mikael Wolf skrev:

> Jeg havde forestillet mig at tage ghost backup af e-drevet og så
> formatere c-drevet for så at ghoste XP ind på c-drevet. Kan det
> lade sig gøre?

Husk på at alle henvisninger i WinXP på dit E-drev pt. peger på E.
Altså f.eks. så vil der i registreringsdatabasen stå at den og den
driver befinder sig på E i den og den mappe. Den og den systemfil
befinder sig i E:\Windows\System32 osv.
Hvis du laver et Ghost-backup af Windows på E og læser det ind på C
så bliver disse henvisninger ikke automatisk ændret og du vil stå
tilbage med en WinXP som ikke fungerer for den aner ikke hvor alle
dens filer er blevet af. De ligger jo ikke længere på den sti (E)
hvor Windows regnede med at finde dem.

> Er der nogen der har en bedre/nemmere idé?

Skal WinXP absolut over på C? Hvorfor ikke bare slette det der nu
engang hører til Win98 på C og lade WinXP ligge på E?

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 13-07-03 07:20

Madsen wrote:

> [...]
> tilbage med en WinXP som ikke fungerer for den aner ikke hvor alle
> dens filer er blevet af. De ligger jo ikke længere på den sti (E)

Ja, sådan ville det være hvis man bare kopierede filerne over på C, men
når man bruger Ghost vil XP stadig se sig selv som E og alle
henvisninger passer, også hvis man f.eks har installeret programmer på
D-drevet
Hvis altså at E er en selvstændig disk eller 1. partition på en disk.

Det største problem er at få startet XP, der er jo ingen bootfiler og
mbr når man har ghostet fra E.
Man skal kopiere NTLDR og ntdetect.com over på det nye drev

For at lave en ny mbr skal man boote på XP cd og gå ind i
genoprettelseskonsol og skrive fixboot.

For at lave en ny boot.ini skal man skrive bootcfg /ADD
Den spørger så om load Identifier, der skriver man Windows XP
Ved parameter skriver man /fastdetect

Det er nok en god ide at fjerne det gamle E-drev, inden man booter på
den nye. Ellers vil der jo være to E drev.
Jeg vil foreslå at når man har fundet ud af om det nye system virker, at
man sletter det gamle E-drev med Fdisk, inden man kommer det i pc´en
igen, eller booter på XP CD og sletter disken der, altså total sletning,
ikke kun formatere.

> Skal WinXP absolut over på C? Hvorfor ikke bare slette det der nu
> engang hører til Win98 på C og lade WinXP ligge på E?

Det var klart det nemmeste, og det med en flytning tør jeg ikke give
100% garanti på.
I stedet for flytning, kunne man fjerne C-drevet og så oprette bootfiler
på det gamle E-drev.

Hvis man fjerner C-drevet eller flytter E, så får XP en skønhedsfejl i
stifinder. Mappevisning bliver Grå (uden farver)

Jeg har prøvet at fjerne C-drevet, og så troede jeg at en
reparations-installation kunne lave E om til C, men den gik ikke.
Mappevisning var også stadig grå.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 13-07-03 14:56

Edmund skrev:

> [...]
> C, men når man bruger Ghost vil XP stadig se sig selv som E og
> alle henvisninger passer, også hvis man f.eks har installeret

Det vil med andre ord sige at C bliver til E, eller hvad mener du?

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 14-07-03 16:55

Madsen wrote:

> Det vil med andre ord sige at C bliver til E, eller hvad mener du?

Jeg beklager, jeg havde virkelig regnet med at det kunne lade sig gøre.

Jeg har i det følgende installeret XP på D-drevet i stedet for
E-drevet(det var det image jeg lige havde)

Jeg har et par gange prøvet at fjerne C-drevet og så oprettet bootfiler
på D-drevet, og det virker også fint
Jeg har bootet op på "D-drevet", og XP viser i stifinder at der ikke
længere er et C-drev.
http://home20.inet.tele.dk/edworks/stifinder.png

Når nu dette drev virker med boot og det hele, havde jeg også regnet
med, at det ville virke hvis jeg ghostede det over på en anden harddisk,
men den hænger når den kommer til det blå velkomstbilled.
Om det så ville virke hvis harddiskene var ens, tør jeg ikke sige.

Det skal lige siges, at jeg har brugt Drive Image til dette.
--
Mvh Edmund