Null værdier
Fra : Dcasso

Dato : 18-07-03 15:36

Hejsa

Er ved at blive ret træt af en lille kodestump. Håber der er en der
kan forklare mig hvorfor følgende kode:

If not(isNull(RS("Beskrivelse"))) then
   Beskrivelse = replace(RS("Beskrivelse"),chr(13),"<BR>")
else
   Beskrivelse = ""
end if
response.write Beskrivelse

Giver følgende fejl: Null er brugt ugyldigt: 'replace'

På forhånd tak
Dennis C

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-07-03 21:04

Dcasso skrev:

> If not(isNull(RS("Beskrivelse"))) then
> Beskrivelse = replace(RS("Beskrivelse"),chr(13),"<BR>")

Muligvis er der forskel på databasens null og asp's ditto. Prøv evt
at omskrive koden sådan her:

Beskrivelse = replace(RS("Beskrivelse") & "",chr(13),"<BR>")

> Giver følgende fejl: Null er brugt ugyldigt: 'replace'

For en sikkerheds skyld: Du har tjekket at den linje der fejler er
den replacelinje du har sendt her, ikke? Er ovenstående fejl alt
hvad asp-fortolkeren melder?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dcasso

Dato : 18-07-03 22:33

Ja, det var den linie.

Gik galt når den hentede fra db'en samtidig med at den skulle replace.

Kunne løses ved at lave en mellemliggende variabel.

Beskrivelse = RS("Beskrivelse")
If not(isNull(Beskrivelse) then
Beskrivelse = replace(Beskrivelse,chr(13),"<BR>")

mvh
Dennis

Fra : Niels Henriksen

Dato : 20-07-03 14:42

"Dcasso" <ikke@oplyst_pga_spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan forklare mig hvorfor følgende kode:
>
> If not(isNull(RS("Beskrivelse"))) then
> Beskrivelse = replace(RS("Beskrivelse"),chr(13),"<BR>")

Denne vil ikke fejle

Beskrivelse = replace("" & RS("Beskrivelse"),chr(13),"<BR>")

Indsæt en tom streng og du kan spare en if

--
Niels Henriksen
www.bigtiger.dk - det vildeste webhotel