MS Windows
briani 27239
Xp ovenpå 2000?
Fra : Leif

Dato : 09-07-03 11:12

Jeg har købt XP og vil gerne lave dual boot med 2000.

Er der nogen der har erfaringer hermed, de vil dele?

På forhånd tak, Leif

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 09-07-03 11:29

In news:3f0be986$0$24707$edfadb0f@dread14.news.tele.dk ,
Leif <Den fårduikke@her.dk> typed:
> Jeg har købt XP og vil gerne lave dual boot med 2000.
>
> Er der nogen der har erfaringer hermed, de vil dele?
>
> På forhånd tak, Leif

Lige de to programmer kan jeg ikke helt forstå du vil boote imellem... Men
dig om det..
Jeg ved i hvertfald at hvis man installere win2k ovenpå en ældre windows
version, vil den automatisk lave en bootloader mellem de 2...
Det er muligt at den også vil gøre det ved XP (jeg er generelt imod XP, så
har ikke den store erfaring med det)
Ellers har jeg også haft erfaring med at kører en reperation, med win2k
cd'en. Hvis man har smidt en anden version af windows ind, og den så kun
booter på den, så kan man i nogle tilfælde få cd'en til at lave en
bootloader igen..
--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Hans

Dato : 09-07-03 19:20

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har købt XP og vil gerne lave dual boot med 2000.
>
> Er der nogen der har erfaringer hermed, de vil dele?

Hvis du installerer XP på et andet diskafsnit end din 2000, bliver der
oprettet dual-boot mellem de 2 systemer.

Du skal dog passe lidt på med opstartsfilerne på c: drevet, da 2000 udmærket
kan bruge XP's ntdetect.com og ntldr, men det omvendte duer ikke.

/ Hans

Fra : Leif

Dato : 09-07-03 23:06

Ok. tak for svarene.
Lidt bedre præcisering af hvad jeg egentlig vil:

Har et velfungerende system med flere diske, hvoraf en har 2000 installeret.
Vil installere endnu en disk med xp.
Indtil alle programmerne igen er installeret -denne gang xp-disken, vil jeg
gerne
beholde 2000-disken komplet med mulighed for at boote herpå.

Leif

Fra : Hans

Dato : 09-07-03 23:23

> [...]
jeg
> gerne
> beholde 2000-disken komplet med mulighed for at boote herpå.

Det kan du også, men du skal ikke forvente at kunne flytte din XP
installation over, hvor du har din 2000 liggende nu når du er færdig.

Jeg ville tage en image-backup af den nuværende 2000 installation, og
opgradere den nuværende installation til XP. Hvis du så ikke er tilfreds med
resultatet kan du komme tilbage til din 2000 med image-filerne.

/ Hans

Fra : Leif

Dato : 10-07-03 10:56

Tak. Mere præcis så:

Jeg sætter en ny 120gb disk i. Denne skal være XP opstart og med mulighed
for at
dual boote på den gamle 2000 disk. Når alt så er gen-installeret, formaterer
jeg 2000
disken til alm. brug som slave disk sammen med xp. Klart nok nu?

Jeg er fatisk i tvivl om xp automatisk opretter dual boot eller jeg selv
skal lave
en "masse" for at det lykkes.

Mvh, Leif

Fra : Hans

Dato : 10-07-03 19:13

> [...]
> disken til alm. brug som slave disk sammen med xp. Klart nok nu?
>
> Jeg er fatisk i tvivl om xp automatisk opretter dual boot eller jeg selv

Det sidste først: Der bliver oprettet dual-boot "helt tomatisk".

Jeg forstår udmærket hvad du gerne vil, men når du er færdig vil du have din
eksisterende 2000 liggende på C: og den nye XP på D:, hvis du ikke har dine
diske yderligere opdelt.

Du kan ikke rent umiddelbart fjerne den gamle installation, da XP vil dele
sine opstartsfiler på C: sammen med din 2000. Du kan heller ikke undgå at
drevbogstaverne skifter når du bytter rundt på diskene. Så skal du bruge en
drev-mapper til at flytte den nye installation til C:. Alt ialt en løsning
som helt sikkert vil gå i spunk.

Idéen er god nok hvis du kan leve med at XP ligger på den nye disk på drev
D:, og du så bruger den gamle disk til data på C:, men ikke hvis du tænker
på at bytte rundt på diskene når du er færdig. Godt nok har Windows
variabler som gør at drevbogstaver kan ændres, men der er desværre mange
programpakker som ikke kan finde ud af at blive flyttet.

Opgaven her er lidt som både at blæse og have mel i munden.

Kunne jeg i øvrigt ikke lokke dig til at læse lidt på dette link:

/ Hans

Fra : Edmund

Dato : 10-07-03 19:59

Hans wrote:
> [...]
> flyttet.
>
> Opgaven her er lidt som både at blæse og have mel i munden.

Han kan jo fjerne 2000 disken uder XP installation, så bliver disken til
C.
Så sætte 2000 disken i igen og ændre boot.ini i roden af 2000 disken.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="´Win 2000" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

For at man kan boote XP fra Win2000 skal NTLDR, NTDETECT.com som ligger
i roden af c erstattes med dem fra XP harddisken eller fra XP CD.

Hvordan er det nu, kan 2000 godt læse/skrive til en disk der er
formateret med XP´s NTFS.

En anden løsning var at sætte 2000 disken til slave med det samme, og så
ændre boot.ini på XP disken.
Nu ved jeg ikke hvordan Win2000 har det med at blive smidt i som slave,
en XP har ikke noget imod at blive sat i som slave.
--
Mvh Edmund

Fra : Hans

Dato : 10-07-03 20:21

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> Han kan jo fjerne 2000 disken uder XP installation, så bliver disken til
> C.
> Så sætte 2000 disken i igen og ændre boot.ini i roden af 2000 disken.

Jow jow, ingen problemer i det, men Leif vil det hele på een gang. Han vil
ikke undvære 2000 under installation af XP. Derfor.

/ Hans

Fra : Leif

Dato : 10-07-03 20:58

> Jow jow, ingen problemer i det, men Leif vil det hele på een gang. Han vil
> ikke undvære 2000 under installation af XP. Derfor.
>
> / Hans

Jeg kan godt acceptere at 2000 ikke er med under installation af xp.
Men ønsker stadig dual boot et stykke tid herefter.
Mvh, Leif

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-07-03 19:49

In dk.edb.system.ms-windows, "Leif" <Den fårduikke@her.dk> <"Leif" <Den
fårduikke@her.dk>> says...
> Men ønsker stadig dual boot et stykke tid herefter.

Du kan sagtens have 2000 og XP i dualboot, men du får aldrig XP på dit
C-drev.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen